Työtavoista elämänkatsomustiedossa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Elämänkatsomustieto tutuksi
Elämänkatsomustiedon työtavoista Snellman-korkeakoulu Marraskuu 2012 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi Ad) 7.3.
Elämänkatsomustieto tutuksi
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
ET oppimateriaalit Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tekstityöskentely (erityisesti ET:ssä) Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 9 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
ET oppimateriaalit Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 9. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
ET oppimateriaalit Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 7. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 8. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
Palaute Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos. Palaute oppimisessa Palaute on välttämätön osa opetustapahtumaa (opetus–opiskelu–oppimis –prosessia).
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Harjoittelun ensimmäinen ”observointiviikko” on merkittävä koko harjoittelun kannalta. Kehittämistehtävänäni on pohtia, millaisia erilaisia työtapoja.
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
Vanhempainilta 3 c Keskustelun aiheet Esittelyt Laitoin vanhemmille kiertämään nimilistan, johon kaikki voivat merkitä puhelinnumeronsa oppilaiden.
Filosofian oppimateriaalit AD-perusteet 2016 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustieto tutuksi
Yhteiseen vanhempainiltaan!
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Lämpimästi tervetuloa!
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
3.c
Vanhempainilta
Opetussuunnitelmassa 2016
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Antiikki ja varhainen filosofia
Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Elämänkatsomustiedon työtavoista
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Mikä on elämänkatsomus?
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Mikä on elämänkatsomus?
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
eNORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ
Esityksen transkriptio:

Työtavoista elämänkatsomustiedossa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi

ET lähtökohdat ET:llä monta taustatiedettä, mutta ET:ssä lähtökohtana eivät ole nämä tieteet. Todellinen lähtökohta on oppilas itse. Lähdetään lapsen maailmasta: käsillä olevat asiat kokemukset, tapahtumat, tarinat.

Didaktisia tavoitteita ET on avoin oppilaiden itsensä kokemille ongelmille  niiden tutkimiseen varataan paljon aikaa ET:ssä oppilasta ohjataan tutkimaan ja jäsentämään käsitystään maailmasta maailmankuvan jäsentyminen oppilasta ohjataan tutkimaan ja jäsentämään suhdettaan itseensä, toisiin ihmisiin, luontoon ja ympäristöön sekä yhteiskuntaan  identiteetin rakentaminen

ET ja opettajan oman ajattelun läpikäyminen ET:n opettamisen olennaisimpia puolia on, että opettaja on selvittänyt itselleen avainkäsitteiden erilaisia tulkintoja ja merkityksiä. Muutoin opettaja ei voi viedä keskustelua eteenpäin oppilaiden lähtökohdista, vaan istuttaa heihin omia ennakkoluulojaan. "Spåra"-didaktiikka: miettiä tavallisten sanojen merkityksiä, vastakohtia ja naapurikäsitteitä koulumatkalla ym.

Oppimateriaalit Kaikki Luokat 1-2 www.helsinki.fi/et > linkit (sivusto ajetaan alas > et-didaktiikan blogi, jossa myös harjoittelu-sivu) edu.fi = OPH:n verkkoaineisto http://www.edu.fi/ tarvitsetteko kirjoja? Luokat 1-2 ei ole ollut uutta kirjaa kohta 30 vuoteen! uusi ehkä tulossa 2019?

Perusopetus (jatkuu) Luokat 3–5 luokille 3-5 on tehty uusia kirjoja, Miina ja Ville –sarja. Sarja on valmistunut lopulliseen asuunsa syksyllä 2013 (POPS2004!). Sarjan kussakin kirjassa on yksi aihepiiri (POPS2004 jokaisesta ET:n 4 teemaa-alueesta) Teoriassa sarjan kirjat vaikeutuvat hieman seuraavalla dialla esitetyssä numerojärjestyksessä.

Perusopetus (Miina ja Ville) Satu Honkala, Kimmo Sundström ja Ritva Tuominen: Miina, Ville ja vintiöt - elämänkatsomustieto, OPH, 2006, Kirjan opettajan opas on OPH:n oppimateriaali sivustolla: edu.fi. Satu Elo ja Ritva Tuominen: Miina, Ville ja oikeudenmukaisuus – elämänkatsomustieto, OPH, 2013. Satu Honkala, Kimmo Sundström ja Ritva Tuominen: Miina, Ville ja kulttuurin arvoitus - elämänkatsomustieto, OPH 2008, Kirjan opettajan opas on OPH:n oppimateriaali sivustolla: edu.fi. Satu Honkala, Antti Tukonen ja Ritva Tuominen: Miina ja Etiikkaa etsimässä - elämänkatsomustieto, OPH 2010.

Oppimateriaalit (jatkoa) Luokat 5-6! Miina ja Ville sarjan kirjoja kannattaa katsoa OPH:lta tulossa uutta mutta en tiedä. ,ille luokille.