Opettajayhteistyö opinnollistamisen mahdollistajana Työelämäyhteydet uudistuvassa korkeakoulutuksessa 10.10.2016 Opettajayhteistyö opinnollistamisen mahdollistajana Case HAMK Leena Nikander Etunimi Sukunimi 29.12.2018
Lähtökohdat Opetussuunnitelma on riittävän väljä Toteutussuunnitelma muunneltavissa Opettajilla on yhteinen käsitys osaamisperustaisuudesta ja rohkeutta toteuttaa uudella tavalla Osaamistavoitteita saavutetaan myös työssä Kehityskeskustelu opiskelijan kanssa Opiskelijan oma osaaminen näkyväksi suhteessa työtehtäviin Työssä olevat aikuisopiskelijat Aiempia kokemuksia työn opinnollistamisesta Etunimi Sukunimi 29.12.2018
Opettajan näkökulma Monialaisuuden hyödyntäminen: kolme opintojaksoa yhdistettiin, yht. 12 op Teknologian soveltaminen automaatioon Automaatiosovellus graafisessa kehitysympäristössä Automaation soveltaminen ohjelmistoympäristössä Asiantuntijuuteen tähtäävän ydinosaamisen yhdistäminen Lähellä toisiaan, täydensivät toisiaan Työtehtävässä saavutettavan osaamisen vastaavuus opetussuunnitelman tavoitteisiin Säännöllinen yhteydenpito Etunimi Sukunimi 29.12.2018
Opiskelijan näkökulma Työpaikan kanssa osaamistavoitteista sopiminen pohjautuen osaamiskuvauksiin Yhteisöllinen ja tiimimuotoinen valmennus Viikkoraportointiin osallistuminen: menneen arviointi sekä tulevan suunnittelu Lopulliseen näyttöön osallistuminen ja vertaisarvioijana toimiminen Ryhmillä omat digitaaliset yhteisöt Opinnollisina tehtävinä suunnittelu, dokumentointi, konkreettinen kehittäminen Etunimi Sukunimi 29.12.2018
Yrityksen näkökulma Mahdollisuus nähdä ammattikorkeakoulu potentiaalisena kehittämiskumppanina Yksilöllisen ja yhteisöllisen osaamisen kehittäminen Käytännön ongelmien ratkaiseminen Etunimi Sukunimi 29.12.2018
Keskeiset huomiot Opettajan rohkeus uudistaa Opettajan valmentajarooli Nyt lisätty opinnollistamisen mahdollisuuksien etukäteispohdinta ennen kehityskeskustelua Nyt yksilölliset ratkaisut tuottavat opettajalle lisätyötä Opiskelijoilla tekstin tuottaminen hankalaa Nyt alkuun on lisätty raportointiosaamista Opiskelijaryhmien tiimiytymisen Tiiviimpi yritysyhteistyö yrityksiin tarpeellista Opiskelijat saavuttivat tavoitteet keskimäärin hyvin Etunimi Sukunimi 29.12.2018
Lähteet Haastattelu lehtori Susan Heikkilä ja yliopettaja Katariina Penttilä, HAMK Penttilä H., Sarkula J. & Similä N. (2013). Työelämää ja uraa kehittäen teoksessa S. Niinistö-Sivuranta & I. Kunnari (toim.) Tekoja, tunnetta ja toimintaa urapolulle. HAMK julkaisuja. Etunimi Sukunimi 29.12.2018
Rahoittaja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus Päätoteuttaja Haaga-Helia Ammattikorkeakoulun Ammatillinen opettajakorkeakoulu Rahoittaja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus Etunimi Sukunimi 29.12.2018