PIENTEN LASTEN MEDIANKÄYTTÖ JA MEDIAKASVATUS

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kirjailijoiden taloudellinen asema Suomessa , Lavaklubi, Kansallisteatteri, Helsinki Tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund BID Innovaatiot ja.
Advertisements

Mediakasvatus MLL:ssa
Tietoyhteiskunnan asialla vuodesta Tietotekniikan liitto lyhyesti • Valtakunnallinen ja puolueeton ICT-alan asiantuntija Suomessa • Jäseninä n.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto. MIKÄ MLL? • Valtakunnallinen järjestö, joka toimii lasten, nuorten ja lapsiperheiden oikeuksien ja etujen hyväksi •
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
– uusia haasteita lapselle ja päiväkodille
Sadonkorjuu 2013 – yhteenvetoa ja palaute
Lapset ja Internet Miten suojella lasta netin haitalliselta sisällöltä?
9–11 vuotiaat ja omaehtoinen mediatuottaminen Sara Sintonen
Lasten mediankäyttö ja avaimia mediakasvatukseen varhaiskasvatuksessa koordinaattori Rauna Rahja Varhaiskasvatusmessut, Wanha Satama
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
Kirjasto mediakasvattajana Koulun “käsikassara” vai itsenäinen toimija? Kirjastot ja media kyselyn satoa Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto.
Joulututkimus Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten jouluun liittämiä ajatuksia Stressiä aiheuttavat tekijät Lahja toiveet ja ajatellut joululahjat.
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto Lapsi- ja perhetoiminta
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
TTL Sosiaalisessa mediassa
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Kaikille kaveri -vanhempainilta
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys. Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
T IETOKONE OSANA ESIOPETUKSEN JA VARHAISKASVATUKSEN OPPIMISYMPÄRISTÖÄ H YVINKÄÄLLÄ Anne-Marie Knape.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Nuorisotoiminnan strategiamittareita
Aitoja tekoja joka päivä Energiansäästöviikko 2012.
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Luotettavaa tietoa KARELIA AMK, Kirjasto Sisältö o Miten tunnistat luotettavan tiedon? o Emme elä villissä lännessä - muista tekijänoikeudet!
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Media joukkoviestinn ä n sanomien erittely ä niiden taustan ja v ä lineen ominaislaadun kannalta sek ä sanomien omaa tuottamista.
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Work in Estonia palvelu » workinestonia.com Work in Estonia -ohjelman esittely Work in Estonia -ohjelman esittely Valdar Liive Enterprise Estonia Helsinki.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Mediataikuri-hanke Kirjaston uusi mediakasvatusmalli varhaiskasvatukseen Kirjastopäivät 2015 Lea Kuusirati.
Aihe 1. 2 Turku Kähärin koulu & Sirkkala skola Kaarina Hovirinnan koulu & S:t Karins svenska skola Parainen Koivuhaan koulu & Malms skola Kemiönsaari.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Luetko oman alan uutisia säännöllisesti? Mistä luet niitä?
Vanhempaintoimikunnan kokous 4/2017 Anna Niemi koulukuraattori, YTM
Vasuterveiset Mänttä-Vilppulasta - Merja Leppämäki & Sanna Nieminen –
Varhaiskasvatuksen lainsäädännön valmistelun eteneminen
Steps – Sharing the European Pathways
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Kielitietoisuus.
Sosiaaliset mediat alakoulussa
Cultura Yhdistävä tekijä
Kotikäynti osallisuutta edistävänä työtapana vammaissosiaalityössä
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Seudullinen työkokous
- ja tähän mahdollinen ala
Katja Ihamäki & Paula Olkkonen
Mediakasvatus tietotekniikan opettajankoulutuksen näkökulmasta
Maksuttomia materiaaleja opetukseen, työnohjaukseen
eTwinning -Euroopan suurin verkosto päiväkodeille ja kouluille
Esityksen transkriptio:

PIENTEN LASTEN MEDIANKÄYTTÖ JA MEDIAKASVATUS 7.10.2011 / Varhaiskasvatusmessut Wanha Satama, Helsinki koordinaattori Rauna Rahja Mediakasvatusseura

Mikä Mediakasvatusseura? Perustettu 2005 tutkijoiden aloitteesta Tehtävänä edistää mediakasvatusta, sen käytäntöjä ja tutkimusta, kerätä ja jakaa mediakasvatuskentän asiantuntijuutta, materiaaleja ja tutkimuksia Palvelee kahdella kielellä: suomeksi ja ruotsiksi Puheenjohtaja (2011 -> KT, opetusneuvos Ritva-Sini Merilampi) Hallitus edustaa yliopistoja, järjestöjä sekä opetus- ja kasvatusalaa Toiminnan rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö

Mitä teemme? Kokoamme toimijat yhteistyöhön Teemme aloitteita Osallistumme keskusteluun, tuomme esiin mediakasvatuskentän ääntä Kehitämme kansallisia ja kansainvälisiä yhteyksiä Tuotamme tapahtumia (seminaarit, ”kokoontumisajot”, koulutukset) Julkaisemme selvityksiä ja tutkimuksia Tiedotamme alan uutisista ja tapahtumista

Mikä Mediakasvatusseura? n. 200 henkilö- ja opiskelijajäsentä mediakasvattajia, opettajia, varhaiskasvattajia, nuorisotyöntekijöitä, kirjastojen ja järjestöjen väkeä, toimittajia, tutkijoita, opiskelijoita… 51 yhteisöjäsentä eri aloilta www.mediakasvatus.fi/seura/yhteisojasenet Oma julkaisusarja: Mediakasvatusseuran julkaisuja www.mediakasvatus.fi/publications

LASTEN MEDIABAROMETRI 2010 0-8-vuotiaiden lasten mediankäyttö Suomessa Mediakasvatusseuran julkaisuja 1/2011 Toim. Sirkku Kotilainen

Tutkimuksen taustat Selvitettiin 0-8-vuotiaiden lasten mediankäyttöä Suomessa Aineistoa kerättiin 1.) haastattelemalla lapsia ja havainnoimalla heidän mediaympäristöään sekä 2.) lasten vanhemmille suunnatulla kyselyllä Haastattelut ja havainnoinnit kotona, päivähoidossa ja koulussa, 36 lasta Kansalliseen lomakekyselyyn vastasi 743 vanhempaa Tutkimusaineisto vastaa 0-8-vuotiaiden väestön maantieteellistä jakaumaa Pilotoitiin lisäksi 3.) tutkimuskokeilu, jossa yläkoulujen tukioppilaat toimivat pienimpien alakoululaisten lomakehaastattelijoina. Yksilöllisiin haastatteluihin osallistui yhteensä 55 iältään 7-8-vuotiasta lasta Tukioppilaiden osuudesta vastasi Mannerheimin Lastensuojeluliitto Tutkimuksen rahoitti opetus- ja kulttuuriministeriö

Tutkimustuloksia: 0−2-vuotiaat lapset Mediankäyttö alkaa jo vauvaiässä Valtaosa kuunteli kirjoja, radiota ja äänitteitä Jo alle vuoden ikäisistä lapsista löytyi niin digitaalisten pelien, internetin kuin kännykänkin käyttäjiä Yksivuotiaiden arjessa mukana oli myös televisio ja kuvatallenteiden katselu Mediankäyttö tapahtui pääasiassa vanhempien tai muiden aikuisten seurassa, mutta jossain määrin myös vanhempien sisarusten kanssa

Tutkimustuloksia: 3−4-vuotiaat lapset Lapsen oma mediamaku alkaa muotoutua 3–4-vuotiaiden mediankäyttö oli monipuolisempaa kuin nuoremmilla, mutta keskittyi pääosin samoihin välineisiin Sarjakuvat nousussa ja iltasatukulttuuri vahvaa! Suurimpana erona pienimpiin lapsiin on kenen kanssa mediaa käytetään, aikuisten rinnalle tulevat sisarukset tai muut lapset Lasten henkilökohtainen maku alkoi muotoutua Sukupuolten välillä alkaa ilmetä eroja mediamieltymyksissä Pikku Kakkonen ja Muumit olivat niin tyttöjen kuin poikien suosikkiohjelmia. Erilaiset ajoneuvot ja koneet esiintyivät poikien suosikkikuvaohjelmissa, tyttöjen suosikkiohjelmien pääosissa olivat usein eläinhahmot Osa alkaa käyttää digitaalisia pelejä ja internetiä, mutta ne eivät vielä kuulu useimpien arkeen

Tutkimustuloksia: 5−6-vuotiaat lapset Pelien pelaaminen ja internetin käyttö alkaa Kirjat ja televisio olivat myös 5–6-vuotiaiden käytetyimmät mediat Digitaalisten pelien pelaaminen, internetin käyttö ja lehtien lukeminen lisääntyivät selvästi tässä iässä! Tyttöjen ja poikien kuvaohjelmamaku jo varsin erilaista Yhteisiä suosikkikuvaohjelmiakin on, mutta tytöt seuraavat lähinnä perinteisiä lastenohjelmia ja erilaisia ”tyttösarjoja”, poikien toiminnallisempia seikkailuja Digitaalisia pelejä pelasi viikoittain puolet 5–6-vuotiaista pojista ja neljäsosa tytöistä. Sukupuolten välisiä eroja pelimieltymyksissä nähtävillä, tytöt pelaavat mm. oppimispelejä ja tasohyppelyitä, pojat mm. ajo- ja urheilupelejä Internetissä lasten suosikkisivustoja olivat lastenohjelmien sivut ja erilaiset pelisivustot

Tutkimustuloksia: 7−8-vuotiaat lapset Mediankäyttö vakiintuu osaksi lasten arkea Valtaosa käytti säännöllisesti kaikkia tutkimuksessa mukana olleita medioita Suurin muutos digitaalisten pelien pelaamisen, internetin ja kännykän käytön nopea yleistyminen 7–8-vuotiaiden lasten keskuudessa! Tavallisimmin kännykällä soitettiin tai lähetettiin tekstiviestejä, mutta myös pelattiin, otettiin valokuvia ja kuunneltiin musiikkia Kuvitusta sisältävien kirjojen lisäksi luettiin entistä enemmän myös pelkkää tekstiä sisältäviä kirjoja, lastenlehtiä ja harrastelehtiä. Tytöt ja pojat mainitsevat erilaisia lukusuosikkeja. Tukioppilaiden tekemän lomakehaastattelun mukaan 7–8-vuotiaiden oman ikäiset tai nuoremmat sisarukset ja ystävät ovat lapsille mieluisinta seuraa television, kuvaohjelmatallenteiden ja digitaalisten pelien kohdalla

Yhteenvetoa ja johtopäätöksiä Tutkimus osoittaa mediakulttuurin olevan osa lasten arkea jo varhaisesta iästä Tutkimuksen mukaan mediaan liittyvät hyvän olon tunteet ja median tuottama ilo lasten arkeen ovat lapsille merkityksellisiä. Lapset kertoivat kokeneensa mediasuhteissaan myös negatiivisia elämyksiä. Jännitys ja pelot liittyvät puheissa useimmiten television lastenohjelmiin, lastenelokuviin tai uutisiin. Tärkeää myös lasten oikeuksien näkökulmista: 1) lasten tiedonsaanti ja ilmaisun sekä osallistumisen mahdollisuuksien turvaaminen ikäkaudelleen sopivalla mediatarjonnalla sekä 2) mahdollisuus aikuisen tukeen mediankäytöissään ja aktiviteeteissaan mediakulttuurin parissa

Yhteenvetoa ja johtopäätöksiä Lapsen medialukutaitojen edistämisen tulisi linkittyä elinikäiseen oppimiseen aina varhaiskasvatuksesta alkaen. Keskusteluja mediankäyttöön ja mediakasvatukseen liittyen olisi hyvä käydä esimerkiksi neuvolakäynneillä ja päiväkodeissa Pienten lasten perheille ja kasvattajille tarjottava tukea mediakasvatuksessa Kasvatuskumppanuuden (vanhemmat, päiväkoti, koulu) vahvistaminen tärkeää lasten medialukutaitojen kehittymisen kannalta, perheet mukaan mediakasvatuksen suunnitteluun

Miksi mediakasvatusta varhaiskasvatuksessa? Mediakulttuuri on osa lasten kulttuuria ja arkipäivää Muuttuva media läsnä läpi elämän vauvasta vaariin Mediataidot kehittyvät jatkuvasti ja jo ennen luku- tai kirjoitustaidon kehittymistä Mediakasvatus on avain lasten osallisuuteen ja lasten oman kulttuurin esille tuomiseen ja ilmaisuun Mediavälineet auttavat pieniäkin lapsia tuomaan esille omia tarinoitaan ja näkemyksiään Mediakasvatus on ihan tavallista kasvatustyötä!

Mediakasvatuksen tähtikartta Kriittisyys, median valta ja vaikutus Analyysin ja erittelyn taito Turvallinen mediankäyttö, lastensuojelu KAIKKI KASVATTAJAT Oma tuottaminen, ilmaisu ja osallisuus Laitteiden ja sisältöjen hallinta

Vinkkejä mediakasvatuksen suunnitteluun varhaiskasvatuksessa Keep it simple – mediakasvatus voi alkaa pienin askelin! Lasten oma osaaminen mukaan, suunnitelkaa yhdessä Tietoisuus lasten mediamaailmasta auttaa lasta askarruttavien tai pelottavien asioiden käsittelyssä, myös oman mediasuhteen pohtiminen hyödyllistä Paikalliset voimat ja ammattilaiset käyttöön Muista tekijänoikeudet ja esitysluvat Suunnittele huolella ja varaa aikaa ”ensi-illan” lisäksi myös keskustelulle ja palautteelle Muista hyödyntää olemassa olevia materiaaleja! www.mediakasvatus.fi -> Materiaalipankki

Tavoitteena lisätä tietoisuutta mediakasvatuksesta ja jakaa hyviä sisältöjä Avattu syksyllä 2007, uusittu 2010 Kuukausittain 3000-4000 suomalaista kävijää Yli 800 kirjautunutta käyttäjää ympäri maan Ilmainen ja avoin Sisältöjä monille kohderyhmille Vuorovaikutteinen: kommentoi, keskustele, tuota sisältöä Ajan tasalla – jatkuva päivitys Mitä uutta luvassa sivustolla 2011? Varhaiskasvattajien Mediahyrrä ja Vanhempien sivut

Mediakasvatuksen väkeä ja tietoa parin klikkauksen päässä Uutispalstalla ja kalenterissa ajankohtaisia asioita: materiaaleja, julkaisuja, selvityksiä sekä koulutus- ja tapahtumatietoja Uutiskirjeet − helppo tapa pysyä mediakasvatuksen kartalla Tilaa Mediakasvatus.fi -uutiskirje tai Varhaiskasvattajien oma uutiskirje Facebookista löydät aktiivisen yhteisön mediakasvatuksesta kiinnostuneita (etsi: Finnish Society on Media Education)

Korvan taakse laitettavaksi... Koulukinolta tulossa myös varhaiskasvattajan työtä tukeva Elokuvakasvatuksen opas Valtion elokuvatarkastamosta Meku vuonna 2012: myös kuvaohjelmien ikärajat muuttuvat! Lasten Mediabarometri 2011, keskiössä kouluikäiset lapset Mediakasvatus.fi -sivustolle avautuu syksyllä varhaiskasvattajien Mediahyrrä -työkalu toiminnallisen mediakasvatuksen tueksi

Ahmi mediaa monipuolisesti, mutta muista pureksia kunnolla! KIITOS! Kysy, kommentoi, ota yhteyttä rauna.rahja@mediakasvatus.fi www.mediakasvatus.fi www.mediakasvatus.fi/seura Mediakasvatusseura Varhaiskasvatusmessuilla osastolla B23, tervetuloa jutustelemaan!