Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Asiakasliittymän tilannekatsaus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Asiakasliittymän tilannekatsaus"— Esityksen transkriptio:

1 Asiakasliittymän tilannekatsaus
Keskuskirjastokokous Kristiina Hormia-Poutanen

2 Hankinnan tilanne Sopimuksen allekirjoitus 11.8.2010
Pilotti 8/2010- n. 2/2011 Ohjelmiston hyväksyntä pilotin jälkeen Rajapintaneuvottelut, erityisesti Axiell- syksy 2010

3 Axiell Sopimus allekirjoitettu 12/2010 Sopimuksen tarkoitus
Kansalliskirjasto tarvitsee haravointi- ja verkkopalvelurajapinnat Suomessa käytössä olevien Axiellin kirjastojärjestelmiin Aurora, Pallas, Origo ja Libra. Haravointirajapinnan kautta haravoidaan metadataa kirjastojärjestelmistä Asiakasliittymään. Verkkopalvelurajapinnan avulla Asiakas tai kolmas taho voi rakentaa käyttäjälle mahdollisuuden: tunnistautua kirjastojärjestelmään hakea saatavuustietoja reaaliaikaisesti varata kirjastoaineistoa uusia lainojaan maksaa maksujaan tarkastella omia tietojaan

4 Kirjasto Kirjasto Axiell Web Services Kansallinen Digitaalinen
Kirjas-tojen raja- pinta Aurora Kirjasto Kirjas-tojen raja- pinta Asiakkaan raja- pinta Axiell Web Services Origo Kansallinen Digitaalinen kirjasto Kirjasto Haravointi rajapinta Kirjas-tojen raja- pinta Pallas Kirjasto Kirjas-tojen raja- pinta Libra = hankinnan kohde Kuva 1. Havainnekuva hankinnan kohteesta

5 Axiell Aikatauluja: Axiell Web Services Pallaksesta, Aurorasta, Origosta ja Librasta mennessä Haravointirajapinta Pallaksesta, Aurorasta, Origosta ja Librasta mennessä Toimittaja luovuttaa ohjelmistodokumentaation Asiakkaalle Axiell Web Services - ohjelmiston osalta ja Haravointirajapinnan osalta mennessä. Asennusohjeet kirjastojen rajapinnoista laitetaan kirjastojen saataville

6 Julkaisujärjestelmän kehittäminen
Turun maakuntakirjasto & KiFi & Kansalliskirjasto kehittävät yhteistyössä julkaisujärjestelmän (Drupal) Projektin perusteella määritellään jatko: Vastuunjako (kunta, kunnallinen kirjasto, Kansalliskirjasto, KiFi) Resursointi (tekninen infrastruktuuri, henkilötyö)

7 Ohjelmiston käyttöönotto – vaiheistus
Pilotti 8/2010-2/2011 8 pilottiorganisaatiota Pilottiprojekti organisoitu (ohjausryhmä, projektiryhmä, pilottiryhmä) Osallistuvien organisaatioiden ja Kansalliskirjaston vastuut määritelty pilottisopimuksessa Ohjelmistotoimittajan ja Kansalliskirjaston vastuut määritelty ohjelmistosopimuksessa Koulutus 9/2010 ja 11/2010

8 Ohjelmiston käyttöönotto – vaiheistus
Kiinnostuksen kartoitus seuraavaan vaiheeseen osallistumisesta 11/2010 Seuraava vaihe 8-9/2011 n. 100 organisaatiota Tiedotus- ja keskustelutilaisuus (HY pieni juhlasali) Päätös seuraavan vaiheen vaiheistuksesta, ilmoitus organisaatioille Kartoitus seuraavista ( 3. vaiheen liittyjistä) liittyjistä viimeistään 9/2011

9 Seuraava vaihe 103 organisaatiota KIRJASTOT yht 67 MUSEOT yht 25
ARKISTOT yht 7 KIRJASTOT yht 67 Yleiset yht. 46 (sis. kimpoissa mukana olevat yksittäiset kirjastot) Yliopistot yht. 11 Ammattikorkeakoulut yht 10 MUSEOT yht 25 OKM ja sen hallinnonalan laitokset yht 4

10 Seuraava vaihe – yleiset kirjastot
Ilmajoen kunnankirjasto Isojoen kunnankirjasto Kainet-kimppa (Hyrynsalmi, Kajaani, Kuhmo, Paltamo, Puolanka, Ristijärvi, Suomussalmi) Karijoen kunnankirjasto Kauhajoen kaupunginkirjasto Seitti-kimppa (Kuortane, Seinäjoki) Kurikan kaupunginkirjasto Kyyti-kirjastot (Haminan, Iitti, Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Pyhtää, Virolahti) Lakia-kirjastot (Isokyrö, Jalasjärvi, Kauhava, Laihia, Lapua, Vähäkyrö)

11 Seuraava vaihe – yleiset kirjastot
Lakia-kirjastot (Isokyrö, Jalasjärvi, Kauhava, Laihia, Lapua, Vähäkyrö) Loviisan kaupunginkirjasto Lukki-kirjastot (Karjalohja, Karkkila, Lohja, Nummi-Pusula ja Vihti) Oiva-kirjastot (Alavus-Töysä-Ähtäri) Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto Vaasan kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto Yty-kirjastot (Alajärvi, Evijärvi, Lappajärvi, Lehtimäki, Perho, Soini, Veteli ja Vimpeli)

12 Palvelun kehittäminen ja tuki osallistuville organisaatioille
Käytettävyyssuunnitelman toteuttaminen Keskitetty tuki ”asiakasliittymätoimisto” vastaa järjestelmän teknisestä kehittämisestä ja tuesta 11 asiantuntijaa asiakkuudenhallinta Hallinnollisia tehtäviä, asiakkuuksien hallinta, koulutusten koordinointi, tiedotus, kyselyt ym. 8 asiantuntijaa kirjastoverkkopalvelun muut toimintayksiköt mm. tietovarannot (formaatit, yhteisluettelo)

13 Kiitos!


Lataa ppt "Asiakasliittymän tilannekatsaus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google