Sopeutumispotentiaali ja investointitarve

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Etelä-Savon kuntien talous 2013 Kuntien ajankohtaispäivä Mikkeli
Advertisements

Lahti Eero Laesterä & Juha Koskinen
Kotka Pyhtää Hamina Miehikkälä Virolahti © MML, 2012 Kotka-Haminan seutu Heikki Miettinen Kuntatalouden tunnusluvut.
Porin selvitysalueen vertailutilastoja Siikainen Pomarkku Pori Luvia Lavia Ulvila Harjavalta Kokemäki Nakkila Merikarvia.
Suuri koulukeskustelu Suuri koulukeskustelu Kunnanjohtaja Olli Riikonen.
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2018
Tarvasjoen kunta – liitoskumppaneiden painelaskelmat HT Eero Laesterä
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2019
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd
Talouden kehitys ja arvio vuoden 2015 kehityksestä
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2015 tilinpäätösarviot sekä talousarviot ja taloussuunnitelmat vuosille Toimitusjohtaja Jari Koskinen Tiedotustilaisuus.
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Kaupunginvaltuusto Kaupunginhallitus Tarkastuslautakunta Elinkeinojaosto Henkilöstöjaosto Opetus- lautakunta Sivistys- lautakunta Tekninen lautakunta Maaseutu-
TALOUSARVION 2016 LÄHTÖKOHDAT Alueiden johtokunta
Talousarvio 2010 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
Talousarvio 2009 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
Rovaniemen väestökehitys Lähde: TilastokeskusVuosi 2009 ennakkotieto.
Koonti Pohjois-Savon kuntien tilinpäätöksistä 2015 Lähde: Kysely Pohjois-Savon kunnilta, huhtikuu 2016 (ennakkotiedot)
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset v Lähde: Kysely Pohjois-Savon kunnilta, huhtikuu 2016 (ennakkotiedot)
TILINPÄÄTÖS VUODELTA Verotulot (milj. euroa) TuloveroKiinteistöveroYhteisöveroYHTEENSÄ ,61,4 22, ,21,42,322, ,41,11,921,4.
Tilinpäätös tilikaudelta 1.1. – Ranuan srk/taloustoimisto/E K-P.
/hp Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v Lähde: Tilastokeskus Muut menot 0,81 mrd. € Investoinnit 4,70 mrd. € Muut toimintakulut.
TALOUSARVIO 2008 JA TALOUSSUUNNITELMA Esittely
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2015
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2015, mrd
HT Eero Laesterä – KTM Tuomas Hanhela – KTM Katja Pesonen
taloussuunnitelmat vuosille
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
22 Valtiontalous tarvitsee veroja s
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021 Lähde: Kuntatalousohjelma 19. 9
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021
Sote- ja maakuntauudistus
Aluetalous ja tulotaso
TP TP 2009 Toimintatuotot 10,97 11,89 Valmistus omaan käyttöön
TP TP 2009 Toimintatuotot 10,97 11,89 Valmistus omaan käyttöön
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2016
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd. €
Verotulot kunnittain Turunmaan seutukunnassa 2016
taloussuunnitelmat vuosille
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset
Vaasan kaupunki Talousarviokehys 2009 Kaupunginvaltuuston info 26. 5
Kuntien valtuustot Keuda Kerava
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd. €
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Kuntaliiton kuntien talouden tunnuslukutiedosto
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
taloussuunnitelmat vuosille
Kuntien ja kuntayhtymien tuloslaskelma vuosina , mrd. €
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
Keski-Uudenmaan kaupunki Talous
-talouden tilannekatsaus: yksittäiset kunnat - historia ja nykytila-
Keski-Uudenmaan kuntien yhdistymisen edut ja haitat
Kuntaliiton kuntien talouden tunnuslukutiedosto
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2017, mrd
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Verotulot kunnittain Turunmaan seutukunnassa 2017
Kuntatalous 2014 Pohjanmaa.
Tilinpäätöksen 2018 tunnusluvut
Lähde: Kuntaliitto/Sanna Lehtonen
Asikkalan kunta: Palvelurakenneselvitys
Esityksen transkriptio:

Sopeutumispotentiaali ja investointitarve 2017-2030 Työryhmät arvioivat uuden kunnan sopeutumispotentiaalin. …tästä otetaan lähentymiskriteerien laskentaan arvio vuoteen 2020. 3.1.2019 Copyright Perlacon Oy / HT Eero Laesterä 2014

Kuntakohtainen ja uuden kunnan sopeutus Kuntien itsensä arvioima sopeutus vuosina 2015-16. Uuden kunnan sopeutuspotentiaali vuosina 2017-20 (jatkuu vielä vuoteen 2030). 3.1.2019 Copyright Perlacon Oy / HT Eero Laesterä 2014

Copyright Perlacon Oy / HT Eero Laesterä 2014 Lähentymiskriteeri I Ehto: Kunnat sopeuttavat 2015-16 kuten suunnittelevat pystyvänsä sopeuttamaan ja Uuden kunnan sopeutuspotentiaali toteutuu. Kunnan nettolainakannan kasvua hidastetaan vuoteen 2017 mennessä. Kuntakohtaiset lähentymiskriteerit: Nettolaina veroprosenttiyksikköinä = (lainakanta – rahavarat – antolainasaamiset) / tuotto veroprosentilla Tunnusluku ilmoittaa, kuinka paljon kunnan tuloveroprosenttia olisi muutettava, jotta nettovelka voitaisiin maksaa yhden vuoden aikana. 3.1.2019 Copyright Perlacon Oy / HT Eero Laesterä 2014

Lähentymiskriteeri II Ehto: Kunnat sopeuttavat 2015-16 kuten suunnittelevat pystyvänsä ja Uuden kunnan sopeutuspotentiaali toteutuu. Selvitysalueen kuntien veroprosenttien keskiarvolla oikaistu vuosikate lähestyy kattamaan poistot seuraavasti: vähintään 80% vuonna 2015 ja vähintään 90% vuonna 2016. Uuden kunnan tavoite on yli 100% vuonna 2017. Kuntakohtaiset lähentymiskriteerit: Vuosikatteen oikaisu poistaa kuntakohtaisen veroprosentin vaikutuksen ja saattaa kunnat ”samalle viivalle”. Jos kunnan veroprosentti on suurempi kuin alueen keskiarvo, vuosikate heikkenee oikaistaessa, jos pienempi, vuosikate vahvistuu oikaistaessa. Menettelyssä käydään läpi sekä tulovero- että kiinteistöveroprosentit. Lopullinen tunnusluku: Oikaistu vuosikate / poistot -%:ia Teoreettisesti vuosikatteen on oltava suurempi kuin poistot. Jos vuosikate on pienempi kuin poistot, kunta todennäköisesti velkaantuu. Kasvukunnassa vuosikatteen on oltava selvästi suurempi kuin poistot. 3.1.2019 Copyright Perlacon Oy / HT Eero Laesterä 2014

Copyright Perlacon Oy / HT Eero Laesterä 2014 Lähentymiskriteeri III – kunnan tuloveron ja kiinteistöveron verotuspohjan ja valtionosuuden muutoksen ja toimintakatteen muutoksen erotus Ehto: Kunnat sopeuttavat 2015-16 kuten suunnittelevat pystyvänsä ja Uuden kunnan sopeutuspotentiaali toteutuu. Kuntakohtaiset lähentymiskriteerit: Kunnan tuloveron määrään vaikuttaa verotettavan tulon määrä ja veroprosentti; kiinteistöveron määrään kiinteistöjen arvo ja kiinteistöveroprosentit. Verotulo kasvaa, kun tulopohja kasvaa ja veroprosentti kasvaa. Verorahoitus = kunnan eri verotuloerät ja valtionosuus Toimintakate = Kunnan varsinaisten palveluiden menojen ja tulojen erotus. Verorahoituksen keskimääräisen kasvun ilman veroprosenttien nostoa pitää olla suurempi kuin toimintakatteen keskimääräinen kasvu. Keskimääräinen kasvu = kolmen vuoden liukuva keskiarvo, poistaa poikkeamat Jos tunnusluvun arvo on suurempi kuin nolla, verotulopohjat ja valtionosuus kasvavat nopeammin kuin toimintakate. 3.1.2019 Copyright Perlacon Oy / HT Eero Laesterä 2014

Copyright Perlacon Oy / HT Eero Laesterä 2014 Yhteenveto 3.1.2019 Copyright Perlacon Oy / HT Eero Laesterä 2014