Maahanmuuttajien joustava perusopetus Kontiolahden koulussa Maahanmuuttajien joustava perusopetus OPM:n hankkeen toteutus Kontiolahdella Helmikuu 2009
Oppilaat Oppilaat tulevat 13-17 –vuotiaina, suurin osa yli 15v Suurimmalla osalla ei koulutaustaa - osa aloittanut lukion kotimaassaan Kaikki tarvitsevat tehostettua tukea saavuttaakseen jatko-opintokelpoisuuden kohtuullisessa ajassa Helmikuu 2009
Tilastotietoja lv. 2008-09 Koulussamme on järjestetty valmistavaa opetusta noin 10 vuotta ja maahanmuuttajien pienryhmäopetusta kuusi vuotta Koulussamme tällä hetkellä yhteensä seitsemän maahanmuuttajien luokkaa, viisi valmistavaa ja kaksi perusopetuksen pienryhmää (7 opettajaa ja 3 avustajaa) Opettajina luokanopettajia, kieltenopettaja, aineenopettaja ja erityisluokanopettaja monialaisuus rikkaus Oppilaita yhteensä 54, tyttöjä 16 ja poikia 38 Kuluvan lukuvuoden aikana poislähteneitä 17 oppilasta Kansallisuuksia 13, suurimmat ryhmät somali (27), irak ja angola Suurimmat kieliryhmät somali, kurdi ja portugali Somalinkielen opetusta ja islamin opetusta on järjestetty viisi vuotta, välillä myös darin kielen opetusta Helmikuu 2009
Opetusjärjestelyt: Valmistava opetus: jatkuva sisäänotto, joustava siirto ’eteenpäin’, S2 + alakoulun oppisisältöjä, yläkoulun taito- ja taideaineet 7.- 8.lk :oma opetusryhmä + kotiluokat, integrointia oppilaslähtöisesti vähitellen, valinnaisaineet kaikilla JOPO-luokka:9.-10.lk ja lukio + kotiluokat, integrointia ja työpaikalla opiskelua Helmikuu 2009
Valmistava opetus lv. 2008-09 Kolme ‘tavallista’ valmistavaa luokkaa, joista kaksi aloitti elokuussa, kolmas lokakuussa Luku- ja kirjoitustaidottomien valmistava opetus omana ryhmänään 17-vuotiaiden valmistava opetus, vain suomen kieltä 20h/vkko Helmikuu 2009
7.– 8. luokka: Tällä hetkellä kolme seitsemännen luokan oppilasta ja kuusi kahdeksannen luokan oppilasta luokassa käytössä kahdeksan eri lukujärjestystä Luokassa opiskellaan joustavasti sekä seitsemännen että kahdeksannen luokan asioita, suurin osa oppilaista suorittaa vuoden aikana molempien luokkien sisältöjä Valmistavan opetuksen aikana suoritetut taide- ja taitoaineiden sisällöt antavat “lisätunteja” muiden aineiden opiskeluun sekä tukiopetukseen Jokainen oppilas on integroitu joissakin aineissa yleisopetuksen luokkaan Oppilailla on integrointeja 7-18 tuntia viikossa Tavallisimpia integrointiaineita ovat taide- ja taitoaineet, lisäksi integrointeja on matematiikassa, englannissa, biologiassa ja maantiedossa Helmikuu 2009
JOPO-hankkeen ’raamit’: Hanke alkoi 2006 Nyt mukana 75 kuntaa Hankerahaa ministeriöltä ylim. kuluihin 2v JOPO-ryhmä: yleisopetus (erityisopetus) 8.-10.lk max. 10 opp. /ryhmä opettaja + ohjaaja luokassa + työpaikoilla retkiä + leirikouluja
Jopo-luokka 2008-09 nyt 7 oppilasta (syyslukukaudella 9) 1 opp. ’kasille’ integroitu 6 opp. ’ysille’ integroitu (2) opp. ’lukiolaisia’ opettaja + ohjaaja (yhteisöpedagogi) jokaisella oppilaalla on oma oppimissuunnitelma ja lukujärjestys Helmikuu 2009
Työjaksoilla ohjaaja auttaa löytämään sopivan työpaikan, jossa 2-3 pv/viikko (toiset 2-3 päivää lukujärjestyksen mukaisia koulupäiviä) Työpaikalla: työpaikan mentorin antamat työtehtävät, työpäiväkirja ja opettajan antamat viikkotehtävät Ohjaaja käy työpaikoilla viikoittain, opettaja pyrkii käymään kerran jakson aikana Helmikuu 2009
Työpaikkoja (tähän mennessä) Kauppa Päiväkoti Iltapäiväkerho Kampaamo Hotelli-ravintola Pizzeria Metallivalutehdas Autokorjaamo Metsäkonekorjaamo Vanhusten hoitokoti Leipomo Helmikuu 2009
’Lukiolaiset’: loistava yhteistyö Kontiolahden lukion kanssa jo kotimaassaan lukion aloittaneet, valitsevat täällä itselleen tuttuja kursseja JOPO-luokassa vajaan vuoden Suomessa olleet lukiolaiset opiskelevat lisää suomen kieltä ja kulttuuria, saavat tukiopetusta lukio-aineissaan ja osallistuvat mahdollisuuksien mukaan muuhun JOPO-luokan toimintaan. Helmikuu 2009