Tehokkaan tiedotuksen abc Toimittaja Soila Ojanen Vuojoen kartano 12.6.2009 Muutos! Tehokasta tiedotusta!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIESTINTÄKOULUTUS Haukiputaan Heitto klo 9-16 Tinja Repo.
Advertisements

DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Heijastuksia elämästä
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
Kerran kauan sitten kaukaisessa maassa eli neljä pikku olentoa:
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
2. Terveyteen vaikuttavat tekijät
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
LOF 2010 Rotary - Tiedotus 1 VIESTINTÄ TAPAHTUMA KANAVA - häiriöt - no-signal LÄHETTÄJÄ - ilmaisukyky - esitystapa - taustat (media/yksilö) VASTAANOTTAJA.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Urheilutoimitus ja -seurat
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
Katso Aitolasta lisää:
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Uutinen.
Opinnäytetyöprosessi
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
Thorleif Johansson Suomen Lions-liitto ry Viestintäjohtaja
Hannu Keränen & Tiitus Lahti
Maataloustoimittajien jäsenkysely Vastauksia yhteensä 74 kappaletta Finnish Net Solutions Oy.
Miten myydä juttu profaaniin lehteen?
Preppaus ENA 4.
14 websuunnitteluvinkkiä!
Vinkkejä hankeviestintään
WE LOVE HELSINKI.
Kriisiviestintä Thorleif Johansson Viestintäjohtaja.
TTL Sosiaalisessa mediassa
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Kommentti ÄI1.
2. Terveyteen vaikuttavat tekijät
Lapselle hyvä päivä tänään
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Urheiluseuran viestintä
Slideshare koonti Mervi Isola.
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset.
Mitä lukijalle tarjotaan? Sisällönanalyysi lehtiuudistusten tukena ja mittarina TOIMI-hanke, päätösseminaari Merja Helle ja Aurora Airaskorpi.
1 Lääkäripäivät P Tutkijakoulutus, Torstai Väitöskirja projektina Päivi Rautava Turun terveystoimi, erikoissairaanhoito Turun yliopisto,
Miten tapahtumani on uutinen?
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Yhteisöälyn ABC Oulu Pauli Aalto-Setälä Liikkeenjohtaja ja journalisti
Juttuja (verkko)lehteen. Metakka Mediataitoja oppimaan/ mediataitoja kaikille ( OPH:n tukema mediakasvatushanke Saimaan mediakeskuksen.
T&K-hankkeiden viestinnästä Satu Orkola.
Akateeminen kirjoittaminen Tiedotteet
Tiedottajan ABC-3 * Tutustu sidosryhmiin * Tapahtumatiedottaminen
Tapahtukoon sinun tahtosi
EUROOPPALAISEN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
TIEDOTE Kauppinen – Nummi – Savola. Tekniikan viestintä.
Katumuksen sakramentti
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Eväitä hankkeesta tiedottamiselle Kenelle, mitä, miksi ja miten? Aino Kivelä / CIMO 2015.
Lähdekritiikki SÄRMÄ S Lähde - alkuperäinen ammennuspaikka.
Miten viestiä medialle partiosta? Laura Aimola Miten viestiä medialle partiosta? / Lippukuntapäivä
Viestintä ja tiedottaminen Kuinka viestinnästä saadaan vaikuttavaa? Kuinka muut nuoret tavoitetaan tehokkaasti? Miten tiedotteemme lyö läpi mediassa?
Inspiraatiota hankeviestintään! Viestinnän suunnittelija Aino Kivelä / CIMO.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Inspiraatiota hankeviestintään!
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
Yritys ja markkinointi mediassa
OSAO Myllytulli Taina Kylmänen, Marjo Ahola
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Vaikuta vallanpitäjiin Lobbaamisen ABC toiminnanjohtaja Anne Porthén
Esityksen transkriptio:

Tehokkaan tiedotuksen abc Toimittaja Soila Ojanen Vuojoen kartano Muutos! Tehokasta tiedotusta!

Miten toimittaja katsoo maailmaa?  Toimittaja etsii AINA uutista Dramaattista Ristiriitaista Erilaista Läheistä Inhimillistä

Miten toimittaja katsoo maailmaa?  Toimittaja etsii AINA uutista Ajankohtaista Uutta Voimakkaasti vaikuttavaa Laajasti koskettavaa Tärkeää

Mikä muu kiinnostaa?  Ajan henkeä kuvastava henkilö  Ilmiö, josta on tarjolla esimerkki  Aihe rutiinipalstan täyttöön  HUOMAA nykyinen aiheiden paloittelu formaatteihin – ja käytä se hyväksesi

Tiedottajan pelivälineet  Nopeus  Avoimuus  Tasapuolisuus  Rytmitaju  Tiedottaja löytää draamaa, sillä hyvä tarina kiinnostaa.

Peruskäsitteet hallintaan  Tiedote, puffi ja ilmoitus, mutta mitä se journalismi on?  Toimitukset ovat tuttuja, mutta mikä on STT?  Entä mitä tekee freelancer?  Milloin tiedote, milloin infotilaisuus?

Tiedote  Tiedote on selkeä ja tiivis  Tiedotteessa tärkeimmät asiat ilmaistaan ensin, mutta muista ideoida myös tärppejä  Laita aina mukaan lisätietojen antaja, jonka saatavilla olo on varmistettu

Tiedote  Ole huolellinen - myös sähköpostia käyttäessäsi  Laita kutsu tai tiedote sähköpostin viestikenttään  Harkitse liitteiden tarpeellisuus  Lähetä tiedote tasapuolisesti kaikille

Rakenna hyvä tiedote  Mitä? Alkuun tiivistetään pääasia: mitä tiedote koskee?  Kuka? Ilmaistaan jämptisti, ketkä liittyvät asiaan?  Missä? Missä tapahtuu, mihin vaikuttaa? Suomessa vai ulkomailla?

Rakenna hyvä tiedote  Milloin? Tarkat ajanmääreet sekä tapahtuneelle että tapahtuvalle.  Miksi? Taustoittaa.  Mitä seuraa? Miten tapahtuma tai tilanne vaikuttaa?  Kuka antaa lisätietoja?

Satakunnan viestimet  Huomaa, että lehtitarjontaa väkimäärään nähden runsaasti  Muista monet sähköiset viestimet  Näe median monimuotoisuus  Älä jämähdä

Satakunnasta valtakunnan mediaan  Helsingin Sanomat  Aikakauslehdet  Asiakaslehdet  Erikoislehdet  Lähimmät valtakunnalliset toimitukset Turussa, Tampereella – Helsingissä  Juttuaiheen mentäviä aukkoja on!

Missä on aiheen mentävä aukko?  Lue paljon ja tarkasti – opit niksit  Tarkasta eri välineiden juttutyypit  Ota kaikki irti kiinnostavista henkilöistä  Muista pitää yhteyttä  Ole ajoissa  Lataa tavaraa tasapuolisesti

Projekti-sana poistaa toimittajan kynästä terän  Miten projektin saa kiinnostavaksi? Poistettavat sanat Projekti, hanke, työsuunnitelma, esr-rahoitus, kehittämisohjelma, koordinointi, laatuohjeet, sertifiointi, tietämys, projektitoimintahyötysuhde, käytänne, hankeraportointikoonti

Älä käytä omaa ammattisanastoa  Lehtiä, radio-ohjelmia, tv-inserttejä tehdään yleensä tavallisille ihmisille, Perusyksikkönä Pihtiputaan mummo tai 15-vuotias teini Liian vaikea voi jäädä turhaan varjoon

Tarvitseeko media tiedottamista? KYLLÄ!  Ota riski, pidä yhteyttä toimitukseen  Ole avoin - myös ikävissä asioissa  Arvosta työtäsi  Pidä yllä kontakteja  Huomaa tiedottamisen edullisuus  Väki liikkeelle!  Istutko aiheen päällä? Uutinen!

Miten tarkastat jutun väärin?  ”Itselläni ei ole huomautettavaa, mutta yliopiston talousosaston päällikön mielestä viimeistä sitaattia voisi hieman lieventää.”  ”Kärki ja otsikko muutettiin meidän tiedotusosastolla: tämä on sitten se virallinen versio.”  ”Asia oli jutussa niin pintapuolisesti, että syvensin hieman tekstiä.”

Miten tarkastat jutun väärin?  ”Päällikön kommentteja oli vain laitettu epähuomiossa vain kaksi ja alaiselta viisi: tasoitimme hieman tilannetta ja vaihdoimme kommentin antajan pariin sitaattiin.”  ”Laitoksemme laatima tiedote pitää julkaista sanasta sanaan sellaisena kuin paperissa seisoo. Tai ei ollenkaan.”

Tiedotettavan hoksaaminen vaatii jatkuvaa ideointia Syntymä, kuolema, uusi, vanha, ensimmäinen, viimeinen, kilpailu, vastakohtaisuus, muutos, murtuma, kasvu, vastakkainasettelu, törmäys, tuho, ero, liitto, salaisuus, paljastus, lähtö, paluu, kauneus, eksotiikka, raha, valta, seksi, tavallinen tekee epätavallista, epätavallinen tekee tavallista