Sote-uudistus ja ICT 3.12.2014 Maritta Korhonen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sari Rissanen, ma. prof, laitoksen johtaja
Advertisements

Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja Pienkuntaseminaari Simo Kommenttipuheenvuoro kuntarakenneuudistuksesta.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
Ari Hoppania Oulun lääninhallitus, liikenneosasto
Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan strategia 2020 Työryhmä 3: Tiedon toisisijainen käyttö Pj. Sinikka Salo, Oulun kaupunki.
Tuula Partanen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori Eksote Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Toimintarakenteet 2013.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Miten kunnat makaavat? Kunta-alan ajankohtaiskatsaus Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu Toimitusjohtaja Jari Koskinen
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Kanta-palvelujen tulevaisuus ja Sote- uudistus Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö Sosiaali- ja terveysministeriö.
Alueiden ja kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallintoyhteistyöfoorumi Sote-palveluiden uudistamista tukeva valtakunnallinen ja alueellinen tietohallintoyhteistyö.
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
Tuleva sote -rakenne - missä mennään? Kirsi Varhila ylijohtaja, STM.
Hallinnon uudistus Väliraportin tulosten yhteenveto ja jatkotoimenpiteet Kaupunginjohtaja Esko Lotvonen Hallituksen iltakoulu
Yhteistyösopimuksen laadinta
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategian toimeenpanon riskianalyysi
Strategian toimeenpano: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Työvälineiden hyödyntäminen sote-tieto strategian laadinnassa ja toimeenpanossa
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli vuodelle 2014
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Pirkanmaan sote- ja maakunta uudistuksen valmisteluun osallistuvat järjestötoimijat Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (kolmas tapaaminen)
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri
Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri
Mikä on koordinaatiohanke ja miten se tukee alueellisia kokeiluja
Sote ja Valinnanvapaus Kela Esa Tallbacka Inari Otonkoski
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Siviilivalmiusyksikön päällikkö Jussi Korhonen, SM/PEO
Sote-tieto hyötykäyttöön Kori 4: Ohjaus ja yhteistyö
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uusissa sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteissa - haasteita ja mahdollisuuksia.
Maatalous-lomituksen valmistelu-projekti
Turvaa, luottamusta, toimintaa Perusturvan
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan Kärkihankkeiden ja strategisten toimenpiteiden ohjaus Luonnos Etunimi Sukunimi.
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Sote sähköinen tiedonhallintastrategia ja muuttuva toimintaympäristö
Keinot uudistuksen tavoitteiden saavuttamiseksi
ICT –ympäristön yleiskuvaus
Tietoisku päättäjille: Sote-tieto hyötykäyttöön strategia
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli
Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen uudistuvissa rakenteissa
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Sote uudistus ja sen toimeenpano
Sote-uudistuksen toimeenpano
Anna Kärkkäinen erityisasiantuntija.
Valinnanvapauslaki kriittisiä lainkohtia 1/6
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Etunimi Sukunimi titteli.
SoteDigin kuulumiset
tavoitetilakuvaukset
PoSoTellen kohti tulevaisuutta
Strategian toimeenpano: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen
Teemupekka Virtanen.
Esityksen transkriptio:

Sote-uudistus ja ICT 3.12.2014 Maritta Korhonen

Keinot uudistuksen tavoitteiden saavuttamiseksi Mahdollisimman laaja sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio palvelukokonaisuus saman johdon ja budjetin alle ihmisten palvelutarpeet huomioidaan kokonaisuutena selkeä ja tehokas hallinto Vahva kansallinen ohjaus Asiakkaiden ja henkilöstön osallistaminen

Terveydenhuollon potilaskertomusjärjestelmät 2011 KunTo-toimiston selvitys (Kuntaliitto 2011)

Tuottamisvastuullisten kuntayhtymien enimmäismäärä Tuottamisvastuullisia kuntayhtymiä voi olla enintään seuraavasti: Eteläisellä sosiaali- ja terveysalueella enintään 4 Itäisellä sosiaali- ja terveysalueella enintään 4 Keskisellä sosiaali- ja terveysalueella enintään 3 Läntisellä sosiaali- ja terveysalueella enintään 3 Pohjoisella sosiaali- ja terveysalueella enintään 5 Alueilla voidaan päättää, että tuottamisvastuullisia kuntayhtymiä on edellä mainittua vähemmän. jos kunnat päättävät vastuukuntamallista, niiden ja kuntayhtymien yhteenlaskettu määrä on yllä todetun mukainen

THL: Sote-vaikutusten ennakkoarviointi Esitys mahdollistaa sen, että alueille muodostuu yhteen toimiva tietohallinto, mikäli alueet niin päättävät. Uudistuksesta seuraa merkittäviä muutoksia tietohallintoon. Aikaa muutosten toteuttamiseen ja niistä aiheutuviin kustannuksiin varautumiseen on vähän. Uudistus sisältää tietohallinnon ja -järjestelmien osalta huomattavia mahdollisuuksia mutta myös suuria riskejä, joita huolellinen ennakkosuunnittelu voi lieventää. Tiedonhallintaa joudutaan uudistamaan merkittävästi eikä uudistuksen alkuvuosina saada kaikkea arvioinnissa ja seurannassa tarvittavaa tietoa. Tietosisältöjen vertailukelpoisuus jää toimeenpanossa huolehdittavaksi ja sisältää riskin yhdenmukaisen kansallisen tiedon menettämisestä. Asiakas- ja potilastietojen rekisterinpitovastuun siirtyminen sotealueille on selvä parannus nykyiseen, mutta jättää vielä yksityiskohtia toimeenpanossa ratkottavaksi.

Alueellinen tietohallintovastuu 13 § Sosiaali- ja terveysalueen muut tehtävät 6) sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhal-linnan ja asiakas- ja potilastietojen käsittelyn yhteensovittaminen sekä alueellisen kokonaisarkkitehtuurin määrittely siten kuin julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta annetussa laissa (634/2011) säädetään

Alueellinen rekisterinpitovastuu 59 § Asiakas- ja potilastietojen rekisterinpito Sosiaali- ja terveysalue on henkilötietolain (523/1999) 3 §:n 4 kohdassa tarkoitettu rekisterinpitäjä sen järjestämisvastuulle kuuluvassa toiminnassa syntyneille sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilasasiakirjoille.

Sote-uudistus ja tiedonhallinta Rekisterinpitäjyys ja rekisterit - pääsy tietoon sote-integroiduissa palveluissa Sote-alueiden rooli sote-palveluiden tuotannossa käytettävissä IT-ratkaisuissa ja niiden ohjauksessa Sote-alueiden välinen yhteistyö kokonaisarkkitehtuurissa ja STM-konsernin kanssa Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sote-uudistuksen toimeenpano yhteensovittaminen ja priorisointi

Toimeenpanoon liittyvät tietohallinto/ICT-kysymykset Kansallisen ohjauksen muutokset Sote-alueiden välisen yhteistyön malli Alueellisten tietohallintorakenteiden muodostaminen Sote-alueen tavoitetilan kokonaisarkkitehtuurin kuvaaminen Järjestämispäätökseen liittyvien IT-sisältöjen valmistelu Omaisuussiirrot (IT-ratkaisut, IT-yhtiöt) IT-infran yhdistäminen/konsolidointi Asiakas- ja potilastietojärjestelmien yhdistäminen/konsolidointi Tulevien hankintojen suunnittelu ja koordinointi IT-ratkaisujen toteuttamisesta ja tuotantotavoista sopiminen Kansallisen tilastoinnin ja seurannan muutokset (huomioiden Sote-alueen tiedonkeruuvastuu ja kansallisen ohjauksen tietotarpeet) Rekisterinpitäjyyden muutokset kansallisiin, alueellisiin ja paikallisiin järjestelmiin

Sote-uudistuksen toimeenpanon organisaatio 1.10.2014-31.3.2017 Johtoryhmä Johtaa ja ohjaa Lakijaos Talous- ja omaisuusjaos Henkilöstöjaos IT-jaos Projektiryhmä Muita tarpeen mukaan myöhemmin Toimeenpanoryhmä Valmistelee

Sote-uudistus, IT-jaos Puheenjohtaja Maritta Korhonen, kehittämispäällikkö, sosiaali- ja terveysministeriö Jäsenet: Jari Porrasmaa, erityisasiantuntija, sosiaali- ja terveysministeriö Jukka Lähesmaa, erityisasiantuntija, sosiaali- ja terveysministeriö Minna Saario, projektipäällikkö, Suomen Kuntaliitto Päivi Hämäläinen, osaston johtaja, Terveyden- ja hyvinvoinninlaitos Riku Jylhänkangas, tietohallintoneuvos, valtionvarainministeriö - Jaosto tekee yhteistyötä Suomen Kuntaliiton Akusti-yhteistyöryhmän kanssa. - Jaoston vastuulla myös Sote-tiedonhallinnan strategia 2020 - toimeenpanon ohjaus ja yhteistyö -kori

Kiitos!