Etnografian maailma: kenttätyötä ja analyysia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työhönvalmennuksella työelämään
Advertisements

M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
LAIVA 2025 LEHDISTÖTILAISUUS
Yksilö ostajana.
Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
 Nuorisotutkimuksen tieto (jne.) – kurssin luento / J.Lähteenmaa.
Metodologian ja menetelmien valinta
Tutkimussuunnitelma…
EVU:n 40-v. historiakirja Alustava suunnitelma Kari Kallio
”Siellä minä olen heidän keskellään”
PS Tutkijan etiikka Psykologian alalla on paljon ilmiöitä, joita ei eettisistä syistä voida tutkia. Mieti esimerkkejä ja perustele! Tutkimusaiheen.
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Tutkimus- ja kehittämisprosesseja keväällä 2012 Heikki Hannula.
7 Terveyden tutkiminen.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Tietojärjestelmän suunnittelu
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Johtava sosiaalityöntekijä terveyssosiaalityön toimijana
Etnografinen aineisto maahanmuuttotutkimuksessa
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Medioiden historia ja nykykehitys ma 10. ja : 10-12, F133; ti 11. ja : 11-14, F416 viikko 41 ma-ti Medioiden historia viikko 42.
Mitä sosiologia on? -luennot Pekka Räsänen
TOIMINNALLISEN OPINNÄYTETYÖN RAPORTOINTI
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
LASTENKULTTUURI -luento
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
Silmän käyttäytymisen tutkimus ja sovellukset Veikko Surakka Tampere University Computer Human Interaction Group.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
NLP esimiehen työkaluna Työpaja – Arja Pakkala Tervetuloa NLP-työpajaan tutkimaan, kokeilemaan, kokemaan ja pohtimaan ihmisten erilaisuutta,
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Teoriat perhetutkimuksessa: vertailua ja tulevaisuuden suuntaviivoja Anna Rönkä, JY ja Pirjo Korvela, HY Loppuyhteenveto.
1 MINNA HAVERI 2015 ETNOGRAFIA JA VISUAALINEN ETNOGRAFIA.
Tutkimustyypit ja aineistonkeruun menetelmät
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Laadullisen tutkimuksen päivä
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
psykologinen tiedonhankinta
Tutkimuksen abc.
Juha T. Hakala Gaudeamus – Helsinki Tammer - Paino Oy, Tampere 2005
Tutkimusaihe: luotettavuus ja tutkimuksen teko
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
Miten persoonallisuutta voidaan tutkia?
Psykologia on tiede.
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Näkökulmia videotutkimukseen: ‘Ways-into-a-tape’
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Etnografian maailma: kenttätyötä ja analyysia Pirjo Rautiainen Jyväskylän yliopisto

Taustaa ”Etnografia on vanhan asian uusi nimi. Sen piirissä tutkitaan kansojen uskontoa, maailmankuvaa, tapoja ja käytänteitä, elämäntyyliä ja asumista. Yhdellä sanalla sanoen se on tiedettä kaikesta, mikä kuuluu kansojen sisäiseen ja ulkoiseen elämään.” M.A. Castrén, 1857.

Etnografian juuret ovat vieraita kulttuureita tutkivassa antropologiassa (1800-l ->). Sosiaalitieteisiin 1930-luvulla ns. Chicagon koulukunnan vaikutuksesta.

Määritelmiä Etnografia tarkoittaa sananmukaisesti ’kansankuvausta’ (kulttuurimonografia). Etnografia rakentuu 1) kenttätyöstä 2) kenttätyössä kerätyn aineiston kuvauksesta ja analyysistä. Etnografiaa käytetään nykyisin useilla tieteenaloilla tutkimaan erilaisia kulttuurisia järjestelmiä.

Etnografia ei ole yksittäinen tiedonkeruumenetelmä vaan tutkimuksen tyyli, jossa tavoitteena on ymmärtää ihmisten toimintaa ja sen sisältämiä sosiaalisia merkityksiä. Etnografia sisältää yleensä luonnollisissa olosuhteissa tehtävää kenttätyötä; tavoitteena on tietoinen kohteeseen sisälle meneminen, siihen henkilökohtaisesti tutustuminen, havainnointi ja oppiminen. (Anderson 1992.) ”Tavoitteena on päästä sisälle yhteisöön, jotta kokemalla oppiminen olisi mahdollista. (…) tutkija kuuntelee, kyselee, katselee oppiakseen näkemään maailmaa yhteisössä totutulla tavalla ja elää tutkimansa yhteisön arkipäivää” (Eskola & Suoranta 2005, 105)

Etnografinen lähestymistapa Etnografian tavoite: kulttuurin/ilmiön ymmärtäminen. Miten ymmärtämiseen päästään? -> Lähtökohtana pitkäkestoinen kenttätyö - arjen tapahtumien havainnointi, arjen käytäntöjen ymmärtäminen. Kenttätyö Kenttätyöllä tarkoitetaan intensiivistä ja pitkäkestoista elämistä tutkittavan kulttuurin parissa sekä tutkimusaineiston keruuta. Kenttätyö kaksijakoista; toisaalta se on osallistuvaa, jolloin tutkijalla on läheinen suhde tutkittaviinsa. Toisaalta tarvitaan reflektiota ja etäisyyttä, jotta teoreettinen pohdinta olisi mahdollista. Kenttätyön opettaminen?

Etnografinen aineisto ja analyysi Tutkimuskohteena esim. vain yksi tilanne, yksi yksilö, ryhmä tai ilmiö. Aineisto kerätään informanteilta, tapahtumista, toiminnoista tai kirjallisista dokumenteista. Päämenetelminä havainnointi ja haastattelu. Aineistojen laatu ei perustu määriin vaan monipuolisuuteen ja syvällisyyteen. Pyrkimyksenä tutkittavien oman äänen esilletuominen. Ei pyritä tilastolliseen edustavuuteen, vaan ns. kulttuuriseen relevanssiin eli tutkimusaineisto kertoo tutkittavien kielellä jotain hyvin tunnistettavaa ilmiöstä. Aineiston kerääminen suhteellisen strukturoimatonta. Tietojen analysoinnissakaan ei käytetä valmiita luokituksia -> aineistokeskeisyys

Aineiston keruu ja analyysi kulkevat limittäin. Tulosten luotettavuuden kriteereitä: toistuvuus, kyllästeisyys, siirrettävyys, merkityksellisyys.

Etnografian rajat Etnografia ei koskaan pysty antamaan täydellistä kuvaa kohteestaan: kuvaus on vain osa todellisuudesta. Etnografia kokonaisvaltaista, mutta kokonaisvaltaisuus voi kääntyä vaikutelmallisuudeksi ja liialliseksi subjektiivisuudeksi. -> Tämä pyritään välttämään antamalla mahdollisimman tarkkoja kuvauksia kohteesta ja tutkimusprosessista. Tutkija toimii tiedonhankinnan välineenä.

Itsereflektio Itsereflektio: oman (kenttä)tutkimuksen kriittinen tarkastelu Kenttätyössä tutkija joutuu yleensä täydentämään, yhdistelemään ja soveltamaan menetelmiä tutkimusaiheen ja tutkimuskohteen mukaan. -> Tutkijan tärkein tutkimusväline on tutkija itse. Tutkija vaikuttaa omalla persoonallaan väistämättä koko tutkimuksen muodostumiseen. Tutkija on tärkein yhteyden luoja tutkimuskohteen ja tutkimusaineiston välillä.

Tutkija vaikuttaa taustallaan, koulutuksellaan, iällään, sukupuolellaan ja tutkimusintresseillään saatavan tiedon laatuun. Jo kenttätöihin lähtiessään tutkija valitsee tietyt käsitteet ja ennakko-oletukset, vaikka tavoitteena olisikin kartoittaa tutkittavien ajatustapoja ja -kategorioita. Tutkija ei voi tutkimustilanteessa irrottautua omasta kulttuurikontekstistaan. Tutkija on myös osa tieteen järjestelmää, joka muodostaa toisenlaisen käsite- ja arvomaailman oman henkilökohtaisen taustan lomaan. -> Tutkijan tulisi analysoida itsensä osana tutkimustaan ja kohdistaa (kenttä)työn lähdekritiikki myös itseensä.

Erään etnografisen tutkimuksen tarina

Rahoittajina TEKES, Nokia, Sonera Tutkimus tarkasteli: Tampereen yliopiston matkaviestintää kartoittanut tutkimushanke 1997-2005 (Insoc, Hypermedialaboratorio) Rahoittajina TEKES, Nokia, Sonera Tutkimus tarkasteli: miten viestintäteknologiset laitteet ja –sisällöt omaksutaan käyttöön, millaisia käyttökulttuureita niiden ympärille muodostuu, eri ikäisten valintoja monimediaalisessa ympäristössä, teknologian limittymistä arkipäivän toimintoihin, kulutustottumuksia. Painottui osa-alueisiin: 4-12-vuotiaiden lasten ja heidän vanhempiensa perheviestintään, 13-18 –vuotiaiden, 18-25 –vuotiaiden sekä 60-80-vuotiaiden viestintään.

Aineistona: Teemahaastattelut: n. 1000 kpl SMS-arkisto: n. 7000 kerättyä tekstiviestiä Havainnointiaineistot Kännykkäpäiväkirjat/Mediapäiväkirjat Piirrokset Valokuvat, kuvakollaasit Tutkijoiden kenttäpäiväkirjat

Menetelmien yhteensovittaminen Päiväkirjat, kuvakollaasit, valokuvat, piirrokset ja havainnointi täydensivät haastatteluiden antamaa kuvaa median käytöstä. Havainnointi vie runsaasti aikaa. Havainnointi tulisi suunnitella melko tarkasti etukäteen, päätettävä mitä ilmiön elementtejä observoidaan. Valokuvaus täydentää hyvin havainnointia Mediapäiväkirjoilla saatiin haastatteluita täsmällisempi kuva siitä mitä ja miten medioita käytetään. Päiväkirjat sopivat hyvin lisäinformaatioksi jos tutkittavasta on muutenkin tietoja. Kuvien visuaalinen lisäarvo. Mutta miten analysoida (valo)kuvia?

Tutkimussuhteen kulku Kontaktin luominen Kontaktin ylläpito, jatkotutkimus Avain-informantit Tutkimuksessa käytettiin avain-informantteja (key-informants, co-researchers, research partners), jotka olivat uusien teknologia- ja/tai kulutustrendien edelläkävijöitä. Avain-informantit kertoivat tuoreeltaan kentän muutoksista: tämä mahdollisti uusien ilmiöiden havaitsemisen ja seuraamisen.

Etnografian hyödyntäminen Perustutkimus Soveltava tutkimus Esimerkkinä matkaviestintä-projekti. Hanke: ”selvitti kulutusvalintoja, -arvoja ja –normeja, rakensi kulutusprofiileja ja hahmotti kulutuspäätösten logiikkaa, hahmotti asiakasetujen ja -jäsenyyksien merkitystä, kartoitti mainontamielikuvia, tutki operaattoreiden ja laitevalmistajien imagoja ja tuotemielikuvia arvioi uusia tuotteita ja palveluita, ennakoi tulevaisuuden matkaviestintätrendejä” Eettiset kysymykset

Lähteet: Anderson, R. J. 1992: Representation and requirements: The value of ethnography in system design. Human – Computer Interaction 9. A Journal of Theoretical, Empirical, and Methodological Issues of User Science and of System Design. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc, 152-182 Eskola, Jari & Suoranta, Juha 1998: Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino. Rautiainen, Pirjo 2005: Romance and everyday work, the two sides of fieldwork - a challenge for the anthropologist. In Ethnologia Fennica. Finnish Studies in Ethnology. Jyväskylä: Kopijyvä Suojanen, Päivikki 1982: Tutkimusstrategia ja tutkijan ideologia. Teoksessa Suojanen, Päivikki & Saressalo, Lassi (toim.): Kulttuurin kenttätutkimus. Tampere: Tampereen yliopiston kansanperinteen laitos. Suojanen, Päivikki (1997): Työkaluna tutkijan persoona. Teoksessa Viljanen, Anna-Maria & Lahti, Minna (toim.): Kaukaa haettua. Kirjoituksia antropologisesta kenttätyöstä. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.

Dourish, P., Buton, G. (1998). On "technomethodology": Foundational Relationships Between Ethnomethodology and System Design. Human-Computer Interaction, 13, 396-432. Plowman, L., Rogers Y., Ramage M.: What Are Workplace Studies For? In Marmolin M., Sundblad Y., and Schmidt K. ‘Proceedinngs of the Fourth European Conference on Computer-Spported Cooperative Work’, Stockholm, Sweden. Sperschneider, W., Bagger, K. (2003). Etnographic Fieldwork Under Industrial Constraints: Toward Design-in-Context. International Journal of Human-Computer Interaction, 15, 1, 41-50. Viller, S., Sommerville, I. (1999). Coherence: An Approach to Representing in Systems Design. Human-Computer Interaction, 14, 9-41.