Tavoitteet Aasia –yhteistyölle TraiNet –verkoston Aasian askeleet - seminaari 19.3.2013, Pori Birgitta Vuorinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ydinvoimaa rakennetaan lisää – miten suomalaista osaamista kehitetään
Advertisements

Kansainvälisten opiskelijoiden maahanmuutto Suomen näkökulmasta
Kite – Kites – Leija ? Kites - Language Cluster Finland Kites-toimialalla tarkoitetaan tietotekniikan, kielen ja kulttuurin sekä.
Bolognan prosessin tuomat haasteet AMK:lle vuoteen 2020 Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelman avausseminaari Metropolia Ammattikorkeakoulu,
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
5/2007 CIMO Opettajien kansainvälisen liikkuvuuden kehittäminen KV-hallinnon kevätpäivät 2007 Roundtable 3 Anna-Leena Riitaoja.
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
Ammattikorkeakoulujen haasteet TKI-toiminnalle Erja Heikkinen
05/20071 Erasmus Korkeakoulujen kv.kevätpäivät Seinäjoki 2007 Anne Siltala, CIMO Hankeyhteistyö työelämän kanssa - Erasmus-ohjelman tukimuodot.
11/20061 Erasmus Uusi Erasmus-ohjelma – osa Elinikäisen oppimisen ohjelmaa (LLP)
Vaasan Ammattikorkeakoulu
Akavan elinkeinopoliittinen ohjelma Vesa Vuorenkoski Tiedotustilaisuus
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Itä-Suomen ESR-päivät Opetusministeriön puheenvuoro Merja Niemi Opetusministeriö.
2/2009 CIMOn palvelut ohjaajille Hanna Isoranta
Kansainvälisyyttä korkeakoulujen henkilökunnalle
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
Korkeakouluopiskelijoiden työharjoittelu ulkomailla Valokuvat: Jaana Mutanen_jaMu.
Vieraskielisten koulutusohjelmien kehittämispäivät ”Ulkomaalaisten opiskelijoiden integrointi ja työllistyminen”
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
2/2009 Kansainvälisten hankkeiden strateginen ohjaus Myötätuulessa-laivaseminaari, Mika Saarinen, yksikön päällikkö, Ammatillinen koulutus, CIMO.
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle.
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Mari Ikonen Joensuun.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
OSAAMISEN VIENNIN EDISTÄMISESTÄ Alueellisesta hankkeesta ja kansallisesta klusterista MYR:n koulutusjaosto Johtaja Kari Seppälä Turun yliopiston.
Suomen Akatemian tutkimusrahoituksen vaikuttavuus Helsinki Gustav Björkstrand.
Turun Kielitivolin koulutusristeily
Kannattaako Suomeen tulla opiskelemaan? Kansainvälisen liikkuvuuden uudet muodot Irma Garam Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/Maarit Palonen / /1. SUOMALAISTEN KORKEAKOULUJEN TULEVAISUUDEN.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Vieraskielinen opetus ja kansainvälistyminen 1.Yhteishaku ja markkinointi 2.Monikulttuuristen ryhmien opettaminen.
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Koulutusvienti Skills Finlandin näkökulmasta Ammatillisen koulutuksen viennin kehittämishanke Aloituspaja ja –kokous Eija Alhojärvi.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Hannu Sirén/ as / /1.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Tekesin strategia 2015.
Hanke pähkinänkuoressa
FinnWell -ohjelma 2007 – 2009 Kalevi Virta. Mitkä ovat tulevaisuuden suuntaviivat FinnWell- ohjelman jatkoa ja Tekesin positioitumista terveydenhuollon.
2002 Tutkimusjärjestelmän kehittämisen merkkipaaluja  Tutkijakoulutuksen organisointi  Tasa-arvon edistäminen  Tutkijanuran kehittäminen  Huippututkimuksen.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Oskelle ominaiset toimintamallit: Verkostoituminen (matala kynnys, avoimet kehittämisen ympäristöt) Uudet avaukset (viestintä, asiantuntijat, FinNode …)
Tutkijaliikkuvuuden palvelut –roundtable Kv-kevätpäivät, Seinäjoki Marita Niemelä Tutkimus- ja innovaatiopalvelut.
KANSAINVÄLISEN STRATEGIAN TARKOITUS Oppisopimuskoulutuksen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on edistää suomalaisen työelämän kansainvälistymistä ja.
© SUOMEN AKATEMIA 1 Suomen Akatemia Tehtävät Myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen;
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
Kansainvälinen viestintä
Eurooppalainen työnvälityspalvelu EURES OHJAUS 2004-seminaari Jyväskylä, Rantasipi Laajavuori Miten liikkua eurooppalaisilla työmarkkinoilla?
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
5/2008 CIMO Kohti aktiivisempaa maahanmuuttopolitiikkaa – haasteet korkeakouluille ja suomalaiselle yhteiskunnalle Korkeakoulujen kv. asiain kevätpäivät.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Ajankohtaista yliopistosektorilla MYR Koulutusjaosto Riitta Pyykkö.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
TraiNet –tapaaminen Rajat ylittävä yhteistyö TURKU AMK Paneelikeskustelu.
EU:n ja Latinalaisen Amerikan välinen yhteistyö Trainet-seminaari Seinäjoella Sari Wessman Kansainvälisten asiain sihteeristö Opetus-ja kulttuuriministeriö.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Mervi Jansson AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Team Finland – palvelutarjonta
Globaaliin toimijuuteen valmentaminen -valtionavustushaku
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Tavoitteet Aasia –yhteistyölle TraiNet –verkoston Aasian askeleet - seminaari , Pori Birgitta Vuorinen

Kansainvälistymisellä laatua Mihin kansainvälistymisellä tähdätään? •Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen laadun parantaminen •Opiskelijoiden, tutkinnon suorittaneiden, tutkijoiden, opettajien ja henkilökunnan liikkuvuuden edistäminen, osaamisen kehittyminen •Korkeasti koulutettujen työllistyvyyden edistäminen •Työmarkkinoiden tukeminen

Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategia •Tavoitteet edelleen relevantteja - aidosti kansainvälinen korkeakoulu - laadun ja houkuttelevuuden lisääminen - osaamisen vienti - monikulttuurisen yhteiskunnan tukeminen - globaali vastuu •Osaamisen vienti luultua haasteellisempaa •Määrällisiä tavoitteita ei ole syytä nostaa, näkyy myös tulossopimuksissa •Panostettava entistä enemmän kansallisiin ja kansainvälisiin kumppanuuksiin •Team Finland -konsepti •Kiina, Venäjä, Pohjois-Amerikka, Brasilia, Intia (vrt. CIMO painopisteet)

KV-strategia: Aidosti kansainvälinen korkeakouluyhteisö Korkeakoulujen raportoinnin mukaan keskeistä: •Strategiset kumppanuudet –pitkäkestoisuus, syvyys, monimuotoisuus, laatu •Kansainvälisyyden valtavirtaistaminen –henkilökunta, opiskelijat, toiminnot •Yhteydet ja vaikutus ympäröivään alueeseen Korkeakoulujen raportoinnissa erityisesti: - kv-strategiat tai kv-painotukset, maapainotukset

Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 134. Suomi ottaa aktiivisen roolin eurooppalaisen koulutus- ja tutkimusalueen rakentamisessa. Korkeakoulutus- ja tutkimussektorin yhteistyötä ja läsnäoloa lisätään nousevissa talouksissa,erityisesti Kiinassa ja Venäjällä. Korkeakoulut ja tutkimuslaitokset hyödyntävät kansainvälisessä yhteistyössä FinNode -yhteistyötä ja muita yhteistyörakenteita yhteistyössä yritysten kanssa. Korkeakoulut panostavat kohdemaiden kielten ja kulttuurin opetuksen ja tutkimuksen vahvistamiseen yhteistyön edellytysten luomiseksi Korkeakoulut kaksinkertaistavat EU:lta saatavan tutkimusrahoituksen määrän hyödyntämällä kaikkia eurooppalaisia rahoitusinstrumentteja täysimääräisesti. Eurooppalaisia rahoitusinstrumentteja hyödynnetään myös tutkimusinfrastruktuurien kehittämisessä ja rakenteellisessa uudistamisessa. Suomen Akatemian tutkimusrahoitusta kytketään entistä vahvemmin eurooppalaiseen tutkimusyhteistyöhön yhteisten tutkimusohjelmien ja ohjelmasuunnittelun kautta.

Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 136.Suomalaiset korkeakoulut rakentavat strategisia painopisteitään tukevia kansainvälisiä liittoutumia. Näiden liittoutumien puitteissa kehitetään yhteistä koulutustarjontaa, mukaan lukien kaksois- ja yhteistutkinnot sekä tiivistetään tutkimusyhteistyötä Korkeakoulut sisällyttävät kaikkiin tutkintoihin kansainvälistymistä tukevia sisältöjä. Opiskelija-, opettaja- ja henkilökuntaliikkuvuutta lisätään hyödyntämällä aiempaa paremmin uusiutuvia EU:n liikkuvuusohjelmia. Korkeakoulut edistävät opiskelijoidensa ja henkilökuntansa tasavertaisia kansainvälistymismahdollisuuksia kaikilla koulutusaloilla yhteistyössä CIMOn kanssa Edistetään ulkomaalaisten korkeakouluopiskelijoiden kiinnittymistä suomalaiseen yhteiskuntaan ja työmarkkinoille kehittämälle heille suunnattua kotimaisten kielten opetusta Edistetään koulutusvientiä. Lukukausimaksukokeilu EU- ja ETA-maiden ulkopuolisille opiskelijoille arvioidaan. Arvioinnissa seurataan kokeilun vaikutuksia korkeakoulutuksen kansainvälistymiseen ja vetovoimaan sekä vieraskielisen korkeakoulutuksen laatuun.

Yliopistojen rahoitusmalli vuodesta 2013 alkaen

Miksi Aasia? Kiina: •maailman toiseksi suurin kasvava talous •maailman suurin viejämaa •kasvavat sisämarkkinat, markkinapotentiaalia •mittavat osaamispanostukset •kansainvälistyminen (ml. koulutus ja tutkimus) •työvoimapotentiaalia •haasteita mm. kaupungistuminen, kasvavat liikennemäärät, lisääntyvät ilmansaasteet, ruokaturvallisuus => kiinnostava ulkomaisille yrityksille (Finpro: yli 250 suomalaisyritystä, Shanghai, Peking, Guangdog, Jiangsun) => kiinnostava tutkimuksen ja koulutusyhteistyön näkökulmasta => kiinnostava koulutusviennin näkökulmasta

Miksi Aasia? Kasvavat koulutusmarkkinat •Vuonna miljoonaa, vuonna miljoonaa korkeakouluopiskelijaa Unesco) •Kasvu hiljenemässä •Suurimmat korkeakoulutusalueet: Kiina, Intia, Yhdysvallat, Venäjä •Kotimaan ulkopuolella tutkintoa opiskelevia vuonna ,1 miljoonaa, vuonna 2011 jo 4,1 miljoonaa

Miksi Aasia? Korkeakoulu- ja tutkimusyhteistyö: •Paljon kiinnostavia maita, erilaisista syistä: Kiina, Intia, Japani, Vietnam •Myös muut ovat kiinnostuneita Aasian maista. Esim. Tanska Kiinassa, mm. yhteinen instituutti, yhteistutkintoja. Taustalla pitkäjänteinen yhteistyö •Sillanpääasemat ja yhteistyörakenteet mahdollistavat pitkäjänteisen yhteistyön syntymisen ja yhteistyön laajenemisen (Fudan Nordic Centre, Aalto Design Factory, EU/SFIC, TT-sopimukset, Team Finland) •Yhteistyö kansallisella tasolla lisää vaikuttavuutta

Miksi Aasia? Harjoittelu, liikkuvuus: •kansainväliset opiskelijat Suomessa: kotikansainvälistymisen mahdollistajia, ”lähettiläitä”, tärkeitä alumneja/verkostoitujia, tärkeitä myös ulkomailla toimiville suomalaisyrityksill, harjoittelu Suomessa lisää mahdollisuuksia työllistyä Suomeen •harjoittelu ulkomailla lisää osaamista, verkottaa, kasvattaa ”Aasia – osaajia”, tärkeää rekrytointipohjaa myös Aasiassa toimiville suomalaisyrityksille (sekä Suomessa että Aasiassa toimiville) •myös opetushenkilöstön liikkuvuus tärkeää

Tärkeät kysymykset •Miksi Aasia on tärkeä minulle? •Miksi Aasia on tärkeä korkeakoululleni? •Miksi Aasia on tärkeä alueelle? •Miksi Aasia on tärkeä valtakunnallisesti? Lisäarvoa? •Keiden kanssa yhteistyössä? •Ketä muita samoilla markkinoilla? Mahdollisuuksia?