Miltä näyttää matkailun tulevaisuus?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Luovien alojen yritystoiminnan kasvun ja kansainvälistymisen kehittämisohjelma Johtajuusosaamisen lisääminen kehittämisohjelman näkökulmasta.
Advertisements

Sapuska - Kansainvälistä liiketoimintaa elintarvikkeista 2008 – 2012 Joensuu DM Copyright © Tekes.
Kite – Kites – Leija ? Kites - Language Cluster Finland Kites-toimialalla tarkoitetaan tietotekniikan, kielen ja kulttuurin sekä.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management ServiTrans.
Savonlinnan seutu ja Venäjä Mariya Loginova KOKO-Russia verskosto, Helsinki
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Lappeenranta-Imatra seudun elinkeinoelämä ja Venäjä-toiminta
TouNet – Tourism Development in co-opetition in Southern Finland and Baltic Region Projektikoodi: A32211 Karoliina Korpela.
ELINTARVIKEKEHITYKSEN OSAAMISKESKUSOHJELMA Foodwest Oy.
Yritysfoorumi Työpajat. Työpaja 1: Liiketoimintamahdollisuuksien kasvattaminen sähköisen myynnin ja markkinoinnin avulla (vetäjä Mari Uusitalo)
Materiaalitehokkuuden edistäminen Lahden kaupungissa
KESKI-SUOMEN MATKAILUN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT Keski-Suomen matkailuparlamentti VELI-PEKKA PÄIVÄNEN.
MAKO TOIMEENPANOSUUNNITELMATYÖ JA TOIMINTAMALLI Tiina Harjunpää.
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
Keravan Energia Oy © Jussi Lehto Keski-Uudenmaan finanssilounas Energia tulevaisuuden kilpailutekijänä Toimitusjohtaja Jussi Lehto Keravan.
Copyright © Tekes Cleantech-yritykset ”Viisi tähteä”
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Verkostoitumisen iloja Anu Perttunen Oulun RYSÄ
K E S K I - S U O M E N Y M P Ä R I S T Ö K E S K U S Verkostot yhteistyön edistäjinä Uudenmaan yhteistyöseminaari Anna-Liisa Kiiskinen, KT,
Maija Pirvola Yrityssalo Oy alk. Salon kaupungin omistama elinkeinoyhtiö.
Sähköisten palveluiden skenaariot Ennakointihanke
Raimo Tölli Yritysneuvoja
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Pohjois-Pohjanmaan Hyvinvointifoorumi 2010 Maakunnan tila Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointiohjelma Eeva Kiuru Vt. toiminnanjohtaja Oulu Wellness Institute.
Kyläsuunnittelumalli
Kaupungin luova ja innovatiivinen yrityskulttuuri - case Jyväskylä Projektipäällikkö Laura Ahonen IFHP Suomi
LUOVUUS, OSAAMINEN, VERKOSTOT, RAHA Seudulliseen yhteistyöhön! -opetustoimen seutuseminaari Rehtori Yrjö Sotamaa, Taik
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Hitech Business Breakfast Perjantai Kimmo Paajanen.
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
Finnvera - rooli pk-yritysten rahoittajana ja tulevaisuuden näkymät Yrittäjävaltuuskunnan kokous Timo Kekkonen Elinkeinoelämän keskusliitto,
Teija Ryynänen/NELI ELLO väliseminaari Kokous- ja juhlatila Alvarium, Turku Etelä-Suomen kuljetuskäytävän kilpailukyvyn kehittäminen.
LogiCity Tuomas Mikkola Turun Seudun Kehittämiskeskus
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Kulttuuriverkoston toiminta Alueelliset työpajat luovien alojen kehittäjille: loppuraportti - Jatkotyöpajoja/tilaisuuksia 5 alueella - Hyvien käytäntöjen.
Maija Pirvola Yrityssalo Oy alk. Salon kaupungin omistama elinkeinoyhtiö.
STRATEGIAPROSESSI STRATEGIA Nykytilan analyysi, SWOT Skenaariot
Oulun seutu KOKO KOKO , Rovaniemi - Mitä tällä hetkellä tehdään - Mitä suunnitelmia ja tavoitteita vuodelle Mitä alustavia.
Tampereen kaupunkiseudun ilmastostrategia Mikä on elinkeinostrategian merkitys ja rooli ilmastostrategian valmistelussa ja toteutuksessa.
V INKA Road Show &Meripohjolan uudistuva metalli- ja konepajateollisuus Risto Pietilä Nivala, Raahe, Oulu, Kemi
Espoo-strategia, toimeenpano ja toteutuminen vuonna tarkastuslautakunta kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.
Helsinki Region Centre of Expertise Tools for Regional Development and Co-operation Mikko Juntunen Culminatum Ltd Oy
Aluekeskusohjelman ja hyvinvointitoimialaryhmän Ajankohtaiset asiat Mikko Koivulehto.
SON ET BOTNIA P OHJANMAAN MAAKUNTIEN SOSIAALIALAN OSAAMISKESKUS Kehitysjohtaja Arto Rautajoki
ProAgriaYrityspalvelut Menestyksen mahdollisuuksia ProAgrian palvelut ovat investointeja tulevaisuuteen.
Suomen uusi rakennerahasto-ohjelma sisältää molemmat rahastot (EAKR ja ESR) Toimintalinjat ovat: TL1 Pk-yritystoiminnan kilpailukyky (EAKR) TL2 Uusimman.
Elintarvikeyrittäjyyden kehittämisen hankeseminaari Joensuu Katsaus Ruoka-Suomen vuoden 2006 toimintaan Kirsi Viljanen, Ruoka-Suomi – teemaryhmä,
ET2050 Euroopan alueiden tulevaisuus Timo Hirvonen
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Helsinki Anu Perttunen.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Työyhteisöhaastattelujen yhteenveto. Työyhteisöt: -haastateltu huhti-kesäkuussa työyhteisöjen esimiehiä, henkilöstöpäälliköitä, työnantajia, yrittäjiä.
FinnWell -ohjelma 2007 – 2009 Kalevi Virta. Mitkä ovat tulevaisuuden suuntaviivat FinnWell- ohjelman jatkoa ja Tekesin positioitumista terveydenhuollon.
Oskelle ominaiset toimintamallit: Verkostoituminen (matala kynnys, avoimet kehittämisen ympäristöt) Uudet avaukset (viestintä, asiantuntijat, FinNode …)
Maija Pirvola Yrityssalo Oy alk. Salon kaupungin omistama elinkeinoyhtiö.
Itä-Suomen EAKR-SKOM NSPA – Pohjoisen harvaan asuttujen alueiden politiikkalinjaukset Satu Vehreävesa ohjelmapäällikkö, Pohjois-Savo.
TYÖELÄMÄN LAATU Menesty-hanke
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Alueellinen kilpailukyky ja työllisyys – tavoite Pohjois-Suomen toimenpideohjelma EAKR Terttu Väänänen Aluekehityspäällikkö Pohjois-Pohjanmaan.
LUONNONTUOTEALAN YRITTÄJYYS MENESTYKSEEN – pohjoiskarjalaisia näkökulmia Juha Rutanen, Irja Mäkitalo, Katri Kranni Luonnontuotealan teemaryhmä Aluetilaisuus,
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
HEINÄVESI ELINVOIMASTRATEGIA 2016 Sisältö  Strategiset lähtötiedot ja johtopäätökset 2016 (liite)  Keskeiset tulevaisuuden kehitystrendit Heinäveden.
Kestävä ja ilmastoystävällinen aluetason elintarvikeketju (KESTI) Suomen ympäristökeskus
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Joensuun seudun aluekeskusohjelma Tulevan ohjelmakauden rahoitusmahdollisuudet matkailualalle Ohjelmajohtaja Jarmo Kauppinen JOSEK.
Yhteinen tavoitteemme
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Aluekehittämisen näkökulma ennakointiin Satakuntaliitto
Team Finland – palvelutarjonta
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
TURUN MATKAILUAKATEMIA – ÅBO TURISMAKADEMI
Esityksen transkriptio:

Miltä näyttää matkailun tulevaisuus? Kehitysjohtaja Olli Hietanen, Tulevaisuuden tutkimuskeskus Kehityspäällikkö Miikka Raulo, Jyväskylän seudun osaamiskeskus (JAMK) Keski-Suomen Matkailuparlamentti 16.11.2010

Todennäköinen tulevaisuus Nykyhetki Toteutunut historia Tulevaisuuskuvat Kasvaa vähän Business as usual Laskee vähän

Luova tulevaisuus Nykyhetki Toteutunut historia Tulevaisuuskuvat

Systeemiajattelu Sidos-ryhmät Matkailu Visionäärinen verkostojohtaminen: ennakointi on yhteistyötä - ja innovaatiojärjestelmä on kommunikaatiojärjestelmä

Matkailun ja elämystuotannon toimialan visiot ja ennakointi -ohjelma 2008 - 2010 Tuottajana Matkailun ja elämystuotannon osaamisklusteri Toteuttajana Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskus Koordinaattorina Lapin Elämystuotanto Oy (LEO). Yhteistyössä ovat LEOn lisäksi mukana kaikki muutkin Matkailun ja elämystuotannon klusteriohjelmassa mukana olevat osaamiskeskukset: Savonlinnanseudun osaamiskeskus (Savonlinnan Innovaatiokeskus Oy, Savonlinnanseutu) Uudenmaan osaamiskeskus (Culminatum Oy) Varsinais-Suomen osaamiskeskus (Turku Touring/Turun kaupunki) Jyväskylän seudun osaamiskeskus (JAMK/ JKL Innovation)

Tulevaisuusprosessi Alueelliset koulutusverstaat (5 kpl) Syksyllä 2008: matkailualan ja sen rinnakkaistoimialojen toimijoiden ennakointikoulutus. Ensimmäinen tulevaisuuskysely alkuvuodesta 2009: Verstaiden pohjaksi. Alueelliset tulevaisuusverstaat (5 kpl) keväällä 2009: alueelliset visioaihiot yhdessä matkailutoimialan ja sen rinnakkaisalojen sidosryhmien kanssa. Valtakunnallinen visioverstas keväällä 2009: alueellisten verstaiden tulosten arviointi. Sidosryhmät mukana. Toinen tulevaisuuskysely syksyllä 2009. Tulosten tarkentaminen. Sidosryhmät mukana. Väliraportti keväällä 2010. Tulokset skenaarioiden muodossa. Kolmas tulevaisuuskysely keväällä 2010: skenaarioiden arvioiminen. Sidosryhmät mukana. Valtakunnallinen ”jatkokoulutusverstas” keväällä 2010: kertausta ja uusia menetelmiä matkailun ja sen rinnakkaistoimialojen toimijoille. Radical Futures -verstas keväällä 2010: suunnattiin muille kuin matkailun ja elämystuotannon toimijoille. Etsittiin toimialan ulkopuolisten tahojen näkökulmia yleisemminkin palvelutoimialojen tulevaisuudesta.

Viisi skenaariota Vaihtoehtoisia tulevaisuuksia tärkeiksi tunnistetuissa teemoissa. Mm. kansallinen koordinaatio, liiketoimintamallit, Venäjään suhtautuminen ja saavutettavuus. Skenaariot eivät pyri ennustamaan tulevaisuutta. Ne ovat kuin tien risteyksiä. Valinta on meidän.

Harashoo tovaritsh Suuret Venäjän markkinat vai Suuri Venäjä Suomessa?

Johtamisen sietämätön vaikeus Hiotuuko timantti paremmalla kansallisella koordinaatiolla - vai kasvaako kakku hajauttamalla?

Anteeksi, mutta osaatteko neuvoa tien Pussinperään?

Rossolandia vai yksilöllinen wellness?

Peräkammarin poikia ja kansainvälisiä elämyspalveluja

Business as Usual (BAU) Pussinperiä yms. alueellista eriarvoisuutta syntyy. Harva-alueiden palvelut vähenevät ja kylät tyhjenevät. Suomen aluerakenne tiivistyy suuriin kaupunkeihin, seutukuntakeskuksiin ja pääteiden/-ratojen varten. Muutosprosessia hidastetaan aluekehittämisellä, mutta rahat vähenevät ja kilpailu kovenee. Suurin business on kuljettamisessa ja majoitus- ja ravintolapalveluissa eli suurissa ketjuissa. Rahalla saa yksilöllistä ja ylellistä (suurissa ja pienissä yrityksissä). Kestävyyden ja uuden teknologian merkitys korostuu Tietyt matkailualueet korostuvat lähinnä karsiutumisen ja niukentumisen kautta: heikommat tipahtavat kyydistä pois rahojen vähetessä ja siksi paras tulee pikku hiljaa esille...

Toimenpiteet

Matkailun kehittäjät Uusi, asiakaslähtöinen visio ja strategia riippumatta siitä, miten se kohtelee nykyisiä toimialoja ja maantieteellisiä alueita: fokusointi, alueellisuuden vähentäminen, kehittämisen (temaattiset) kehät. Panostettava voimakkaasti logistiikkaan ja saavutettavuuden kehittämiseen: määriteltävä kansallinen infrastruktuuritarve samalla tavalla kuin teollisuus lobbaa energiaa… Toteutetaan nopeasti ne toimenpiteet, jotka ovat jo strategioissa. Innovaatio rahoituksessa: panostettava entistä enemmän tulosten juurruttamiseen eli jatko- rahoituksiin (esimerkiksi asiakasraadin palautteen perusteella).

Suuret yritykset ja matkailukeskittymät TOP TEN yritysten määritteleminen ja näiden tehostettu yhteismarkkinointi esim. Pekingiin, Pietariin jne (entistä kapeammalla kärjellä entistä fokusoidummalle alueelle) - mutta myös lähimatkailuna Venäjälle, Pohjoismaihin ja Itämeren alueelle… Kärkihankkeet kestävään kehitykseen (ekotehokkuuteen ja hiilijalanjälkeen) sekä teknologian täysmääräiseen hyödyntämiseen (”hologrammikalastusta ja –metsästystä”).

Pienet ja keskisuuret yritykset Liiketoimintaosaamisen (varsinkin myynnin) kehittäminen Verkostoituminen ja rinnakkaisalojen törmäyttäminen uusien tuotteiden kehittämiseksi (luova hulluus) Kansainvälisyys Profiloitujen (kalliiden) laatutuotteiden kehittäminen

Villit kortit Teknologian täysimääräinen hyödyntäminen, brändäyksen rinnalla Globaaleja käyttäjäyhteisöjä Rahan ohella muita vaihdannanvälineitä Hiilijalanjälkeä mittaava pistejärjestelmä kotimaanmatkailussa (ja lähimatkailussa) Infrastruktuuri heikkenee: varasuunnitelmat sille, jos ei ole sähköä, vettä, internetiä tai tietä moneen viikkoon.

Mitä seuraavaksi?

Sinun mielipiteesi? Uusi, asiakaslähtöinen visio ja strategia riippumatta siitä, miten se kohtelee nykyisiä toimialoja ja maantieteellisiä alueita: fokusointi, alueellisuuden vähentäminen, kehittämisen (temaattiset) kehät. TOP TEN yritysten määritteleminen ja näiden tehostettu yhteismarkkinointi esim. Pekingiin, Pietariin jne (entistä kapeammalla kärjellä entistä fokusoidummalle alueelle) - mutta myös lähimatkailuna Venäjälle, Pohjoismaihin ja Itämeren alueelle… Verkostoituminen ja rinnakkaisalojen törmäyttäminen uusien tuotteiden kehittämiseksi (luova hulluus) Rahan ohella muita vaihdannanvälineitä

Matkailun ja elämystuotannon klusteriohjelma Osaamisen vahvistaminen: asiakaslähtöisyys, palvelumuotoilu, elämysten johtaminen, sähköinen liiketoiminta Toimintakaudella 2011-2013 uudet avaukset mm. kestävään kehitykseen, Venäjä-osaamiseen ja kv. asiakas- ja markkinatiedon hyödyntämiseen, kv. jakelukanaviin jne. Hankkeita yritysten ja matkailukeskittymien priorisoinnin kautta Rooli kehittyy välittäjäksi, verkottajaksi, törmäyttäjäksi eri toimialojen välillä

Jyväskylän seudun osaamiskeskus 2011- Käyttäjäkeskeisen liiketoiminnan kehittäminen Matkailukeskusten (Himos, Jyväskylä) kehittäminen Osaamiskeskus toimii matkailukeskustason strategisen suunnittelun tukena ja kasvuyritysten liiketoiminnan uudistajana, tuoden kehittämistyöhön konkreettisia palveluja ja kumppaneita. Sauna 2050 – uudet palvelukonseptit kv-markkinoille Sähköinen liiketoiminnan kehittäminen Internetmarkkinointi Venäjällä Kansainväliset sähköiset jakelukanavat Matkailun mobiilipalvelut

Mitä Sinä päätät tehdä - tai olla tekemättä?

Kiitos. Kysymyksiä, kommentteja? www.experiencebusiness.fi/ennakointi