Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen uudistuvissa rakenteissa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
Advertisements

Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Liikunta terveyden edistäjänä 29. 1
Valtavirtaistaminen käytäntöön (2010 – 2012) -hanke Sukupuolinäkökulman valtavirtaistaminen kuntiin ja valtion alue- ja paikallishallintoon.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kunnan johtamisjärjestelmässä.
Mihin vie Sote-uudistus sosiaalipalvelut? Helsinki
Järjestämisrakenteiden vaikutus sosiaalisten oikeuksien toteutumiseen Eeva Nykänen1.
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
VALTUUSTON SEMINAARI Sari Sarkomaa (Kok.) Merja Kuusisto (SDP) Juha Väätäinen (PS) Timo Laaninen (Kesk.) NN (Vas.) Outi Alanko-Kahiluoto.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
TerPS2 Pirkanmaan osahanke 3. 9
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Sote-uudistus päihdetyön talentia
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Sote –uudistus järjestöjen näkökulmasta , Järjestöjohdon foorumi, Siuntio Johtaja Riitta Särkelä.
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
TerPS2 Oulun Eteläisen osahanke KalajoenhankeosioHelmen hankeosio Selänteen hankeosio.
Terveempi Pohjois-Suomi- hanke ”Kainuun hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimenpidekokonaisuus” Kainuun maakunta-kuntayhtymä Merja.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen osana kuntien strategista suunnittelua Vantaa Neuvottelevavirkamies Heli Hätönen Sosiaali- ja terveysministeriö.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Miten kunnat makaavat? Kunta-alan ajankohtaiskatsaus Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu Toimitusjohtaja Jari Koskinen
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Hallitusohjelman vaikutukset haavoittuvassa asemassa oleviin Pasi Moisio Sosiaalipolitiikan tutkimusyksikkö Järjestelmät -osasto Terveyden ja hyvinvoinnin.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Kaste-ohjelma pähkinänkuoressa Salme Kallinen, neuvotteleva virkamies
Tuleva sote -rakenne - missä mennään? Kirsi Varhila ylijohtaja, STM.
HealthHUB Mika Vuori Tampereen kaupunki
Strategia ja SHVK aikajanalla 
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Ajankohtaista sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Pelastustoimen uudistaminen
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Järjestö 2.0: Pohjanmaan järjestöt mukana muutoksessa
Pirkanmaan sote- ja maakunta uudistuksen valmisteluun osallistuvat järjestötoimijat Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (kolmas tapaaminen)
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Esityksen nimi / Tekijä
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Ajankohtaista ennakkoarvioinnista Terve Kunta –verkostolle
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uusissa sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteissa - haasteita ja mahdollisuuksia.
Sote-uudistus ja ICT Maritta Korhonen.
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
@TapaniKa Minimitietosisällön määrittely kunnan ja maakunnan hyvinvointikertomuksiin taustaa minimitietolistauksille
Sote sähköinen tiedonhallintastrategia ja muuttuva toimintaympäristö
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Sote-uudistuksen toimeenpano
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Siun sote tehdään NYT Siun sotessa tehdään uusi malli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottamisesta ja organisoinnista Pohjois-Karjalan ja Heinäveden.
Hallitusneuvos Päivi Salo
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Selvitys sosiaali- ja terveydenhuollon monikanavarahoituksen purkamisen vaihtoehdoista Tiedotustilaisuus Päivi Sillanaukee
Esityksen transkriptio:

Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen uudistuvissa rakenteissa Hyvinvointia luodaan kunnissa -seminaari 23.4.2015 Johtaja Taru Koivisto, Sosiaali- ja terveysministeriö

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen keskeiset tavoitteet Päämääränä väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Turvata yhdenvertaiset, asiakaslähtöiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut koko maassa eriarvoisuuden vähentäminen henkilöstövoimavarojen kohdentaminen yhdenvertaisesti Vahvistaa sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalveluja tarkoituksenmukainen ja tasapainoinen palvelukokonaisuus mahdollistetaan palvelujen toteutus uusilla tavoilla, muun muassa lähipalvelut Toteuttaa kustannustehokas ja vaikuttava palvelurakenne kustannuskehityksen tasapainottaminen palvelujen uudistaminen, vaikuttavuus ja laatu

Keinot uudistuksen tavoitteiden saavuttamiseksi Mahdollisimman laaja sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio palvelukokonaisuus saman johdon ja budjetin alle ihmisten palvelutarpeet huomioidaan kokonaisuutena selkeä ja tehokas hallinto Vahva kansallinen ohjaus Asiakkaiden ja henkilöstön osallistaminen

HE 324/2014:n eduskuntakäsittely Hallitus antoi eduskunnalle 4.12.2014 esityksen sote-uudituksesta (HE 324/2014 vp.) Eduskunnassa esityksestä antoivat lausuntonsa hallintovaliokunta, HaVL 35/2014 talousvaliokunta, TaVL 53/2014 valtiovarainvaliokunta, VaVL 10/2014 perustuslakivaliokunta, PeVL 67/2014 ja 75/2014 Mietintövaliokuntana oli sosiaali- ja terveysvaliokunta valiokunta päätti 5.3.2014, että se ei anna asiasta mietintöä perusteena PeVL 75/2014 Koska asiasta ei laadittu mietintöä, HE raukesi

PeV:n lausuntojen keskeiset asiat Kansanvaltaisuus kuntien ja kuntalaisten mahdollisuus vaikuttaa kuntayhtymän päätöksentekoon ehdotettu sääntely ei toteuta riittävällä tavalla perustuslain 2, 14 ja 121 §:ssä edellytettyä kansanvaltaisuutta Kuntien rahoitusvastuu osalla kunnista kunnallisveron korotuspaineet olisivat niin merkittäviä, että siltä osin sääntely olisi perustuslain 121 §:n 2 ja 3 momentin sekä 6 §:n 1 momentin vastainen Sääntelykokonaisuus asian jatkovalmistelu on perustelluinta jättää valtioneuvoston ja mahdollisesti myös laajapohjaisen parlamentaarisen elimen tehtäväksi

http://www.kaleva.fi/jari/2013-01-13/?tykatyimmat Kaleva 13.1.2013

Mikä olisi PeV:n mielestä mahdollista? Tehtävien siirtäminen kuntaa suuremmille itsehallintoalueille, joilla kansanvaltaisuus toteutuisi välittömien vaalien kautta ja jolla olisi verotusoikeus, olisi perustuslain kannalta mahdollinen vaihtoehto Yksitasoista kuntayhtymämallia ei ainakaan lähtökohtaisesti ole pidettävä poissuljettuna. Sen toteuttamistapa ei kuitenkaan saisi kokonaisuutena arvioiden olla kansanvaltaisuusperiaatteen tai rahoitusperiaatteen vastainen PeV ei pidä perustuslain näkökulmasta lähtökohtaisesti mahdottomana siirtää sote-järjestämisvastuuta valtiolle

”Perustuslakivaliokunta katsoo, että sosiaali- ja terveyspalvelujen tehostamiselle, integraatiolle sekä järjestäjien kantokyvyn vahvistamiselle on olemassa akuutti tarve myös sosiaalisten perusoikeuksien toteutumisen näkökulmasta.”

Uudistuksen jatko Lakiesityksen raukeamisesta huolimatta uudistuksen tarve on edelleen olemassa Keskeiset tavoitteet ja keinot ovat samat kuin aiemminkin! Jatkovalmistelu käynnistetään sosiaali- ja terveysministeriössä alkuvaiheessa virkamiesvalmistelu PeV lausuntojen huomioon ottaminen säätämisjärjestykseen liittyvien kannanottojen huolellinen arviointi Eri vaihtoehtoja koskeva selvitystyö arvioidaan ja verrataan PeVL:ssa todettujen mallien edut ja haitat: kuntaa suuremmat itsehallintoalueet, valtiollinen malli ja yksiportainen kuntayhtymämalli

Jatkovalmistelun organisointi STM käynnistää välittömästi virkamiesvalmistelun mukaan kutsutaan keskeisimmät sidosryhmät, kuten VM, OM, THL Tehtävänä on selvittää vaihtoehdot ja niiden alustavat vaikutukset ensin laaditaan perusselvitys siten, että se on käytettävissä hallitusohjelmaa laadittaessa tarkempi selvitys hallituksen tai mahdollisen parlamentaarisen ryhmän päätöksenteon pohjaksi rahoitusuudistuksen huomioon ottaminen mallitarkastelussa

Jatkovalmistelun mahdollinen aikataulu Selvitys eri vaihtoehdoista vuoden 2015 aikana Linjaus uudistuksen jatkovalmistelusta valittava vaihtoehto viimeistään 2016 alussa HE-luonnos vuoden 2016 aikana eduskuntakäsittely vuonna 2017

Uusi järjestämisvastuinen taho Väliportaan itsehallintoalue? Kuntayhtymä? Valtio? Ehdotukset kuntien päävastuulla olevaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tukemiseen?

Alueellisen hyvinvointikertomuksen toimintaympäristö Reunaehdot: Kansallinen ohjaus Alueellinen hyvinvointikertomustyö Käyttö: Järjestämis-päätös Ohjaus: Sote-tuottamisvastuinen ky (ja muiden alueellisten toimijoiden toiminta) Koulutustarpeet Kansallisten ohjelmien seuranta Sote-aluetoimijat Alueelliset toimijat eri sektoreilla Kuntien edustajat Hyvinvoinnin tila alueellinen näkökulma: 1) koonti kuntien hyvinvointikertomusten pohjalta Hyvinvoinnin tila ja toteutetut toimenpiteet alueellinen näkökulma: 2) tunnistetaan alue-erot, väestöryhmäerot, kokemustieto, jne. Kunnan 1 Hyvinvointi-kertomus Kunnan 2 Hyvinvointi-kertomus Kunnan 3 Hyvinvointi-kertomus Kunnan 60 Hyvinvointi-kertomus tapani.kauppinen@thl.fi

Alueellinen yhteistyö - kunnan näkökulma KUNTA 1 muut: Järjestöt, yritykset ym. TUOTTAMIS-VASTUINEN KY Hyte koordinaattori Tiedontuotanto Yhteistyö kunnan toimijoiden kanssa Asiantuntijatuki Kunnanvaltuusto Raportointi Kunnan jory/kj Hyten vastuutaho Talousarvio Hyten tavoitteet ja toimenpiteet Hyte koordinaattori SIV LIIK YMP TEK X..n Kunnan hyvinvointiryhmä Laajan hv-kertomuksen laatiminen (joka 4. vuosi) Hv & terveyden vuosittainen raportointi Hyte suunnittelu, toimeenpano, arviointi Päätösten vaikutusten ennakkoarviointi (IVA) Rakenteet oma väri – ryhmä + koordinaattori Tehtävät oma väri – hv kertomus eva jne Hyte-koordinaattori Alueellinen hyvinvointikertomus SOTE ALUE Kansallisten hyte ohjelmien toimeenpano Hyte koulutus Hyte tutkimus- ja kehittämishankkeet TedBM

Jatkoon pohdittavaksi Rakenteet eivät yksin riitä - mikä turvaa yhteistyön toimivuuden? Yhteistyön sisällöt? Mitä tukea kunnat kaipaavat HYTE-työhön? Miten varmistetaan riittävä tietopohja päätöksenteon taustalla? Mikä on alueellisen yhteistyön lisäarvo?

Kiitos! Tilaa sähköpostiisi STM:n tiedotteet: www.stm.fi (etusivu) STM:n uutiskirjeen tilaus: www.stm.fi/uutiskirjeet twitter.com/STM_Uutiset