Oulun seudun ammattiopisto Uusi toimintatapa – mitä iloa simulaattoreista Pekka Lammassaari.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Simulaattorikoulutuksen ABC
Advertisements

ENTERPRISE SEARCH Toteutustekniikka Mikko Uusitalo Tampereen ammattikorkeakoulu.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Tuoteen ominaisuudet. Voit luoda ratoja ilman pisteiden poimintaa Ei tarvetta robotin opettamiseen.
LanguageMaid Kielten oppimiseen ja opetukseen Itsenäiseen käyttöön Opettajan työvälineeksi.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Kurre Oulun seudun ammattiopistossa Matti Leskelä,
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
OHJAAMINEN.
YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ –
Simulaatioharjoitteen suunnitteluprosessi
SUULLINEN HARJOITTELU
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Tartu tulevaisuuteen! Paula Paavilainen Neuropsykiatrisen valmennuksen mahdollisuudet tukea nuorta.
Oulun seudun ammattiopisto
Palveluliiketoiminta osana korkeakoulua Heikki Saastamoinen.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Käyttäjätunnukset ja salasanat Mika Pasanen Osao Myllytulli ja Mytlpt09E 2010.
Kerro parille, miltä tuntui tehdä rentoutusharjoituksia. Kerro myös mikä häiritsi/syvensi sinun rentoutumistasi. Kotitehtävän läpikäynti.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Simulaattorikoulutuksen ABC
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Sairaalakoulu osana Kellokosken nuorisopsykiatrista hoitopolkua
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
KAUKOLÄMPÖ ON KAIKKIEN ETU MYÖS SINUN
Kysely OSAKOn Going Abroad -päivien yhteydessä Bastian Fähnrich, : N = 35 opiskelijaa (Oulainen 2007: N = 66 opiskelijaa (Oulainen) + 29 (Oulu)
Ympäristönäkökulma rakennerahastohankkeissa
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
KOULUTETTU AMMATTILAINEN ON TULEVAISUUDEN TAITAJA.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
Nuoret ja muuttuva työelämä TRIANGLE seminaari Rehtori Saija Niemelä-Pentti.
Opiskelijan perehdyttämisen tarkoitus  Luoda opiskelijalle kokonaiskuva työpaikasta, työympäristöstä ja työyhteisöstä  Auttaa opiskelijaa tutustumaan.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Suuttumuksen hallinta
The HUR Natural Transmission Paineilma-vastus Edut Portaaton vastuksensäätö Tasainen vastus myös nopeassa liikkeessä Turvallista ja tehokasta Matala.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
TEHOKKAA JA MIELLYTTÄVÄN KOULUTYÖN EDELLYTYKSET POISSAOLOT ja TUNTITYÖSKENTELY AMMATTILUKIOSSA.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Tietovarastointikoulutus Mitä asiantuntija tarvitsee tulevaisuudessa? Tapani Lahti Sovelto Oyj.
Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry Hyvinkään kaupunki Lohjan Kaupunki Porvoon kaupunki Nuorisotutkimusseura Monialaisten yhteistyöverkostojen kehittämishanke.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta
HUIPPU Elokuu 2017.
ASIAKAS SUUNNITTELUN KESKIPISTEENÄ VERKOSTOISTA VOIMAA MAAHANMUUTTAJAÄITIEN S 2-OPETUKSEEN Sosiaalialan asiantuntijapäivät Anita Nikkanen,
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä
Oheislajiharjoittelu
Liikkuva koulu -ohjelma Heidi Honkanen, Langinkosken koulu
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
YHTEISHAKU 2019.
Ulkoinen pelastussuunnitelma päivystävän palomestarin työkaluna
Kohti kansallista digitaalista koulua
Miten KA1-projektissa voidaan hyödyntää eTwinning-alustaa.
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esityksen transkriptio:

Oulun seudun ammattiopisto Uusi toimintatapa – mitä iloa simulaattoreista Pekka Lammassaari

OSAOlla koulutusyksiköitä 6:lla paikkakunnalla. Taivalkoski Metsäala, kaivos- ja maarakennusala Pudasjärvi Hevosala Haukipudas Maarakennusala Muhos Metsäala Kempele Logistiikka Kontinkangas Potilassimulaattorit Rahoituksessa mukana EU (EAKR ja ESR) 29.12.2018

Mitä iloa simulaattoreista Lisääntyneet ja tehokkaammat harjoituskerrat nopeuttavat oppimista. Oppimisessa korostuu toiminta, itse tekeminen. Simulaation avulla voidaan luoda todenmukainen tilanne turvallisessa ja kontrolloidussa ympäristössä. Simulaatio- ja simulaattoriharjoitteet antavat käyttäjälleen mahdollisuuden aitoihin ja todellisiin kokemuksiin. Tulosten analysointi tuottaa tietoa oppimisesta. Edullinen kulutaso verrattuna aitoon ympäristöön. Ympäristövaikutukset vähäiset verrattuna aidossa ympäristössä toimimiseen.

Turvallinen harjoitteluympäristö Turvallisessa ja rennossa ympäristössä voidaan harjoitella ääritilanteita ja toimintaa ilman pelkoa loukkaantumisesta ja aitojen laitteiden/eläinten vahingoittumista. Simuloimalla tilanne ja harjoittelemalla toimintaa etukäteen varmistetaan aidossa tilanteessa toiminta oikein (esim. potilassimulaattori). Kokemattomien opiskelijoiden riskit onnettomuuksiin pienenee. Opetushenkilöstö vapautuu opettamaan useampaa opiskelijaa yhtäaikaisesti ilman pelkoa vahingoista.

Tehokas koulutusmuoto Simulaattorit mahdollistavat opiskelijoiden harjoitella ulkoisista olosuhteista riippumatta ja itsenäisesti. Olosuhteet eivät ole este harjoittelulle. Enemmän harjoitustunteja aidontuntuisessa laitteessa. Henkilökohtaisen lähtötason määrittely mahdollista. Harjoituksen voi toistaa niin monta kertaa kuin haluaa. Opetusjärjestelyt yksinkertaisimpia kuin aidoissa olosuhteissa. Oppimisen ohjaaminen usein helpompaa. Mahdollisuus huomioida paremmin oppiskelijan tarpeita, tavoitteita ja tapoja toimia. Yksi opettaja – monta oppilasta. Analyyttiset monitorointityökalut opettajan käytettävissä ja apuna arvioitaessa oppilaan suoriutumista ja taitoja. Erityisharjoitukset ja –skenaariot (esim. 3D- koneohjaus, vianetsintä).

Edullinen ylläpito Simulaattorin käyttökulut edullisemmat verrattuna aitoon oppimisympäristöön. Simuloitavan laitteen tai järjestelmän kuluminen vähenee. Aidon laitteen kulut Simulaattorin kulut Arvonalennus - Arvonalennus Polttoaineet - Ylläpitosopimus Huolto/kunnossapito - Sähkö Korjaus Vakuutus Simulaattori on tehokas tapa pitää oppimisympäristön kulut hallinnassa.

Saasteeton Simulaattoreiden ympäristövaikutukset ovat huomattavasti vähäisemmät kuin oikeiden laitteiden. Meluhaitat vähäiset. Simulaattoreilla voidaan vähentää ilmastovaikutuksia verrattuna oikeisiin laitteisiin ajamista kuluttamatta lainkaan fossiilisia polttoaineita ajamista tuottamatta välittömiä NOx- ja hiukkaspäästöjä. Koulutusjakson ympäristöjalanjälki on simulaattoreiden kanssa pienempi kuin pelkästään aidossa ympäristössä

Kehittyvä tekniikka tukee muutosta toimia toisin - fiksummin. Simulaattori osana oppimisen ekosysteemiä Presentation name 29.12.2018

Pekka Lammassaari pekka.lammassaari@osao.fi Kiitos! Pekka Lammassaari pekka.lammassaari@osao.fi Presentation name 29.12.2018