Kirjaston avoimet tietotekniikkaopastukset 2018

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
esitämme SLIDEPLAYER.FI
Advertisements

SOME Eli sosiaalinen media ja lähinnä sitä Facebook Roast.
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
OSAAMISEN OSOITTAMINEN
Sosiaalisen median palveluita - facebook Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Nuorten Tietokoneenkäyttö.
Nuorten suosima nettiyhteisö
Sosiaalinen media. Timo Suvanto
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Topintupa , mobiilipilotti Blogien käyttöönotto.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Sosiaalisen median palvelut ja niiden hyödyntäminen nuorisotyössä Tuhti2013.
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
TWITTER YRITYSTOIMINNAN TUKEMISESSA Kiravo-projekti 2012.
TWITTER YRITYKSEN MAINEEN SEURANNASSA Kiravo-projekti 2011.
Mikroblogit , & Soile Hietanen, Niklas Halttunen, Kauri Koponen, Eeva Jääskeläinen, Matti Karvinen, Susanna Kiljunen, Hanna Kankaanpää,
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Office 365 –pilvipalvelut UEF:n opiskelijoille
Sosiaalinen media opetuksessa Pirita Nurmi Miksi? Yleensä lisämauste – etä- vai monimuoto? Ajasta ja paikasta riippumaton Antaa uusia välineitä.
Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kuinka tehdä blogi o365:ssä
Blogit Oppimistehtävä Jorma Ronkainen IT-laitos2.
Someoppaita – step by step Twitter AVO-hanke Creative Commons Nimeä-Tarttuva 3.0 SuomiNimeä-Tarttuva 3.0 Suomi.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
IHANAT APPIST ja MONIPUOLISET MOBIILIT Ei takerruta protekniikkaan Syventäjä, ei itsetarkoitus Aina syntyy uutta Jo valokuva tuo mahdollisuuksia; kävelyt,
Sosiaalinen media Sinikka Torssonen Sivu
Twitter Teppo Räisänen, Liiketalouden yksikkö Oulun seudun ammattikorkeakoulu.
Sosiaalinen media viestinnässä ja markkinoinnissa.
Tieto haltuun –hanke Heidi Eriksson Syksy Tekijänoikeudet Valokuva on teos l. tekijänoikeuksien suojaama Näyttäminen sallittua, kopiointi kiellettyä!
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
Celian palvelut kirjastossa Tampere suunnittelija Elina Kilpiö, Celia.
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
Sosiaalinen media & työnhaku
Jarkko Muhonen TeamProg
Facebook.
Työelämän tekstejä sähköposti.
Maailman Parkinson-päivän some-kampanja

Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
Instagram.
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Oman alani blogit Onko minun alallani opiskelijoita, ammatinharjoittajia ja harrastajia, jotka bloggaavat? Millaisia oman alani blogeja netistä löytyy?
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
NETINKÄYTÖN PELISÄÄNNÖT
Facebook JYTY-koulutus
Some-ohje Pirkanmaa2019-valmistelijoille
Vertaisvinkkejä hankkeiden hyvään viestintään
Celian äänikirjojen käyttö mobiililaitteilla
Lue siitä lisää Microsoft SharePoint-uutiset
Vuosikertakamaa – Asiaa & viihdettä jo vuodesta 1938!
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Muokkaus Mari Lampinen,
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Blogger Teppo Räisänen.
Wordpress-blogialusta
Turvallisuuspankki FINVET.fi
Esityksen transkriptio:

Kirjaston avoimet tietotekniikkaopastukset 2018 Sosiaalinen media Kirjaston avoimet tietotekniikkaopastukset 2018 6.11.2018

Sosiaalinen media -Sosiaalinen media eli yhteisöllinen media tarkoittaa vuorovaikutteisia internet-palveluja. -Sosiaalinen media on yhdessä tekemistä, kohtaamisia, keskustelua ja jakamista verkossa. Somessa voi jakaa esimerkiksi omia kuulumisiaan, linkkejä, valokuvia ja seurata muiden käyttäjien elämää . Somessa voi pitää yhteyttä kaukana asuviin läheisiin. -Jakaminen ei ole pakollista. Sosiaalinen media kuitenkin perustuu siihen, että seurataan muita ja muut seuraavat sinua.

-Sosiaalisen median palveluita on tuhansia ja niitä tulee koko ajan lisää. Eri puolilla maailmaa suosiossa ovat eri palvelut. -Kannattaa pohtia, mistä on kiinnostunut, mitä haluaisi somella saavuttaa ja mistä palveluista löytyisi tuttuja. Somessa on aivan sallittua vain katsella ja ihmetellä. Siellä ei ole pakko jakaa kuvia ja kertoa mielipiteitään. -Osa sosiaalisen median palveluista toimii tietokoneen selaimella. Osa palveluista toimii vain älylaitteilla kuten älypuhelimilla ja tableteilla. Monista tietokoneessa toimivista somepalveluista on olemassa älypuhelimille ladattava mobiilisovellus eli applikaatio eli ”appsi”. -Vanha sanonta sopii myös someen: ”Some on hyvä renki mutta huono isäntä”.

Jokaiselle löytyy jotakin somesta. Haluatko.... -verkostoitua ja tutustua ihmisiin? -jakaa kuvia? -jakaa lyhyitä tekstejä? -jakaa pitkiä tekstejä? -jakaa videoita? -pitää yhteyttä? -pelata? -viihtyä? -vaikuttaa ja kehittää yhdessä muiden kanssa?

Muutama vinkki hyvään somekäytökseen Ole asiallinen muita kohtaan. Oman mielipiteen voi tuoda esille mutta hermostuminen ei kannata. Muista, että joku voi yrittää provosoida sinua tahallaan. Rehellisyys kannattaa, mutta varaudu siihen, että kaikki muut eivät välttämättä ole. Muista kysyä aina lupa toisten materiaalien käyttöön. Tekijänoikeudet ovat voimassa myös netissä. Jos otat kuvan, jonka haluat julkaista netissä, kysy lupa julkaisuun kuvassa olevilta henkilöiltä. Yleiskuvia julkisilta paikoilta saa julkaista ilman lupaa. Asiattomista viesteistä ja käytöksestä voi ilmoittaa palvelun ylläpitäjälle.

-Mainosrahoitteinen sosiaalinen yhteisöpalvelu, joka yhdistää ystäviä, sukulaisia, työ- ja opiskelukavereita. -Perustettu vuonna 2004 Yhdysvalloissa. -Yli 2 miljardia käyttäjää päivittäin. -Henkilökuntaa yli 30 000. -Kohdennettu mainonta. -Rekisteröityminen on ilmaista. Kirjautumiseen tarvitset sähköposti-tunnuksen. -Toimii selaimen kautta tai sovelluksena. -Vuonna 2016 Facebookia käytti 64% 13-64 – vuotiaista suomalaisista. Naisia kaikista käyttäjistä oli 54% ja miehiä 46%. Facebook vuodesta 2004

-Kaikki Facebookiin lisäämäsi henkilötiedot, kuvat, videot ja sisältö ovat omaisuuttasi, mutta Facebook voi käyttää niitä esim. markkinoinnissa. -Älä julkaise ilman lupaa ja kunnioita muiden oikeuksia. -Mieti, haluatko näyttää/kertoa kaiken muille käyttäjille vai teetkö rajauksia omista yksityisyysasetuksista. Facebook

-Oma profiili -Etusivu/uutiset = uutisvirta -Kirjoita, kommentoi, tykkää, jaa -Kaverit, yhteisöt, yritykset, julkkikset, yhdistykset -Ryhmät -Tapahtumat -Kirpputori-Marketplace -Pelit -Messenger -Asetukset Facebook Facebookia voi käyttää eri tavoin. -> kirjaudu sisään. Esittele eri välilehdet. Liity ryhmään Myy osta anna vaihda Oulu. Tykkää sivusta Lähiluonto haltuun.

-Jaa kuvia, videoita ja tarinoita ystäville ilmaiseksi -Jaa kuvia, videoita ja tarinoita ystäville ilmaiseksi. -Seuraa kavereita, julkkiksia, kollegoita, omia kiinnostuksen kohteita. -Toimii paremmin sovelluksena, esim. kuvia voi lisätä vain sovelluksella. -Tärkeää liittää kuviin hashtag #. -Hashtagit ovat sanoja, joiden kautta voi etsiä kuvia. Ne erotetaan tavallisesta tekstistä käyttämällä #- merkkiä. -Voi hakea ihmisiä mutta myös kuvien aiheita. Instagram vuodesta 2010 Kirjaudu Instagramiin. Näytä pari hakua esim. Tanssii tähtien kanssa, jouluvalot,

Instagram

WhatsApp -Pikaviestinpalvelu älypuhelimille. -Palvelut ovat maksuttomia. Tarvitaan vain internet-yhteys. -WhatsAppissa voi lähettää: -tekstiviesti -ääniviesti -video -valokuvat -WhatsAppissa voi soittaa: -äänipuhelut -videopuhelut WhatsApp vuodesta 2009

WhatsApp

Twitter -Twitter on mikroblogi, jossa kirjoitetaan lyhyitä viestejä. -Voi käyttää selaimessa tai sovelluksella. -Tekstipohjaiset viestit eli tviitit (tai twiitit), voivat sisältää korkeintaan 280 merkkiä. -Kuka tahansa voi seurata ketä tahansa ilman erillistä pyyntöä tai hyväksyntää. -Poliitikot, urheilijat, laulajat, organisaatiot, yhdistykset, yhteiskunnallinen keskustelu. -Suosituimmilla yli 100 miljoonaa seuraajaa, esim. Barack Obama   Twitter vuodesta 2006

-Blogi on yhden tai useamman henkilön säännöllisesti ylläpitämä verkkosivusto. -Blogeissa uusin teksti on yleensä ylimpänä, vanhat tekstit säilyvät luettavana arkistossa. -Kommentointimahdollisuus. -Usein ajankohtainen ja henkilökohtainen. -Blogeja löyty paljon erilaisia esim.: hää-, kirja-, valokuva-, matka-, käsityö-, ruoka-, perhe-, video- tai yritysblogi. -Blogissa mainos ei aina näytä mainokselta! Monet bloggarit saavat työstään palkkaa. Blogit tavoittavat suuren määrän lukijoita. Blogit Netissä tuotteita on aina linkitetty niiden ostopaikkoihin. Kumppanuusmarkkiointia käyttäessään bloggaaja kuitenkin saa taloudellisen hyödyn hänen siivittämästään kaupankäynnistä.->Pitäisi näkyä avoimesti, että mainontaa. Laki kieltää piilomainonnan - myös blogeissa. Lukijan pitää voida erottaa kaupallinen ja muu sisältö selkeästi toisistaan. Kumppanuusmarkkinointia käyttävistä blogeistakin pitää löytyä maininta mainosyhteistyöstä esim. tuotelahja. Mikäli bloggaaja ei asiaa selkeästi kerro, vaatii mainoslinkin tunnistaminen jo tarkempaa silmää. Palkka tyypillisesti mediatalolta, blogiportaalilta tai yritykseltä.

Blogit luminenomena.blogspot.com

Blogit etlehti.fi/blogit/reijan-rasymatto

Blogit pupulandia.fi

Kiitokset! www.ouka.fi/kirjasto