Lions –toiminnan tunnettuus Tutkimusraportti Suomen Lions-liitto ry Huhtikuu 2013 Jari Pajunen 7.5.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
11 VAKUUTUSTUTKIMUS 2012 Esitys Tutkimuksen tavoitteena on selvittää suomalaisten: yleiskuvaa vakuutusyhtiöistä ja vakuutustuotteista riskintuntemusta.
Advertisements

Kirjailijoiden taloudellinen asema Suomessa , Lavaklubi, Kansallisteatteri, Helsinki Tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund BID Innovaatiot ja.
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
MAATALOUSYRITTÄJIEN ELÄKELAITOS Asiakastutkimus Koko vuosi 2013 Keskeiset tulokset.
Rinnakkaislääketutkimus 2010
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja Aikakauslehtien lukuajat • Nettikysely KMT Kuluttaja tutkimuksessa. • Kysyttiin lehdistä, jotka vastaaja.
Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelma / Lapsen oikeudet -kampanja | |1T-9196 RKO/JEL, Omnibus Marras
Kauppojen aukiolo jouluaattona 2006 PAM ry Telebus vko 44/2006.
Kun koulu loppuu –tutkimus 2013 Tutkimus nuorten tulevaisuuden suunnitelmista Teknologiateollisuuden toimialaraportti.
Internet-äänestäminen Jari Pajunen | |2T2234, Jari Pajunen, Internet-äänestäminen Toteutus Tämän haastattelututkimukseen.
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Työurien repaleisuus ja pätkätyöt
Jukka Ollila | Novago Yrityskehitys Oy Yritystalo BusinessLohjan ensimmäinen vuosi.
Yksilö ostajana.
Web-kyselyistä Kyselyt internetissä RM 2011.
Avainlippu- bränditutkimus Avainlippu-bränditutkimuksen toteutus ja tavoitteet  Toteutustapa 1. Kvalitatiivinen tutkimus (kaksi ryhmähaastattelua,
1 ©TNS 2012 Tämän tutkimuksen tulokset on tarkoitettu vain tilaajan omaan käyttöön. Niitä ei saa lainata, luovuttaa, jälleenmyydä tai julkaista ilman tutkimusyrityksen.
OSA-AIKATYÖ PALVELUALOILLA
Työhyvinvoinnin tekijät Akavan Erityisalojen työmarkkinatutkimusten tuloksia Tiivistelmädiat
Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja syksy 2012 kevät 2013.
Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja • Nettikysely KMT Kuluttaja tutkimuksessa. • Kysyttiin lehdistä, jotka vastaaja KMT puhelinhaastattelussa.
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja syksy 2012 kevät 2013.
Place client logo here in Slide Master RI Elokuu 2009 Jorma Hakanen Lääkkeiden määrääminen ja rinnakkaislääkkeet –tutkimus.
ARJEN TALOUSKATSAUS Telebus helmikuu/2008/viikko 9.
TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT Telebus Elokuu/2007/viikot 32 ja 33.
Suomalaisten huolen ja ilon aiheet
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja 2011 Aikakauslehtien lukuajat Lukuminuutit Tutkittiin KMT Kuluttaja 2011 tutkimuksen yhteydessä nettikyselynä.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Osallistuminen sidosryhmien näkökulmasta -kysely metsäneuvostojen jäsenille Marjo Laitala.
Lastensuojelun avohuollon tukitoimet vuotiaille Keski- Suomessa Opinnäytetyö Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu Sini Moberg.
Aikakauslehtien lukemiseen käytetty aika KMT Kuluttaja 2008.
1 Sektorin nimi Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja Syksy 2009/Kevät 2010.
Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelma Lapsen oikeudet -kampanja Elokuu 2009.
Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelma Ohjelmajohtaja Georg Henrik Wrede.
T IEDOSTA M ENESTYS Hämeenlinnan kaupunki Asiakastyytyväisyys 2013 – Lasten ja nuorten palvelut Varhaiskasvatus Tutkimusraportti Mikko Kesä Minna.
PID Harri Ala-Kuljusta 2. kansainvälinen varapresidentti SUOMI JOHTOON Kampanjan tavoite.
LAMK Outdoors Finland Etelä Aktiviteettisivuston lanseeraustutkimus 2013 T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE.
KYSELY KUNTALIITOKSESTA TUUSNIEMEN KUNNAN ASUKKAILLE Tuusniemen kunta Tuomo Turja.
OTANTATUTKIMUS OY Raporttia tai osia siitä ei saa edelleen toimittaa tai julkaista missään muodossa ilman Otantatutkimus Oy:n nimen mainitsemista. RAY:
LAMK Pyöräilysivuston lanseeraustutkimus 2012 T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE FREDRIKINKATU 34 B 22,
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
1 Sektorin nimi. 2 Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja 2009.
Taloustutkimus Oy / Anne Kosonen ja Riitta Ristiluoma
Instagram Katariina Toivonen.
T IEDOSTA M ENESTYS MAATALOUSYRITTÄJIEN ELÄKELAITOS Asiakastutkimus Tutkimusraportti Kvartaali 2/2013 Keskeiset tulokset Innolink Research.
T IEDOSTA M ENESTYS MAATALOUSYRITTÄJIEN ELÄKELAITOS Asiakastutkimus Tutkimusraportti Kvartaali 3 / 2013 Keskeiset tulokset Etta Partanen.
IKÄOHJELMAT SAK:LAISILLA TYÖPAIKOILLA SAK:N LUOTTAMUSHENKILÖPANEELI SYYSKUU 2013 N= 1114.
LAMK Aktiviteettioppaat Lanseeraustutkimus 2012 T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE FREDRIKINKATU 34 B.
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja syksy 2013 / kevät 2014.
Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja syksy 2013 / kevät 2014.
Aikakauslehtien kohtaamiskerroin ja kohtaamiskontaktit KMT Kuluttaja kevät 2014.
Kuntouttava työtoiminta 2010 – Kuntakyselyn osaraportti Esa Arajärvi.
Aikakauslehtien kohtaamiskerroin ja kohtaamiskontaktit KMT Kuluttaja 2014.
Yleistä tutkimuksesta
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja kevät 2011.
Aikakauslehtien lukemiseen käytetty aika KMT Lukija 2007.
Ostoskärryverkoston 2 –viikon kampanjan tavoittavuus.
Tutkimus nuorten suhtautumisesta parisuhteeseen ja rakkauteen.
Terveyspalvelujen tulevaisuus kunnissa Yhteenveto kuntapäättäjien ja kuntalaisten parissa toteutettujen tutkimusten tuloksista.
TAULUKOIDEN JA KUVIOIDEN TULKINTA.  ILMAISIA PISTEITÄ EI KANNATA MENETTÄÄ LAISKUUDEN VUOKSI!  Tulkinnan ydinkohtia: pääsanoma, suurimmat ja pienimmät.
Julkisuuskuvatutkimus
Vakuutustutkimus 2012 Esitys
Presidentinvaalit 2018 Vaalien 1 ja 2 kierros
Vapaaehtoistyön tekeminen Suomessa
PUOLUEIDEN KANNATUSARVIOT
PUOLUEIDEN KANNATUSARVIOT
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö VPK toiminnan tunnettuus
PUOLUEIDEN KANNATUSARVIOT
Mielipiteet lasten digitaalisesta pelaamisesta
Esityksen transkriptio:

Lions –toiminnan tunnettuus Tutkimusraportti Suomen Lions-liitto ry Huhtikuu 2013 Jari Pajunen

Johdanto Taloustutkimus Oy on tehnyt tämän tutkimuksen Suomen Lions-liitto ry:n toimeksiannosta. Tutkimuksen tarkoitus Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää • miten hyvin suomalaiset tuntevat Lions-liiton • mielikuvaa Lions-liitosta • kiinnostusta osallistua Lions-toimintaan. Kohderyhmä Haastattelujen kohderyhmä on Suomen vuotias väestö Ahvenanmaan maakuntaa lukuun ottamatta. Tutkimus- ja otantamenetelmä Tutkimus toteutettiin Omnibus-tutkimuksen osana henkilökohtaisina haastatteluina pääosin vastaajien kodeissa. Haastatteluja tehtiin yhteensä 1010, joista halleissa tehtiin 190 Otos muodostettiin kiintiöpoiminnalla, jossa kiintiöinä olivat ikä-, sukupuoli-, lääni- ja kuntatyyppijakauma. Haastatteluja tehtiin 103 paikkakunnalla, joista kaupunkeja oli 58. Otos on painotettu kohderyhmää vastaavaksi. Painotetut N-luvut vastaavat Suomen 15 –79 -vuotiasta väestöä tuhansina (SVT: ). Haastattelutyöhön osallistui 47 Taloustutkimus Oy:n koulutettua tutkimushaastattelijaa. Tutkimusta varten haastattelijoille annettiin kirjalliset työohjeet. Haastattelutyötä valvottiin haastattelijakohtaisilla atk-taulukoinneilla sekä vastaajille tehdyillä pistokokeilla. | | Lions-liikkeen tunnettuus / Jari Pajunen

Johdanto Tutkimuksen ajankohta Haastattelut tehtiin välisenä aikana. Raportointi • Tutkimuksen tulokset on raportoitu graafisina kuvioina ja yhteenvetona päätuloksista sekä atk- taulukoina. Tutkimuskysymykset ovat atk-taulukoiden ja muu, mikä –vastausten kanssa lopussa. | | Lions-liikkeen tunnettuus / Jari Pajunen

TUTKIMUSTULOKSET

Yhteenveto; Lions- liiton tunnettuus Lions toiminnan tunnettuutta selvitettiin kysymällä • Onko aikaisemmin nähnyt Lions-logon • Onko kuullut tai lukenut Lions toiminnasta tai Lions-klubeista • Tunteeko henkilökohtaisesti jonkun Lions toiminnassa mukana olevan • Pystyykö nimeämään jonkun keräyskohteen. Tulokset ovat nähtävissä seuraavien sivujen kuvioista sekä ristiintaulukoista. Seuraavassa kuitenkin joitakin keskeisiä havaintoja Lions –toiminnan tunnettuudesta: Lions-liiton autettu tunnettuus on noin 75%,mikä on varsin korkeana. Noin puolet suomalaisista tuntee jonkun, joka on toiminnassa mukaan. Se sijaan yksittäisten tapahtumien / keräyskohteiden tunteminen ei ole samalla tasolla. Tunnettuus on korkeimmillaan yli 65-vuotiaden keskuudessa. Ylipäätään voidaan todeta,että alle 35 vuotiaat tuntevat Lions-toimintaa selvästi huonommin kuin yli 35 vuotiaat. Ammattiryhmittäin tarkasteluna Lions on tutumpi toimihenkilöammateissa toimiville kuin muille. Lions toiminta näyttää olevan yhtä tuttua joko puolella maata. Merkittäviä maantieteellisiä eroja ei löydy Lions-liikkeen tunnettuus / Jari Pajunen | |

Yhteenveto; Mistä lions –liitto tunnetaan? Jonkun tietyn Lions-tapahtuman/keräyskohteen kertoi pystyvänsä nimeämään reilu kolmannes vastanneista (35%). Kun kysyttiin tarkennusta, minkä aktiviteetin/avustuskohteen pystyi mainitsemaan nimeltä, osoittautui tämä vaikeaksi. Vastaukset hajosivat hyvin paljon, ja ne ovat osittain päällekkäisiä. Jos vastauksista haetaan yhtenäistä linjaa, näyttää parhaiten tunnettua olevan nuorten / lasten avustaminen. Stipendit ja vaihto-oppilastoiminta yhdistetään jollain tavalla myös Lions-liittoon. Moni vastaaja sekoittaneen Lionsin nuorisovaihdon lukiolaisten vaihto-oppilastoimintaan. Vastausten hajonnassa näkyy klubien paikallisuus, sillä monet nimetyt kohteet vaikuttavat hyvin paikallisilta Lions-liikkeen tunnettuus / Jari Pajunen | |

Yhteenveto; Ominaisuuksien sopiminen Lions-toimintaan Niille vastaajille, jotka jotenkin aikaisemmissa kysymyksissä ilmaisivat tunnistavansa jollakin tavalla Lions organisaation, (77%), näytettiin 13 ominaisuutta, joista vastaajia pyydettiin valitsemaan enintään kolme, jotka sopivat Lions-liittoon tai Lions- toimintaan. Lions-toimintaan pidetään hyödyllisenä ja kansainvälisenä mutta samalla konservatiivisena jopa vanhoillisena. Osa pitää organisaatiota myös sulkeutuneena Myöskään kovin dynaamisena Lions –toimintaa ei pidetä. Lions-toiminnan imago on varsin selkeä ja johdonmukainen. Perusta on selvästi positiivinen ja hyvän tekeminen tunnetaan. Kovin dynaamisena organisaatiota ei kuitenkaan pidetä vaan arvoiltaan konservatiivisena jopa vanhoillisena. Lisäksi jotkut pitävät Lions-klubeja sulkeutuneina. Joissain vastauksissa heijastuu myös se, että liikettä pidetään elitistisenä Lions-liikkeen tunnettuus / Jari Pajunen | |

Yhteenveto; Kiinnostus osallistua Lions -toimintaan Noin neljännes suomalaisista olisi vähintään jollain tavalla kiinnostunut osallistumaan Lions-toimintaan. Potentiaalisimman joukon koko on noin 6% suomalaisista. Tässä ryhmässä korostuvat erityisesti 50 täyttäneet toimihenkilömiehet. Tärkeimmät motiivit osallistumiseen ovat auttamisen halu, kiinnostus johonkin tiettyyn asiaan sekä yhteisöllisyyteen liittyvät asiat. Ne, joita toiminta ei kiinnosta, mainitsivat yleisimmin syyksi ajanpuutteen, sen ettei koe toimintaa omaksi ja sen ettei tunne toimintaa. Kahteen viimeksi mainittuun pystytään vaikuttamaan toiminnan tunnettuutta parantamalla. Esteinä osallistumiselle mainittiin myös sulkeutuneisuuteen liittyvät tekijät. Joidenkin mielestä Lions-toimintaan liittyy ”parempien” ihmisten salamyhkäisyyttä. Tämä on myös asia, johon voidaan vaikuttaa viestinnällä Lions-liikkeen tunnettuus / Jari Pajunen | |

Tutkimustulosten julkistaminen (ad hoc -tutkimukset) Tilaajan toimeksiannosta toteutettujen tutkimusten (ad hoc -tutkimukset) tuloksia julkistettaessa on huomioitava seuraavat asiat: • Tutkimuksen tilaaja voi julkistaa tilaamansa tutkimuksen tuloksia, kunhan julkaistut tulokset eivät ole harhaanjohtavia. • Kun tutkimustuloksia julkaistaan, tulee selvästi erottaa tulokset ja niiden tulkinta. Vastuun tutkimustulosten julkaisemisen oikeellisuudesta ja asianmukaisuudesta kantaa yleensä tekijänoikeuden haltija. • Julkistamisen yhteydessä on aina mainittava tutkimuksen nimi, toteutusaika ja tutkimuksen tekijä, Taloustutkimus Oy. • Taloustutkimus Oy voi julkaista tutkimustulokset esimerkiksi alan konferensseissa, jos asiasta on sovittu tutkimusprojektin toimeksiantajan kanssa. • Toivomme, että lähetätte suunnittelemanne julkaisun (lehtiartikkeli, verkossa julkaistava tiedote tms.) Taloustutkimus Oy:hyn tarkastettavaksi ennen sen julkaisemista. Lisäksi toivomme, että toimitatte meille tiedon siitä, missä ja milloin asia julkaistaan, jotta voimme vastata meille mahdollisesti tuleviin kysymyksiin. 14| |10165 Lions-liikkeen tunnettuus / Jari Pajunen