Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ajankohtaista sote- ja maakuntauudistuksen valmistelussa maakunnissa - Palvelustrategia ja palvelulupaus Sote-taustaryhmän kokous 20.4.2017 Erityisasiantuntijat.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ajankohtaista sote- ja maakuntauudistuksen valmistelussa maakunnissa - Palvelustrategia ja palvelulupaus Sote-taustaryhmän kokous 20.4.2017 Erityisasiantuntijat."— Esityksen transkriptio:

1 Ajankohtaista sote- ja maakuntauudistuksen valmistelussa maakunnissa - Palvelustrategia ja palvelulupaus Sote-taustaryhmän kokous Erityisasiantuntijat Minttu Ojanen & Jaana Joutsiluoma

2 Strategiatyö: Järjestäjän eli maakunnan vastuulla
Maakuntastrategia Sote – palvelustrategia ja palvelulupaus Valmiussuunnitelma Osallisuussuunnitelma

3 Palvelustrategia Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä, 2
Palvelustrategia Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä, 2. luku, 14§ Maakunnan on laadittava taloutensa ja toimintansa suunnittelua ja johtamista varten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelustrategia osana maakuntastrategiaa. Palvelustrategiassa maakunta päättää: Järjestämisvastuulleen kuuluvan sosiaali- ja terveydenhuollon pitkän aikavälin tavoitteet Maakunta päättää palvelustrategiassa myös yksityisiltä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelun tuottajilta hankittavien palvelujen vähimmäismäärää koskevat tavoitteet. Lisäksi palvelustrategiassa on määriteltävä, mikä osa hankinnoista kilpailutetaan palvelujen innovatiivisuutta ja kustannusvaikuttavuutta parantavien uusien ratkaisujen kehittämiseksi. Palvelustrategiassa on lisäksi otettava huomioon asiakkaan valinnanvapauden piirissä olevien palvelujen ja muiden sosiaali- ja terveyspalvelujen sovittaminen yhteen siten, että asiakkaiden tarvitsemat palvelut muodostavat tarpeen mukaisen kokonaisuuden. Strategiatyö: Maakuntastrategia Sote- palvelustrategia ja palvelulupaus Valmiussuunnitelma Osallisuussuunnitelma

4 Maakunnan palvelulupaus Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä, 2. luku, 15§
Maakunnan palvelulupaus on maakunnan asukkaille osoitettu tahdonilmaisu siitä, miten maakunta toteuttaa sosiaali- ja terveyspalvelut. Sen tarkoituksena on myös lisätä toiminnan avoimuutta ja siten kehittää palvelujen laatua, vaikuttavuutta ja kustannusvaikuttavuutta. Palvelulupaus ei muuta lailla säädettyä maakunnan velvoitetta järjestää sosiaali- ja terveydenhuolto. Palvelulupauksessa maakunta asettaa tavoitteet sille, miten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut toteutetaan maakunnan asukkaiden tarpeet ja paikalliset olosuhteet sekä edellä 4 §:ssä säädetty palvelujen saatavuus ja saavutettavuus huomioon ottavalla tavalla. Maakunnan palvelulupauksessa on otettava huomioon sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnalliset tavoitteet. Palvelulupaus voidaan laatia osana maakuntastrategiaa. Maakunnan on julkaistava palvelulupauksensa julkisessa tietoverkossa ja muilla lupauksen julkisuutta edistävillä tavoilla. Näytä diat palvelut asiakaslähtöiseksi esityksestä 2, 3

5 Julkinen/maakunnan palvelulupaus
MIKÄ SE ON? lainsäädännössä maakunnalle määritelty velvoite (maakuntalaki ja sote -järjestämislaki) maakunnan asukkaille osoitettu tahdonilmaisu siitä, miten maakunta toteuttaa sote -palvelut huomioiden alueelliset olosuhteet ei muuta lailla säädettyä maakunnan velvoitetta järjestää sosiaali- ja terveydenhuolto huomioi sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnalliset tavoitteet on osa maakuntien palvelustrategiaa KUKA SEN ANTAA JA KENELLE? maakunta omille asukkailleen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottaja asiakkailleen kirjataan maakunnan ja palveluntuottajien välisiin sopimuksiin •’Lähetekeskustelu’ palvelulupausten määrittelemiseksi ja käyttöön ottamiseksi on käyty sote- ja maakuntavalmistelijoiden verkostossa (n. 30 osallistujaa) palvelulupauksen määrittelytyö on järkevin tehdä sekä kansallisena yhteistyönä että maakuntatasoisesti kansallisena yhteistyönä kannattaa tehdä •palvelulupauksen tarkoituksen ja käyttötapojen määrittely (mm. osana strategioita, palvelun tuottajien kanssa tehtäviä sopimuksia ja asukas- ja asiakasviestintää sekä asiakkaiden valinnanvapauden tukena) •palvelulupauksen sisältörakenteen määrittely •asiakkaiden osallistumisen mahdollistavat IT-ratkaisut, ainakin suunnittelun osalta •viestinnän suunnittelu ja osin toteutuskin maakuntatasoisesti kannattaa tehdä •konkreettiset sisällöt kansallisesti määritellyn palvelulupausmallin mukaisesti

6 Julkinen/maakunnan palvelulupaus
MITEN SE TEHDÄÄN? yhdessä maakunnan asukkaiden ja sote-palvelujen asiakkaiden kanssa voidaan tehdä osana maakuntastrategiaa maakunnan on julkaistava palvelulupaus julkisessa tietoverkossa ja muilla sen julkisuutta edistävillä tavoilla MILLOIN SE TEHDÄÄN? valmistelu aloitetaan kevätkaudella 2017 luonnokset maakuntakohtaisista palvelulupauksista ovat valmiina alkuvuonna 2018 maakuntavaltuustot hyväksyvät palvelulupaukset vuoden 2018 aikana osana strategioitaan ja vuoden 2019 toiminta- ja taloussuunnitelmiaan Työskentelyn toteutustapa: •STM/Palvelut asiakaslähtöisiksi -kärkihanke organisoi kansallisena yhteistyönä tehtävän osuuden ja maksaa tästä aiheutuvat kustannukset •kansallisena yhteistyönä tehtävät osuudet kytketään sote- ja maakuntavalmistelijoiden verkoston työskentelyyn maakuntakohtaiset osuudet tehdään maakuntien työnä, johon STM/Palvelut asiakaslähtöisiksi -kärkihanke voi myöntää vähän tukirahoitusta •määrittelyssä ja erityisesti käyttöönotoissa voivat jotkut tai muutama maakunta toimia pilottina •kärkihankkeen ’Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli’ -osahankkeen edustajat osallistuvat työskentelyyn ja siinä valmisteilla olevat toimintamallit hyödynnetään Kansallisena yhteistyönä tehtäviin osuuksiin pyydetään mukaan myös kansallisia toimijoita: •mm. STM, THL, Kuntoutuksen uudistamiskomitea, kolmannen sektorin edustajat, yritysten edustajat

7 Keskustella palvelulupauksen fokuksesta ja keskeisistä rajapinnoista
Tavoitteet 1 Saada palvelulupaus-prosessina onnistuneesti liikkeelle maakuntien valmistelijoiden ja STM:n yhteistyönä 2 Keskustella palvelulupauksen fokuksesta ja keskeisistä rajapinnoista 3 Määrittää jatkoaskeleet, seuraavan työpajan ajankohta ja osallistujat sekä pilottialueet © Talent Vectia

8 Ajatuksia palvelulupaus-malliin
Useissa yrityksissä ja julkisen sektorin organisaatioissa on tehty menestyksellisesti asiakas- ja palvelulupaustyötä kyseisten viitekehysten avulla Tiedosta arvokasta Lupaukset pidetään Minulle tarjotaan tuloksia Palvelu-kokemus vastaa odotuksiani Tuotetuntemus Koko palveluketjun yhteispeli Palvelulaadun johtaminen Tarpeeni tunnetaan Palvelusta välittyy hymy ja ystävällisyys Asiakasymmärrys Palvelu- asenne Asiakaslähtöinen palvelukulttuuri © Talent Vectia

9 Palvelulupaus-osahanke – asiakas keskiöön
Palvelulupaus-osahanke on osa Palvelut asiakaslähtöisiksi – kärkihanketta Palvelulupaus on osana maakuntastrategiaa ja esitettyä lainsäädäntöä: Maakuntastrategia (Maakuntalakiesitys 35 §) Palvelustrategia (Sote- järjestämislakiesitys 14 §) Sote-järjestämislakiesitys 15 § Palvelulupaus palvelun tuottajan kannalta - Sote-järjestämislakiesitys 23 § STM on valinnut Talent Vectian maakunnille suunnattavan yhteisen tuen työpajatyöskentelyn suunnitteluun ja toteuttamiseen sekä maakuntien omien palvelulupauksien valmistelun avustamiseen. © Talent Vectia

10 Osahankkeen tavoite ja lähtötilanne
Määritellään palvelulupaus jokaiselle maakunnalle tavoitteet sille, miten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut toteutetaan lain edellyttämällä tavalla palvelulupaukset tehdään yhdessä maakunnan asukkaiden kanssa, ja työssä hyödynnetään asiakkaiden osallistumisen toimintamallia palvelulupaukset ovat käytössä osana maakuntien strategioiden ja toimintasuunnitelmien valmistelua vuoden 2018 alkupuolella. Tavoitteena on luoda valtakunnallisesti palvelulupauksesta malli, jonka avulla maakunnat voivat laatia omista tarpeista ja lähtökohdista käsin palvelulupauksensa, jotta pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen jokaisen maakunnan toimesta. © Talent Vectia

11 Ehdotus työn aikatauluksi 2017
Valtakunnallinen käynnistäminen 11.4 projektin organisoituminen, pilotit ja aikataulut sekä työnjako/roolit 1. työpaja touko-kesäkuun vaihteessa yhteisesti määriteltävät asiat mm. palvelulupausten taso, sisällöt, rakenne,, käyttötavat ym. 2. työpaja elo-syyskuun vaihteessa Palvelulupausten tason, sisällön, rakenteen ja käyttötapojen sekä osallistamisen tarkentaminen 3. työpaja loka- marraskuussa Palvelupaus-mallin viimeistely Palvelu-lupaus-malli valmis maakuntien käyttöön Pilottialueilla mallin testaus ja kokeileminen Muutos-hallinto 1.7-> Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Talent Vectian tuki ja sparraus maakunnille © Talent Vectia

12 Perusta lainsäädännöstä Miten osallistaminen tehdään?
Asukkaiden ja asiakkaiden sekä muiden sidosryhmien osallistaminen palvelulupauksen tekemisessä Maakuntalakiesitys 23 § Osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet: Maakunnan asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on oikeus osallistua ja vaikuttaa maakunnan toimintaan. Maakuntavaltuuston on pidettävä huolta monipuolisista ja vaikuttavista osallistumisen mahdollisuuksista. Sote-järjestämislakiesitys 34 § Asukkaiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuudet: Asukkaiden näkemykset on otettava huomioon valmisteltaessa maakunnan palvelulupausta Perusta lainsäädännöstä Keskeisenä kysymyksenä, mikä on palvelulupauksen fokus ja ydin? Julkisessa toiminnassa asiakaslähtöisyyttä on mm se, että toiminta voidaan perustella asiakastarpeiden kautta Määriteltävä asukkaiden ja asiakkaiden lisäksi tarvittavat sidosryhmät Asukkaiden, asiakkaiden ja muiden sidosryhmien osallistamisen tavoite ja tarkoitus? Palvelulupaus-mallin valmistelun keskiössä Hyödennetään muiden kärkihankkeiden kokemuksia ja tapoja osallistaa – minimoidaan päällekkäinen työ valtakunnallisesti ja maakuntien omasa valmistelussa Miten osallistaminen tehdään? © Talent Vectia

13 Roolit ja työnjako sekä kytkentä muihin kärkihankkeisiin
Jokaisen maakunnan on nimettävä vastuuhenkilö palvelulupauksen valmisteluun: keitä nämä henkilöt ovat? Vastuuhenkilön tehtävänä osallistua valtakunnallisiin valmistelutyöpajoihin ja koordinoida työtä maakunnassa Oikeat ihmiset valmistelemaan maakunnittain palvelulupausta Mitkä ovat keskeiset kärkihankkeet, jotka tuovat lisäarvoa valmisteluun? Miten näitä voidaan hyödyntää palvelulupauksen mallin työstämisessä? Kytkennän ja rajapinnat muihin kärkihankkeisiin? Kansallisena yhteistyönä tehtäviin osuuksiin pyydetään mukaan myös kansallisia toimijoita: •mm. STM, THL, Kuntoutuksen uudistamiskomitea, kolmannen sektorin edustajat, yritysten edustajat © Talent Vectia

14 Jatkoaskeleet 1 Ensimmäisen työpajan ajankohta ja osallistujat: Päivän sopiminen touko-kesäkuun vaihteeseen maakuntien nimeämille vastuuhenkilöille. STM luo Doodlen, jonka avulla haarukoidaan sopivin päivämäärä 2 Pilottialueet: Valitaan 2-3 pilottimaakuntaa. Maakunnat ilmoittavat halukkuutensa STM:lle huhtikuun loppuun mennessä. 3 Mallin sisällöllinen työstäminen aloitetaan seuraavassa työpajassa. © Talent Vectia


Lataa ppt "Ajankohtaista sote- ja maakuntauudistuksen valmistelussa maakunnissa - Palvelustrategia ja palvelulupaus Sote-taustaryhmän kokous 20.4.2017 Erityisasiantuntijat."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google