Finna.fi opettajille ja kouluille pilotti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Advertisements

NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Arkistosektorin KDK- yhteistyöverkosto KDK ja sen arkistosektorin yhteistyöverkosto –seminaari Arkistoneuvos Jaana Kilkki Arkistolaitos.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Opinnäytetyöprosessi
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Finna ja kokoelmapalvelut – totuus ja teko
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Helmet verkkoon - hankekoulu: Työpaja hanketoteuttajille ja - rahoittajille Kati Keronen Differo Oy klo 9-12.
Netvibes Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Missä mennään  Paikkatietoon pohjautuvan tiedonkeruu/oppimisympäristön tavoitteena on perustaa "Mobiili Herbaario", jonka kasvit ovat luonnossa.
Järjestöpäivät. Romanifoorumin löydät netistä:
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finnan markkinoinnin lähetekeskustelu Maria Virtanen Finna-konsortioryhmä
Apua OPS:n tvt-tavoitteiden arviointiin Jari Harvio, Hämeenlinnan kaupunki Harri Jurvela, Tampereen kaupunki Esityksessä on Kahootilla toteutettu kilpailu.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna-Facebook Finnan viestintä- ja markkinointi -työpaja
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Erkki Tolonen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo,
Peliviikosta potkua uuden opetussuunnitelman käytännön toteutukseen ITK 2016 Lauri Pirkkalainen
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Erkki Tolonen Kuva: Joel Nokelainen, Helsingin kaupunginmuseo,
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin Käytettävyystyöryhmä
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finnan käyttäjäkysely 2014 Eri aineistojen kiinnostavuus aineistotyypeittäin ja sektoreittain.
KANSALLISKIRJASTO Finnan viestintä- ja markkinointi 2016 Tiedottaja Heidi Mustajoki, Finnan markkinointityöpaja
KANSALLISKIRJASTO Finna 2020 Johtava avoimen kulttuurin ja tieteen hyödyntämisen väylä Kristiina Hormia-Poutanen Finna-konsortioryhmä
Pilotointien esittely elokuu Taustaa  Mitä on tapahtunut ennen?  Esipilotoinneista pilotointeihin ja arviointiin. elokuu iTEC - Designing.
Tietovarastoforum IX Iltapäivän keskustelumuistio 1.
Finnan viestintä ja markkinointi
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Olympiakomitea - liikunnan aluejärjestöt - varsinaista toimintaa toteuttavat tahot
Työpaja 2: Uudistunut Finna.fi viestintäkanavana
Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta
4. MONO-päivä Klo
Finnan viestintä ja markkinointi
Kieli itseilmaisun välineenä
Finnan ulkoasu uudistuu
Ajankohtaista Finnan kehityksessä yleisille kirjastoille
Mukaan Finnaan - liittymisprosessin vaiheet
Finna-tilannekatsaus
Finna: ulkonäköuudistus
Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin
Finna.fi:n somemarkkinointi
Finna: ulkonäköuudistus
Finna.fi:n somemarkkinointi
Finna-tilannekatsaus
Finnan viestintätyöpaja
Finna.fi:n ohjeiden uudistaminen
Finna-perehdytys Konsortio
Hoitopaikanvalinta.fi Verkkopalvelun kehittämistyö – missä mennään?
Yhdessä sisältöä asiakkaiden käyttöön Käyttäjälähtöisyys
Muutosseminaari Kimmo Kena, palvelumuotoilija, Kitchen
Erika Kallinen, palvelusuunnittelija Kirjastoverkkopäivät
Poimintoja käytettävyystesteistä ja palautteesta
Aineistotyyppi työpaja
Ydinpalvelu: käytettävyyden parantaminen
Nokian kaupungin liikuntapalvelut
ePerusteet Ops-työkalukoulutus
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
Finna-tilannekatsaus
Lokakuu 2013 sakasti.evl.fi/verkkohanke
Minna Katela, Celia Marjo Kauttonen, Celia
Aineistojen kuratointi Finnassa
Mitä SFX-ylläpitäjän kannattaa tietää e-aineistojen hankinnasta
Esityksen transkriptio:

Finna.fi opettajille ja kouluille pilotti Riitta Peltonen, johtava käytettävyyssuunnittelija, Kansalliskirjasto Museoiden Finna forum 3.4.2019

Taustaa Peruskoulun ja lukion opettajat (ja heidän kauttaan koulut ylipäätään) ovat alusta lähtien olleet yksi Finnan strategisista kohderyhmistä Mutta havaitsimme, että esim. käyttäjäkyselyn (Finna.fi osuus) tuloksissa opettajat ovat varsin pieni osuus sekä, vaikka tietoisuus Finnasta on lisääntynyt niin vain teknologiasta innostuneemmat opettajat ovat oikeasti ottaneet Finnan käyttöönsä Finnan käyttäjätutkimus vuoden vaihteessa 2018-2019 Työpaja Finnassa mukana olevien organisaatioiden kanssa 28.2.2019 (Finna pitää erillisen webinaarin käyttäjätutkimuksen ja työpajan tuloksista, myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana)

Johtopäätökset käyttäjätutkimuksesta Opettajat ja koulut hyötyisivät ns. sisään heitto sisällöstä esim. opetussuunnitelman sisältöihin yhdistyvistä kuratoiduista aineistopaketeista ja tehtäväideoista Opettajan Helppo yhdistää opsiin Helppo tarttua ja hyödyntää (ilman tehokäyttäjätasoista osaamista rajaimista yms. työkaluista) Valmiiden kokoelmien kautta voisi oppia minkä tyyppisiä aineistoja Finnasta voi löytyä ja saada ideaa miten hyödyntää sitä ja motivaatiota perehtyä lisää Finnan Helppo tehdä kohdistettua markkinointia opettajille Opettajat hyötyisivät pienistä ohjevideoista, joissa opetetaan tekemään hyvä selaileva haku ja sekä hyödyntämään Suosikki-listoja omien kokoelmien tekoon ja julkaisuun Kun opettaja on päässyt alkuun, Finna jo nyt on hakutyökaluna on hyödyllinen ja rikas mahdollisuus opettajalle

Johtopäätökset työpajasta organisaatioiden kanssa Museoilla ja arkistoilla olisi kiinnostusta tuottaa kouluille suunnattuja aineistopaketteja Tätä haluttaisiin tehdä jotenkin yhdessä opettajien kanssa, jotta sisältö vastaisi kysyntää Kuratointia varten tulisi olla työkalu, joka mahdollistaa yhteistyön Käytännön tasolla kaivataan konkretiaa, mitä tällaiset aineistopaketit olisivat ja mitä tällaiseen työhön osallistuminen tarkoittaisi Tilastollisen datan saanti aineistopakettien käytöstä olisi tärkeää organsaatioille

Miten etenemme 2019 Pilotti opettajille/kouluille suunnatusta sisällöstä Tulee todennäköisesti Finna.fi-näkymän alasivuksi Konseptoidaan kevään/kesän 2019 aikana Sivu luodaan pääasiassa hyödyntäen olemassa olevia Finnan sisällöntuotantotyökaluja Pilotti pidetään pienimuotoisena ja ketteränä Finnaan tulee kesäksi (kesä-elo) töihin historian opettaja ideoimaan opettajille suunnattuja sisältöjä ja opettajille suunnattua tiedotusta Mahdollisesti hyödynnämme freelance opettajia kuvataiteen/äidinkielen tehtäväideoiden kehittämiseen Syksyllä testaamme pilotin avulla uudentyyppistä markkinointia opettajille ja keräämme tilastoja ja palauteta pilottisisältöjen käytöstä Syksyllä keräämme palautetta opettajilta uudesta konseptista ja työstämme konseptia eteenpäin Parannamme ”Omat suosikit”-toiminnallisuutta kuratointityökaluna Mahdollistaa jo nyt yksinkertaisten aineistopakettien teon ja julkaisemisen, voidaan käyttää pilottiaineistopakettien tekoon Pieniä parannuksia julkaistun listan näyttämiseen Isommat parannukset kuten yhteistyö useamman henkilön välillä vasta 2020 tai myöhemmin

Sisältöjä pilottiin? Kesäksi Finnaan tuleva opettaja voi luoda pieniä kokoelmia ja luoda tehtäväideoita Hän ei kuitenkaan ole kulttuuriperintöaineistojen sisältöasiantuntija ja lähtee kiinnostavien aineistojen etsinnässä tasolta, josta kuka tahansa opettaja lähtisi Mielellämme ottaisimme mukaan muutama yhteistyömuseon, joka olisi kiinnostunut luomaan aineistopaketin kouluille liittyen johonkin opsin aiheeseen Tarjoamme Ainakin mahdollisuuden kesällä pallotella ideoita historian opettajan kanssa ja historian opettaja voi ideoida tehtäväidean pakettiinne liittyen Mahdollisesti voimme järjestää yhden session kuvaamataidon tai äidinkielen opettajan kanssa ideoiden pallotteluun kevään 2019 aikana ja mahdollisesti voimme ostaa freelance työnä tehtäväidean luomisen liittyen pakettiinne Aineistopaketteja tullaan markkinoimaan syksyllä opettajille osana uuden tyyppisen opeviestinnän testaamista Käytännössä aineistopaketin kokoaminen tarkoittaa Sisällön valinnan omista Finnassa julkaisemistanne aineistoista Sisällön poiminnan Finna.fistä lisäämällä valitsemanne aineistot Finnan Suosikki-listaan ja julkaisemalla lista ja antamalle sen urlin kesätyöntekijällemme Jos olisitte kiinnostuneet keräämään aineistopaketin pilottiin, kertokaa siitä riitta.peltonen@helsinki.fi

Pidemmän aikavälin tavoite Luoda selvä konsepti opettajille/kouluille suunnatusta sivusta, johon Finnassa mukana olevat museot ja arkistot voisivat itsenäisesti tuottaa sisältöä Kehittää työkaluja kuratointiin Luoda ympäristö ja prosesseja, joilla opettajille/kouluille sisällön luominen voisi tapahtua Finnassa mukana olevissa organisaatioissa / organisaatiolähtöisesti ilman Finna-toimiston ohjaavaa roolia

Kysymyksiä & ajatuksia? riitta.peltonen@helsinki.fi