People make it work!
Mistä johtuu se, että... • vain 10% strategioista toteutuu? • henkilöstöstä noin 5% on sisäistänyt yrityksen strategian ja vision? • avainihmisistä 50% joko lähtee tai luovuttaa toivonsa 120 päivän sisällä yrityskaupasta/fuusiosta? • korkeasti koulutetuille asiantuntijoille mahdollisuus nousta esimiesasemaan on 3. viimeisin motivaatiotekijä? Lähteet: Kaplan & Norton, Earnst &Young, LTT-Tutkimus
Yrityksen näkökulma Tyypillisiä tavoitteita: • Jatkuva tehostaminen • Nousevat kvartaalitavoitteet • Markkinaosuuksien ja myynnin lisääminen • Toiminnan kasvattaminen yritysostojen kautta • Kansainvälistyminen
Avainihmisten näkökulma Tyypillisiä tavoitteita: • Projekteista, tapaamisista ja työkuormasta selviäminen • Lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteiden yhteensovittaminen • Oikean urapolun ja roolin löytäminen • Työssä menestyminen • Työn ja vapaa-ajan tasapainottaminen
Miten kurotaan umpeen tavoitteiden välinen kuilu?
Miten kurotaan umpeen tavoitteiden välinen kuilu? 1. Tunnista avainhenkilöt ja johtajuuspotentiaali
Miten kurotaan umpeen tavoitteiden välinen kuilu? 1. Tunnista avainhenkilöt ja johtajuuspotentiaali 2. Kehitä yksilöitä ja ryhmiä strategian suuntaisesti
1. Tunnista Miten avainhenkilöt ja johtajuus tunnistetaan? • Selection – Ulkoiset rekrytoinnit ja valinnat – Sisäiset arvioinnit ja valinnat • Management Audit – Johdon arvioinnit – Avainhenkilöiden arvioinnit – Organisaation toimivuuden ja kehittämistarpeiden arvioinnit
2. Kehitä Miten yksilöitä ja ryhmiä kehitetään strategian suuntaisesti? • Management Coaching, henkilökohtaiset kehitysohjelmat • Executive Partnership, ylimmän johdon ja johtoryhmien kehitysohjelmat • Organizational Development, organisaatiorakenteiden kehittäminen
Mercuri Urval - tapa toimia
Toimintaperiaatteet 2. Toiminnan kulmakivinä ovat eettisyys ja läpinäkyvyys 1. Lähtökohtana ja ohjenuorana ovat asiakkaan strategia ja liiketoiminnalliset tavoitteet 2. Toiminnan kulmakivinä ovat eettisyys ja läpinäkyvyys
Miksi Mercuri Urval? 1.Vauhditusta yritysten strategioille tietoa eri toimialoilta ja eri kokoluokan yrityksistä 2.Tietoa avainihmisten ja johtajien menestystekijöistä haastatteluita ja arviointeja tehdään kymmeniä tuhansia vuosittain 3.Kokemusta, näkemystä ja ammattitaitoa Suomessa yli 40 konsulttia, keskimääräinen konsultti-ikä yli 11 vuotta 4.Kansainvälinen toimintapa ja vertailukohteet 22 maata ja 80 toimistoa
Management Audit
Management Auditin tavoitteet Tuottaa johdolle / omistajille tietoa: organisaatiosta eri toimintojen tilasta kehittämistarpeista
Management Auditin tavoitteet Hankkia analyyttistä tietoa johtajien ja avainhenkilöiden suoriutumisesta ja potentiaalista eri rooleissa : strategian tekijä strategian toimeenpanija toiminnan johtaja verkostojen luoja asiantuntijana
Management Auditin tavoitteet Auttaa johtajia ja avainhenkilöitä tunnistamaan omat vahvuutensa, kehittämisalueensa ja kehitystoimenpiteensä.
Management Auditin tavoitteet Tukea osallistujien orientoitumista uuden strategian tuomiin haasteisiin.
Management Auditin tavoitteet Kerättyä tietoa voidaan hyödyntää mm. työura- ja seuraajasuunnittelussa sekä kehittämisessä.
Missä tilanteissa kannattaa käyttää? Uuden strategian vauhdittaminen Ylimmän johdon vaihtuminen Yrityskauppojen haltuunottovaihe Due diligence Organisaatiouudistukset Kulttuurin muutostilanteet Yksilöiden, tiimien ja organisaatioiden kehittäminen Seuraajasuunnittelu
People make strategies work!