Kunnan strateginen viestintä maakuntauudistuksen jälkeen KUNNAN JA MAAKUNNAN VIESTINTÄYHTEISTYÖ Helinä Mäenpää, viestintäjohtaja, Jyväskylän kaupunki Emmi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osuustoiminta osana hallituksen elinkeinopolitiikkaa YK:n kansainvälinen osuustoimintavuosi 2012 Suomen pääjuhla Työmarkkinaneuvos Jarmo Palm.
Advertisements

Jyväskylän kaupungin viestintä Vammaispalveluiden asiakasraati Emmi Hyvönen viestintäpäällikkö, perusturvapalvelut.
KULTTUURI KUNTAORGANISAATION MUUTOKSESSA / Hanna-Mari Kokkonen.
6Aika-strategian esittely Toukokuu Suurimpien kaupunkien kestävän kehittämisen strategia •Uuden EU:n rakennerahasto-ohjelmakauden 2014−2020 yhtenä.
-Jatkuvasti, eli useammin. kuin neljän vuoden välein Strateginen omistajaohjaus ”Yhtiökokous” ”Hallitus” ”Superlauta- kunta” Strategiset asiantuntijaryhmät.
Ohjelma Klo 8.30 – 9.00 Tervetulokahvitarjoilu
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Verkostoitumisen iloja Anu Perttunen Oulun RYSÄ
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
-Yhteistyötä, yhdessä oppien kohti globaalia ympäristövastuuta - Pitkäjänteistä toimintaa kestävän vastuun rakentamiseksi - Meillä hyviksi koettujen toimintamallien.
Keravan seurakunta - matkakumppanisi
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Jaana Simola.
Eviva-hanke Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla päivät Sanna Forsell Ikääntyvien ja iäkkäiden Hankekoordinaattori, Eviva-hanke Turun kaupunki,
Strategiset tavoitteet Käytämme monipuolisesti ammattiyhdistystoiminnan keinoja jäsenten asioiden ajamiseen. Vaikutamme luottamusmiesjärjestelmän toimivuuden.
Kumppanuudella ratkaisumalleja KOMIS – Kunta ja paikalliskehityksen hallinta Mikkeli Sami Kurki johtaja, professori Ruralia-instituutti,
Seutukaupunki- seminaari Mikkeli Kehittämisjohtaja Erkki Välimäki Seinäjoen kaupunki.
Nuorisopalveluiden tavoitetila
Kulttuuripalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö Laadukkaiden ja korkeatasoisten tapahtumien ja näyttelyiden tuottaminen.
Kirjastopalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö 1.Päivitetään keskeiset palveluketjut 2.Palveluketjut toimivat osana.
Tulevaisuuden terveys kansallinen tiekartta
Kuntaliiton Kunnat ohjelma ja tulevaisuuden kunta Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu va kehityspäällikkö Jarkko Majava.
Allianssin hyvinvointifoorumi Hanna.Mari Manninen VISIONA NUORET VOIVAT HYVIN - Mitä tavoittelemme, kun puhumme hyvinvoinnista?
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
Julkisten palveluiden suunnittelu osana yleiskaavatyötä – koontia keskustelusta
6AIKA-OHJELMAN TILANNE JulkICT-ohjausryhmälle Ville Meloni – 6Aika-toimisto.
Katri Arnivaara Turun kaupungin vapaa-aikatoimiala Hankekoordinaattori 1.
Uusi kuntalaki (410/2015) VVM. Uusi kuntalaki voimaan Uudistuksen taustalla yli kahden vuoden valmistelu: Valmistelutyöryhmät ja parlamentaarinen.
Kainuun Turvallisuussuunnitelma Vuosille Sari Marita Ikäheimo
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
www.yhteisokeskus.fi Järjestöjen ja kuntien välinen yhteistyö Milja Karjalainen Satakunnan yhteisökeskus Sirpa Kynäslahti Porin kaupunki.
HealthHUB Mika Vuori Tampereen kaupunki
Järjestöt Satasotessa
Strategia ja SHVK aikajanalla 
Maakuntauudistus ja järjestötoiminnan kehittäminen Varsinais-Suomessa Uusi kunta ja kolmas sektori Case Kemiönsaari Anneli Pahta
Jaana Joutsiluoma ja Minttu Ojanen
Kunnat uudistuvat, miten olemme valmistautuneet? Joensuun seutu
KUNTA UUDEN EDESSÄ - OSALLISUUTTA JA YHTEISÖLLISYYTTÄ
Humakin yhteistyöverkoston kartoitus
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
Ajankohtaista sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
ALUEELLINEN YHTEISTYÖ TOIMINTAMALLI
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Jaana Joutsiluoma ja Minttu Ojanen
Lähipalvelukilpailu Ilmoituslaatikkoverkosto tuo arjen mahdollisuudet esille uudella tavalla, sekä toimii kehittymisen myötä infrastruktuurina yksilön,
Järjestö 2.0: Pohjanmaan järjestöt mukana muutoksessa
Pirkanmaan sote- ja maakunta uudistuksen valmisteluun osallistuvat järjestötoimijat Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (kolmas tapaaminen)
Maakuntauudistuksen esivalmistelun valmisteluryhmä
Kysely Terve Kunta -verkoston jäsenille vuoden 2016 toiminnasta
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Matkalla Meijän maakuntaan
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Maakuntien hyte-valmistelijoiden VERTAISFOORUMI J-Sali 1
Hyvinvointijohtamisen rakenteet
Ehdotus: sote-viestinnän strategiset painotukset 2017
Matkailuyrityksen tämän hetken haasteet ja menestys-tekijät Lapissa
Kulttuurin kuntakuva ja tulevaisuus
Keski-Suomen järjestämissuunnitelma
Keski-Suomen järjestämissuunnitelma
Kylä maaseutupolitiikan kokonaisuudessa
Asukkaat maakunta- ja sote-uudistuksen keskiöön (AKE) -kysely
KULTTUURIN KUNTAKUVA JA TULEVAISUUS Kuntaliitto
Asukkaat maakunta- ja sote-uudistuksen keskiöön
Asukkaat maakunta- ja sote-uudistuksen keskiöön (AKE) -kysely
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Tulevaisuuden kunta Pohjois-Suomen työmarkkinaseminaari
Keskustelukooste hyvien kehittämistyön edellytysten luomisesta
Sote-uudistuksen toimeenpano
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
HENKILÖSTÖKÄYTÄNTÖJEN VALMISTELU
Maakunta- ja sote-uudistuksen jälkeen
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Esityksen transkriptio:

Kunnan strateginen viestintä maakuntauudistuksen jälkeen KUNNAN JA MAAKUNNAN VIESTINTÄYHTEISTYÖ Helinä Mäenpää, viestintäjohtaja, Jyväskylän kaupunki Emmi Hyvönen, viestinnän valmistelija, Keski-Suomi 2021

Taustaa Keski-Suomessa uudistustyötä valmistelu jo vuodesta 2014 Keski-Suomen SOTE 2020 -hankkeen myötä (hallinnoija Jyväskylän kaupunki) Vuonna 2016 maakunta- ja sote-uudistuksen vetovastuu siirtyi Keski-Suomen liitolle 2016 käynnistyi myös useat uudistukseen tähtäävät hankkeet (Jyväskylän valinnanvapauskokeilu, LAPE, Ikäihmiset ja omaishoito), joita on hallinnoinut Jyväskylän kaupunki Viestintää on tehty tiiviissä yhteistyössä – kaupunki on myös resurssoinut vahvasti viestintää Kesällä tullut aikalisä hidasti, mutta ei pysäyttänyt valmistelua

Viestinnän ykköstavoite: tehdä tästä ymmärrettävää asukkaille! Tulevaisuuden viestintää suunnitellaan tiiviissä yhteistyössä kaupungin ja muiden kuntien kanssa Asiakaslähtöisyys korostuu – miten teemme uudistuksen ja tulevaisuuden palvelumallit ymmärrettäväksi asukkaille ja henkilöstölle? Tunnistettava, miten tavoitamme asukkaat ja mitkä ovat eri alueiden ja ikäryhmien tiedontarpeet

Tuleva palveluviestintä Kunta on vahva toimija ihmisten arjessa – rinnalle tulee myös maakunta Asukkaat tietävät historiasta, mitä palveluita kunnista saa ja hakevat tietoa kuntien kautta Asukkaan tiedonsaanti on tärkeintä – organisaatiorajat eivät Ihmisten tiedon löytämisen on oltava helppoa Viestinnän tulee tehdä tiivistä yhteistyötä asukkaiden tiedontarpeeseen vastaamiseksi

Palveluviestinnän ja osallisuuden yhteistyömallit Keski-Suomen maakunnalla ja Jyväskylän kaupungilla tulee olemaan www-sivujen alustana Drupal – osaamisen jakaminen ja hyödyntäminen? Minimi on sisällöllinen yhteistyö, linkitykset kunnista maakunnan sivuille ja maakunnasta kuntien sivuille Asukaslehti ja tiedon koostaminen yksiin kansiin – omat sisällöt, yhteinen jakelu, jaetut kustannukset? Yhteiset palveluoppaat mm. ikäihmisille? Yhteisiä asukastilaisuuksia, myös luottamushenkilöiden kanssa, ja sitä kautta osallisuuden tukeminen? Eri-ikäisten asukkaiden osallisuus toteutuu niissä palveluissa, joissa luontevasti asioidaan

Vahva keskuskaupunki on maakunnan veturi Yhteinen strateginen painopiste elinvoiman vahvistaminen Jyväskylä on Keski-Suomen maakunnan keskuskaupunki – yli puolet väestöstä asuu Jyväskylässä Jyväskylän alue on Suomen 5. nopeimmin kasvava kasvukeskus ja koko maakunnan kehitys on tällä hetkellä myönteistä Keskuskaupungin menestys on koko maakunnan menestystä Seutukunnallinen yhteistyö mm. matkailun osalta on vahvaa Strategisessa viestinnässä pohdittava mm. brändityön yhteiset elementit, yhteiset kampanjat, yhteiset edunvalvonnalliset nostot jne. Imagokyselyiden, elinvoimakyselyiden, palvelukyselyiden jne. toteuttaminen yhdessä -> yhteisten ratkaisujen löytäminen

Strategisia osa-alueita myös hyvinvoinnin edistäminen sekä kriisiviestintä Hyvinvoinnin ja terveydenedistäminen on molempien organisaatioiden intressi Asenteiden muuttaminen vaatii tehokasta ja pitkäjänteistä viestintää – yhteistyö on voimaa Myös turvallisuus ja riskienhallinta on alue, jossa on paljon potentiaalia – miten valistamme ja turvaamme turhia pelottelematta Kriisiviestintä on iso haaste, johon on etsittävä ratkaisuja yhdessä Varmistettava hyvä ja luontainen tiedonkulku sekä tavat, joilla tietoa jaetaan eri kanavissa

Tulevaisuus Kunnan tehtävä on huolehtia asukkaiden tiedonsaannista ja vaikuttamismahdollisuuksista sekä edistää kunnan elinvoimaa – maakunnalla samat vastuut omien palveluidensa osalta Kunnalla ja maakunnalla on myös itsenäisiä vastuualueita, joiden viestintä ja markkinointi hoidetaan itsenäisesti Jatkossa kaksi julkista toimijaa järjestääkin samoille asukkaille verorahoilla erilaisia palveluita Palveluiden näkyväksi tekeminen – sekä kuntien ja laajemmin koko alueen elinvoiman edistäminen – vaatii viestinnän ja markkinoinnin osaamista ja jatkuvaa päivitystä - Jatkossa vaaditaan yhä enemmän vuorovaikutus- ja verkostotaitoja, visuaalisuutta, digitalisaation hyödyntämistä jne. Julkisten toimijoiden ei ole tarpeen kilpailla keskenään - erityisosaamisen osalta on järkevää yhdistää osaamista, voimavaroja ja hyödyntää resursseja Paikallinen, alueellinen, maakunnallinen – valtakunnallinen ja kansainvälinenkin veto- ja pitovoima tärkeitä hyvinvoinnin ja elinvoiman edistämisessä Strategista viestintää ja palveluviestintää kannattaa tehdä yhdessä – näin olemme enemmän kuin osiemme summa! 29.11.2018 – Tekijän nimi

Kiitos! www.jyvaskyla.fi www.ks2021.fi