Kasvatuskumppanuus ja sitä ohjaavat periaatteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Kasvatuskumppanuus kannattelee lasta suhteena prosessina
HALSUAN VASU -avain kasvuun
Uskontodialogia monikulttuurisen päiväkodin arjessa
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Työparityöskentely päiväkodissa
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
HEKMI OY/ PALVELUKESKUS KASKI
Eväitä hyvän perhehoidon rakentamiseen – vahvaksi työssä ja kumppanuudessa Perhehoitajien ja kuntaedustajien 2. työtapaaminen Arvokas elämä –hanke /Paula.
Kasvatuskumppanuuskouluttajana toimiminen
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
usala.swf LASTENTARHANOPETTAJA usala.swf.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
OLEMISEN TEOLOGIA JA PEDAGOGIIKKA
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
MOTIVAATIO SYNTYY HENKILÖIDEN VÄLISESTÄ VUOROVAIKUTUKSESTA
Vanhempien vertaisryhmä pilotti Myllypuron yläaste 2009 Ulla Hukka, erityisopettaja Tiina Valtonen, opinto-ohjaaja.
Hyväksi vanhemmaksi pyritään vaikka hampaat irvessä!
Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä
tkemppainen TULINKO KUULLUKSI? Lapin sosiaalityön kehittämisyksikkö Kehittämisseminaari Pohtimolampi.
Vanhemman neuvo - ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
Eväitä hyvän perhehoidon rakentamiseen – vahvaksi työssä ja kumppanuudessa Perhehoitajien ja kuntaedustajien 2. työtapaaminen Arvokas elämä –hanke /Paula.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
Hyvä tuutori, parempi ryhmä Tuutorikoulutus 2016 © 2016 Johanna Tikkanen |
 Tiilimäen päiväkodin toiminta-ajatuksena on luoda turvallinen, lämmin sekä kodinomainen ilmapiiri. Haluamme luoda lapsen itsetunnon myönteistä kehitystä.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Kasvatuskumppanuus perhepäivähoitajat Petra Suonio 2011.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
II Luonnonuskonnot Pyhä, mana ja tabu
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Oma kehitystehtävä: Teorian tuominen ohjauskeskusteluihin
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Ryhmäkuntoutus ammattilais-vertaisyhteistyönä
Hyvinvointitiimit – I työpaja
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
(Työ)elämän esiintymistilanteet
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Pirjo Kotkamo, hanketyöntekijä, psyk
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Ryhmäyttäminen ryhmän rakentamisen työkaluna
SATAKUNNAN VERKOSTOTYÖN TOIMINTAMALLI
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
FC NOKIA ”Laadukasta tyttöfutista huipulle asti”
Dialogisuus ja vuorovaikutus työyhteisöjen ohjaamisessa
Varhaiskasvatuksen yhteistyön
ERO LAPSIPERHEESSÄ –KOULUTUS tiistaina klo 9-15
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Terveyttä työpaikoille – suositukset
Esityksen transkriptio:

Kasvatuskumppanuus ja sitä ohjaavat periaatteet Tarja Rauste 19.11.2011

Kuuleminen Kasvatuskumppanuuden toteuttamista ohjaavat neljä tärkeää periaatetta. Nämä ovat kuuleminen, kunnioitus, luottamus ja dialogisuus. Kuulemisella tarkoitetaan sitä, että keskustelukumppanin kertomasta ollaan aidosti kiinnostuneita ja kerrottua kohtaan osoitetaan empaattisuutta. Kuuleminen vaatii aitoa läsnäoloa ja keskittymistä. Ilmapiirin on myös oltava turvallinen ja myönteinen. Kuulemisen periaatteeseen liittyy rehellisyys. Haasteena kuulemisessa on vaikeiden ja negatiivistenkin asioiden esille ottaminen. Kuulevassa ilmapiirissä vaikeat asiat nostetaan rehellisesti ja avoimesti keskusteluun, ja kohdataan esimerkiksi asioiden kumppanissa aiheuttama mahdollinen suuttumus rohkeasti. (Kaskela & Kekkonen 2006, 32.) Kunnioitus kumppanuussuhteessa tarkoittaa toisen ihmisen hyväksymistä ja hänen ja hänen näkemystensä arvostamista. Kasvatuskumppanuudessa kunnioitus näkyy siinä, että asioita ja mielipiteitä uskalletaan tuoda esiin ilman pelkoa siitä, että ne mitätöitäisiin tai jätettäisiin merkityksettöminä keskustelun ulkopuolelle. Avoimuus ja ilmapiirin 29 myönteisyys edesauttavat kunnioituksen syntymistä. Kunnioitusta saa aikaan myös se, että vanhempia kuunnellaan aidosti kuulemisen periaatteen mukaisesti. (emt. 2006, 34.) Kunnioitus nousee esille myös Karilan (2005, 47-48.) ja Hujalan ym. (2005, 11.) esityksissä. Vanhempien mukaan erimielisyyksiä yhteistyössä kodin ja päiväkodin välillä oli syntynyt, kun kunnioitus oli puuttunut. Vanhemmat kuvasivat kunnioituksen puutetta siten, että henkilökunta oli arvostellut vanhempien kasvatustoimintaa ja lapsen käyttäytymistä. Erimielisyyksiä olivat aiheuttaneet myös tilanteet, joissa vanhemmasta tuntui, ettei hänen lapsensa yksilöllisiä tarpeita oltu huomioitu riittävästi. Myös vanhempien mielestä riittämätön lapsen kulttuurisen ja uskonnollisen yksilöllisyyden huomioiminen päiväkodissa oli aiheuttanut ongelmia. Luottamus kasvatuskumppanuussuhteessa syntyy vuoropuhelun ja kumppaneiden yhteisten kohtaamisten kanssa. Luottamuksen syntyminen vaatii myös aikaa. Vanhempien luottamuksen syntyyn vaikuttavat myös heidän kokemuksensa siitä kuinka päiväkodin työntekijät hoitavat heidän lastaan ja kuinka he suhtautuvat lapseen. Luottamusta rakentuu myös siitä, että vanhemmat saavat osallistua lapsensa varhaiskasvatuksen suunnitteluun. Tämä edellyttää sitä, että vanhemmat tuovat keskusteluissaan työntekijöiden kanssa esiin toiveitaan, kasvatusnäkemystään ja ajatuksiaan päiväkodin suunnittelutyön taustaksi. (Kaskela & Kekkonen 2006, 36.) Luottamuksen syntyyn voimme liittää edellytykseksi myös kumppaneiden toistensa riittävän tuntemuksen ja tuttuuden. Aito kumppanuus toimijoiden välille voi muodostua vain, kun toinen tunnetaan riittävän hyvin. Tätä kautta syntyy myös ymmärrystä kumppania kohtaan. (Tiilikka 2004, 1-2.) Onnistuneen kumppanuuden todettiin vaativan aikaa ja pitkäjänteisyyttä. Äidit, joilla oli takanaan useamman vuoden jatkunut yhteistyö päiväkodin kanssa, kokivat yhteistyön myönteisemmin kuin lyhyen päiväkotihistorian omanneet äidit. (Tiilikka 2005, 165.) Kaskelan ja Kekkosen esittelemistä kasvatuskumppanuuden periaatteista viimeisin eli dialogisuus tarkoittaa tasavertaista vuorovaikutusta ja keskustelua, jossa kummankin osapuolen näkemykset ovat yhtä oikeita ja oikeutettuja. Dialogisessa keskustelussa pyritään keskustelun kautta löytämään asioille yhteisiä merkityksiä. Asioita pohditaan ja sovitellaan. Tarkoituksena dialogisuudessa on, ettei kummankaan kumppanin näkemys yksinään olisi lopullinen, vaan että keskustelun kautta muodostettaisiin kummankin kumppanin näkemyksistä yhdessä yhteinen näkemys asioista. Dialogiseen keskusteluun kuuluu myös eri mieltä oleminen ja suorapuheisuus. (Kaskela & Kekkonen 2006, 38.) Kuulemisen, luottamuksen, kunnioituksen ja dialogisuuden lisäksi kasvatuskumppanuuden toteuttamisen lähtökohdaksi on löydettävissä myös

Kuulemisen periaatteeseen liittyy rehellisyys Kuulemisen periaatteeseen liittyy rehellisyys. Haasteena kuulemisessa on vaikeiden ja negatiivistenkin asioiden esille ottaminen. Kuulevassa ilmapiirissä vaikeat asiat nostetaan rehellisesti ja avoimesti keskusteluun, ja kohdataan esimerkiksi asioiden kumppanissa aiheuttama mahdollinen suuttumus rohkeasti.

Kunnioitus Kunnioitus kumppanuussuhteessa tarkoittaa toisen ihmisen hyväksymistä ja luottamus kasvatuskumppanuussuhteessa syntyy vuoropuhelun ja kumppaneiden yhteisten kohtaamisten kanssa.

Luottamus Luottamuksen syntyminen vaatii myös aikaa. Vanhempien luottamuksen syntyyn vaikuttavat myös heidän kokemuksensa siitä kuinka päivähoidon työntekijät hoitavat heidän lastaan ja kuinka he suhtautuvat lapseen. Luottamusta rakentuu myös siitä, että vanhemmat saavat osallistua lapsensa varhaiskasvatuksen suunnitteluun.

Suunnitteluun osallistuminen edellyttää sitä, että vanhemmat tuovat keskusteluissaan työntekijöiden kanssa esiin toiveitaan, kasvatusnäkemystään ja aja- tuksiaan päiväkodin suunnittelutyön taustaksi. Luottamuksen syntyyn voimme liittää edellytykseksi myös kumppaneiden toistensa riittävän tuntemuksen ja tuttuuden.

Dialogisuus Tarkoittaa tasavertaista vuorovaikutusta ja keskustelua, jossa kummankin osapuolen näkemykset ovat yhtä oikeita ja oikeutettuja. Dialogisessa keskustelussa pyritään keskustelun kautta löytämään asioille yhteisiä merkityksiä. Asioita pohditaan ja sovitellaan. Tarkoituksena dialogisuudessa on, ettei kummankaan kumppanin näkemys yksinään olisi lopullinen, vaan että keskustelun kautta muodostettaisiin kummankin kumppanin näkemyksistä yhdessä yhteinen näkemys asioista. Dialogiseen keskusteluun kuuluu myös eri mieltä oleminen ja suorapuheisuus. (Kaskela & Kekkonen 2006, 38.)

Pohdi Miten nämä periaatteet voivat toteutua käytännön työssä? Miten herätät luottamusta vanhemmissa? Entä kuinka osoitat kunnioitusta ja arvostusta? Miten osoitat kuuntelevasi ja mitä dialogisuus kasvatuskumppanuudessa tarkoittaa?

Lähde Leino, A. 2006. Kasvatuskumppanuus päiväkodissa. Vanhempien ja lastentarhanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia lapsikohtaisista hoito- ja kasvatus- suunnitelmakeskusteluista. Helsingin yliopisto. Soveltavan kasvatustieteen laitos. Pro gradu-tutkielma.