Lapsen ja nuoren kehitysportaat -  haastavat tunteet ja itsenäistyminen Aggression portaat -malli Raisa Cacciatore lastenpsykiatri, asiantuntijalääkäri.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lapsen ja nuoren itsetunnon tukeminen
Advertisements

Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Tunne ja Älyä! ©Mervi veini 2004.
Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
Aggressiokasvatusta Luento nro 3. Oppitunti nuoremmille.
Selkä suoraksi Suomi TM
Vamhempien ilta Paimion 6-luokkalaisten vanhemmille
Good Karma = Hyviä Seurauksia
Onpa outoa, miten asiat etenevät…
45 ajatusta elämästä Music: snowdream Nov 2009 He Yan.
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Tässä on Saku. Hänellä ei ole tänään mitään tekemistä.
Jumalan kanssa.
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Ehkä Jumala haluaa, että meidän tulee tavata joitakin meille vääriä ihmisiä ennenkuin tapaamme sen oikean, jotta olisimme tietoisia siitä kuinka kiitollisia.
Elettiin vuotta 2002, eräässä pienessä kaupungissa, missä turvallisuudesta ei kaikilla ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu jätetty.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
10 vinkkiä voimaantumiseen
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
Kuvakäsikirjoitus.
Preppaus ENA 4.
ELÄMÄN VARRELLE On hyvä säilyttää luottamus siihen,
NALLE PUH.
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Työrauha ja haastavat tilanteet
Lapselle hyvä päivä tänään
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Kaikille kaveri -vanhempainilta
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
Avaimia itsensä valmentamiseen
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Kiukustumisen kulku Luento nro 2..
Riippuvuus tupakoinnista
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Aggressiontunne Luento nro 1..
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Minun ystäväni 8. luokka tekijä – L. Pupulainen.
Huolen puheeksiottaminen
Kommunikaatio parisuhteessa
Asiakkaan rauhoittaminen
Valmentajana kehittyminen
Tapahtukoon sinun tahtosi
Riippuvuus tupakoinnista
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Suuttumuksen hallinta
tarkastelee vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen malleja ja niiden vaikutusta lapsen kehitykseen lapsen minäkuvan muodostuminen lapsella biologinen.
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
Mitä tällä tunnilla tehdään?
Käyttäytymisen erityisen tuen ryhmämuotoinen tuki
Ehkä Jumala haluaa, että meidän tulee tavata joitakin meille vääriä ihmisiä ennenkuin tapaamme sen oikean, jotta olisimme tietoisia siitä kuinka kiitollisia.
Alkuitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
Päätösitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Esityksen transkriptio:

Lapsen ja nuoren kehitysportaat -  haastavat tunteet ja itsenäistyminen Aggression portaat -malli Raisa Cacciatore lastenpsykiatri, asiantuntijalääkäri Väestöliitto www.vaestoliitto.fi, www.raisacacciatore.fi

Aggression portaat Haastavien tunteitten kasvatusmalli terveystietoon ja muille ammattilaisille Aggressionens trappsteg

Aggressiokasvatusopas 0-7-vuotiaan vanhemmille KIUKKUKIRJA Aggressiokasvatusopas 0-7-vuotiaan vanhemmille KAPINAKIRJA Aggressiokasvatusopas 7-18-vuotiaan vanhemmille

Ennaltaehkäiseviä aggressionhallintamalleja . EU:n Daphne II –ohjelma ”Aggression hallinnalla väkivallan ennaltaehkäisyyn” Ennaltaehkäiseviä aggressionhallintamalleja . Tuo positiivisen tavan nähdä lapsen ja nuoren itsenäistyminen, uhma ja haastavat tunteet. Portaittaista, lapsen ja nuoren kehitysvaiheeseen soveltuvaa ja jatkuvaa väkivallan ennaltaehkäisyä kasvatuksen keinoin. Ei ole kyse väkivaltaisten lasten tai nuorten hoidosta.

Aggression portaat on työkalu aikuisen / ammattilaisen avuksi Auttaa kohtaamaan lapsen kasvuhaasteet, ymmärtää lasta ja nuorta Lisätä ymmärrystä lapsen kehitykseen: ”uhmaikä joka vuosi”. Auttaa kasvattajaa antamaan aikuisen, kypsän ja rakentavan mallin tunteiden hallintaan Auttaa olemaan vastaamatta vihalla (tai väkivallalla) lasten ja nuorten normaaliin kehitykseen

Aggression portaat on työkalu lapsen / nuoren avuksi Tarjota lapsille ja nuorille tietoa harkittujen valintojen tueksi Opettaa haastavista tunteista lapsille ja nuorille silloin, kun aihe ei ole akuutti Taistella väkivallan ihannointia vastaan Opettaa, että tunteita on ja saa olla Opettaa, että vastuu oman tunnetilan säätelystä on jokaisella itsellään Opettaa rakentavia tapoja purkaa tunne-energiaa Opettaa, että jokainen on vastuussa teoistaan

MITÄ AGGRESSIO ON? Aggressio ≠ Väkivalta

RAIVO PELKO AHDISTUS VIHA KATEUS AGGRESSIO HÄPEÄ UHO KOSTON- HIMO TOIVOTTO- MUUS VOITON- TAHTO Siellä on paljon muutakin: Tunteet saa olla, jokainen päättää itse, mitä niillä tekee. PETTYMYS MUSTASUK- KAISUUS

Aggressio on muutosvoima Aggressio ei ole väkivaltaa. Se on voima, pelkkä tunne, ei vielä teko. Sen voiman tarkoitus on johtaa terveeseen itsetuntoon ja itsenäistymiseen. Ilman lapsuuden uhmaa ja murrosiän kuohuntaa nuori ei itsenäistyisi vanhemmistaan ja kodistaan

Aggressiokasvu on kehityksellinen pakko - ei ilkeyttä tai pahuutta! Itsenäistyminen: Ketä seuraten pysyn hengissä? Laumaan liittyminen: Miten saan aseman? Miten saan kavereita? Miten saan puolison? Maailman valloittaminen: Mitkä ovat valtani rajat? Olenko hyvä?

Aggression portaat –malli lähtee siitä, että kaikki tunteet ovat sallittuja Kyse on vain sen (jatkuvasta) opettelusta, mitä niillä tunteilla tehdään. Miten riidellään rakentavasti ja hallitusti? Miten selvitään arjen kahnauksista? Miten selvitään niin omista, kuin toistenkin tunteista?

Koulun merkitys on suuri Lasta kannattelevia tekijöitä ovat mm: Opettajan antama huomio Koululuokan sosiaalinen tuki Onnistumisen elämykset Ystävyyssuhteiden tuoma ilo EL Liisa Pietilä, SLL 40/2005:4021-25

Tue, älä tuomitse! Jos lapsi tuntee, ettei hän ole sellainen ”kuin pitää”, hän tulee epätoivoiseksi. Epätoivoinen lapsi tekee epätoivoisia tekoja. Toivottomuus, huono itsetunto ja unelmien puute ovat tavallisimmat syyt riskikäyttäytymiseen.

Väkivalta & yläaste, (STAKES) Joka neljäs (25%) pojista on ollut tappelussa viimeksi kuluneen vuoden aikana ja 5-6 % yli neljä kertaa. Tyttöjen luvut vain kolmanneksen poikien luvuista. Noin joka viides kahdeksannen luokan oppilas kokee väkivallan uhan ainakin jonkin verran haittaavaan koulutyötä.

Kasvu ja kehitys - aggression hallinnan opettelua

"Kylmät" proaktiivisesti reaktiivisesti "Kuumat" TEMPERAMENTTI

Lapsi tarvitsee: Tietoa itsenäistymisen ja aggression kehitysportaista Menetelmiä aggression rakentavaan kanavointiin: Miten pettymyksestä selviää? Vahvan kanssakulkijan tunteidensa portaille

VIHA VIHAn taustalla on monta muuta Tunnetta: hätä pelko turhautuminen turvattomuus umpikuja

Aggression syvin olemus, eli kysymyksiä, joihin haetaan vastauksia Tunteet on! Mitä kaikkea aggressio on? Mitä tapahtuu aivoissa? Onko aggressio hyvä vai paha?

AGGRESSIO FYSIOLOGISENA ILMIÖNÄ

P A N I I K K I H Y S T E R I A R A I V O

Aggressio muuttaa mieltä… Aivoissa tapahtuu toimintatilan muutos, kun ihminen menee pois tolaltaan YLÄTIE ALATIE Daniel J. Siegel: The Developing Mind 1999

Aggression synty YLÄTIE ALATIE AMYGDALA TUNNEREAKTIOT PREFRONTALCORTEX EMPATIA MORAALI OIKEUDENMUKAISUUS SYY / SEURAUS VASTUUNTUNTO MUISTI AMYGDALA TUNNEREAKTIOT TÄMÄN HETKEN TAJUNTA PAKOTTAVA TARVE TOIMIA

ALATIE / YLÄTIE LIIPASIN: Tapahtuma Ärsyke

Voimakkaan toiminnan tila Empatia Kronologinen muisti Vastuuntunto Syy-seuraus Moraali Rationaalisuus Oikeudenmukaisuus Tässä hetkessä Aika pysähtyy Kontrolli häviää Yksilölliset reaktiot Tunnereaktiot Hälytystila Voimakkaan toiminnan tila Daniel J. Siegel: The Developing Mind 1999

ALATIE / YLÄTIE LIIPASIN: Tapahtuma Ärsyke Tunnista laukaisevat tekijät! Opettele ottamaan aikalisä! Selvittele vanhan traumat! Vahvista ylätitetä! ALTISTAA / HERKISTÄÄ Väsymys Matala verensokeri Stressi Omat ”mustelmat” / traumat Alkoholi Jotkin lääkkeet Perimä

MENESTYS KUNNIOITUS Aikuisten malli! Kunnioitus tarttuu – syrjäytyminen ja menestys ovat usein mallioppimisen tulosta KOMMUNIKAATION TUNNEILMASTO NEUTRAALI HALVEKSUNTA SYRJÄYTYMINEN

KUNNIOITUS - Ei väkivaltaa Myönteiseen keskittyminen Kiittämällä kasvattaminen Respektipisteitä, tarravihkoja Onnistumisen esiin nostamista Lapsen kokemusta arvostavaa puhetta Kunnioitus tarttuu – syrjäytyminen ja menestys ovat usein mallioppimisen tulosta KOMMUNIKAATION TUNNEILMASTO NEUTRAALI Kielteiseen keskittyminen Moittiminen, iva, pelko Rankaisu, ankaruus, kuritus Epäonnistumisen esiin nostamista Vähättelevää, mitätöivää puhetta HALVEKSUNTA - Henkinen ja fyysinen väkivalta

Älä jää halveksunnan ilmapiiriin. Hakeudu arvostaviin ihmissuhteisiin! MENESTYS KUNNIOITUS - Ei väkivaltaa Myönteiseen keskittyminen Kiittämällä kasvattaminen Respektipisteitä, tarravihkoja Onnistumisen esiin nostamista Arvostavaa puhetta Älä jää halveksunnan ilmapiiriin. Hakeudu arvostaviin ihmissuhteisiin! KOMMUNIKAATION TUNNEILMASTO NEUTRAALI Kielteiseen keskittyminen Moittiminen, iva, pelko Rankaisu, ankaruus, kuritus Epäonnistumisen esiin nostamista Mitätöivää puhetta HALVEKSUNTA - Henkinen ja fyysinen väkivalta SYRJÄYTYMINEN

Aggression energialla rakentuvat Itsearvostus Itsetunto Erillisyys, omat rajat Kyky pitää puoliaan Kyky ilmaista mielipitei-tään, toiveitaan ja tarpeitaan Sosiaaliset taidot Tunnetaidot Halu suojata itseään Kyky sanoa EI!

Kun portailta lipeää… Miten pääsee takaisin? Pahaksi leimaaminen ei auta Rajanveto, suunnan osoittaminen, oikeille raiteille palauttaminen auttaa Neuvo aina: miten tästä mennään eteenpäin! Aikuisen silmistä lapsi lukee, onko hänellä mahdollisuus onnistua

1. Ole minun! LÄHEISYYS, KIINNITTYMINEN Kuka välittää minusta? 0-1 vuotta Kuka välittää minusta? Kenet saan paikalle? Olenko tärkeä? Olenko jotakin? Kannattiko tänne ollenkaan syntyä? Selviydynkö hengissä? Kiintymyssuhteiden rakennus LÄHEISYYS, KIINNITTYMINEN

Tutkimusmatkailija 2. TURVALLISUUS, ETENEMINEN 1-2 vuotta Tutustun maailman joka kolkkaan! Kaikki uusi on ihanaa, uskallan mitä vaan! Kerro, mikä on turvallista! Tule perässä, ole paikalla turvaa minua, jaksa! Toimi rajana, ole turvana, ethän satuta? Oletko sinä turvallinen minulle? TURVALLISUUS, ETENEMINEN

3. Tahdon tahtoa! TAHTO, TUNNE, UHMA 2-3 vuotta Periaatteessa EI ja EN, Minulla on merkitystä! Saanko olla Minä Itse? Tahdon, koska osaan tahtoa. En hallitse hurjaa tunnetta. Onko tahtominen paha? En itsekään tiedä mitä tahdon! Tärkeää on, että kuulet ja hyväksyt sen, että tahdon. Hallitsetko sinä tunteesi? Oletko turvallinen, vaikka minä en ole? Saatko sinä käyttää väkivaltaa? Saanko minä käyttää sitä? TAHTO, TUNNE, UHMA

Vastaa mulle! VUOROVAIKUTUS, ITSESÄÄTELY 4. 3-4 vuotta Sanankäytössä on mahti! Haen valtaa kysyen ja kyseenalaistaen. Auttaako puhuminen ahdistukseen siitä, että olen pieni? Perustele miksi, mitä, missä. Selitä kaikki! Ovathan sanani tärkeitä, jaksathan minua? Onneksi tukena on mielikuvituskaveri, joka ON totta!

5. Super Star MINÄKUVA, PIENUUS Katso minua! Katso mitä osaan! 4-5 vuotta Katso minua! Katso mitä osaan! Haluan olla ihana ja hyvä! Haluan olla katseittenne keskipiste! Saanko huomiota hyvällä vai pahalla? Onko iso maailma oikeasti kohdattava omin voimin? Pelkään olevani liian pieni jättiläisten maailmassa! Älkää jättäkö yksin! Olen supermies, dinosaurus, prinsessa ja ballerina! Elän sadussa, siellä voin pärjätä. Äidin ja isin silmäterä MINÄKUVA, PIENUUS

6. Kaveriksi lapsi YSTÄVYYS, IHMISSUHDE 5-6 vuotta Haluan toisen lapsen lähelleni. Miten houkutan luokseni ja pidän luonani ystävän? Saako kavereita kiusata, alistaa tai pakottaa? Saako lyödä? Onko oltava oikeudenmukainen? Miten hylkään ja miten kestän kun minut hylätään? YSTÄVYYS, IHMISSUHDE

Ystävyyden säännöt Ole kohtelias Ole ystävällinen Älä petä Älä puhu pahaa Ole reilu ja rehellinen Ole siisti Osoita, että välität

7. Salainen - julkinen YKSITYISYYS, OMATUNTO 6-7 vuotta Keskustelen omantuntoni kanssa. Onko kaikki kerrottava muille? Voinko pitää salaisuuden? Onko oltava rehellinen? Ovatko ajatukset tai salaa tehdyt teot salaisia? Voiko omaatuntoa vaientaa? Haluan olla myös yksin ja ajatella omia juttujani. Saako minulla olla yksityisyyttä? Ethän hylkää, vaikka en jaa kaikkea kanssasi? YKSITYISYYS, OMATUNTO

8. Osa laumaa SOSIAALISUUS, RYHMÄTOIMINTA Haluan kuulua lapsiryhmään! 7-9 vuotta Haluan kuulua lapsiryhmään! Vanhempien suosio ei ole tärkein. Mitä kuuluu tehdä ja miten olla, että minut hyväksytään mukaan? Kuka määrää säännöt? Ovatko säännöt kaikkialla samat? Määrääkö se, joka käskee kovimmin? En tahdo tulla kiusatuksi! SOSIAALISUUS, RYHMÄTOIMINTA

9. Näytön paikka VOITONHALU, OSAAMINEN Haluan näyttää, että pärjään! 9-10 vuotta Näytön paikka Haluan näyttää, että pärjään! Missä asiassa olen hyvä? Miten pääsee huipulle? En saa hävitä! Tavoittelen tähtiä ja toisten lasten ihailua! VOITONHALU, OSAAMINEN

HIDASTAMINEN, HÄMMENNYS 10-12 vuotta Kehu minua! Epävarmuus ja hämmennys: En tiedä miten pitää olla! Kaikki muuttuu, minä muutun, mitä tästä tulee? Mitähän minusta ajatellaan? Olisinpa vielä pieni! HIDASTAMINEN, HÄMMENNYS

MUUTTUMINEN, TASAPAINOTTELU 11. o L e N k O oUtO ?! 11-14 vuotta Olen väärän kokoinen ja näköinen… En tunnista kehoani! Mihin pääsee piiloon? Kaikki haukkuu… Olen ihan pihalla! OLENKO OUTO? SAKO: kömpelyys ja kolhut 13,5v Suhde kehoon: kehuminen ja haukkuminen kaveriryhmässä  pahimmillaan uusi tapa kiusata Etenkin tyttöjä kiinnostaa ovatko he tarpeeksi viehättäviä  kuvia otetaan ja näytetään irc –galleriassa ja MySpace:ssa Nuorta ei tässä vaiheessa pitäisi PAKOTTAA uimaan tai pesulle muiden nuorten kanssa  koko liikunta tai harrastus saattaa saada niin kielteisen leiman, ettei siitä innostu enää ikinä RC (hygienia, napapaita, lyönti) MUUTTUMINEN, TASAPAINOTTELU

Vallankumous USKALLUS, RAJAT Tunteeni on vahvin ja tärkein. En tottele! Otan, minkä halua, ja haluan paljon. Vanhat arvot joutavat roskiin! Teen vallankumouksen, hylkään entisen! Rakastan jännitystä! Pysähtyminen on pahinta! Isä-mies inhottaa, äiti-nainen ällöttää. Haluan olla iso! USKALLUS, RAJAT

* Kosminen yksinäisyys * 13-16v * Kosminen yksinäisyys * Olen aivan yksin. Joudun yksin kohtaamaan elämän ja kuoleman. Vanhemmillani on omat ongelmansa. Ihmisillä on rooleja. Olen yksin vieraalla maalla. Huomaavatko muut, että olen erilainen? Kaipaan sielunveljeä, jotta voisin olla aito. IDENTITEETTI, IRRALLISUUS

H U U M O R I ! Kaveriryhmän tuki auttaa Huumori auttaa Minäkuvaa työstetään peilit ja kamerat auttavat Riskialtis vaihe: jos liikaa pettymyksiä: itsetuho, masennus, virhevalinta -> syrjäytyy Ole hereillä, tarkkaile, tue ja rohkaise!

Provokaatio KUOHUNTA, ARVOKRIISI Haastan, häiriköin ja provosoin! 14-17 vuotta Provokaatio Haastan, häiriköin ja provosoin! Testaan onko teistä vastusta ja turvaa! Etäännyn vanhempieni toiveista, koska tahdon olla oma itseni! Peitän hämmennyksen ja epävarmuuden uhoon! Hallitsen väkivallan ja vallan: Olen aikuisempi kuin aikuiset itse. KUOHUNTA, ARVOKRIISI

YHTEISÖLLISYYS, LUOTTAMUS 14-18 vuotta Joukossa vahva Kavereiden kanssa olen kokonainen ja pärjään. Tie on auki taivaaseen, mahtavaa! Kaverit ymmärtävät ja huolehtivat minusta. Hyväksyn, että ryhmän arvot ohittavat yksilön arvot. Me menemme, tulemme, elämme tässä ja nyt! Testaan arvoja ja rajoja. YHTEISÖLLISYYS, LUOTTAMUS

IRROTTAUTUMINEN, TASA-ARVO Vaadin arvoni 16-19 vuotta Suunnittelen tulevaisuutta, teen päätöksiä. Minua ei kohdella enää kuin lasta! Olen saman arvoinen kuin sinä. Ellet arvosta minua, hylkään sinut! IRROTTAUTUMINEN, TASA-ARVO

Lennän pesästä ROHKEUS, LÄHTÖ 17-25v Lennän pesästä Kotona en koe olevani aikuinen! En halua olla enää perheessäni. Katson suuntani ja lähden. Pärjään paremmin ilman teitä. ROHKEUS, LÄHTÖ

ITSENÄISYYS, RIIPPUMATTOMUUS OMIN JALOIN Kysyn itseltäni, millainen haluan olla. Rakennan ehjemmän identiteetin. Alan uskoa itseeni ja selviytymiseeni. Rakennan perustan tulevaisuudelle itseni varaan. Rohkenen ottaa vastuun oman kodin ja elämän rakentamisesta. ITSENÄISYYS, RIIPPUMATTOMUUS

IRTI KOTOA

Aggressio positiivisena voimavarana Pidän puoleni! Sanon mielipiteeni! Taistelen oikeudenmukaisuuden puolesta! Olen samanarvoinen kuin muut! Siedän tunteita ja pärjään niiden kanssa. Nautin elämästä! Kotiläksynä tunnepäiväkirja

Väkivaltaa voi ehkäistä Mikä on väkivaltaa Kasvata jo ennen konflikteja Tunteita voi purkaa myös rakentavasti…

Kuinka aggressiota voi purkaa? Mikään ei saa mennä rikki Keneenkään ei saa sattua Mitään peruuttamatonta ei saa tapahtua Estää saa, muttei kostaa Aikuisen vastuulla auttaa niin, että hepuleista (alatiekokemuksista) tulee mahdollisimman pieniä.

Tunteet menevät ohi Opeta että kaikki tunteet menevät ohi ja iloinen nauru jälleen yhdistää. Tunteita ei tarvitse ratkaista tai poistaa. Ne voi elää, antaa tulla ja sitten mennä.

Tunne on sinussa, mutta olet eri asia kuin tunteesi Hankalat ajatukset aktivoivat tunteita Pelko, pettymys tai huono omatunto ovat usein signaaleja, jotka auttavat meitä toimimaan oikein. Kielteiset ajatukset ja tunteet voivat myös riistäytyä hallinnasta tai lukkiutua päälle ja vallata mielen ja kehon.

Hyväksy ajatuksesi / tunteesi, mutta älä lähde joka junaan Toivota hankala tunne tai ajatus tervetulleeksi, kuin hankala naapuri Kutsu peremmälle, tarjoa teetä, hyväksy Lähetä lempeästi matkoihinsa, taputa olalle: Kiitos, kun kävit! Juhani Laakso: Mielen taito. Vapauta ajatuksia, kehitä tunteita. Kirjapaja 2009

Alati muuttuvat tunteet Kaikki ajatukset ja tunteet tulevat ja menevät kuin meren aallot, kuin pilvet taivaalla. Mitä enemmän yritämme välttää epämiellyttäviä tunteita tai ajatuksia, sitä voimakkaampia ne ovat ja sitä kauemmin ne kestävät. Nils Holmberg, Kognitiivisen psykoterapian verkkolehti 2005, 2. Zen, mindfulness ja vaeltava mieli.

Hyviä tapoja / paikkoja opetella haastavien tunteiden hallintaa Taito- ja taide aineet Musiikki; Bändi, yksilösoittaminen, musiikin tekeminen Tanssi, teatteri, muu ilmaisu Kuvataiteet Urheilu harraste Kilpailu Sosiaaliset tilanteet

Mitä on pienten lasten aggressiokasvatus? Aggressio on villipeto, sisuuntuminen on kuin karhu Se on tärkeä ominaisuus Sen voi kesyttää Oikein käytettynä ja hallittuna se suojaa ja puolustaa Hallitsemattomana sisuuntuminen voi vahingoittaa muita tai itseä

Tunnetaitoja

AGGRESSION PORTAAT MATERIAALI SISÄLTÄÄ LISÄKSI MM. Materiaalia ja harjoituksia: Suuttumuksen fyysisten reaktioiden ymmärrys ja suuttumuksen vaiheet Malleja vihan ja pelon hallintaan Suuttumuksen ja raivon ilmaiseminen rakentavasti Vihaisen / raivostuneen henkilön kohtaamismallin Mielikuvaharjoituksia rauhoittumiseen Teoriaa, tilastoja, oppituntimalleja jne.

Suuttumisen vaiheet ÄRSYKE REAKTIOT Järki Tunne Biologia KÄYTÖS

REAKTIOT Järki Tunne Biologia ajatukset muuttuvat: kiihtyneitä ja kielteisiä tai rauhoittumaan pyrkiviä, hillitseviä… Tunne herää ärtymys ja viha tai paniikki ja pelko tai tuska ja hätä… Biologia kehossa tapahtuu: sydän alkaa hakata, kädet puristuvat nyrkkiin, lihakset jännittyvät… Pyydä nuoria kuvaamaan miltä suuttuminen tuntuu ja mitä silloin näkyy ja tapahtuu!

Fyysiset reaktiot Fyysisen kiihtymyksen vuoksi suuttumusta on vaikeampi hallita Elimistö on täynnä adrenaliinia ja muita stressihormoneja Fyysistä kiihtymystä voi oppia estämään ja rauhoittamaan

Fyysiset reaktiot Sopeuttavat kehon hälytystilaan Mahdollistavat voiman käytön pakenemiseen tai taisteluun sydän hakkaa hikoiluttaa, etenkin kämmenissä lihakset jännittyvät kädet ja jalat kylmenevät punoitus kasvoille leuat pureutuvat yhteen ääni muuttuu (kireäksi, kovaksi, ärjyväksi tai käheäksi) verenpaine nousee kädet pusertuvat nyrkkiin lihakset jännittyvät, etenkin hartioissa vapina aistit terävöityvät pupillit laajenevat

KÄYTÖS A. Alistuva, passiivinen, lannistunut koittaa olla reagoimatta, salaa tunteet, vähättelee omaa kokemustaan. Tulee helposti nöyryytetyksi ja hyväksikäytetyksi. Mielipiteet ja toiveet ohitetaan. B. Uhkaava, aggressiivinen ilmaisee tunteet täysillä, muita nöyryyttäen, pyrkii jyräämään toisten yli. Yrittää saada tahtonsa läpi väkipakolla, muita alistamalla. Ei välitä miltä muista tuntuu. C. Jämäkkä ilmaisee tunteet avoimesti ja rehellisesti mutta muita nöyryyttämättä. Määrätietoinen ja rakentava: etsii ratkaisuvaihtoehtoja ja pohtii niiden seurauksia itselle ja muille. Kohtelee itseään ja muita reilusti. Sovellettu aineistosta Suuttumuksen hallinta, Ison-Britannian vankeinhoitolaitos 1995, Paula Aution käännös, Maarit Suomelan täydentämä 2005

Jämäkkyys Jämäkkyys tarkoittaa, että ihminen pyytää vilpittömästi, määrätietoisesti ja suoraan toista muuttamaan käytöstään. Älä käytä loukkaavia tai uhkaavia sanoja. Ne vain yllyttävät toista vihaan. Usein moitimme ja syytämme: ”Olet törkeä! Olet väärässä! Sinä teet aina noin!” Tämä loukkaa. Sen sijaan kannattaa käyttää minä-viestejä: ”Olen eri mieltä. Tuo tuntuu epäoikeudenmukaiselta.” Sovellettu aineistosta Suuttumuksen hallinta, Ison-Britannian vankeinhoitolaitos 1995, Paula Aution käännös, Maarit Suomelan täydentämä 2005

Suuttumuksen hallinta Tällä luennolla käsitellään: Suuttumuksen hallinta kannattaa Liikennevalomalli Rauhoittavat ajatukset Mielikuvat ja ankkuritekniikka Rentoutuminen

Hallitse käytöksesi On mahdotonta olla suuttumatta joskus. Suuttumisen ilmaiseminen on terveellistä ja hyödyllistä, kunhan se tapahtuu tavalla, joka ei loukkaa. Ei myöskään kannata lietsoa riitaa. Suuttumuksen tunne on normaalia. Tapa, jolla sitä ilmaiset on sinun vastuullasi. Sen voi valita. Vaikka olet vihainen, ei silti tarvitse käyttäytyä aggressiivisesti. Voit korottaa ääntäsi, säilyttää ilmeesi tyynenä ja tuoda suuttumuksesi selvästi ilmi uhkaamatta tai loukkaamatta toista. Sovellettu aineistosta Suuttumuksen hallinta, Ison-Britannian vankeinhoitolaitos 1995, Paula Aution käännös, Maarit Suomelan täydentämä 2005

Jämäkkyys Jämäkkyys tarkoittaa, että ihminen pyytää vilpittömästi, määrätietoisesti ja suoraan toista muuttamaan käytöstään. Älä käytä loukkaavia tai uhkaavia sanoja. Ne vain yllyttävät toista vihaan. Usein moitimme ja syytämme: ”Olet törkeä! Olet väärässä! Sinä teet aina noin!” Tämä loukkaa. Sen sijaan kannattaa käyttää minä-viestejä: ”Olen eri mieltä. Tuo tuntuu epäoikeudenmukaiselta.” Sovellettu aineistosta Suuttumuksen hallinta, Ison-Britannian vankeinhoitolaitos 1995, Paula Aution käännös, Maarit Suomelan täydentämä 2005

Asento Jämäkkä ihminen istuu tai seisoo rentona mutta suorassa, ruumiin paino tasapainossa, ilman kireyttä. Jämäkkyys asennossa kertoo että olet vilpitön ja varma asiastasi. Hän katsoo muita osapuolia pää pystyssä. Hän katsoo avoimesti ja muualle vilkuilematta henkilöä, jonka kanssa puhuu. Välimatkan on oltava sopivan pitkä. Liian lähelle tuleva koetaan helposti uhkaavana tai hyökkäävänä. Sovellettu aineistosta Suuttumuksen hallinta, Ison-Britannian vankeinhoitolaitos 1995, Paula Aution käännös, Maarit Suomelan täydentämä 2005

Suuttuneena tehty teko eli suuttumuksen hallinta kannattaa Hyödyt Haitat

LIIKENNEVALOT VIHAN JA PELON HALLINTAAN Ulpu Siponen PUNAINEN: STOP! Pysähdy! Rauhoitu. Älä tee mitään ennen kuin rauhoitut. KELTAINEN: ODOTA! Ajattele, mikä nyt on ja miten asian esität. Miltä minusta tuntuu? Miksi tunnen näin? Mitä vihan takana on? Miten voisin ilmaista itseäni rakentavasti? Mitä vaihtoehtoja on toimia? Mikä niistä olisi paras? VIHREÄ: AJA! Toimi. - Valitse rakentavin vaihtoehto ja kokeile sitä. Ulpu Siposen kehittämä malli ja muistisääntö siitä, miten pitää opetella ajattelemaan kun raivo tai pelko täyttää mielen. PUNAINEN: Pysähdy! Rauhoitu. Älä tee mitään ennen kuin rauhoitut. KELTAINEN: Ajattele…Miltä minusta tuntuu? Miksi tunnen näin? Mitä vihan takana on? Miten voisin ilmaista itseäni rakentavasti? Mitä vaihtoehtoja on toimia? Mikä niistä olisi paras? VIHREÄ: Toimi. Valitse rakentavin vaihtoehto ja kokeile sitä. Liikennevalot on Ulpu Siposen kehittämä malli ja muistisääntö siitä, miten pitää opetella ajattelemaan kun raivo tai pelko täyttää mielen. Malli opettaa odottamaan pahimman tunnekuohahduksen ohi, ennen kuin toimii. Liikennevalomalli voidaan opetella, harjoitella näyttelemällä ja suosittaa otettavaksi käyttöön myös todellisissa tilanteissa.

SEIS! Voimakas, juuri noussut tunne = PUNAINEN VALO Jos on pakko purkaa painetta: hypi tasajalkaa, huuda, juokse talon ympäri, laske sataan, juo lasi vettä.. Keksi lisää esimerkkejä, joilla voit pärjätä pahimman tunteen yli, tekemättä mitään tuhoavaa tai pahaa!

Halu suuttua vahvistaa suuttumusta HALLITSE AJATUKSET Halu suuttua vahvistaa suuttumusta Pahan olon purkamisen tarve Voimannäytön tarve Kielteisten ajatusten vahvistaminen: Se teki sen kyllä tahallaan! Nyt kaikki nauraa mulle! Mä vedän sitä turpaan! Kaikki tollaset on idiootteja! Mä annan kyllä sille opetuksen! Mulle ei käydä ryppyilemään! Toi on ihan pelle, en mä sitä pelkää! Mä näytän sille! Jos kiihdyttää ajatuksensa raivoon, antaa usein myös sen jälkeen itselleen luvan alkaa toimia uhkaillen ja hyökkäävästi. Sovellettu aineistosta Suuttumuksen hallinta, Ison-Britannian vankeinhoitolaitos 1995, Paula Aution käännös, Maarit Suomelan täydentämä 2005

Itsetuntemus johtaa itsehallintaan Itsensä tunteminen ja omien reaktioiden tunteminen on aina hyödyllistä. Se lisää mahdollisuutta hallita omia reaktioitaan ja pärjätä omien tunteittensa kanssa. Suuttumistaan ei tarvitse tukahduttaa. Ihminen voi harkita ja päättää, mitä tekee omilla tunteillaan. Kuka olen? Mistä suutun? Sovellettu aineistosta Suuttumuksen hallinta, Ison-Britannian vankeinhoitolaitos 1995, Paula Aution käännös, Maarit Suomelan täydentämä 2005

RAKENTAVA RAJAN VETO SUTUHAKA-MALLI Kuvaile miksi olet suuttunut (nöyryyttämättä, nöyristelemättä). Kun palautit cd-soittimeni, olit käyttänyt sen patterit loppuun. Kerro miltä sinusta tuntuu. Minusta se on todella ärsyttävää. Täsmennä, mitä haluat toisen tekevän. Haluan että hankit uudet patterit, jos käytät minun patterini loppuun. Kerro miksi yhteistyössä toimiminen kannattaa. Jos hankit uudet patterit, saat lainata soitinta jatkossakin. Keksikää esimerkkejä, vaikkapa kotitehtävänä! Sovellettu aineistosta Suuttumuksen hallinta, Ison-Britannian vankeinhoitolaitos 1995, Paula Aution käännös, Maarit Suomelan täydentämä 2005

Toinen esimerkki (Miksi olet suuttunut) - Olet ottanut elokuvan minun huoneestani kysymättä minulta lupaa. (Miltä sinusta tuntuu) - Olen tosi vihainen. (Mitä haluat) - Sinun täytyy pyytää minulta lupa jos haluat katsella minun elokuviani. (Miksi yhteistyö kannattaa) - Sitten lainaan niitä sinulle mielelläni, kun tiedän missä ne ovat. Lisää esimerkkejä: Sanoit, että toisit sen kirjan, kun tulet käymään, mutta et tuonutkaan. Olen todella harmissani, koska tarvitsen sitä kirjaa. Vastedes sinun on tuotava mitä lupaat. Silloin meillä on hauskempaa ja molemmille jää tapaamisesta hyvä mieli. Meidän piti jutella eilen iltapäivällä, mutta sinä et tullutkaan, etkä ilmoittanut minulle. Olen vihainen, kun et ilmoittanut. Vastaisuudessa, jos joudut tekemään muita töitä, ilmoita minulle, että et pääse nyt paikalle. Silloin en hermostu ja meidän on parempi työskennellä yhdessä. Sovellettu aineistosta Suuttumuksen hallinta, Ison-Britannian vankeinhoitolaitos 1995, Paula Aution käännös, Maarit Suomelan täydentämä 2005

Mielikuvat ja rauhoittavat ajatukset Kuva: Petri Heimonen 2004 Mielikuvat ja rauhoittavat ajatukset Kuvittele joku tarina, kirja tai paikka, jossa voit hyvin tai ajattele jotain rauhoittavaa väriä. Mielikuvaa ei tarvitse kertoa muille. Tee sitten joku pieni liike kehossasi, purista vaikka peukalo ja etusormi yhteen, kipristä varvasta, laita sormet ristiin tms. Ajattele rauhoittavaa ajatusta ja tee samalla tuo valitsemasi pieni liike eli ankkuri. Voit oppia ikään kuin ”kutsumaan” paikalle rauhoittavan mielikuvan ja rauhallisen olon hankalassakin tilanteessa, tekemällä tuon valitsemasi ankkurin. Ankkurin toimivuutta kannattaa harjoitella omassa rauhassa. Vähitellen sen paikalle kutsuminen helpottuu.

Suuttumuksen hallinta flow MIELIKUVAT JA RAUHOITTAVAT AJATUKSET KIIHTYMYKSEN HALLITSEMINEN RENTOUTUMINEN JÄMÄKKÄ VIESTINTÄ SUTUHAKA KIIHTYMYKSEN FYYSISET MERKIT Suuttumuksen hallinta

Ylä-asteen vanhemmat Olivatko esityksessä esitetyt asiat mielestäsi 1. Tärkeitä ja hyödyllisiä 86.8% 2. Melko hyödyllisiä 10.5% 3. Tuttua jorinaa 2.6% 4. Turhaa ja tarpeetonta 0%

Ala-asteen vanhemmat Olivatko seuraavat keinot mielestäsi käyttökelpoisia kotiin vietäviksi? 1=Käyttökelvoton, 2= jokseenkin käyttökelpoinen, 3= erittäin käyttökelpoinen ka. 1. Liikennevalomalli 2.7 2. Ankkurimenetelmä 2.2 3. Rakentava suuttumuksen ilmaisu 3.0 4. Jämäkkä käytös 2.9 5. Tunteet menevät ohi 2.4

Kolme sääntöä lapsen vihan ja raivon alta selviämiseksi   Älä raivostu itse. Muista että lapsi/nuori provosoi ja etsii mallia hallita omia tunteitaan: anna se. Koita pysyä asiallisena, ei ivaa, loukkauksia tai dramatiikkaa.

2. Määrittele kiistan tärkeys ja toimi sen mukaan (koppa A, B vai C): A) Elintärkeä: puolusta kantaasi toiminnalla, hakemalla nuori, estämällä lyönti. B) Työstämisen väärtti: puolusta periaatteita väittelemällä ja seuraamuksilla, uudelleen ja uudelleen. C) Ei tärkeä: anna mennä toisesta korvasta ulos. Tunteita saa tuulettaa. Jaa ja lohduta.

mene vaikka terapiaan, keskustele ystävien tai ammattilaisten kanssa   3. Hoida jaksamisesi, mene vaikka terapiaan, keskustele ystävien tai ammattilaisten kanssa jotta jaksat uskoa siihen, mitä olet tekemässä, että olet järkevä ja normaali ja rakastat vaikka rajoitat.

Kuinka kiihtynyt henkilö kohdataan Kuinka kiihtynyt henkilö kohdataan? Raisa Cacciatore: Aggression portaat ja Kiukkukirja KUKIPASO –malli KUuntele KIitä PAhoittele SOvi jotain Tavoitteena on selviytyä tilanteesta mahdollisimman rakentavasti ja kaikkien kannalta mahdollisimman helpolla tavalla.

KUuntele Keskity suuttuneeseen kohteliaasti ja anna hänelle aikaa kuvata asiaansa. Osoita kaikin tavoin, että haluat vilpittömästi kuunnella katsomalla häntä silmiin, nyökyttelemällä ja välttämällä keskeytyksiä. TAVOITE: SUUTUNUT TUNTEE, ETTÄ HÄN SAA KERROTTUA HÄNELLE TÄRKEÄN ASIANSA, HÄNTÄ KUULLAAN. HÄN ON KANTANUT SUURTA PAINETTA SISÄLLÄÄN, ON MAAILMAN TÄRKEIN ASIA, ETTÄ JOKU KUULEE TÄMÄN.

Kiitä Anna suuttuneelle tunnustusta. TAVOITE: Jos voit sanoa ”Olet oikeassa”, sano se. Muussa tapauksessa kiitä siitä, että hän otti asian puheeksi  ”On hyvä että kerroit tästä” TAVOITE: SUUTTUNUT TUNTEE, ETTÄ HÄN ON TEHNYT OIKEIN: HÄN HALUSI PUHUA JA AVAUTUA. HÄNELLÄ OLI LUPA PUHUA.

PAhoittele Pahoittele tilannetta Jos sinussa on vähänkin syytä, myönnä virheesi ja pyydä anteeksi ”Olen todella pahoillani että tässä kävi näin” ”On ikävää että sinun tekemisesi meni pieleen” ”Olen pahoillani, että olet pahoittanut mielesi” TAVOITE: SUUTTUNUT TARVITSEE AIKAA JA APUA RAUHOITTUAKSEEN. ANNA SITÄ. HÄN TARVITSEE JONKINLAISEN HYVÄKSYNNÄN SUURELLE TUNTEELLEEN.

SOvi jotain Älä jätä asiaa kesken Älä vaihda puheenaihetta ennen kuin jotain on sovittu: Epäkohta on selvitetty Uusi tapaaminen on sovittu TAVOITE: SUUTTUNUT HENKILÖ USKOO SIIHEN ETTÄ HÄNEN SUUTTUMUKSENSA ON JOHTANUT JOHONKIN. HÄNEN EI TARVITSE LIETSOA ITSEÄÄN ENÄÄ UUDELLEEN RAIVOON.

Muista Harjoitella itsehillintää / pysy rauhallisena. Oma suuttumus ei edistä asiaa mitenkään. Älä puolustele, selitä. Sen aika tulee vasta kun ollaan ihan rauhallisia ja asiallisia. Vähättelevät tai alistuvat eleet tai ilmeet, tai hymy, voivat lisätä suuttumusta. Rauhallinen olemus viestittää, ettei tässä ole hätää, eikä tästä tule väkivalta-tilannetta. Luota pelkoosi, jos tilanne tuntuu liian pelottavalta, poistu paikalta ja hae apua.

Ohjeita kiukkuisen arjen varalle Reilua riitelyä Koppa A, B ja C Alistuja, jyrääjä ja jämäkkä Sutuhaka, Kukipaso Liikennevalot Rauhoittavat ajatukset Toiminnalliset, elämyshakuiset, tulistuvan temperamentin lapset, pojat