Eri viranomaisten välinen yhteistyö ja yhteinen toimintamalli Mika Niemelä, FT Vaativan erityistason perheterapeutti Toimiva lapsi & perhe –kouluttaja Tutkija: Oulun yliopistollinen sairaala, Psykiatria Terveyden ja hyvinvoinninlaitos, Lasten ja nuorten mielenterveysyksikkö
Yhteinen toimintamalli Mille tiedolle ja ymmärrykselle kehittämistyö rakentuu? Ymmärrys ongelmien ylisukupolvisuudesta Ymmärrys vuorovaikutuksellisesta pärjäävyyden ilmiöstä Lapsen suotuisa kehitys kehittämistoiminnan tavoitteena Organisaatioiden halukkuus oppia toimimaan tarkoituksenmukaisella tavalla
Sote, Varhaisk, Koulu, Järjestöt, seurakunta Palvelut Johtoryhmä: Sote, Varhaisk, Koulu, Järjestöt, seurakunta Viestit: avuntarpeet, kysymykset, ideat… Pärjäävyys lapsen ja ympäristön välisenä arkisena prosessina Van-hempi Lapsi Päivä-hoita-ja Opet-taja
Johto-ryhmä Palaute Palaute Palaute Palaute Vanhem-man mt- ja päihdepalvelut Lasten suojelu Toimeen tulotuen palvelut Nuoriso työ Palaute Oppiminen Työvoimapalvelut Palaute Johto-ryhmä Oppiminen Perheiden kotipalvelut Oppiminen Perusth- palvelut Palaute Palaute Perhe- neuvola Oppiminen Koulu Neuvolan ja koulun th-palvelut Päivä hoito
Mitä tästä seuraa? Lapsen ja hänen lähellään olevien henkilöiden osuus lapsen hyvinvointiin vaikuttavina toimijoina korostuu… vanhempi, päivähoitaja, opettaja, luokkaohjaaja Sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenne ja sisältö tavallisesti muuttuu Palveluiden on tapahduttava pääsääntöisesti lapsen lähellä arjessa
Palveluiden ja arjen toiminnan integraatio: Erityispalveluiden tekojen lisäksi on oltava arjen kehitysympäristöjen tekoja lapsen suotuisan kehityksen edistämiseksi –työ on tehtävä yhteistyössä
Kehittämistoimenpiteitä Raahen seudun hyvinvointi ky:ssä Perhetyö-> jako ennaltaehkäisevään ja lastensuojelun perhetyöhön, päätöksenteko Perheneuvola-> jako lasten ja nuorten tiimeihin Aikuisten mielenterveyspalvelut-> perusterveydenhuollon psykiatrinen tiimi Kuntayhtymän palveluiden ja oppilashuollon yhteistyön kehittäminen
Kuntayhtymän palveluiden ja oppilashuollon yhteistyön kehittäminen Viestit siitä, että palveluprosessit jäävät kesken-> kevät 2015 Ajatus enemmän yhteisesti tehdystä työstä Onnistumisen kokemukset siitä, kun yhdessä tehty työ sujuu Nuorten palvelutarpeiden tiedostaminen Toimintamalli on nyt vireillä/pohdinnassa Raahen opetustoimessa (mm. Mattila,Savela, Paani) ja RAS kuntayhtymässä
Ehdotuksia yhteisen toimintamallin pohjaksi Kutsuminen, ei lähettäminen Yksilökohtainen oppilashuolto- soster palveluiden toiminnallinen integraatio Kehitysympäristöiden ja palveluiden samanaikainen koordinoitu toiminta (Palvelu)prosessien seuranta
Ehdotuksia yhteisen toimintamallin pohjaksi -konkretia 1) Aina valmistelu perheen ja lapsen kanssa Yksilökohtainen oppilashuolto Pyrittäisiin toteuttamaan Lapset puheeksi –keskustelu: Lapsen elämää kannattelevat ja paineita tuottavat tekijät Kutsutaan mukaan lapsen arjen tärkeät henkilöt + palveluista tarvittavat työntekijät 2) Varsinainen yksilökohtaiset oppilashuoltotapaamiset /neuvonpidot Paikalla keskeiset tekijät Asianosaisia tuetaan kertomaan mistä on kyse… Käydään keskustelu tuen tarpeisiin liittyen Aina tehdään muistio: mitä eri toimijat sitoutuvat tekemään ja milloin: teko ja ajankohta ylös Konkreettiset teot lapsen kehitysympäristöissä (kotona, vapaa-aikana ja koulussa) sekä palveluissa Aina seuranta : toteutuiko suunnitelma? Nexus-työntekijät Jos monimutkainen tilanne aikataulutetaan seurannat työn toteutumiselle esim. koko lukukaudelle/lukuvuodelle
Lp -keskustelu ja -neuvonpito prosessina 1 2 Lapset puheeksi keskustelu+ Valmistelu Valitaan: Mikä kantaa ja uhkaa lapsen kehitystä arjessa? Kutsuminen 1.Np Aiheiden avaaminen ja Sitoutu minen toimintaan Toiminta- jakso 2.Np Arviointi ja (mahd.) sitoutuminen toimintaan Keitä kutsutaan? Mitä kerrotaan? Kuka kertoo? Tarvitaanko tukea kertomiseen? Jne… Puhelu, kirje, sähköposti Tervetuloa ja esittäy- tyminen Aiheiden avaaminen Kysymykset ja keskustelu Mitä lupaat tehdä ennen seuraavaa np:a? Tee teot, jotka lupasit! -Oppilashuolto, koulu -Perheneuvola, perhetyö jne. -Vanhemmat -Järjestöt jne. Teitkö mitä lupasit? Mitä opittiin viimeisten viikkojen aikana, mitä kannattaa tehdä lisää /toisin jatkossa? Mitä teet? Milloin teet? Omatyöntekijällä pitkittäisvastuu 26.12.2018 Esityksen nimi / Tekijä 11
Kiitos!