Mitä tiedämme terveyskeskusten potilastyön sisällöstä?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TURVALLINEN LÄÄKEHOITO – KERTAUSTA JA TEHYN NÄKEMYKSIÄ
Advertisements

Perusterveydenhuolto 2012
Avohoidon potilasryhmitys (APR) - tuotteistus johtamisen työkaluna
Tieto-osasto / PATI1 Hoitoonpääsy terveyskeskuksissa Kysely terveyskeskusten johtaville lääkäreille Hoitoonpääsyn toteutumistiedot perusterveydenhuollon.
Medinet- hoitopalvelu siellä missä potilas on
Kustannuslaskennan ja hinnoittelun
APR ja kustannuslaskenta Laskentatoimelle asetettavat kehittämisvaatimukset terveyskeskukselle perustuen kokemuksiin joidenkin terveyskeskusten kanssa.
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Perusterveydenhuolto
Potilaat, pennit ja pisteet: Tuotteistaminen perusterveydenhuollossa
Terveydenhuollon megatrendit
Tuottavuuden vertailu APR- terveyskeskusten välillä sekä Jyväskylän vastaanottotoiminnan tuottavuuden muutoksesta toimintakäytäntöjen muutoksen myötä Jarmo.
Dosentti, LKT Outi Elonheimo Professori, LKT Mats Brommels
Projekti ja siinä työskentely
Kuntien paikkatietoseminaari 7. 2
Avohoidon potilasryhmityksen käyttö tk:n johtamisessa
APR-tietojärjestelmä: Terveyskeskusjohdon työkalu
Tieto-osasto / PATI1 Suun terveydenhuollon hoitoonpääsy Kysely terveyskeskusten ylihammaslääkäreille lokakuu 2013.
Episodiryhmittelijä terveyskeskusten johtamisen apuvälineenä
1 STM ja Stakes Rintanen Miten hoitotakuu toteutuu terveyskeskuksissa? Trendiyhteenvetoja Terveyskeskusten johtavien lääkärien kannat kysely maalis-huhtikuussa.
Perusterveydenhuollon tuotteistus ja miten tuottavuutta voidaan mitata? Miika Linna HCLF
Terveyskeskuslääkärin työn sisältö
Esityksen nimi / Tekijä1 Perusterveydenhuolto 2013.
Terveydenhuoltolaki muuttui – missä onnistuttiin?
Potku-hanke Sastamalan perusturvakuntayhtymän alueella
Tilinpäätös tilintarkastamattomat tiedot Henkilöstötoimikunta Anne Priha ja Taru Lehtonen.
Eija Peltonen, TtM, suunnittelija
Tieto-osasto / PATI1 Hoitoonpääsy Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiössä (YTHS) Maaliskuu 2014 Suun terveydenhuollon.
Toimintojohtamisesta tuotteistamiseen - tuotteistamisen taustaa
Toimintakäytäntöjen vertailu terveyskeskusten välillä Outi Elonheimo Dosentti, LKT APR-benchmarking-seminaari.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
SOSIAALITYÖN LUOKITUKSET KEHITTÄMISTYÖN KOHTEENA
Perusterveydenhuolto – THL:n malli Yleislääkäripäivät
Tukea terveyskeskusten kehittämistyöhön Outi Elonheimo Dosentti, LKT, kehittämisasiantuntija Terveyskeskusten kehittämistyön katselmus, tiedotustilaisuus.
ESH / Yleislääketieteen akuuttiosasto
Palvelutuotannon suunnittelu ja ohjaus APR:n avulla Miten terveyskeskuksen tuottavuus paranee? Outi Elonheimo Dosentti, LKT Kunta-HCLF
STANDARDI 4:N SOVELTAMINEN KÄYTÄNNÖSSÄ: Henkisen kuormittumisen hallintamallin kehittäminen ESSHP:ssä Eeva Häkkinen TtM Hankekoordinaattori
Aikuissosiaalityötä johtamassa Keski-Suomen aikuissosiaalityön kehittämishankkeen loppuseminaari Perusturvajohtaja Riitta Vanhanen.
1 STM ja Stakes Rintanen Miten hoitotakuu toteutuu terveyskeskuksissa? Terveyskeskusten johtavien lääkärien kannat kysely maalis-huhtikuussa 2007.
Tuotannon muutos nykytilaan nähden Kouvolan terveyspalveluissa Elonheimo, Brommels.
Miten tuotteistus tehdään? APR-potilasryhmitys
Kotihoidon laskenta Riikka Väyrynen Raija Kuronen.
Tutkijakehittäjät Lastenlääkäri Leena Isotalo , Vantaan tk
Outi Elonheimo Dosentti, LKT, kehittämisasiantuntija
Suun terveydenhuolto terveyskeskuksissa Tieto-osasto/Palvelujen tietovarannot1.
Tieto-osasto / PATI1 Hoitoonpääsy Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiössä (YTHS) Maaliskuu 2013 Suun terveydenhuollon hoitoonpääsy.
Pth avohoidon APR-episodi- ryhmittelijästä laajennetun alueellisten hoitokokonaisuuksien EPR-episodiryhmittelijän (alue-sote- EPR) mahdollisuuksista alueellisten.
PÄIVYSTYKSEN UUDELLEEN JÄRJESTELY Arto Honkala Forssan seudun terveydenhuollon kuntayhtymä.
A SVA - HOITAJAN TYÖ M ARTINLAAKSON TERVEYSASEMALLA.
Laatumittauksen 2011 tuloksia. Tiedättekö Kuinka hyviä olette? Miten pärjäätte suhteessa parhaaseen? Missä laadun vaihtelu on suurta? Mihin suuntaan laatunne.
Asiakaslähtöisyys, dialogisuus ja monialaisuus Kouvolan yhteispäivystysmallissa?? Kimmo Salmio Akuuttilääketieteen ja yleislääketieteen el Ylilääkäri,
Miten lääkäreiden peruskoulutus saadaan vastaamaan paremmin työelämän tarpeisiin? LKT, dos. Outi Elonheimo Helsingin yliopiston lääketieteellinen tiedekunta.
Hoitoonpääsy perusterveydenhuollossa Maaliskuu 2016 THL. Hoitoonpääsy perusterveydenhuollossa keväällä 2016.
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
Miten onnistuimme hyödyntämään palkinnon tuomaa…
Terveisiä kentältä erikoissairaanhoidon näkökulmasta
Perusterveydenhuolto 2014
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Hoitoonpääsy perusterveydenhuollossa
Perusterveydenhuollon vuodeosastohoito vuosina 2015–2016
Perusterveydenhuolto 2016
Somaattinen erikoissairaanhoito
Perusterveydenhuollon avosairaanhoidon käyntien käyntisyyt
Hoidon saatavuus alatyöryhmä
Ecomed KPP – kustannus per potilas
Sairaaloiden tuottavuus 2015 (ennakkotiedot)/ Pirjo Häkkinen
Toimivat palkeet – ikääntyvän hengityssairaan arki –hanke Kouvolassa
Perusterveydenhuolto 2013
Eksoten kommentit ja kokemukset sekä alustavat tulokset
Esityksen transkriptio:

Mitä tiedämme terveyskeskusten potilastyön sisällöstä? Outi Elonheimo Toimitusjohtaja, DMS Kati Myllymäki Johtava lääkäri, Kouvolan tk 12.4.2011

Esityksen rakenne Mitä terveysasemien toiminnasta tiedetään? Avohoidon potilasryhmitys (APR), perusterveydenhuollon avopalveluiden tuotteistus Mitä hyötyä APR:stä on terveyskeskuksen johtamisessa? Mitä tuotteistus terveyskeskukselta vaatii?

MIHIN TK:N RESURSSIT KÄYTETÄÄN? Kouvolan tk:n avopalvelutuotannon (=resurssien käytön) jakauma episodityypeittäin vuonna 2010 MIHIN TK:N RESURSSIT KÄYTETÄÄN?

Terveysasemien resurssien käytön vertailu

Pitkäaikaissairaudet hoitokokonaisuuksien prosenttiosuuksina

Ehkäisevästä terveydenhuollosta lähtevät episodit hoitokokonaisuuksien prosenttiosuuksina

Ehkäisevän th:n resurssien käytön vertailu terveysasemittain

Terve-potilasryhmälle palveluita antaneiden yksiköiden tuotanto-osuudet Hoitoprosessiin osallistuneiden tk:n yksiköiden palvelutuotannon määrä

Lyhytaikaiset sairaudet hoitokokonaisuuksien prosenttiosuuksina

MITÄ POTILAITA MEILLÄ HOIDETAAN? POTILASKIRJO MITÄ POTILAITA MEILLÄ HOIDETAAN? PALJONKO PALVELUJA TUOTETAAN?

TERVEYSKESKUKSEN TUOTE = Toimintaprosessin kuvaus Potilaan tietyn sairauden tai yhteen liittyvien sairauksien hoitokokonaisuus (hoitoprosessi, -episodi), joka koostuu useista eri työntekijöiden tekemistä toiminnoista (toimenpiteistä) Potilaan ongelma + toiminnot = APR-potilasryhmä (APR-tuote) (Käynti ei ole tuote!) Tuotteen voimavarojen käyttö (eli tuotannon määrä) ilmaistaan siihen kohdistuvien toimintojen kustannuspainojen summana (kust.painot määritetty työajankäytön ja palkkakustannusten mukaan) 11

Tuotannon mitta, APR-piste APR-piste yhteismitallistaa eri ammattiryhmien työajan käytön 1 APR-piste = resurssien kulutus = ”keskimääräisen tk-työntekijän” 1 minuutin työ Tekijän (ja avustavan henkilökunnan) työaika painotettuna ammattiryhmän keskimääräisillä palkkakustannuksilla APR-piste huomioi mm. sen, että lääkärin työaika on kalliimpaa kuin hoitajan työaika Esim. Lievä vamma -potilasryhmän resurssien kulutus 203 129 APR-pistettä tarkoittaa, että tämän potilasryhmän hoitamiseen on käytetty n. 3 390 työtuntia (= 203 129/ 60 min) terveyskeskuksen eri ammattihenkilöiden työaikaa 12

Tuotanto kuvataan resurssien käyttönä, ei käynteinä Aivoverenkiertohäiriö-episodin käyntimäärien ja km. resurssien käytön vertailu

EpisodiAPR-ryhmien (tuotteiden) muodostuminen yhden potilaan hoitokontakteista

APR-ryhmittely APR-ryhmittelijä jakaa terveyskeskuksen potilaat potilasryhmiin (episodeihin) sairauksien ja niiden hoitamiseksi tehtyjen toimintojen mukaan Yksi potilas voi päätyä useampaan episodiin sairauksistaan riippuen Yhdellä kontaktilla voidaan hoitaa useamman episodin ongelmia  Kuvaus terveyskeskuksen potilaskirjosta eli potilaiden hoitoepisodeista sekä palvelutuotannon määrästä

APR:n hyödyt terveyskeskuksen johtamisessa (1) Strateginen johtaminen Terveyskeskuksen painopistealueet ja resurssien kohdentaminen (ks. potilaskirjo) Päivittäistoiminnan kehittäminen Työntekijöiden oman työn kuvaus Vakioraportit terveysasemien ja toimintayksiköiden työn seurantaan Terveysasemien ja toimintayksiköiden työn ja toimintakäytäntöjen analysointi potilasryhmittäin Esimiesten kehittämiskoulutus ja keskeisten potilasryhmien toimintakäytäntöjen kehittämishankkeet (kehittämiskohteiden etsintä, hoitoprosessin suunnittelu, muutoksen seuranta)

Diabetes ja elinkomplikaatiot –episodin hoitoprosessiin osallistuneiden yksiköiden tuotanto-osuudet

Diabetes ja elinkomplikaatiot -episodin km Diabetes ja elinkomplikaatiot -episodin km. resurssien käytön vertailu (yhden potilaan hoitamiseksi vuoden aikana käytetyt km. resurssit) Terveysasemien toimintakäytäntöjen vertailu

Diabetes ja elinkomplikaatiot -episodin kokonaisresurssien käyttö terveysasemittain Potilasryhmän kokonaistuotanto

Diabetes ja elinkomplikaatiot -episodin resurssien käyttö / 1000 as vertailu Väestöön suhteutettu resurssien käyttö

Diabetes ja elinkomplikaatiot -episodin työnjako Työnjaon vertailu

Terveysasemien yksiköiden toimenpiteiden tuotantoerot Yksikön toimenpiteiden resurssit / 1000 asukasta Eri määrä ja panostus Eri toimenpiteet

Kliinikon vuoden potilaat (lkm) Kliinikon potilaat

Saman lääkärin toimenpiteet (lkm) 1 vuoden aikana Kliinikon toimenpiteet

Saman lääkärin vuoden aikana toimenpiteisiin käyttämät resurssit (APR-pisteinä) Resurssien käyttö

Saman lääkärin työmäärän jakautuminen sairausryhmittäin (1 vuosi) Potilaskirjo

APR:n hyödyt terveyskeskuksen johtamisessa (2) Terveyskeskuksen johtaminen Ulkoistuksen seuranta Tasapuolisten palveluiden takaaminen väestölle, yhtenäiset hoitokäytännöt Kustannuslaskenta Potilasryhmien tuotantokustannusten seuraaminen terveysasemittain Kuntalaskutus (vrt. potilaiden valinnanvapaus) PTH:n ja ESH:n toiminnan yhteinen suunnittelu ja seuraaminen

Ulkoistuksen vaikutusten seuraaminen, yhtenäisen tuotannon määrittäminen Syys-marraskuu 2009 terveysasemien kaikkien potilasryhmien kokonaistuotanto

APR + kustannuslaskenta Opiferus-toimintolaskentaohjelmalla Kulut kirjan- pidosta kustannus-paikoittain tileittäin Kulut terveysase-mittain osa-alueittain; Vastaanotto, Päivystys, Neuvolatoiminta Ehkäisevä th. jne. APR-tuotteet asemittain ryhmiteltynä; Karkea jako-> tarkka jako-> Sairaus-> kululaji APR-PISTE JAKOPERUS-TEENA

Asemakohtaiset erot keskimäärin per sairauden hoito

Keltakankaan terveysaseman jaottelu karkealla tasolla

Keltakankaan terveysaseman lyhytaikaiset sairaudet avattuna tarkempiin ryhmiin

Eri asemien erot pylväinä

APR:n hyödyt terveyskeskuksen johtamisessa (3) Terveyskeskuksen johtaminen (jatkuu) Palvelusopimukset Terveysasemien ja yksiköiden toiminnan seuranta kvartaaleittain Vuosiraportointi ja toimintakertomus Erilaiset selvitykset toiminnasta ja sen kustannuksista Tutkimustyö Mihin tk:n resurssit käytetään? Toiminnan ja toimintakäytäntöjen muutosten vaikuttavuus Tuottavuustutkimukset kuvaamaan todellista tk:n tuotantoa Ulkoistuksen vaikutukset

Tuotteistusta varten tarvitaan Jokainen ammattihenkilö kirjaa jokaiselta potilaskontaktiltaan potilastietojärjestelmään: Käynnin syyt ICD10, ICPC => ASL (Avohoidon sairausluokitus) Toimenpiteet Suomalainen perusterveydenhuollon avohoidon toimintoluokitus, SPAT => ATL (Avohoidon toimintoluokitus kattaa kaiken suoraan potilaaseen kohdistuvan työn) Muutkin avoHILMOn perusluokitukset riittävät Ryhmittelyt automaattisesti Raportointi automaattisesti Vakioraportit netissä joka kuukauden 5. päivä

Tärkeää Kirjaamisen kattavuus, yhdenmukaisuus ja järjestelmällisyys APR on tarkoitettu jatkuvaan tuotannon kuvaamiseen Kattavuutta seurattava järjestelmällisesti Henkilökunta motivoitava mm. kuvaamalla omaa toimintaa Perusluokitukset: käynnin syyt ja toimenpiteet Tiedot saatava potilastietojärjestelmästä Jatkossa = avoHILMO-luokitukset Vaatii jämäkkää johtamista, mutta myös mahdollistaa sitä Kaikilla tk:n johtamisen tasoilla suunniteltava tarkkaan mitä tietoa seurataan ja milloin, miten raportoidaan henkilökunnalle ja mitkä ovat kehittämistoimenpiteet

Lisätietoja www.apr.fi outi.elonheimo@apr.fi 37