Eri viranomaisten välinen yhteistyö ja yhteinen toimintamalli

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mika Niemelä Riikka Helin
Advertisements

Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Rovaniemen kaupungin ennaltaehkäisevä, ohjaava sekä ryhmämuotoinen perhetyö Toiminta-ajatus Auttaa, opastaa, ohjata perheitä arjessa ja vanhemmuudessa,
P ERHENEUVOLA LAPSEN JA PERHEEN TUKENA Perheiden hyvinvoinnin tukeminen, vanhempainilta Psykologi Saana Sievers.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
SenioriKaste Lapin toiminnallinen osakokonaisuus Ohjausryhmä Projektipäällikkö Leila Mukkala.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Tiina Markkula Verkkoterkkari –hanke (Terke) Merja Saukko Lasten ja nuorten verkkososiaalipalvelut- (Vespa) hanke (Sosvi) Sosiaalinen media ja verkko nuorten.
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Projekteista pysyviksi käytänteiksi Sakari Kainulainen Sokran hanketyöpaja , Kuopio.
Epäily herää – miten toimia? K-Sshp, Läheisväkivallan ehkäisyn kansallinen osaamiskeskus-hanke: koulutuspäivät Noora-Maria Ahl psykologi Marja.
MYK Päivätoiminnan sisällön kehittäminen Päivätoiminnan laajentuminen Vuosikello Henkilöstölle ja asiakkaille Haasteita: -Muistisairaita 1599.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Häiriöiden varhaistunnistus, hoidon porrastus ja viranomaisyhteistyö
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Oulu Seija Saarinen, Liisa Luukkonen, SLK
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Partion arvokeskustelu
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Tervetuloa Innokylään
Mitä erityistä saat Innokylästä? Verkkopalvelu
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Kumppanuuden monet ulottuvuudet
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä Saana Savela
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
ASIAKKAIDEN OSALLISTUMISEN TOIMINTAMALLIN RIKASTAMISEN JA PARASTAMISEN TYÖPAJA THL.
Tulevaisuuden kansalaistoiminta – ekosysteemi ja uusi tapa toimia
Sosiaalialan tehtävärakenne
Tervetuloa Innopajaan
Tajua mut! –toimintamalli koulutus
Esityksen nimi / Tekijä
Yliopistojen intrapäivä
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Erotilanteen palveluilla kohti sovinnollisuutta
RAI-välineiden arviointi Rovaniemen omaisten työryhmässä
Kouluttajan rooli SPR:n valmiudessa
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
EROTILANTEEN PALVELUILLA KOHTI SOVINNOLLISUUTTA Eroauttaminen Kainuussa 02/ Marika Uhlbäck, projektisuunnittelija Mukava Kainuu -hanke.
Oulun yliopistollinen sairaala, Psykiatria
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Oulujoella on perhekeskus
Malli yhteiseen arviointiin ja suunnitelman tekoon
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Tulosten raportointi HALLITUKSEN KÄRKIHANKE OSATYÖKYKYISILLE TIE TYÖELÄMÄÄN (OTE) Projektin nimi ja numero SATAOSAA.
PERHETYÖN UUDET KUVIOT JA PALVELUOHJAUS
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
IkäArvokas-hanke Löytävää vanhustyötä edistämässä
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Eri viranomaisten välinen yhteistyö ja yhteinen toimintamalli Mika Niemelä, FT Vaativan erityistason perheterapeutti Toimiva lapsi & perhe –kouluttaja Tutkija: Oulun yliopistollinen sairaala, Psykiatria Terveyden ja hyvinvoinninlaitos, Lasten ja nuorten mielenterveysyksikkö

Yhteinen toimintamalli Mille tiedolle ja ymmärrykselle kehittämistyö rakentuu? Ymmärrys ongelmien ylisukupolvisuudesta Ymmärrys vuorovaikutuksellisesta pärjäävyyden ilmiöstä Lapsen suotuisa kehitys kehittämistoiminnan tavoitteena Organisaatioiden halukkuus oppia toimimaan tarkoituksenmukaisella tavalla

Sote, Varhaisk, Koulu, Järjestöt, seurakunta Palvelut Johtoryhmä: Sote, Varhaisk, Koulu, Järjestöt, seurakunta Viestit: avuntarpeet, kysymykset, ideat… Pärjäävyys lapsen ja ympäristön välisenä arkisena prosessina Van-hempi Lapsi Päivä-hoita-ja Opet-taja

Johto-ryhmä Palaute Palaute Palaute Palaute Vanhem-man mt- ja päihdepalvelut Lasten suojelu Toimeen tulotuen palvelut Nuoriso työ Palaute Oppiminen Työvoimapalvelut Palaute Johto-ryhmä Oppiminen Perheiden kotipalvelut Oppiminen Perusth- palvelut Palaute Palaute Perhe- neuvola Oppiminen Koulu Neuvolan ja koulun th-palvelut Päivä hoito

Mitä tästä seuraa? Lapsen ja hänen lähellään olevien henkilöiden osuus lapsen hyvinvointiin vaikuttavina toimijoina korostuu… vanhempi, päivähoitaja, opettaja, luokkaohjaaja Sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenne ja sisältö tavallisesti muuttuu Palveluiden on tapahduttava pääsääntöisesti lapsen lähellä arjessa

Palveluiden ja arjen toiminnan integraatio: Erityispalveluiden tekojen lisäksi on oltava arjen kehitysympäristöjen tekoja lapsen suotuisan kehityksen edistämiseksi –työ on tehtävä yhteistyössä

Kehittämistoimenpiteitä Raahen seudun hyvinvointi ky:ssä Perhetyö-> jako ennaltaehkäisevään ja lastensuojelun perhetyöhön, päätöksenteko Perheneuvola-> jako lasten ja nuorten tiimeihin Aikuisten mielenterveyspalvelut-> perusterveydenhuollon psykiatrinen tiimi Kuntayhtymän palveluiden ja oppilashuollon yhteistyön kehittäminen

Kuntayhtymän palveluiden ja oppilashuollon yhteistyön kehittäminen Viestit siitä, että palveluprosessit jäävät kesken-> kevät 2015 Ajatus enemmän yhteisesti tehdystä työstä Onnistumisen kokemukset siitä, kun yhdessä tehty työ sujuu Nuorten palvelutarpeiden tiedostaminen Toimintamalli on nyt vireillä/pohdinnassa Raahen opetustoimessa (mm. Mattila,Savela, Paani) ja RAS kuntayhtymässä

Ehdotuksia yhteisen toimintamallin pohjaksi Kutsuminen, ei lähettäminen Yksilökohtainen oppilashuolto- soster palveluiden toiminnallinen integraatio Kehitysympäristöiden ja palveluiden samanaikainen koordinoitu toiminta (Palvelu)prosessien seuranta

Ehdotuksia yhteisen toimintamallin pohjaksi -konkretia 1) Aina valmistelu perheen ja lapsen kanssa Yksilökohtainen oppilashuolto Pyrittäisiin toteuttamaan Lapset puheeksi –keskustelu: Lapsen elämää kannattelevat ja paineita tuottavat tekijät Kutsutaan mukaan lapsen arjen tärkeät henkilöt + palveluista tarvittavat työntekijät 2) Varsinainen yksilökohtaiset oppilashuoltotapaamiset /neuvonpidot Paikalla keskeiset tekijät Asianosaisia tuetaan kertomaan mistä on kyse… Käydään keskustelu tuen tarpeisiin liittyen Aina tehdään muistio: mitä eri toimijat sitoutuvat tekemään ja milloin: teko ja ajankohta ylös Konkreettiset teot lapsen kehitysympäristöissä (kotona, vapaa-aikana ja koulussa) sekä palveluissa Aina seuranta : toteutuiko suunnitelma? Nexus-työntekijät Jos monimutkainen tilanne aikataulutetaan seurannat työn toteutumiselle esim. koko lukukaudelle/lukuvuodelle

Lp -keskustelu ja -neuvonpito prosessina 1 2 Lapset puheeksi keskustelu+ Valmistelu Valitaan: Mikä kantaa ja uhkaa lapsen kehitystä arjessa? Kutsuminen 1.Np Aiheiden avaaminen ja Sitoutu minen toimintaan Toiminta- jakso 2.Np Arviointi ja (mahd.) sitoutuminen toimintaan Keitä kutsutaan? Mitä kerrotaan? Kuka kertoo? Tarvitaanko tukea kertomiseen? Jne… Puhelu, kirje, sähköposti Tervetuloa ja esittäy- tyminen Aiheiden avaaminen Kysymykset ja keskustelu Mitä lupaat tehdä ennen seuraavaa np:a? Tee teot, jotka lupasit! -Oppilashuolto, koulu -Perheneuvola, perhetyö jne. -Vanhemmat -Järjestöt jne. Teitkö mitä lupasit? Mitä opittiin viimeisten viikkojen aikana, mitä kannattaa tehdä lisää /toisin jatkossa? Mitä teet? Milloin teet? Omatyöntekijällä pitkittäisvastuu 26.12.2018 Esityksen nimi / Tekijä 11

Kiitos!