PSYA11 Kandidaatintutkielma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mediakasvatus MLL:ssa
Advertisements

KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma Kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella.
Tietoa tutkimushankkeesta
Mika Niemelä Riikka Helin
Tukevasti alkuun, vahvasti kasvuun –hanke, Helsinki
Johanna Uusimaa, LT, dosentti
Psykologi- ja perheneuvontapalvelut. Esityksen otsikko tähän Etunimi Sukunimi Terveyskeskus - johtava ylilääkäri Avohoidon ylilääkäri Keskitetyt.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
CEFLING Yleiseurooppalaisen viitekehyksen taitotasojen lingvistinen perusta: toisen kielen oppimisen ja kielitaidon arvioinnin yhdistäminen Suomen Akatemia.
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Menetelmä lapsiperheiden liikunta- ja ravitsemusohjaukseen
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Laadullisen tutkimuksen tutkimussuunnitelma
4 § YHTEISÖLLINEN OPISKELUHUOLTO ( 3 §, 4 §, 6 §, 12 § ja 13 §)
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
Tutustumispäivä  8.00 aamukahvi  8.05 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.10 Kuparivuoren koulussa opiskelusta, Vesa Malin  8.40 oppilaan.
Tutkimus VKK-Metron kehittämistyössä Tuulikki Venninen Tutkijatohtori, Helsingin yliopisto
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Tommolan koulu Kodin ja koulun välinen yhteistyö.
Tutustumispäivä  8.30 aamukahvi  8.35 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.50 ekaluokkalaisten arkea, 1a:n opettaja Sofia Jääskeläinen.
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
LAHDEN KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT Alue- ja kouluyhteistyötä 2012.
Tupakointi ja seksi.
Aihe 1. -hanke Nelivuotinen ( ) Kolmivaiheinen - toteutetaan kolmessa vaiheessa, kolmella pilottipaikkakunnalla, mukana kolme kieli- ja kulttuurivähemmistöä.
Esikoulusta ekaluokalle siirtyminen
Kandin tutkimussuunnitelman esittely Sanna Pitkänen
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Kokonaisuus 1 Mitä omasta lääkkeestään on syytä tietää? Lääkekasvatustunti 4–6-luokkalaisille Oppimistavoite:
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
Sisältö Hankkeen tausta, tarkoitus, tavoite ja tulokset Terveystottumuksiin vaikuttaminen Toimenpideohjelmat: tupakkatuotteiden ja päihteiden käytön vähentäminen.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Lapsiin kohdistuva seksuaalirikollisuus Suomessa Työskentely seksuaalisesti hyväksikäytettyjen lasten ja nuorten kanssa Yliopistonlehtori Noora.
Hurtig TE1 Mielenterveys voimavarana. Mielenterveys voimavarana Mielenterveyttä tukee: toimivat ihmissuhteet perheeseen ja ystäviin mahdollisuus.
Hyvinvoiva lapsi ja nuori, Toimeenpano Edistetään oppilas- ja opiskeluikäisten psykososiaalisen hyvinvoinnin tukemista palvelurakenteita ja - prosesseja.
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaari 2016 Prof.Raija-Leena Punamäki PsT Marjo Flykt.
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
Tervetuloa Kuparivuoren kouluun TUTUSTUMISPÄIVÄ
Aihe 1. 2 Turku Kähärin koulu & Sirkkala skola Kaarina Hovirinnan koulu & S:t Karins svenska skola Parainen Koivuhaan koulu & Malms skola Kemiönsaari.
HealthHUB Mika Vuori Tampereen kaupunki
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Näkyykö valoa, löytyykö iloa?
Vaajakosken koulun Vanhempainyhdistys Sokkeli ry
Lasten kivunarviointi kirjaamisen näkökulmasta
Koulu & Kirjasto Oulussa Elina Kauppila
Suomi 1A 11. tunti Sanni HEinzmann.
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle?
Muksuoppi Online on psykiatri Ben Furmanin kehittämä Muksuoppia hyödyntävä tietokone-ohjelma netissä, jonka avulla vanhemmat voivat auttaa lapsiaan voittamaan.
Vertaissuhteet Emilia, Ronja ja Sade.
Kpl 7.
Digitaalinen kasvun kansio kasvatuskumppanuuden edistämisessä
Kulttuurin ja hyvinvoinnin innovaatioprojekti, syksy 2014
Pro gradu -tutkimuksen ohjausseminaarit
POHJOIS-SUOMEN LASTEN KASTE – HANKE
TAKKUINEN ARKI? KIUKKUA ILMASSA? Nopea perheohjaus Maksutonta ohjausta
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
Tuloksellisuuden mittaaminen
Folkhälsan on yleishyödyllinen sosiaali- ja terveysalan järjestö, jonka tavoitteena on tukea suomenruotsalaisten terveyttä ja elämänlaatua. Toiminta kattaa.
Alueellisella yhteistyöllä kohti tavoitteellista terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä 1/3/2019.
Opiskeluhuollon palvelut
PSYA11 Kandidaatintutkielma Kevät 2019 Samulin kandiaiheita
ERO LAPSIPERHEESSÄ –KOULUTUS tiistaina klo 9-15
Lasten ja nuorten seksuaalinen kaltoinkohtelu ja väkivalta
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Varhaiskasvatuksen asiakastyytyväisyyskysely
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

PSYA11 Kandidaatintutkielma Kevät 2019 Sanni Aalto, PsM sanni.aalto@uta.fi

Tausta ja viitekehys Bronfenbrenner: sosioekologinen malli Lapsen sosioemotionaalinen kehitys Lasten mielenterveys Kehityspsykologia Kouluinterventiot

Aineisto Yhteispeli: lasten sosioemotionaalisen hyvinvoinnin edistämiseksi kehitetty kouluinterventio Aineistona käytetään alkumittausta (poikkileikkausaineisto) 1.-3. luokkalaisista lapsista, heidän vanhemmistaan ja opettajistaan n(lapset)=3704, (v. 2013-2015) Aineisto koostuu (a) Lasten aineistosta, jossa on mitattu mielenterveyttä ja sosioemotionaalisia taitoja (b) Vanhempien aineistosta, joka sisältää mm. vanhempien arviot omista sosioemotionaalista taidoistaan sekä vanhemmuuden tyylistään (c) Opettajien aineistosta, joka sisältää mm. opettajan arviot kokemastaan työstressistä ja minäpystyvyydestä

Mahdollisia aiheita Opettajan kokeman stressin yhteys lasten mielenterveyteen tai sosioemotionaalisiin taitoihin Opettajan kokeman minäpystyvyyden yhteys lasten mielenterveyteen tai sosioemotionaalisiin taitoihin Vanhemman vanhemmuuden tyylin yhteys lasten mielenterveyteen tai sosioemotionaalisiin taitoihin Vanhemman sosioemotionaalisten taitojen yhteys lapsen mielenterveyteen tai sosioemotionaalisiin taitoihin