Valinnanvapauslain mukainen suoran valinnan pilotointi Sote-keskus Sote-keskus maakunnan asukkaiden hyvinvoinnin tukena Suunterveydenhuollon yksikkö.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Advertisements

Valtakunnallinen vammaispalveluhanke Keski-Suomen Vammais-Kaste
STES - kesäkoulu – UKK-instituuttiTampere.
Järjestämisrakenteiden vaikutus sosiaalisten oikeuksien toteutumiseen Eeva Nykänen1.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Tuula Partanen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori Eksote Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Toimintarakenteet 2013.
Miten kunnat makaavat? Kunta-alan ajankohtaiskatsaus Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu Toimitusjohtaja Jari Koskinen
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Keski-Uudenmaan valinnanvapauskokeilu Tilannekatsaus 03/2017
HealthHUB Mika Vuori Tampereen kaupunki
Yhteistyösopimuksen laadinta
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Sote-uudistuksen nykyvaihe
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
Ajankohtaista sote- ja maakuntauudistuksen valmistelussa maakunnissa - Palvelustrategia ja palvelulupaus Sote-taustaryhmän kokous Erityisasiantuntijat.
Esiselvitys.
Mitä valinnanvapaus tarkoittaa minulle
PRS-palvelun VN:n periaatepäätöksen valmistelu
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
Osatyökykyisille tie työelämään
Ajankohtaista sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Vaikuttamistyö – Tavoitteet maakunnallisiin strategioihin V-S sote-valmistelun järjestöryhmä/intressiryhmien kuulemiset Erityisasiantuntija.
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali- ja terveysasiat
TAHE keskitetty toimintamalli
Valinnanvapauspilotit ja palvelusetelikokeilut Maakuntauudistuksen johtoryhmä / Sirkka-Liisa Olli.
Asiakkaan valinnanvapaus
Pirkanmaan sote- ja maakunta uudistuksen valmisteluun osallistuvat järjestötoimijat Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (kolmas tapaaminen)
Järjestöpäivä Matara Ikäihmiset –työpaja klo 10-12
Maakunnallinen valinnanvapauspilotti koskien sote-keskuksen ja/tai suunhoidon palveluita valinnanvapauslainsäädännön toimeenpanossa
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Ajankohtaisia valinnanvapaudesta
Kotitehtävä Maakuntien järjestämistehtävien toiminnallinen kuvaaminen sekä nykytilan järjestelmät ja niiden hyödynnettävyys (VM)
Valinnanvapauspilotit
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Jyväskylän kaupungin valinnanvapauskokeilu ja sen laajennus
Keski-Suomen valmistelutilanne kevät 2018
Valinnanvapauslaki- luonnos Ylitornio
Maakunta- ja soteuudistuksen ajankohtaiskatsaus Asko Peltola
Maatalous-lomituksen valmistelu-projekti
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Sote-uudistus ja ICT Maritta Korhonen.
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Maakunnan konserniohjauksen työkalut
Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Sote-uudistuksen toimeenpano
Valtakunnallisen valmistelun tilanne järjestönäkökulmasta
Anna Kärkkäinen erityisasiantuntija.
Valinnanvapauslaki kriittisiä lainkohtia 1/6
SoteDigin kuulumiset
JÄRJESTÄJÄN TEHTÄVÄT Maakunnan järjestäjän digipalvelut
CRM esiselvitys Hankkeen esittely
PoSoTellen kohti tulevaisuutta
Hyvät käytännöt pysyvään käyttöön Tavoitteet:
Sote- ja maakuntauudistus
Järjestö 2.0: mukana muutoksessa - avustusohjelma yhdenvertaisuuteen digitalisoituvassa toimintaympäristössä Hankesuunnitelun tueksi käydystä yhteisestä.
Esityksen transkriptio:

Valinnanvapauslain mukainen suoran valinnan pilotointi Sote-keskus Sote-keskus maakunnan asukkaiden hyvinvoinnin tukena Suunterveydenhuollon yksikkö Suunhoito maakunnan asukkaiden kokonaisterveyden tukena Jyväskylän perusturvalautakunta 15.3.2018 Kati Kallimo Emmi Hyvönen

Valinnanvapauspilotti 93§ Suora valinta Sote – keskus / suunth 94§ Asiakassetelipalvelut / Henkilökohtainen budjetti Valinnanvapauspilotit toteutetaan laajamittaisesti uuden valinnanvapausmallin ja -lain mukaan ajalla 1.7.2018 - 31.12.2020 Hakuaika pilotteihin käynnistyi 23.1.2018 ja päättyy 15.3.2018 ja ehdolliset päätökset valituista piloteista saadaan huhtikuun 2018 loppuun mennessä Uudessa valinnanvapauslakiluonnoksessa (22.1.2018) pykälän 93§, 94 §, 95§ mukaisesti Hakuilmoitus ja hakuaikataulu http://alueuudistus.fi/valinnanvapaus/pilotit Valtion talousarvioon on esitetty valinnanvapauspilottien toteuttamiseen 100 miljoonan euron määräraha vuosille 2018 ja 2019 (ja 2020; sote-keskus ja 2020-2021; suunth) -> n. 5-6 maakunnan arvioidaan saavan rahoituksen (STM) Rahoitusta saa käyttää pilotin hallinnointiin, tietojärjestelmiin ja pilotista johtuviin palveluiden tuottamisesta aiheutuviin kustannuksiin Osallistuja kunnilta ei vaadita omarahoitusosuutta Avustuksen hakemiseen, käyttöön ja käytön valvontaan yleiset oikeusohjeet sisältyvät valtionavustuslakiin, jota tässä sovelletaan Rahoitus päätökset ovat ehdollisia siten, että ne sidotaan valinnanvapauslain voimaantulon ajankohtaan Pilottialueen on katettava 80% maakunnan asukasluvusta -> kannattaa hakea pienemmällä % osuudellakin (STM)

Maakunnallisen valinnanvapauspilotin valmistelutilanne Keski-Suomessa Maakunnalliseen pilottiin hakeutuminen valinnanvapauslain toimeenpanossa Maakuntauudistuksen jory ohjeisti 7.12.2017 että Sote-keskus pilottiin hakeutumista valmistellaan ja selvitetään Pilotti voi kattaa myös suunth Jyväskylä hallinnoivana ja hakijaorganisaationa Mahdolliset päätökset kunnista/kuntayhtymistä maalis –huhtikuussa (13.4.2018 mennessä hakija organisaatiolle toimitettuna) Keski-Suomessa valmistellaan hakemusta 93 § mukaisiin suoran valinnan palveluiden pilotointiin = Sote-keskus ja suuterveydenhuollon yksikkö

Pilottihakemuksen valmistelun aikataulua/Keski-Suomi Asiantuntijatyöryhmän työpaja 5.12 ja 10.1, 29.1 (klo 13-16) ja 8.2 (klo 8-10), 19.2, 5.3, 8.3 Maakuntavaltuustoseminaari 12.1 Maakuntahallitus 16.1 ja 16.2 Maakuntavalmistelun jory 7.12, 8.2, 22.2 Sote- johtajien työkokous 17.1 ja 13.2 Kunnanjohtajakokous 30.1 ja xx.3 Maakunnan ennakoiva yhteistoimintaelin 19.12 ja 24.1 Pilottihakemus STM:ssä 15.3.2018 Päätökset/sitoumukset organisaatioista/kunnista hakijalle (JKL) toimitettuna 13.4.2018 mennessä (STM:ssä viimeistään 20.4.2018) Pilotoitavan palvelun (sote-keskus ja suunth) Sääntökirjan hyväksyminen kunnissa/organisaatioissa touko-kesäkuu 2018

Maakunnat valmistautuvat tilanne 7.2.2018

Maakunnat valmistautuvat

Päätavoitteet sote-keskuspilotille Tavoite 1: Järjestäjän tehtävien mallintaminen Pilotissa mallinnetaan järjestäjän tehtävät suoran valinnan palveluihin liittyen sekä mallinnetaan tehtävien hoitamiseen liittyvät toimintatavat. Toimintatavat ja työkalut otetaan pilotin aikana ennakoivasti käyttöön koko maakunnan tasoisessa toiminnassa.   Tavoite 2: Suoran valinnan palveluiden määrittely Määritellään ja otetaan käyttöön pilotin suoran valinnan palvelukokonaisuus sote-keskusten osalta. Pilotin aikana laaditaan yksilö- ja väestötason hyvinvointi- ja terveysvajeiden määrittelyyn perustuva palvelutarpeen arviointimalli sekä siihen perustuva suoran valinnan palveluiden sisältöjen ja laatu- ja vaikutustavoitteiden määrittelytapa. Mallin pohjalta arvioidaan sote-keskuspalveluiden toiminnallista ja väestön tarpeisiin vastaavaa sisältökokonaisuutta sekä tehdään tarvittaessa muutoksia sote-keskusten palvelurepertuaariin ja hoitoketjuihin jo pilotin aikana. Tavoite 3: Suoran valinnan palveluiden integroiminen muihin maakunnan järjestämisvastuulla oleviin palveluihin Pilotissa määritellään keskeiset sote-keskuksiin liittyvät palvelu- ja hoitoketjut sekä niihin liittyvät eri palveluntuottajien roolit. Hoito- ja palveluketjuajattelu kattaa myös asiakassetelillä ja henkilökohtaisella budjetilla tuotettavat palvelut. Hoitoketjujen määrittelyllä voidaan muuttaa palveluiden painopiste perustason palveluihin. Samalla hoitoketjut varmistavat asiakaslähtöiset ja yhdenvertaiset palvelut maakunnan asukkaille. Tavoite 4: Maakunnallinen palvelu- ja asiakasohjausmalli Pilotissa laaditaan maakunnallinen palvelu- ja asiakasohjausmalli. Palvelu- ja asiakasohjausmallilla varmistetaan valintatilanteen vertailtavuus, vaivattomuus ja siten asiakaslähtöisyys monituottajamallissa. Pilotin aikana asiakas- ja palveluohjaus toteutetaan siten, että asukkaat saavat eri puolilla maakuntaa palvelunsa integroidusti ja oikea-aikaisesti. Palveluilla tuetaan asukkaiden hyvinvointia ja turvallista arkea eri puolilla maakuntaa.

Päätavoitteet sote-keskuspilotille: Tavoite 5: Valinnanvapauden ICT-kokonaisarkkitehtuuri Suoran valinnan palveluissa valmistellaan ja toteutetaan siirtyminen valinnanvapauskokeilun tietojärjestelmistä kansallisiin tietojärjestelmäratkaisuihin. Maakunnan nykyjärjestelmät kartoitetaan ja tehdään vaadittavat yhdyspinnat kansallisiin ratkaisuihin. Pilotti osallistuu vahvasti valinnanvapauden kokonaisarkkitehtuurin käyttöönoton perehdyttämiseen Keski-Suomessa. Tavoitteena on käytettävien tietojärjestelmien tukema vaivaton asiointi, sujuva tiedonsiirto ja tiedon vahva hyödyntäminen   Tavoite 6: Osa- ja kokonaisulkoistettujen palveluiden integroiminen osaksi maakunnan toimintaa Keski-Suomessa on tehty sosiaali- ja terveyspalveluiden osa- tai kokonaisulkoistuksia. Pilotissa tehdään tiivistä yhteistyötä sopimuskumppaneiden kanssa, jotta ulkoistetut kokonaisuudet saadaan integroitua osaksi tulevan maakunnan toimintaa. Samalla tuotetaan kansalliseen valmisteluun malleja siitä, miten ostopalvelusopimukset suhteessa valinnanvapauslainsäädäntöön tulee huomioida ja miten niiden väliset mahdolliset ristiriidat voidaan ratkaista. Tavoite 7: Julkisen sote-keskuspalvelutuotannon muutosjohtaminen uudistukseen Pilotin aikana vahvistetaan julkisen toimijan kilpailukykyä, kehitetään toimintaa, helpotetaan henkilöstön siirtymistä uuteen toimintamalliin sekä laaditaan kokonaisvaltaisia palvelukonsepteja järjestäjän vaateet huomioiden. Julkisen tuotannon osalta on huomioitavaa, että vaikka pilotti koskee vain sote-keskusten toimintaa, pilotti on keskeinen työkalu maakunnan palvelutuotannon muutosjohtamisessa ja muutosvaiheen vaiheistamisessa

Sote-keskus Hankesuunnitelman sisältöjä Muutosjohtamisen tavoitteet maakunnan sote-keskuspalveluissa Kilpailukykyiset maakunnan sote-keskuspalvelut Henkilöstönäkökulma pilotissa Terveyshyötymalli julkisen tuotannon kilpailuvalttina Hyvinvointi-, terveys ja työkykyvajeiden ja palvelutarpeiden selvittäminen yksilö- ja väestötasolla Asiakkuuden hallinta Palveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden varmistaminen Palvelutuotantomarkkinoiden toiminnan varmistaminen Sote-keskusten rooli hyvinvoinnin ja terveyden sekä työkyvyn edistämisessä Erityistason sairaanhoitopalvelut sote-keskusten asiakkaille Maakunnan sosiaalipalveluiden palvelut sote-keskus asiakkaille Yleinen neuvonta ja valintatilanteissa tukeminen Paljon palveluja tarvitsevien asiakkaiden palveluohjaus

Keski-Suomen suunhoidon pilotin tavoitteet:   Tavoite 1 Järjestäjän tehtävien mallintaminen Pilotissa mallinnetaan järjestäjän tehtävät suoran valinnan palveluihin liittyen sekä kuvataan tehtävien hoitamiseen liittyvät toimintatavat. Toimintatavat ja työkalut otetaan pilotin aikana ennakoivasti käyttöön koko maakunnan tasoisessa toiminnassa. Tavoite 2 Väestön suun terveyden tilan selvittäminen maakunnassa ja tiedon hyödyntäminen palveluiden järjestämisessä Pilotissa tullaan keräämään laajaa tietoa Keski-Suomen väestön suun terveyden tilasta, jonka pohjalta järjestäjä voi tarkastella väestön palvelutarvetta sekä asettaa palveluntuottajille vaateita väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi. Tavoite 3 Suunhoidon yksikön suoran valinnan palvelupaketin sisältöjen sekä tuottajien roolien määrittely Pilotissa määritellään ja otetaan käyttöön pilotin suoran valinnan palvelukokonaisuus suunhoidon suoran valinnan palveluiden osalta. Hoidolle asetetaan omat laatumittarit. Tiedon pohjalta arvioidaan suoran valinnan palveluiden toimivuutta ja asukkaiden suunterveyttä. Tarvittaessa tiedon avulla tehdään muutoksia palvelurepertuaariin ja hoitoketjuihin jo pilotin aikana. Tavoite 4 Suunhoidon suoranvalinnan palveluiden yhteensovittaminen muiden maakunnan järjestämisvastuulle kuuluvien palveluiden kanssa Integraation varmistamiseksi pilotissa määritellään keskeiset suun hoidon palveluihin liittyvät palvelu- ja hoitoketjut, sekä niihin liittyvät eri toimijoiden roolit niin, että suunterveys huomioidaan aina kaikkien maakunnan järjestämien sote-palveluiden yhteydessä. Tavoite 5 Suunhoidon yksikön suoranvalinnan korvausmallin käyttöönotto ja valtakunnallisen ennusteaineiston luominen kustannusten osalta Suun terveydenhuollon korvaukset (kiinteä osa + suoriteperusteiset korvaukset) maksetaan lain mukaan. Lisäksi pilotissa otetaan käyttöön Keski- Suomen kannustinperusteinen korvausmalli, jolla pyritään edistämään terveyttä ja hillitsemään kustannuksia. Tavoite 6 Julkisen suunhoidon muutosjohtaminen uudistukseen Pilotin aikana tullaan vahvistamaan julkisen toimijan kilpailukykyä, kehittämään toimintaa, helpottamaan henkilöstön siirtymistä uuteen toimintamalliin sekä laatimaan kokonaisvaltaisia palvelukonsepteja järjestäjän vaateet huomioiden. Julkisen tuotannon osalta on huomioitavaa, että vaikka pilotti koskee vain suunhoidon yksiköiden toimintaa, pilotti on keskeinen työkalu koko Keski-Suomen palvelutuotannon muutosjohtamisessa ja muutoksen vaiheistamisessa.

Suunth yksikön Hankesuunnitelman sisältöjä Suoranvalinnan ja erityistason palveluiden yhteensovittaminen Suoranvalinnan palveluiden ja sosiaalipalveluiden yhteensovittaminen Asiakasohjaus ja -neuvonta Paljon palveluja tarvitsevien asiakkaiden palveluohjaus Suu kerralla kuntoon -toimintamallin laajentaminen maakunnan käyttöön ja potilasprofiloinnin tehostaminen Sähköisen asioinnin kehittäminen Kilpailukykyiset maakunnan suunhoidon yksikön palvelut Henkilöstönäkökulma pilotissa Terveyshyötymalli julkisen tuotannon kilpailuvalttina Väestön suun terveyden tilan selvittäminen maakunnassa ja tiedon hyödyntäminen palveluiden järjestämisessä Suun terveydentilan indikaattorit ja järjestäjän laatumittarit Rahojen kohdentaminen sekä palveluiden kysynnän ja kustannusten hallintaan liittyvät valinnat ja priorisointilinjaukset Asiakkuudenhallinta Palveluiden saatavuuden varmistaminen sekä markkinoiden toimivuus Palvelutuotantomarkkinoiden toiminnan varmistaminen Palvelutarpeen kartoitus ja yksilöllinen hoitosuunnitelma suunhoidon asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työkaluna Alle 18-vuotiaiden suunhoidon palveluiden järjestäminen ja suhde suoranvalinnan palveluihin hyvinvoinnin näkökulmasta tarkasteltuna

Seuraa valmistelua ja Olkaa yhteydessä! ks2020.fi facebook.com/ks2020.fi/ @keskisuomi2020 #ks2020 alueuudistus.fi Kati Kallimo Keski-Suomi2020 Palvelutuotanto kati.kallimo@jkl.fi p. 050 442 2302