PSYA11 Kandidaatintutkielma Kevät 2019 Sanni Aalto, PsM sanni.aalto@uta.fi
Tausta ja viitekehys Bronfenbrenner: sosioekologinen malli Lapsen sosioemotionaalinen kehitys Lasten mielenterveys Kehityspsykologia Kouluinterventiot
Aineisto Yhteispeli: lasten sosioemotionaalisen hyvinvoinnin edistämiseksi kehitetty kouluinterventio Aineistona käytetään alkumittausta (poikkileikkausaineisto) 1.-3. luokkalaisista lapsista, heidän vanhemmistaan ja opettajistaan n(lapset)=3704, (v. 2013-2015) Aineisto koostuu (a) Lasten aineistosta, jossa on mitattu mielenterveyttä ja sosioemotionaalisia taitoja (b) Vanhempien aineistosta, joka sisältää mm. vanhempien arviot omista sosioemotionaalista taidoistaan sekä vanhemmuuden tyylistään (c) Opettajien aineistosta, joka sisältää mm. opettajan arviot kokemastaan työstressistä ja minäpystyvyydestä
Mahdollisia aiheita Opettajan kokeman stressin yhteys lasten mielenterveyteen tai sosioemotionaalisiin taitoihin Opettajan kokeman minäpystyvyyden yhteys lasten mielenterveyteen tai sosioemotionaalisiin taitoihin Vanhemman vanhemmuuden tyylin yhteys lasten mielenterveyteen tai sosioemotionaalisiin taitoihin Vanhemman sosioemotionaalisten taitojen yhteys lapsen mielenterveyteen tai sosioemotionaalisiin taitoihin