Pohjoismainen vesistöalueiden yhteismarkkinointi Hannu Komu Suoma ry/Onvisio Consulting 0400 615756 hannu.komu@onvisio.fi www.suoma.fi www.onvisio.fi Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010
Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010 Hukummeko suuruuteen? Euroopan ”suurin” järvialue!!! Euroopan ”suurin” saaristo!!! Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010
Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010
Paras brändi voittaa (suuremmankin) Suuruus tekee vesistöalueet vaikeasti hahmotettavaksi Vesistövetovoiman brändäys ja tuotteistaminen sekä myynti vielä alkutekijöissään Matkailija ei tarvitse koko saaristoa tai Saimaan vesistöaluetta kerralla vaan muutaman neliökilometrin tuotteistettuna! Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010
Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010 Onneksi erilaisia Jokaisella Pohjoismaalla vesistöön liittyvät erilaiset vetovoimatekijät, joita voidaan käyttää pohjoismaisen brändin taustana: -Norjalla vuonot -Tanskalla dyynit ja aurinkorannat -Ruotsilla suuret järvet -Suomella suuri sisävesialue ja massiivinen saaristo -Islannilla lohijoet ,jäätiköt ja kuuma vesi Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010
Yhteisiäkin piirteitä Toiminnallisesti(matkailu) selkein yhdistävä tekijä on urheilukalastus; erityisesti lohi- ja taimenjoet, rannikkokalastus Suomella ja Ruotsilla on eniten yhteisiä piirteitä kilpailutilanne päällä Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010
Pohjoismaista yhteistyötä www.scandinavianislands.com Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010
Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010
Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010 www.goscandinavia.com Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010
Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010 www.goscandinavia.com Suomi,Ruotsi,Norja,Tanska ja Islanti omistavat matkailumarkkinointiyhtiön USA:ssa -Scandinavian Tourism inc. Ruotsi, Norja ja Tanska toimivat lisäksi yhteistyössä Aasiassa Scandinavian Tourist Board nimellä, Suomi osallistuu projektikohtaisesti Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010
Pohjoismaista yhteistyötä Kaukomarkkinat realistisin foorumi myös vesistösidonnaiselle yhteismarkkinoinnille Lähimarkkinoille hankalampi löytää yhteistä pohjaa, joka toisi lisäarvoa maiden omiin toimenpiteisiin Toisaalta globaalit sähköiset välineet ja globaalit matkanjärjestäjät vievät hyvän tarjonnan kaikille markkinoille Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010
Mikä yhdistää historiallisesti kaikkia Pohjoismaita Ja voisi toimia markkinoinnin keihäänkärkenä, kiinnostuksen herättäjänä erityisesti kaukomarkkinoilla Omaisi riittävän vesistösidonnaisuuden Sisältäisi matkailussa tarvittavia tarinoita Olisi kansainvälisesti riittävän tunnettu ? Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010
Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010 Viikingit Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010
Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010 Viikingit Ainutlaatuinen tarunhohtoinen aikakausi n. 800-1025 Sagat, mytologia Merenkulun ja vesistöjen hyödyntäminen Riittävästi historiallisia näytteitä, joita on jo matkailullisesti hyödynnettykin Tunnetaan Pohjois-Amerikassa ja muillakin markkinoilla Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010
Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010
Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010 Viikingit Ruotsi, Norja ja Tanska ”emämaita”, Islanti asutuksen kohde. Suomella ”kevyempi kosketuspinta” mutta: - Ahvenanmaalaisia luultavasti mukana retkillä - idänreitit Suomenlahden kautta - kaupankäyntiä melkoisella varmuudella Suomen alueella(turkikset) - ehkä kurkattiin jokien kautta sisämaahan Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010
Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010 Viikingit Tarina tunnetaan Pohjois-Amerikassa, jonka Viikingit löysivät ennen Kolumbusta Euroopassa runsaasti kiinnekohtia mm. tunnetuissa paikannimissä(esim. Normandia) Sulkavan kirkkoveneitä on myyty pitkään Kanadaan viikinkiveneinä Kirkkoveneiden ”muuttaminen” Viikinkiveneiksi on helppoa keulakoristeen avulla Pohjoismaiden suurin viikinkivenelaivasto käytössä Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010
Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010 Viikingit Viikinkihistorian ei tarvitse kattaa joka kolkkaa Viikinkitarina on pohjoismaiden yhteinen houkutin, jonka alla myytäisiin kaikkia muitakin matkailupalveluita Suomessakin jo Rosalan Viikinkikeskus, Saltvikin Viikinkimarkkinat, tarina Hämeeseen suuntautuneesta Viikinkiretkestä, Viikinkiajan hautoja Ahvenanmaalla jne. Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010
Kuvalähteet:Wkipedia,katajala.net, Rosalan Viikinkikeskus KIITOS Kuvalähteet:Wkipedia,katajala.net, Rosalan Viikinkikeskus