Kuntauudistus ja uusi paikallisuus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Miksi edelleenkin kuntarakenteita? Projektipäällikkö Arto Koski.
Advertisements

Kuntauudistus.
Kuntauudistus.
Vahva peruskunta rakenneuudistuksen perustaksi Kuntaliiton hallitus Esitys hallitukselle.
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
Ajankohtaista kuntauudistuksesta 2012 Valtiosihteeri Anna-Kaisa Ikonen Tampereen kaupunkiseudun seutufoorumi.
Kuntauudistus vauhdissa - viestinnän toteuttaminen työn alla olevassa kokonaisuudessa Katja Palonen
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja Pienkuntaseminaari Simo Kommenttipuheenvuoro kuntarakenneuudistuksesta.
Suomen työn linja Keskusteluasiakirja työn tarjonnan rakenteellisista uudistuksista Sture Fjäder
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Hyvinvoinnin edistäminen uudessa hallitusohjelmassa TerPs -hankkeen loppuseminaari Oulu Neuvotteleva virkamies Kerttu Perttilä Sosiaali- ja.
Sosiaali- ja terveyspalvelut uudistuvat
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
Pyöreän pöydän keskustelutilaisuus Apulaiskaupunginjohtaja Laura Räty Apulaiskaupunginjohtaja Laura Räty
Valtion velka, mrd €, % BKT:sta
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Maanmittauspäivät 2011 Porissa Torstai Luentolinja 1 Kartastotehtävien strategia Antti Vertanen Maa- ja metsätalousministeriö.
Kuntalaki uudistuu -seminaarisarja: Miten kunnallisen päätöksenteon läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta parannetaan? Puoluerahoituksen kehittämistä.
Sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitus- ja rakenneuudistus Uudenmaan Kokoomus ry:n syyskokous Mäntsälä Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Teeman tarkastelun neljä näkökulmaa Alueellinen vaikuttaminen, nykytila Demokratia ja osallistuminen KRITEERINYKYTILAN EDUTNYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN.
Elinvoimainen kaupunkiseutu Selvitysmies Rauno Saari
Kuntauudistus Henna Virkkunen hallinto- ja kuntaministeri Aamukahvit Smolnassa
Kuntauudistus ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalvelut
Porin selvitysalueen vertailutilastoja Siikainen Pomarkku Pori Luvia Lavia Ulvila Harjavalta Kokemäki Nakkila Merikarvia.
Kuntauudistus ja pienet kunnat
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
Kuntaliitto Arto Koski Erityisasiantuntija 2000-luvun kuntajakoselvitysten sisällöt ja kehittämistarpeet.
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Kuntien rooli lähipalvelujen ja lähiosallisuuden varmistaminen
Kuntaliitto Arto Koski Erityisasiantuntija Kuntajakoselvittäjien työseminaarin tavoitteet.
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? EN HURUDAN METROPOLSTAD? Helsingin valtuusto / Helsingfors fullmäktige Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Elinvoimainen kaupunkiseutu - tulevaisuuden vaihtoehdot vaikutuksineen Kjk
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Demokratian ja oikeudenmukaisuuden edistäminen Suomessa
Valtionosuusuudistus 2010
Seutukaupunki Mikkelin edustajan puheenvuoro. Uusi hallitus uudistaa kuntarakenteen.
Minne menet kansalaisopisto? Helsinki Jyrki Sipilä Helsingin aikuisopisto.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Espoon kuntalaiskuuleminen Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Talouspolitiikka ja kunnat Valtiovarainministerin valtiosihteeri Tuire Santamäki-Vuori
- selvitystyön toteutuksesta ja linjauksista
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
Laadukkaat kuntapalvelut taattava Akavan ehdotuksia Akavan liittokokouksen seminaari
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
1 Kainuun maakuntakokeilun jatkonäkymät: Kainuun mallin 2013 valmistelusta Kajaani Kainuun malli 2013 jatkovalmistelun työvaliokunnan ja ohjausryhmän.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistus
MITÄ SUOMALAISET AJATTELEVAT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELUISTA JA NIIDEN TULEVAISUUDESTA?
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Suomen väestöllisen huoltosuhteen muutokset vuosina
Lasten päivähoito Kuntakyselyn osaraportti / Salla Säkkinen1 Lasten päivähoito 2013 Kuntakyselyn osaraportti Salla Säkkinen.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Espoon kuntalaiskuuleminen Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Elämää suurentuneiden kuntien maaseutualueilla Henna Virkkunen Asuinmaaseutu seminaari Jyväskylä
Miksi UusiKunta? Jyrki Myllyvirta Lahden kaupunki.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Lainsäädäntö muuttuu, mutta mihin suuntaan - sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisen haasteet Valtakunnallinen vammaisneuvostopäivä Helsinki.
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Pelastustoimen uudistaminen
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Sote sähköinen tiedonhallintastrategia ja muuttuva toimintaympäristö
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Sote-uudistuksen toimeenpano
Esityksen transkriptio:

Kuntauudistus ja uusi paikallisuus 2012 Valtiosihteeri Anna-Kaisa Ikonen

Kuntauudistus

Hallitus toteuttaa koko maan laajuisen kuntauudistuksen Kuntauudistuksen tavoitteena on vahvoihin peruskuntiin pohjautuva elinvoimainen kuntarakenne. Vahva peruskunta muodostuu luonnollisista työssäkäyntialueista ja on riittävän suuri pystyäkseen itse vastaamaan peruspalveluista Valtionosuusjärjestelmä uudistetaan osana kuntarakenneuudistusta. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteen uudistamiseksi säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä, rahoitusta, kehittämistä ja valvontaa koskeva laki. Järjestämislain ja muiden sektorilakien valmistelu sovitetaan yhteen valtakunnalliseen kuntauudistukseen sekä aikataulullisesti että sisällöllisesti. Henkilöstön asema muutosprosesseissa turvataan nykylainsäädännön tasoisena Selvitetään kullekin alueelle tarkoituksenmukainen kunta- ja palvelurakenne uudistus koskee siis yhtä lailla maaseutua kuin kaupunkiseutuja Kuntarakenneuudistus muodostaa perustan kuntalain kokonaisuudistukselle

Miksi valtakunnallinen kuntauudistus vuosina 2011-2014? 1. Turvataan kuntapalvelut ja kansalaisten yhdenvertaisuus koko maassa 2. Kootaan kunta- ja palvelu-rakenteita yhteen ja varmistetaan niiden demokraattinen ohjaus 6. Uudistetaan kuntarakenteita suunnitelmallisesti ja alueita kokonaisuuksina tarkastellen Miksi valtakunnallinen kuntauudistus vuosina 2011-2014? 5. Vahvistetaan kuntien elinvoimaa sekä ehkäistään yhdyskuntarakenteen hajautumista erityisesti kaupunkiseuduilla 3. Luodaan pohja sosiaali- ja terveyspalveluiden ja muiden suurempaa väestöpohjaa edellyt-tävien palveluiden järjestämiselle 4. Turvataan kunta- palveluiden rahoitus- pohjaa ja parannetaan julkisen talouden kestävyyttä

Suomen väestöllisen huoltosuhteen muutokset vuosina 1970-2040 indeksi indeksi 80 80 70 lasta ja vanhusta 100 työikäistä kohti Talous kiristyy 70 70 Hoivatarve kasvaa 60 lasta ja vanhusta 100 työikäistä kohti 60 60 Eläköityminen lisääntyy ”Karpalonmäen” nousu on juuri alkanut ja sitä kestää 20 vuotta! Hyvinvointiyhteiskunnan rakentamisvaiheessa oli hyvin edullinen huoltosuhde 50 50 40 40 1970 1980 1990 2000 2010 2020 2030 2040 vuosi

Väestöllinen huoltosuhde Suomessa v. 1865-2050 1890 1915 1940 1965 1990 2015 2040 20 40 60 80 Ikä Alle 15-v. Yli 65-v. Lapsia ja vanhuksia 100 työikäistä kohti v. 2010 v. 2030 vuosi indeksi

Kuntauudistuksen ytimessä on kolme (3) sellaista isoa kysymystä, joista olisi syytä käydä todella vakavaa keskustelua 1. Kuinka suomalainen hyvinvointiyhteiskunta selviytyy 2020- ja 2030-luvusta? 2. Kuinka hyvin kunta- perusteinen järjestelmä kestää 2020- ja 2030-luvulla? 3. Kuinka vähän onnistumme siirtämään ylimääräistä talouden taakkaa pienten ikäluokkien harteille 2020- ja 2030-luvulla? Oletettavasti työmme tuloksia tullaan ensi vuosi- kymmenellä arvioimaan paljolti siitä näkökulmasta, kuinka hyvin onnistumme noiden kolmen ison kysymyksen ratkaisemisessa

Kuntauudistuksen tarkastelunäkökulmat 1. Palvelutarpeiden kehitystarkastelu 2010-2030 6. Erityisalueet (esim. kieliolosuhteet) ja kuntaliitosten edelly- tysten tarkastelu 2. Kuntatalouden kehitystarkastelu 2010-2020 Uudet vahvat kunnat (~elinvoimaiset ja toiminta- kykyiset kunnat) 5. Palveluiden järjestämisalueet (esim. SOTE) 3. Asumisen ja yhdyskuntarakenteen kehitystarkastelu 2010-2030 4. Työssäkäyntialueet ja asiointialueet

Kuntauudistuksen aikataulusuunnitelma -työryhmä (Mi-nisteriVirkkunen) 2011 2012 2013 2014 Asian- tuntija- kuule- miset Halli- tuksen esitys Kunnallishallinnon rakennelaki Laki- esityksen laatiminen Laki- esitys EK:ssa Kunnallis- hallinnon rakenne -työryhmä (Ministeri Tölli) Kunnallishallin- non rakenne -työryhmä (Mi-nisteriVirkkunen) Alue- kierros ja kun- takuu- lemiset Kri- tee- rien vah- vista- minen Uutta kuntarakennetta koskevat ratkaisut Selvitys ja ehdotus kriteereistä VALMISTELUVAIHE PÄÄTÖKSENTEKOVAIHE Aluekierros alkaa helmikuun puolivälissä ja päättyy maaliskuun lopussa

Hallitusohjelma/lainsäädännön valmisteluaikataulutus Rakennelinjausten valmistelu, valmis 01/2012 Valmistelu kevät- syksy 2012 HE syksy 2012 Laki voimaan 2013 alusta ja toimeenpano kunnissa 2013-2014 Rakenneratkaisut voimaan 1.1.2015 -> Metropolirakenneselvitys Nykyisen kuntalain kiireelliset HE:t talous- säännökset - kilpailuneutrali- teetti Kokonaisuudistuksen valmistelu kevät 2012 – syksy 2013 HE syksy 2013 Laki voimaan 1.1.2015 (osittain 2014 alusta) -> Kilpailuneutra- liteettisäännökset voimaan 1.1.2012 Talous- säännökset voimaan 1.1.2013 HE VOS- budjettilaki Kokonais- uudistuksen valmistelu syksy 2012 HE syksy 2013 -hyväksytty kevät 2014 Laki voimaan 1.1.2015 -> 10

Mitä kuntauudistuksessa syntyy? Uusia kuntia. Mikä uudistuksessa muuttuu? Kuntarakenne Kunnan tehtävät ja velvoitteet (myös suhde kolmanteen sektoriin) Rahoitus (valtionosuusuudistus!) Toimintamallit tuottavuus ja tuloksellisuus hyvien käytäntöjen hyödyntäminen toiminnan kustannusten ja laadun arviointi Johtaminen ja demokratia Virkajohdon ja poliittisen johtamisen selkeytys (vrt. pormestarimalli, päätoiminen kh:n puheenjohtajuus) Demokratiamallien kehittäminen, suora demokratia, vuorovaikutus, kunnanosahallinto tms. Valinnanvapaus ja kuntalaisten osallisuus laajemmin nähtynä

Paikallisuus

Kuntien väestöllinen huoltosuhde 2010 ja 2030 on alle 15-vuotiaiden ja 65 vuotta täyttäneiden määrä 100 työikäistä kohden. Vuonna 2010 huoltosuhde oli Manner-Suomessa 51,6 ja se on Tilastokeskuksen väestöennusteen mukaan 73,0 vuonna 2030. Tämä tarkoittaa noin 21 uutta huollettavaa 100 työssäkäyvää kohti verrattuna vuoden 2010 tasoon.

Paikallisuus kuntauudistuksessa Miten paikallisuus säilyy hallinnon uudistuessa?

Paikallisuus ja lähivaikuttaminen: Demokratia ja lähivaikuttaminen ovat kuntauudistuksen keskiössä. Miksi? Kuntauudistuksen tavoitteena demokratian vahvistaminen Yhteistoiminta-alueista kuntiin: demokratia vahvistuu Uusi kuntarakenne ja suuremmat koot: tarve myös uusille keinoille Demokratian vaikeudet Äänestysaktiivisuus Sitoutuneiden luottamushenkilöiden löytäminen Yleinen tarve tarkastella uudelleen osallistumista ja vaikuttamismahdollisuuksia Äänestys- ja osallistumisaktiivisuuden muutokset Osallistumistapojen muutokset (sitoutuminen, välitön / suora vaikuttaminen, sähköiset mahdollisuudet, oma osallisuus palvelutuotannossa, valinnanvapaus, yhteisöt jne.)

Vaikuttamisen paikka Tavoitteena on mm. selvittää lähivaikuttamisen keinoja, tarvetta sähköisen osallistumisen vahvistamiselle ja luottamushenkilöiden aseman vahvistamiselle Lähivaikuttamisen kehittäminen on yhteistyöasia, jota on hyvä ideoida yhdessä On tärkeää jakaa kokemuksia (sekä hyviä että huonoja) tähän astisista kokeiluista ja ideoida uutta 2012 tullaan käymään paljon keskustelua asiasta – tervetuloa mukaan!

Uudet kunnat 2015 Lisätietoa kuntauudistuksesta ja taustamateriaalia: www.vm.fi/kuntauudistus www.finansministeriet.fi/kommunreformen

Kiitos huomiostanne ja hyvää alkanutta vuotta!