Kansallinen digitaalinen kirjasto – missä mennään? Keskuskirjastokokous 29.1.2009 Kristiina Hormia-Poutanen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kansallinen digitaalinen kirjasto - lyhyt johdatus Jukka Liedes
Advertisements

Kansallinen digitaalinen kirjasto
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
KANSALLISKIRJASTO Sektoritapaaminen Kirjastoverkon yhteisten palvelujen keskitetyn rahoituksen lähtökohtia ja periaatteita 1. Ohjausjärjestelmä.
Kansallinen digitaalinen kirjasto 1/26 Hihat kääritty Asiakasliittymän rakentaminen alkanut Ari Rouvari Kansalliskirjasto.
Arkistosektorin KDK- yhteistyöverkosto KDK ja sen arkistosektorin yhteistyöverkosto –seminaari Arkistoneuvos Jaana Kilkki Arkistolaitos.
UUSI ARKKITEHTUURI – PAREMMAT PALVELUT KDK: asiakasliittymähanke 9. 5
ASIAKASLIITTYMÄ FinELib-päivä Ere Maijala Kansalliskirjasto.
KDK:n Asiakasliittymä haasteet ja uudet vaihtoehdot Ari Rouvari.
Kansallinen tiedonhakuportaali – Pohjanmaan kirjasto.
ASIAKASLIITTYMÄ Triangelipäivä Ari Rouvari Kansalliskirjasto.
Kaunokirjallisuuden verkkopalvelu Seinäjoki
Finna ja kokoelmapalvelut – totuus ja teko
Korkeakoulukirjastojen rakenteellisen kehittämisen hanke
Kirjastojen yhteiset tietojärjestelmäpalvelut – tilanne & kehittämissuunnitelma SYN-kokous, Turku Kristiina Hormia-Poutanen.
Järjestelmäarkkitehtuurin kehittäminen OPM Kristiina Hormia-Poutanen.
Digitaalisten kirjastopalveluiden arkkitehtuuri UUSI ARKKITEHTUURI – PAREMMAT PALVELUT Järjestelmäarkkitehtuurihankkeet Ari Rouvari ja Esa Kurki.
KDK-asiakasliittymä – linjauksia 2012 Keskuskirjastokokous Kristiina Hormia-Poutanen.
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Kansallinen digitaalinen kirjasto: tilannekatsaus OKM:n kirjastopäivät 3. – Minna Karvonen.
KIRJASTOVERKKOPALVELUT KIRJASTO- VERKKO- PALVELUT Finna, Melinda ja kirjasto- järjestelmät nyt Kirjastojärjestelmät Melinda Asiakastiedot Saatavuustiedot.
Muistiorganisaatioiden aineistokyselyn satoa Suunnittelija Tapani Sainio, KDK Sovellussuunnittelija Jukka Pennanen, Kirjastoverkkopalvelut, Kansalliskirjasto.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
FinElib Kansallinen elektroninen kirjasto (Kansalliskirjaston yksikkö)
Nellistä Finnaan Anna Pienimäki Finna-konsortioryhmä
Digitaalisten kirjastopalveluiden arkkitehtuuri Kansallinen digitaalinen kirjasto ASIAKASLIITTYMÄ- Projektin tilanne Ari Rouvari.
Digitaalisten kirjastopalveluiden arkkitehtuuri KDK Ajankohtaista Asiakasliittymästä
Open source -kirjastojärjestelmistä Matti Sarmela Kirjastot.fi Open source -kirjastojärjestelmistä.
Kansallinen digitaalinen kirjasto Pitkäaikaissäilytys Kirjastoverkkopäivä Esa-Pekka Keskitalo.
Millainen on hyvä digitointistrategia ja toimintasuunnitelma?
Finna ja avoimen metadatan lisenssi Finnan konsortioryhmä Tapani Sainio, Kansalliskirjasto.
Ajankohtaista. Opetus- ja kulttuuriministeriö Yleisten kirjastojen neuvoston kokous Kirsti Kekki.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Kirjastopalvelut Satakunta University of Applied Sciences | Library Services AMK-kirjastojen Finna-päivä LAMK, Fellmannia.
Kansalliskirjaston käyttäjäkysely 2008 Opetusministeriön kirjastopäivät Aki Kangas.
Kristiina Hormia-Poutanen DIGITAALISEN KIRJASTON PALVELUIDEN OHJAUSJÄRJESTELMÄ Keskuskirjastokokous
Asiakasliittymän tilannekatsaus Keskuskirjastokokous Kristiina Hormia-Poutanen.
KDK:n asiakasliittymän käytettävyydestä Eija Liukkonen.
TURUN YLIOPISTON OSAORGANISAATIOPILOTTI Turun yliopiston kirjasto Leena Järveläinen
KDK:n asiakasliittymän pilotointi yleisen kirjaston näkökulmasta – kokemuksia alkutaipaleelta Palvelujohtaja Ulla-Maija Maunu, Turun kaupunginkirjasto-Varsinais-Suomen.
FinElib-päivä Kai Ekholm. Strategiset teesit 1.Digitaalinen kirjasto kansalaisten käyttöön 2.Kansallisen kulttuuriperinnön säilyttäminen digitoinnilla.
KDK-asiakasliittymä – ajankohtaista Syyskuu 2010 Kristiina Hormia-Poutanen.
Kansallinen digitaalinen kirjasto Ari Rouvari Jukka Pennanen.
Kirjastot.fi:n keskeisiä tavoitteita Kirjastot.fi-palvelut kirjastojen verkkopalveluiden peruselementeiksi - yhteiset palvelut ja sisällöt kirjastojen.
Kausijulkaisupäivät Helsingissä Vallilan fariseukset FinELib/Kansalliskirjasto Nelli-portaali ja e-lehdet.
Vaski-suunnittelutyöpaja Turku Työstetty Janne Marniemen esitystä
KDK-asiakasliittymän hankinnan valmistelu KDK-seurantaryhmä Kristiina Hormia-Poutanen.
UKJ-valmistelutyö ja –raportti lyhyesti UKJ-ohjausryhmä Ari Ahlqvist.
KDK:n asiakaskäyttöliittymä FINNA Aki Lassila, kehittämispäällikkö
KDK-asiakasliittymän kehittämishanke Yliopistokirjastojen neuvosto Kristiina Hormia-Poutanen.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ Uusi KirjastoJärjestelmä Ari Ahlqvist kehittämispäällikkö RAKETTI-tietohallinto –ohjausryhmä
Lainaus Haasteet lähitulevaisuudessa Uuden kirjastojärjestelmän valmisteluryhmän kokous Ari Ahlqvist
Kirjastonäköaloja sosiaaliseen webbiin KANSALLINEN DIGITAALINEN KIRJASTO mikä muuttuu? Informaatikko Hannu Markkanen, Jyväskylän yliopiston.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna-projektisuunnitelma 2015 ja siirtoresursointi 2015–2016 Konsortioryhmän kokous Kristiina Hormia-Poutanen.
Kymenlaakson digitaalinen pääkirjasto Kymenlaakson kirjastojen yhteinen sosiaalista mediaa hyödyntävä verkkosivusto Verkkotyöryhmä: Mika Hatakka, Sinikka.
Digitaalisten kirjastopalveluiden arkkitehtuuri NELLI, MIHI OLET MENOS? Triangelipäivät Turku Ari Rouvari.
Hämeenlinnan verkkokirjasto Kirjasto 2.0. Lähtökohdat Kerätä kirjaston erilliset verkkopalvelut yhdeksi toiminnalliseksi ja helppokäyttöiseksi kokonaisuudeksi.
Kansallinen digitaalinen kirjasto Opetusministeriön kirjastopäivät Minna Karvonen.
Ajankohtaista FinELib-konsortiossa, kevät 2007 Yleisten kirjastojen neuvosto Arja Tuuliniemi
Kansallinen Digitaalinen kirjasto, KDK - hyödyt tutkimukselle ja oppimiselle Kristiina Hormia-Poutanen, Kansalliskirjasto Arene
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Erkki Tolonen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo,
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Erkki Tolonen Kuva: Joel Nokelainen, Helsingin kaupunginmuseo,
KANSALLISKIRJASTO Finna 2020 Johtava avoimen kulttuurin ja tieteen hyödyntämisen väylä Kristiina Hormia-Poutanen Finna-konsortioryhmä
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
Mukaan Finnaan - liittymisprosessin vaiheet
Arkkitehtuurit ohjaavat Valtakunnalliset, keskitetyt ICT-palvelut
Datan ja aineistojen avaaminen Finnan avulla
Finna-perehdytys Konsortio
Aineistotyyppi työpaja
Asiakasliittymän tilannekatsaus
Miten omat aineistot saadaan Europeanaan?
Esityksen transkriptio:

Kansallinen digitaalinen kirjasto – missä mennään? Keskuskirjastokokous Kristiina Hormia-Poutanen

Kansallinen digitaalinen kirjasto 2008−2011 •Opetusministeriön kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan osaston sekä koulutus- ja tiedepolitiikan osaston yhteishanke •Kansallinen digitaalinen kirjasto tarkoittaa: –yhteistä asiakasliittymää kirjastojen, arkistojen ja museoiden tietovarannoille –kirjastojen, arkistojen ja museoiden keskeisten aineistojen digitointia –sähköisten kulttuuriperintöaineistojen pitkäaikaissäilytysratkaisun kehittämistä –osaamisen lisäämistä

Kansallinen digitaalinen kirjasto -kokonaisuus Taustajärjestelmät Yhteinen asiakasliittymä MuseotAV-arkistotArkistotKirjastot Pitkäaikaissäilytysjärjestelmä Digitoitava aineisto Digitaaliseen muotoon syntyvä aineisto

Seurantaryhmä Ohjausryhmä Saatavuusjaosto Tekninen asiantuntijaryhmä Pitkäaikaissäilytysjaost o Työryhmät

Kansallinen digitaalinen kirjasto Kansallisarkisto + maakunta-arkisto = Arkistolaitos Museovirasto/ Suomen kansallismuseo Valtion taidemuseo Luonnontieteellinen keskusmuseo Maakuntamuseot Aluetaidemuseot Valtakunnalliset erikoismuseot Muut museot Maakuntakirjastot sekä muut kunnalliset kirjastot Erikoiskirjastot Valtion virastot ja tutkimuslaitokset Kansalliskirjasto Kunnalliset arkistot, muut julkishallinnolliset arkistot sekä muut arkistot Yksityisarkistot Ministeriöt Verkostot Kunnat Korkeakoulut Järjestöt Kansallinen audiovisuaalinen arkisto Oppilaitoskirjastot Korkeakoulujen kirjastot

Asiakasliittymä – kehittämisen lähtökohdat •Asiakaslähtöisyys – asiakkaiden tarve –Nopea ja tuloksellinen tiedonhaku –Integroitavuus tiedontarvitsijan prosesseihin •Arkkitehtuuri –Käyttöliittymän ja taustajärjestelmien erottaminen toisistaan –Integroituminen muihin kansallisiin infrastruktuureihin •Tutkimuksen infrastruktuurit –FinELib, Arkistolaitos, Museovirasto, Kansalliskirjasto –Muistiorganisaatioiden järjestelmäarkkitehtuuri •Monipuolinen ja laaja digitaalinen aineisto •Europeana-yhteistyö

Vaiheistus •Yhteisen tahtotilan muodostus 2008 •Valmisteluvaihe –Vaativuusmäärittelyt (toiminnallinen, tekninen) –Tutustuminen ohjelmistoihin –Hankinta •Pilottivaihe –Eri muistiorganisaatioita edustava pieni pilottiryhmä –Pilottien valinta – kevät 2009 •Tuotantojärjestelmän rakentaminen alkaa 2010 •Tuotantojärjestelmän ylläpito 2011-

TahtotilaTahtotila Muistiorganisaatioiden yhteinen asiakasliittymä Analyysit Analyysit Toiminta- ympäristön muutosvoimat ja niiden vaikutukset Toiminta- ympäristön muutosvoimat ja niiden vaikutukset Analyysit Analyysit ”Asiakkaan asiakkaat”: Hakupalvelun käyttäjät ”Asiakkaan asiakkaat”: Hakupalvelun käyttäjät Asiakkaat: Muisti- organisaatiot Asiakkaat: Muisti- organisaatiot Yhteinen asiakas- liittymä- palvelu Yhteinen asiakas- liittymä- palvelu Perustamisvaihe Toteutussuunnitelma, järjestelmäratkaisut Pilotointi Hallintomalli- ja rahoitusratkaisut Perustamisvaihe Toteutussuunnitelma, järjestelmäratkaisut Pilotointi Hallintomalli- ja rahoitusratkaisut Toimeenpanosuunnitelma Asiakastarpeista lähtevät tietosisällöt Toimiva infrastruktuuri Odotukset ja haasteet Odotukset ja haasteet Poliittis-hallinnollinen toimintaympäristö Tuotantojärjestelmän rakentaminen ja käynnistys Miksi?Kenelle? Mitä? Miten?

Asiakkaiden ja muistiorganisaatioiden odotuksia •Tiedonhaku –Relevantit hakutulokset –Nopea, helppokäyttöinen ja selkeä –Monipuoliset hakutoiminnot –Tuo alkuperäisen dokumentin esille –Ei hukkaa tietoa •Arkkitehtuuri –Avoimet rajapinnat –Metadata haravoitavissa taustajärjestelmistä –Integroitavissa asiantuntijoiden työskentely-ympäristöihin •Käyttäjän tunnistaminen –Räätälöitävyys –Personointi –Anonyymi/ guest user •Toimintatapa –Muistiorganisaatioiden yhteistyö etenee –Saa aikaan muutoksia toimintakulttuurissa –Saa aikaan mitattavia taloudellisia säästöjä •Hauska ja elämyksellinen •Varmuus elinkaaresta •Yhteisöllinen – mahdollistaa käyttäjien osallistumisen tiedon tuottamiseen

Kirjastot Arkistot Museot Av-arkistot Av-arkistot Asiakasliittymä kansallisen digitaalisen kirjaston infrastruktuurissa Haravointi Taustajärjestelmät Asiakasliittymä (viitetietoa ja/tai kokoteksti) Aineistojen hankinta, kuvailu, hallinta Käyttäjien tekemät kuvailut Metadatan indeksointi

Kansallinen yhteisluettelo Kansallinen yhteisluettelo Muut luettelot Sosiaaliset verkko- ympäristöt Sosiaaliset verkko- ympäristöt Tutkimuksen julkaisujärjestelmät Tutkimuksen julkaisujärjestelmät Yhteisluettelokansallisen digitaalisen kirjaston infrastruktuurissa Haravointi Taustajärjestelmät Yhteinen asiakasliittymä (viitetietoa ja/tai kokoteksti) Kuvailun tehostaminen Metadatan uudelleenkäyttö Kirjastojärjestelmien yksinkertaistaminen

Indeksit Asiakasliittymä Paikalliset räätälöitävät käyttöliittymät (voidaan integroida kirjaston web-sivulle) Vaihe 1 Digi-arkistot (julkaisu- arkistot, Digitalia) MetaLib - Monihaku SFX-linkitys koko- teksteihin (artikkelit ja e-kirjat) Taustajärjestelmät Omistetut aineistot Lisensioidut e-aineistot Muut järjestelmät (oppimis- ympäristöt) ArkistotMuseot Haravointi Paikalliset kirjasto- järjestelmät

Kirjastot Arkistot Museot Av-arkistot Kansallisen digitaalisen kirjaston infrastruktuuri Taustajärjestelmät Yhteinen asiakasliittymä (viitetietoa ja/tai kokoteksti) Käyttäjäntunnistus Haravointi Maksujärjestelmät Tutkimuksen infrastruktuurit Kysy-ja ontologiapalvelut

Asiakasliittymän kaksi elementtiä - tiedonhaku ja verkkopalvelujen tarjonta •Tiedonhaku –Haku –Hakutulosten käsittely –Käyttöliittymät –Kytkennät muihin palveluihin (GoogleBooks, Refworks etc.) –Käyttäjän tunnistus –Metadatan liikkuvuus (arvostelut, tagit) •Palvelut –Lainojen uusiminen –Varaukset –Saatavuustiedot –Jäljenteiden/ kuvien tilaus –Maksut –Kysy kamuilta –Tagit, arviot, tähdet –Ulkopuolelta saatava rikastava data –Kirjahylly/ostokset –palaute

Asiakasliittymän hankinta ja pilotoinnin valmistelu •Tarjouspyyntöaineiston kokoaminen –Toiminnallinen ja tekninen vaatimusmäärittely (valmis 3/2009) –Hankintamenettely –Tarjouspyyntö (painoarvot) •Hankinnassa käytetään konsulttiapua •Miksi pilotoidaan? –Testataan valitun ohjelmiston toiminnallisuutta käytännössä –Saadaan kokemusperäistä tietoa tarvittavasta työaikapanoksesta (paikallinen ja keskitetty) –Showcase •Pilotointi –Kriteerit pilotoinnille (kevät 2009) –Pilottiorganisaatioiden valinta –Kustannukset

Mahdollisuuksia •Tarkoituksenmukainen työnjako kansallisella tasolla nykyisissä ja uusissa palveluissa •Järjestelmäarkkitehtuurin muutos –Asiakaslähtöisyys –Toimintatapojen tarkistus –Tehokkuus •Osaamisen jakaminen ja kehittäminen