Opettajayhteistyö opinnollistamisen mahdollistajana

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Advertisements

Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.
Oppisopimuskoulutus yrityksen kilpailutekijänä. Yksi taho vastaa oppisopimuskoulutuksesta Yhtenäiset ohjeet Byrokratian selättäminen vs. raha Koulutuksen.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Osaamistodistus työllistämisen monitoimityökalu Taidolla tulosta -työllisyyden asiantuntijaseminaari
Oulun yliopisto Turun yliopisto Lapin yliopisto Aalto-yliopisto Tampereen teknillinen yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto
Arviointi osana oppimisprosessia
Rovastinkankaan koulun Joustava Esi- ja alkuopetus
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Laaja-alainen osaaminen
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Liiketalouden opiskelu
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
Digitalisaation vaatima osaaminen
Smart Tampere Tero Blomqvist © SRV/Studio Libeskind.
Infoa tutoropettajille
Taidesampo päivitys v taiteen tuntemus - kulttuurinen osaaminen.
Tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaitoja korkeakouluihin
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Opetussuunnitelman rakennekuva WELLNESS-TRADENOMI 210 OP
Tieteellisen tekstin peruselementit
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Jatkoväylä – sujuvasti ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun Tki-asiantuntija Petra Paasonen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu.
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
Tulevaisuuden kansalaistoiminta – ekosysteemi ja uusi tapa toimia
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Suuhygienisti (AMK), 210 op
Yksi yhteinen Positia Hejkit.
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Ravinne- ja energiatehokas maatila
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
AHOT ja työn opinnollistaminen – työpaja HAMK/YRLI klo 9-12
AJANKOHTAISTA ELY-KESKUKSESTA
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Kiinni työelämään elinikäisen oppimisen avulla
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Opinnollistamisen pähkinät
Arviointi ja arviointipäätöksen tekeminen
OPPIA NIINKU TÖISSÄ Keski-Pohjanmaan ammattiopisto
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
THL:n tuki kehittämishankkeille
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutuksessa
KEIJO KEIJO
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
Kurssin esittely Ryhmät organisaatiossa Organisaatiotaso
Tiirismaan vesopäivät
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Omnia.fi/yhteishaku.
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Keski-Suomen ELY-keskuksen ESR-haku
”Projektin nimi” -projekti
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Opettajayhteistyö opinnollistamisen mahdollistajana Työelämäyhteydet uudistuvassa korkeakoulutuksessa 10.10.2016 Opettajayhteistyö opinnollistamisen mahdollistajana Case HAMK Leena Nikander Etunimi Sukunimi 29.12.2018

Lähtökohdat Opetussuunnitelma on riittävän väljä Toteutussuunnitelma muunneltavissa Opettajilla on yhteinen käsitys osaamisperustaisuudesta ja rohkeutta toteuttaa uudella tavalla Osaamistavoitteita saavutetaan myös työssä Kehityskeskustelu opiskelijan kanssa Opiskelijan oma osaaminen näkyväksi suhteessa työtehtäviin Työssä olevat aikuisopiskelijat Aiempia kokemuksia työn opinnollistamisesta Etunimi Sukunimi 29.12.2018

Opettajan näkökulma Monialaisuuden hyödyntäminen: kolme opintojaksoa yhdistettiin, yht. 12 op Teknologian soveltaminen automaatioon Automaatiosovellus graafisessa kehitysympäristössä Automaation soveltaminen ohjelmistoympäristössä Asiantuntijuuteen tähtäävän ydinosaamisen yhdistäminen Lähellä toisiaan, täydensivät toisiaan Työtehtävässä saavutettavan osaamisen vastaavuus opetussuunnitelman tavoitteisiin Säännöllinen yhteydenpito Etunimi Sukunimi 29.12.2018

Opiskelijan näkökulma Työpaikan kanssa osaamistavoitteista sopiminen pohjautuen osaamiskuvauksiin Yhteisöllinen ja tiimimuotoinen valmennus Viikkoraportointiin osallistuminen: menneen arviointi sekä tulevan suunnittelu Lopulliseen näyttöön osallistuminen ja vertaisarvioijana toimiminen Ryhmillä omat digitaaliset yhteisöt Opinnollisina tehtävinä suunnittelu, dokumentointi, konkreettinen kehittäminen Etunimi Sukunimi 29.12.2018

Yrityksen näkökulma Mahdollisuus nähdä ammattikorkeakoulu potentiaalisena kehittämiskumppanina Yksilöllisen ja yhteisöllisen osaamisen kehittäminen Käytännön ongelmien ratkaiseminen Etunimi Sukunimi 29.12.2018

Keskeiset huomiot Opettajan rohkeus uudistaa Opettajan valmentajarooli Nyt lisätty opinnollistamisen mahdollisuuksien etukäteispohdinta ennen kehityskeskustelua Nyt yksilölliset ratkaisut tuottavat opettajalle lisätyötä Opiskelijoilla tekstin tuottaminen hankalaa Nyt alkuun on lisätty raportointiosaamista Opiskelijaryhmien tiimiytymisen Tiiviimpi yritysyhteistyö yrityksiin tarpeellista Opiskelijat saavuttivat tavoitteet keskimäärin hyvin Etunimi Sukunimi 29.12.2018

Lähteet Haastattelu lehtori Susan Heikkilä ja yliopettaja Katariina Penttilä, HAMK Penttilä H., Sarkula J. & Similä N. (2013). Työelämää ja uraa kehittäen teoksessa S. Niinistö-Sivuranta & I. Kunnari (toim.) Tekoja, tunnetta ja toimintaa urapolulle. HAMK julkaisuja. Etunimi Sukunimi 29.12.2018

Rahoittaja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus Päätoteuttaja Haaga-Helia Ammattikorkeakoulun Ammatillinen opettajakorkeakoulu Rahoittaja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus Etunimi Sukunimi 29.12.2018