Sähköinen osaamiskysely oppilaitoshenkilöstön koulutus- ja oppisopimusosaamiseen Parasta Palvelua kehittämisohjelma marraskuu 2018.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke. Valtakunnallinen koordinointi Tiimileaderit Työelämämn tukeminen Opiskelijan henk.koht ohjaus Atto-ain e et.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Malli? Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 KYSYMYKSIÄ: 5 kuukauden kokeilu pedagogiikka: sosiaalinen web, oppimisympäristöajattelu Verkkovälineiden.
Oppisopimuskoulutuksen osapuolet
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
Ryhmä 4 Työ muuttuu, miten oppisopimustoimijat siinä mukana.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Työpaikkakouluttaja- hanke
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen ESOK –HANKKEEN (TYÖRYHMÄ 1) KOKOUS
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry.
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Osaamistodistus työllistämisen monitoimityökalu Taidolla tulosta -työllisyyden asiantuntijaseminaari
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Hankinnoilla työllistämisen malli
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Nuorten oppisopimuskoulutus
Nopso-työelämäryhmän näkemys nuoren joustavasta opintopolusta
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Milloin oppisopimuskoulutus on hyvä vaihtoehto
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Jatkoaskeleet Hallituksen esityksen päälinjat
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
TE-toimiston yrityspalvelut
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Tyyli – Työelämäjaksoja ja työssäoppimista yliopisto-opintoihin
Saimaan ammattiopisto Sampo
Oppia niinku töissä Anna-Mari Saarela, Noora Schroderus, Pirkko-Liisa Isoaho, Jussi Hiivala, Jari Niemi.
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Väyläopintoihin ohjautuminen
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Ajankohtaista OSAOsta
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Väyläopintoihin ohjautuminen
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Sähköinen osaamiskysely oppilaitoshenkilöstön koulutus- ja oppisopimusosaamiseen Parasta Palvelua kehittämisohjelma marraskuu 2018

Henkilöstön työelämäosaaminen uudessa ammatillisessa koulutuksessa Osaamistasot 1. kaikille yhteinen perusosaaminen 2.sujuvien siirtymien toteuttaminen (koulutussopimuksesta oppisopimukseen, oppisopimuksesta koulutussopimukseen) 3.laajennettu oppisopimusosaaminen ja/tai laaja-alainen asiakkuusosaaminen.

TASO 1 Yhteinen perusosaaminen koulutussopimus ja oppisopimus Työelämän ja opiskelijan tarpeiden ymmärrys ja huomioiminen suunnittelussa ja toteutuksessa. Asiakkuus/kumppanuusajattelu- ja yhteistyöosaaminen Neuvotteluosaaminen Työsuhteen vaikutuksen ymmärrys tehtäviin, vastuisiin, rooleihin ja opintoihin Ratkaisukeskeisyys ja dialogisuus yhteistyössä Eri osapuolten roolien, tehtävien ja vastuiden ymmärtäminen molemmissa vaihtoehdoissa Verkoston koordinointitaidot ja työelämän tukemiseen liittyvät taidot. Oman organisaation koulutustarjonnan tuntemus ja vaihtoehtojen tarjoaminen (myynti/markkinointi) Työpaikalla järjestettävän koulutuksen vaihtoehtojen tuntemus ja soveltaminen Erojen ja samankaltaisuuksien ymmärtäminen ja soveltaminen Tutkinnon perusteiden tuntemus: tulkinta ja soveltaminen työpaikalle (työpaikkakohtaistaminen) HOKSin suunnittelu työpaikalla oppimisen näkökulmasta Sujuvien siirtymien mahdollisuuksien tuntemus Työelämä-pedagoginen osaaminen Hallinnollinen osaaminen Työpaikan edellytysten varmistaminen Oppisopimuksen ja koulutussopimuksen laatiminen Laatu-, talous- ja tukiprosessi tuntemus Lainsäädäntöosaaminen: työsopimus-, oppisopimuksen lainsäädäntö- ja rahoituslain perusteet Sähköiset järjestelmät Opintososiaaliset etuudet molemmissa vaihtoehdoissa Koulutuskorvausasioiden tuntemus Muutokset ja niiden vaikutusten ymmärtäminen työelämän näkökulmasta Työelämä-tuntemus Asiakas- yhteistyö- ja verkosto-osaaminen TASO 1 Yhteinen perusosaaminen koulutussopimus ja oppisopimus Oman alan työelämän kontekstin realiteettien, käytäntöjen, trendien tunteminen Työelämästä tulevien signaalien hyödyntäminen koulutuksen kehittämisessä HOKS Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja ohjauksen tuntemus ja soveltaminen Ohjausosaaminen ja osaamisen kehittymisen seuranta Osaaminen työpaikkaohjaajan perehdyttämiseen Työpaikkaohjauksen tukeminen Perusosaaminen erityisopiskelijoiden tukemisesta työpaikalla Työelämän huomioiva koulutussuunnitteluosaaminen

TASO 2 Sujuva siirtymä –osaaminen yhteisen perusosaamisen lisäksi Asiakas- ja yhteistyö-osaaminen Sujuvien siirtymien vaikutusten ymmärtäminen työelämän näkökulmasta Sujuvien siirtymien prosessin hallinta työelämän rajapinnassa. Työsuhteen vaikutusten huomioiminen suunnittelussa, tehtävissä, vastuissa, rooleissa ja opinnoissa Eri osapuolten roolien, tehtävien ja vastuiden ymmärtäminen ja soveltaminen käytäntöön Työpaikalla järjestettävän koulutuksen osaaminen Siirtymäosaaminen: toiminta, prosessi, siirtymisten vaikutukset työelämän näkökulmasta Hallinnollinen osaaminen Oppisopimuksen solmiminen ja neuvotteluosaaminen Oppisopimuksen laatiminen Hallinnollisten ja tukiprosessien tuntemus ja toteuttaminen Lainsäädäntöosaaminen: työsopimus-, lainsäädännön soveltaminen ja rahoituslain tunteminen Opintososiaaliset etuudet ja koulutuskorvaukset - soveltaminen Muutokset ja niiden vaikutusten ymmärtäminen työelämän näkökulmasta TASO 2 Sujuva siirtymä –osaaminen yhteisen perusosaamisen lisäksi Sujuva siirtymä = Opintojen aikana tapahtuvat siirtymät oppisopimukseen ja oppisopimuksesta koulutussopimukseen tai oppilaitokseen

Osaamisen kehittämis-osaaminen Rekrytointi-osaaminen * Työpaikalla järjestettävän koulutuksen hyödyntäminen osaamisen kehittämisessä * Laaja-alainen tutkintojen tuntemus ja soveltaminen työpaikan toimintaan ja organisaatioiden kehittämiseen Asiakkuus-osaaminen Rekrytointi-osaaminen * Muiden oppisopimuksen siirtymien tuntemus: vakuutusyhtiön ja te-toimiston työkokeilut, rekrykoulutukset (Ely) * Palkkatukiasiat * Kuntalisät Verkosto-osaaminen Laajennettu oppisopimus Ymmärrys osaamisen laaja-alaisen kehittämisen vaikutuksista työpaikan toimintaan TASO 3 laajennettu oppisopimusosaaminen ja/tai laaja-alainen asiakkuus osaaminen Verkostoyhteistyöosaaminen te-toimisto, ohjaamot, kuntien työllisyyspalvelut, vakuutusyhtiöt, Ely, kolmannen sektorin työllistäminen Yhteistyö muiden koulutuksenjärjestäjien kanssa Hankintaprosessiosaaminen Seurantakäytänteet ulkopuolisten koulutuksenjärjestäjien yhteistyössä

Sähköinen kyselytyökalu Toteutus Forms, 0365 – ympäristössä, helposti monistettavissa kaikille käyttöön Kysymyspatteristo tiedostona Mikäli halutaan vielä tarkempia tilastoja, kysely kannattaa siirtää esim. webropoliin Aikataulu Elokuu: Ensimmäinen versio pilotoitu Syys-lokakuu: Pilotointi Marraskuu: Muiden koulutuksenjärjestäjien käyttöön tilattavissa. Kevät 2019: Osaamismerkin suunnittelu

Miten kyselyä voi hyödyntää? Työelämäosaamisen jäsennys ja näkyväksi tekeminen. Perehdyttämisen väline ja kehityskeskustelujen tueksi. Osaamisen tunnistaminen ja käsittely yhdessä henkilöstön kanssa. Osaamisen tarve esille, jotta voidaan suunnitella osaamisen kehittämistä. Osaamistarpeisiin liittyvien valmennusmoduulien ja –kokonaisuuksien suunnittelu helpottuu. Osaamisen kehittäminen suunnitelmallisesti. Eri henkilöstöryhmille tarkoitettujen koulutusten ja valmennusten suunnittelun pohjaksi.

Kysy lisää ja tule webinaariin Ti 27.11.2018 klo 14.00-14.45 Go to webinar sovelluksella Rekisteröidy ennakolta webinaariin https://attendee.gotowebinar.com/register/4840334253849550337

Parasta Palvelua kehittämisohjelma marraskuu 2018 Tilaukset Tilaa kysely https://goo.gl/forms/94afPfj18SLkw8ih2 Lisätietoja kyselyn tilaamisesta Jenni Sten, jenni.sten@keuda.fi

Osaamisen kartoituksen tulokset keväällä 2018 Parasta Palvelua kehittämisohjelma marraskuu 2018 Osaamisen kartoituksen tulokset keväällä 2018 uuden lainsäädännön mukainen toiminta lähentää ja yhtenäistää koulutussopimus- ja oppisopimusosaamista toisiinsa. molemmissa tarvittavaa yhteistä perusosaamista voidaan kuvata välttämättömänä minimiosaamisvaatimuksena työpaikalla järjestettävän koulutuksen toteuttamiseen ja hoitamiseen. perustason osaamisen nostamiseksi tarvitaan toimenpiteitä. Oppisopimukseen liittyvää osaamista ei ole tunnistettu. Koulutussopimusosaamista on pidetty itsestään selvänä. osaamisen kehittämisen tarve on laaja, joten vaiheistusta sen hankkimiseksi tarvitaan. Kts. myös Parasta osaamista –hankkeen tekemä osaamistarveselvitys. Parasta Osaamista -hankkeen kanssa yhteistyössä sovittu, että koulutussopimus- ja oppisopimusosaamista tarkastellaan Parasta palvelua –ohjelmassa, sillä se vaikuttaa palveluprosessien kehittämiseen. Parasta Digiohjausta –hankkeen kanssa yhteistyössä sovittu, että näihin liittyvästä digiosaamisesta on tulossa oma lisäosansa, joka voidaan liittää osaksi kyselyä.