Teknologian opetuskäyttö

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI
Advertisements

Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen (CSCL)
Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
ColLab Essi Vuopala ja Paulina Melakari-Mustonen Koulutusteknologian tutkimusyksikkö ColLab – Uudet.
Katso Aitolasta lisää:
Esimiestaidot Jaksosuunnitelma. Kurssin sisältö • Kolmen päivän tehokurssi esimiesasemaan pyrkiville, voidaan myös käydä täydennyskoulutuksena • Aiheita.
Kandiseminaarin ryhmätyöskentely Kevätlukukausi 2007.
(Kirjoita tähän tehtävän otsikko esim. Ti-te-tehtävä 2. PP:n kotitehtävä) (Kirjoita tähän oma nimesi ja päivämäärä)
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Liisa Huusko 2010 Asiakassuuntautuneen tiimityön juurruttaminen osana monikuntaliitosta -pilottikokeilun päätösseminaari Kauhava Liisa Huusko,
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
Miten oppimiskäsitykset ovat muuttuneet aikojen saatossa
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
opetussuunnitelmatyö ja hyvinvointi
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
ATTO- aineiden suorittaminen verkkopakettien avulla on saanut omaan suosion opiskelijoiden keskuudessa; tarvittaessa apuna oli erityisopettaja tai lisäopetustilan.
KESKIVIIKKO KOTITETEHTÄVÄT. Siis suorat ovat kohtisuorassa toisiaan vastaan.
PBL –case III Työskentelyn eteneminen (Pedagogisia näkökulmia tvt:n soveltamiseen)
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
Yliopistokirjastojen näkemys Kirjastoverkkopäivät, Helsinki, Leena Järveläinen.
TVT projekti esikoululaisille
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Ti Sisältötuotanto Abdoulmajid Hakki DI Sisältötuotanto.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
Suomen Jääkiekkoliitto1 VUOROVAIKUTUS JA JOHTAMINEN LTV 2.
Erja Vihervaara, Turun iltalukio Nilsiässä
Palaute Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos. Palaute oppimisessa Palaute on välttämätön osa opetustapahtumaa (opetus–opiskelu–oppimis –prosessia).
UMF I Luento 1. Aika Luennot – Ke, Pe Demot Ti Ti Tgi
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Webinaarista tallennukseen
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Asiatekstin rakennemalleja
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjauksen malli SATAEDUSSA
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Ohjeet työpajojen vetäjille
Johdantoseminaari.
OPPINEISUUS AVOIMEN OPETUKSESSA
Argumentaation ja retoriikan perusteet
Tavoitteet ja arviointi
Sähköiset yo-kirjotukset
Asiatekstin rakennemalleja
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Rohkea paikka BRAVE 5. oppimiskerta.
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Miten Learning cafén ideaa voisi hyödyntää työpaikalla / työpajalla?
Työpaja työskentelyn kalvot
Argumentaation ja retoriikan perusteet
Luku 11 – Nykyajan uskonnollisuuden kirjo
OPETUSVINKKI 1 – Yhteistoiminnallinen työskentely
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
OPISKELEN KYSYMYSTEN AVULLA
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Kirjoittamisen perusoppeja
Oppimiskäsitykset Maanantaina Torstaina 24.9.
Opinnollistamisen pähkinät
Luova aivoriihi Esittelijän nimi.
Luova aivoriihi Esittelijän nimi.
Esityksen transkriptio:

Teknologian opetuskäyttö Oppiminen ja sen ohjaaminen, 2016 Essi Vuopala, KT, tutkijatohtori, oppiminen ja koulutusteknologia 1/1/2019 Essi Vuopala/ LET

Flipped classroom – käänteinen luokkahuone-opetus Videoleike (ennen luentoa): Teknologian opetuskäyttö eilen, tänään ja huomenna Behaviorismi (1910): teaching machine Kognitiivinen suuntaus (1960): Intelligent tutoring systems Yhteisöllinen oppiminen (2000): CSCL Johdanto työskentelyyn (15 min) Flipped classroom Argumentaatioskripti Ryhmätyöskentelyä (60 min): 4 opiskelijan pienryhmät Kullekin ryhmälle iPad tai kannettava tietokone Argumentaatio: Teknologian mahdollisuudet, teknologian haasteet Argumentaatioskripti/ lauseenaloittajat Padlet https://padlet.com/essi_vuopala/vo19niun5i4o (mahdollisuudet) https://padlet.com/essi_vuopala/bim3ixsrv5u6 (haasteet) Yhteenvetoa (15 min) Miltä työskentely tuntui? Mitä opimme? 1/1/2019 Replace footertext if needed

Luennon osaamis-tavoitteet Luennon jälkeen opiskelija tunnistaa teknologian opetuskäytön yhteydet kulloinkin vallalla olleeseen/olevaan oppimiskäsitykseen, osaa nimetä teknologian opetuskäyttöön liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita, osaa argumentoida teknologian opetuskäyttöön liittyviä näkemyksiä, ja osaa käyttää Padlet-sovellusta ryhmätyöskentelyn tukena. 1/1/2019 Replace footertext if needed

Argumentaatioskripti: Vaihe 1: Puolet ryhmistä muodostaa väitteen aiheesta ’Teknologian mahdollisuudet oppimisen/opetuksen tukena’ ja puolet aiheesta ’teknologian haasteet oppimisen tukena’  väite kirjataan Padlettiin muotoon ’Väitteemme on, että…’ ’Perustamme väitteemme sille, että…’ ‘Väitteemme rajoituksena kuitenkin on…’  25 min Vaihe 2: Katsotaan väitteet yhdessä läpi ja jokainen ryhmä valitsee yhden väitteen, jolle esittää vastaväitteen  vastaväite kirjataan Padlettiin muotoon ’Väitteestä ei käy ilmi…’, ’Tässä eriävä väite, joka on syytä ottaa huomioon…’, ’Vasta-argumentti väitteeseenne on…’, ’Perustelemme vastakkaista näkemystämme sillä, että…’  25 min Vaihe 3: Käydään argumenttiketjut läpi, ja muodostetaan yhteinen ymmärrys aiheesta.  10 min 1/1/2019 Replace footertext if needed