LÄNSI- JA SISÄ-SUOMEN ALUEHALLINTOVIRASTO Saija Kujansuu Ylitarkastaja
[Tekijän nimi ja osasto] 25.12.2018
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto Viisi vastuualuetta 1 Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat 2 Pelastustoimi ja varautuminen 3 Ympäristölupavastuualue 4 Työsuojeluvastuualue 5 Opetus- ja kulttuuritoimi [Tekijän nimi ja osasto]
Sosiaalihuollon paikantaminen Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat (POL): • peruspalvelujen saatavuuden arviointi • kantelujen käsittely • sosiaali- ja terveydenhuollon ohjaus ja valvonta • yksityisten sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajien luvat ja valvonta • alkoholijuomien anniskelu- ja vähittäismyyntiluvat ja valvonta, alkoholihaittojen ehkäisy • eläinlääkintähuollon sekä eläinsuojelun ohjaus ja valvonta • elintarviketurvallisuuden ohjaus ja valvonta • oppilaan oikeusturvan edistäminen • kilpailuvalvonta ja kuluttajien aseman turvaaminen
Sosiaali- ja terveyspalvelut Sosiaali- ja terveysyksikkö *Terveydenhuollon ryhmä *Sosiaalihuollon ryhmä POL
Sosiaali- ja terveysyksikkö Sosiaalihuollon ryhmä Vammaispalvelut Päihde- ja mielenterveys Vanhuspalvelut Lapsiperhepalvelut [Tekijän nimi ja osasto]
Aluehallintovirasto, sosiaalihuolto sosiaalihuollon alueellinen ohjaus-, lupa- ja valvontaviranomainen tavoitteena laadukkaiden sosiaalihuollon palvelujen turvaaminen väestölle ohjaa ja valvoo sekä kunnallisia että yksityisiä sosiaalihuollon palveluja yksityisten sosiaalihuollon toimijoiden luvat toimii alueensa asukkaiden parhaaksi yhteistyössä kuntien sekä muiden paikallisten ja alueellisten toimijoiden kanssa AVI toimii yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön (STM), Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston (Valvira) ja muiden toimijoiden kanssa
OHJAUS AVI neuvoo kuntien viranomaisia ja yksityisiä palveluyrityksiä AVI ehkäisee epäkohtien syntymistä ohjaamalla palveluntuottajia ennakkoon järjestää koulutustilaisuuksia levittää hyviä käytäntöjä laatii tiedotteita, ohjauskirjeitä ja valvontaohjelmia Vuorovaikutteiset tapaamiset AVIn toiminta tähtää väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen sosiaalipalvelujen asiakkaiden oikeusturvan toteutumiseen ja tasapuoliseen kohteluun palvelujentuottajien toiminnan ja menettelytapojen säädöstenmukaisuus
Ohjaamme jotta asiakkaan oikeus hyvään sosiaalihuoltoon toteutuu Sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus asianmukaiseen ja laadultaan hyvään palveluun avoimeen ja ymmärrettävään neuvontaan ihmisarvoiseen, asiakkaan vakaumusta ja yksityisyyttä loukkaamattomaan palveluun riittävän nopeaan, laissa säädetyn ajan kuluessa saatavaan apuun luottamukselliseen ja salassa pidettävään asian käsittelyyn päätöstä koskevaan muutoksenhakuun
Luvanvarainen toiminta Ympärivuorokautisia yksityisiä sosiaalipalveluja antavan palvelujentuottajan on haettava toiminnalleen lupaviranomaisen lupa Lupahakemus tehdään sille AVIlle, jonka alueella palveluja annetaan Palvelujen tuottaja, joka antaa palveluja useamman kuin yhden AVIn alueella, tekee valtakunnallisen lupahakemuksen suoraan Valviraan Yksityisen sosiaalihuollon lupahakemukset löytyvät yrityssuomi.fi –palvelusta [
Ilmoituksenvarainen toiminta Yksityisen palvelujen tuottajan, joka harjoittaa muuta kuin ympärivuorokautista sosiaalipalvelutoimintaa, on tehtävä ennen toiminnan aloittamista, olennaista muuttamista tai lopettamista kirjallinen ilmoitus sille kunnalle, jossa palveluja annetaan Kunnan on annettava lausunto aluehallintovirastolle Avi päättää lopullisesta rekisteröinnistä
Ilmoitettavat palvelut Ei ympärivuorokautiset palvelut: Esim. Kotipalvelu Perhetyö Päivätoiminta Kotipalvelujen tukipalveluja (ateria-, vaatehuolto-, kylvetys-, siivous-, kuljetus-, saattaja- sekä sosiaalista kanssakäymistä edistäviä palveluita) ja niihin rinnastettavia palveluja tai yksityistä perhepäivähoitoa ei enää merkitä rekisteriin. Näitä palveluja koskeva ilmoitus tehdään siihen kuntaan, jossa palveluja annetaan.
Palvelujen tuottajan velvollisuudet Annettava vuosittain toiminnastaan toimintakertomus lupaviranomaiselle Kirjallinen ilmoitus vastuuhenkilön vaihtumisesta ja toiminnan lopettamisesta luvan myöntäneelle lupaviranomaiselle Luvanmuutoshakemus tai erillinen ilmoitus olennaisista muutoksista, toimivaltaiselle lupaviranomaiselle Yksityisten sosiaalipalvelujen tuottajan on laadittava toiminnan asianmukaisuuden varmistamiseksi omavalvontasuunnitelma
VALVONTA, valvonnan tasot Asiakkaat ja omaiset Kukin palveluntuottaja valvoo omaa toimintaansa (omavalvonta) Kunta valvoo alueensa toimijoita (kunnat + avi yhteistyö) Kunta valvoo ostamiaan palveluita AVI valvoo toimialueellaan toimivia sosiaalipalvelujen tuottajia Julkiset ja yksityiset palveluntuottajat Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolla (Valvira) on valtakunnallinen koordinaatiovastuu sosiaalihuollon valvonnassa
Valvonta Sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallinen valvontaohjelma vuosille 2016–2019 linjaa Valviran ja aluehallintovirastojen valvonnan strategiset päätavoitteet hallitusohjelmakaudeksi Suunnitelmallista valvontaa kolmen kokonaisuuden avulla palveluiden rakenne sekä hoito- ja hoivaketjut palveluiden saatavuus palveluiden sisältö ja laatu
Valvonta Valvontakulttuurin keskiössä vuorovaikutteiset ja ennakoivat valvontamenetelmät, painopiste asiakaskeskeisyydessä ja ennakoivissa toimissa, kuten toimintayksiköiden omavalvonnan tukemisessa ja varmistamisessa Omavalvonnalla tarkoitetaan toimenpiteitä, joilla palvelujen tuottajat itse valvovat toimintayksikköjään, henkilökuntansa toimintaa sekä tuottamiensa palvelujen laatua, omavalvonta perustuu suunnitelmalliseen riskienhallintaan
Valvonta Suunnitelmallista valvontaa suunnataan vuosittain riskinarvioinnin perusteella valituille valvontakohteille kohteisiin, joiden asiakas- ja potilasturvallisuusriskit arvioidaan suurimmiksi Ei kohdenneta sinne, missä asiakkaan oikeusturvan toteutuminen on varmistettu muilla keinoin, esimerkiksi oikaisuvaatimuksella tai muutoksenhaulla tuomioistuimeen, esim. vammaispalvelujen saatavuus ja sisältö
Valvonta Vuoden 2017 painopistealueet: 1.päivystystoiminta 2.ikäihmisten kotiin annettavat palvelut 3.kiireettömään hoitoon pääsy sekä lastensuojelun, täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen määräajat 4.mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumispalvelut 5.itsemääräämisoikeuden toteutuminen kehitysvammahuollossa - Ohjaus- ja valvontakäynnit Lakikoulutukset 3+1 Toimintakertomukset 2016 Koonnit julkisista yksiköistä
Kehitysvammahuollon valvonta Henkilöstöasiat Vastuuhenkilö Henkilöstön määrä ja osaaminen, asiakasrakenne Asiakkaiden kohtelu, mielipiteen selvittäminen ja kuuleminen Lääkehoito Arjen rakenne ja palvelun sisältö Sijoituksen vastaanottaminen vaikkei toimilupaa ko. ryhmälle Yksikön tilat Sosiaalitoimea koskien: palvelutarpeen selvitys / päivitys, käsittelyajat, päätöksenteko, kohtelu, kuuleminen, henkilöstön pätevyys Itsemääräämisoikeus
Kantelut Lakimuutosten myötä vuoden 2015 alusta alkaen aluehallintovirasto on voinut siirtää kantelun muistutuksena käsiteltäväksi siinä toimintayksikössä, jota kantelu koskee Muistutusmenettelyyn sosiaalihuollon kanteluista siirrettiin noin 15 prosenttia kaikista aluehallintovirastoon vireille tulleista sosiaalihuollon kanteluista Kohteluun liittyvät kantelut on suurelta osin siirretty kuntaan muistutuksena käsiteltäväksi Sosiaalihuollon kantelujen keskimääräinen käsittelyaika on ollut vähän yli viisi kuukautta
Kantelut, kehitysvammahuolto Kehitysvammahuollon kantelut ja erityishuolto-ohjelmien valitukset kasvaneet 2010 –luvulla Kehitysvammahuollon osalta huomiota on kiinnitetty (2016) erityishuolto-ohjelman tekoon oikaisuvaatimuksen käsittelyaikaan asiakkaan tiedusteluihin vastaamiseen 2017 Erityishuolto-ohjelman tekeminen ja kuuleminen Kohtelu Yhteyden saaminen työntekijään Käsittelyaika
LAKIMUUTOS Kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain muutokset tulivat voimaan 10.6.2016 Muutosten tarkoituksena Vahvistaa erityishuollossa olevan henkilön itsemääräämisoikeutta itsenäistä suoriutumista Vähentää rajoitustoimenpiteiden käyttöä erityishuollossa [Tekijän nimi ja osasto]
Lain tavoite arjessa Riittävä ja oikeanlainen tuki kaikkeen toimintaan Oikeus oppia itsemääräämisoikeuden käyttämistä Mahdollisuus oppia uusia asioita Kuulluksi tuleminen Arvokas kohtaaminen, vuorovaikutus Riittävät kommunikaatiomenetelmät Kannustaminen [Tekijän nimi ja osasto]
Lisätietoja lakimuutoksesta Kuntainfo 3/2016 Kuntainfo: Mikä muuttuu kehitysvammalaissa? Muistio kehitysvammalain muutosta koskevista perusteluista Taulukko rajoitustoimenpiteistä stm.fi Kysymyksiä ja vastauksia –palsta stm.fi Koulutukset 5/2016, 3/2017, 9/2017, 11/2017 (ruotsi) Vuorovaikutteiset ohjauskäynnit ja valvontakäynnit, toimintakertomustiedot [Tekijän nimi ja osasto]
LSSAVI, kehitysvammahuolto PL 200, 65101 VAASA Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa, Pohjanmaa Ylitarkastaja Milja Markkanen milja.markkanen@avi.fi, 0295 018 522 Keski-Suomi Ylitarkastaja Paula Mäkiharju-Brander paula.makiharju-brander.fi, 0295 018 525 Pirkanmaa Ylitarkastaja Saija Kujansuu saija.kujansuu@avi.fi, 0295 018 555