Pohjoismainen vesistöalueiden yhteismarkkinointi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Kysely vertaistuen kehittämisen tarpeista. 1. Millainen rooli vertaistoiminnalla ja vertaistuella on yhdistyksenne missiossa ja visiossa?
Suomen Pankki Euro & talous –lehti (4/2006) Rahoitusjärjestelmän vakaus –erikoisnumero (2006) Tiedotustilaisuus
VisitKarelia.fi & VisitKarelia.ru sähköiset mahdollisuudet Case: Museot.
Good Karma = Hyviä Seurauksia
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
Yhdyssanat ja alkukirjaimet
SMART Board Interaktiivinen esitystaulu -> yhdistää perinteisen liitu- ja tussitaulun sekä tietokonekuvan Sormesi on hiiri! Laura Viljamaa 2011.
2/2009 Nordic Database Apulaisopettajan etsiminen pohjoismaisen tietokannan kautta.
SUOMI – JÄRVIEN JA JOKIEN MAA
KESKI-SUOMEN MATKAILUN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT Keski-Suomen matkailuparlamentti VELI-PEKKA PÄIVÄNEN.
Pohjoismaat – maailman paras kolkka? Olli Kangas Tutkimusprofessori, Kela / Tutkimusosasto
Digibarometri 2014 Huipputason edellytyksillä keskinkertaisia tuloksia. Miten tästä eteenpäin? Petri Rouvinen Etlatieto Oy Seminaari: Mitä mobiilissa tapahtuu?
Ajankäytön hallinta Ajankäytön hallinta
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Maailmantalouden muutoksesta ja Euroopan talouden haasteista Erkki Liikanen Pääjohtaja Suomen Pankki.
Ala-aste.  Ensinmäinen oppilas joka vastaa oikein saa yhden pisteen tai palkinnon.
Suomi idän ja lännen solmupisteenä
Energiavuosi Energiavuosi 2008 tiedotustilaisuus Energiateollisuus ry.
Tilastotietoja suuralue- ja maakuntajaolla (NUTS2 ja NUTS3)
Nordnet Finland 21 huhtikuu 2005.
Tehtävän- annot suomeksi 1. Vårt hemland Mistä Suomi tunnetaan? Mistäpäin maata maailmankuulut brändimme ja tuotteemme tulevat? A. Yhdistä tuote.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
DB2 Yhteistyöryhmän Kevätkokous
KPL TIET KADUT.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Oma matkapäiväkirja PAKETTIMATKAN TEHTÄVIEN SUORITUS
BPW Finland BPW ja samapalkkaisuus Samapalkkaseminaari, Leena Roivas BPW Finland Puheenjohtaja
SUMUVERHON TUOLLA PUOLEN – tulevaisuusorientoitunut menetelmä opinto- ja uraohjaukseen.
goSaimaa GoSaimaa.com yhteismarkkinointihanketta on toteutettu 3 v:n ajan Imatran ja Lappeenrannan seuduilla. Mukana on n. 100 yritystä, Imatran ja LPR:n.
Suomen kartta.
Työttömät* työnhakijat ELY-keskuksittain *) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat,
Väestönmuutos , maakunnittain
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Suomen ja Itä-Suomen kasvun mahdollisuudet globaalissa ympäristössä Itä-Suomen huippukokous Johtokunnan.
Kalmarin unioni.
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
Skandinavia-cupia koskevat säännöt A- ja B-tason teknisten asiantuntijoiden jatkokoulutus Valkeakoskella 24. –
Valtakunnallisen kylämatkailuhankkeen päätösseminaari
Tulisijat Tulikiven tulisijaliiketoimintaan kuuluu vuolukiven louhinta, tuotanto, suunnittelu, myynti ja markkinointi Tuotteita ovat vuolukiviset tulisijat:
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi eTwinning Yrjö Hyötyniemi Opetushallitus
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Kirjastot.fi-chat Nina Granlund Kirjastot.fi-toimitus.
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
Heuristinen arviointi Käyttöliittymäseminaari Jere Salonen.
Mi Menetelmä tosiaikaiseen sivustomuokkaukseen Sulake Dynamoid | Strictly confidential – legally protected and privileged information Ilari Tuominen Software.
Viikingit Suomen rannikolla
Pohjoismaat – maailman paras kolkka?
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Kappale 2.
Kuinka monenteen diaan asti pysyt perässä? Koita sanoa ääneen monennessako diassa olet ja minkä värinen sen tausta on. Jos sinulla on kaveri vieressä,
ISLANNIN LUONNONOLOT.
Moi Anastasija Viktorovna! Minä olen Muumipeikko. Minä asun Suomessa Muumilaaksossa* Muumimaman ja Muumipapan kanssa. Me asumme Muumitalossa. Muumilaakso*
Osaamisen tuotteistaminen Seinäjoen ammattikorkeakoulussa Irma Jaakkola
Islanti PINTA-ALA: ASUKASLUKU: PÄÄKAUPUNKI: REYKJAVIK KIELI: ISLANTI RAHA:KRUUNU.
Teema 3: Haasteet Uudet kuvailukäytännöt ja tarpeet: RDA, e-aineistot, avoin tieto Nina Hyvönen
VIRKAMIESVAIHTO-OHJELMAT
Tactic – Uusi lautapeli vai palvelumuotoile jo olemassa olevaa peliä?
Pohjoismaiset raskaudenkeskeytykset 2015
Yritykseni pahimmat kilpailijat
Sinisorsa.
Euroopan unioni.
SAARISTIO-SUOMI VEERA RASMUS..
Saaristo Suomi.
Mitkä Ovat Eri Valokuvaus Markkinointi-ideoita?
Matkustatko Islantiin ?
Ruotsin kielen merkitys Suomessa
Itä-Suomen yliopisto – monialainen, kansainvälinen tiedeyliopisto
Esityksen transkriptio:

Pohjoismainen vesistöalueiden yhteismarkkinointi Hannu Komu Suoma ry/Onvisio Consulting 0400 615756 hannu.komu@onvisio.fi www.suoma.fi www.onvisio.fi Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010

Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010 Hukummeko suuruuteen? Euroopan ”suurin” järvialue!!! Euroopan ”suurin” saaristo!!! Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010

Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010

Paras brändi voittaa (suuremmankin) Suuruus tekee vesistöalueet vaikeasti hahmotettavaksi Vesistövetovoiman brändäys ja tuotteistaminen sekä myynti vielä alkutekijöissään Matkailija ei tarvitse koko saaristoa tai Saimaan vesistöaluetta kerralla vaan muutaman neliökilometrin tuotteistettuna! Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010

Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010 Onneksi erilaisia Jokaisella Pohjoismaalla vesistöön liittyvät erilaiset vetovoimatekijät, joita voidaan käyttää pohjoismaisen brändin taustana: -Norjalla vuonot -Tanskalla dyynit ja aurinkorannat -Ruotsilla suuret järvet -Suomella suuri sisävesialue ja massiivinen saaristo -Islannilla lohijoet ,jäätiköt ja kuuma vesi Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010

Yhteisiäkin piirteitä Toiminnallisesti(matkailu) selkein yhdistävä tekijä on urheilukalastus; erityisesti lohi- ja taimenjoet, rannikkokalastus Suomella ja Ruotsilla on eniten yhteisiä piirteitä  kilpailutilanne päällä Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010

Pohjoismaista yhteistyötä www.scandinavianislands.com Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010

Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010

Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010 www.goscandinavia.com Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010

Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010 www.goscandinavia.com Suomi,Ruotsi,Norja,Tanska ja Islanti omistavat matkailumarkkinointiyhtiön USA:ssa -Scandinavian Tourism inc. Ruotsi, Norja ja Tanska toimivat lisäksi yhteistyössä Aasiassa Scandinavian Tourist Board nimellä, Suomi osallistuu projektikohtaisesti Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010

Pohjoismaista yhteistyötä Kaukomarkkinat realistisin foorumi myös vesistösidonnaiselle yhteismarkkinoinnille Lähimarkkinoille hankalampi löytää yhteistä pohjaa, joka toisi lisäarvoa maiden omiin toimenpiteisiin Toisaalta globaalit sähköiset välineet ja globaalit matkanjärjestäjät vievät hyvän tarjonnan kaikille markkinoille Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010

Mikä yhdistää historiallisesti kaikkia Pohjoismaita Ja voisi toimia markkinoinnin keihäänkärkenä, kiinnostuksen herättäjänä erityisesti kaukomarkkinoilla Omaisi riittävän vesistösidonnaisuuden Sisältäisi matkailussa tarvittavia tarinoita Olisi kansainvälisesti riittävän tunnettu ? Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010

Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010 Viikingit Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010

Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010 Viikingit Ainutlaatuinen tarunhohtoinen aikakausi n. 800-1025 Sagat, mytologia Merenkulun ja vesistöjen hyödyntäminen Riittävästi historiallisia näytteitä, joita on jo matkailullisesti hyödynnettykin Tunnetaan Pohjois-Amerikassa ja muillakin markkinoilla Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010

Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010

Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010 Viikingit Ruotsi, Norja ja Tanska ”emämaita”, Islanti asutuksen kohde. Suomella ”kevyempi kosketuspinta” mutta: - Ahvenanmaalaisia luultavasti mukana retkillä - idänreitit Suomenlahden kautta - kaupankäyntiä melkoisella varmuudella Suomen alueella(turkikset) - ehkä kurkattiin jokien kautta sisämaahan Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010

Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010 Viikingit Tarina tunnetaan Pohjois-Amerikassa, jonka Viikingit löysivät ennen Kolumbusta Euroopassa runsaasti kiinnekohtia mm. tunnetuissa paikannimissä(esim. Normandia) Sulkavan kirkkoveneitä on myyty pitkään Kanadaan viikinkiveneinä Kirkkoveneiden ”muuttaminen” Viikinkiveneiksi on helppoa keulakoristeen avulla  Pohjoismaiden suurin viikinkivenelaivasto käytössä Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010

Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010 Viikingit Viikinkihistorian ei tarvitse kattaa joka kolkkaa Viikinkitarina on pohjoismaiden yhteinen houkutin, jonka alla myytäisiin kaikkia muitakin matkailupalveluita Suomessakin jo Rosalan Viikinkikeskus, Saltvikin Viikinkimarkkinat, tarina Hämeeseen suuntautuneesta Viikinkiretkestä, Viikinkiajan hautoja Ahvenanmaalla jne. Saaristoasian neuvottelukunnan seminaari 7.6.2010

Kuvalähteet:Wkipedia,katajala.net, Rosalan Viikinkikeskus KIITOS Kuvalähteet:Wkipedia,katajala.net, Rosalan Viikinkikeskus