Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Dialogisuus ja vuorovaikutus työyhteisöjen ohjaamisessa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Dialogisuus ja vuorovaikutus työyhteisöjen ohjaamisessa"— Esityksen transkriptio:

1 Dialogisuus ja vuorovaikutus työyhteisöjen ohjaamisessa
Luo luottamusta -esimiesvalmennus Katja Sankalahti

2 Päivän sisältö Aamupäivä: Dialoginen toimintakulttuuri
Dialogi ja vuorovaikutus eri toimijoiden kanssa Iltapäivä: Välineenä Luo luottamusta – suojele lasta –yhteisöllinen verkkovalmennus Suunnittelu sen hyödyntämiseksi omassa työyhteisössä & yhteistyökumppaneiden kanssa Päivän tavoitteena on olla mahdollisimman vuorovaikutteinen, ottaen huomioon etäosallistujat.

3 Lähtökohtana Jokainen ammattilainen tuntee omat toimintamahdollisuutensa ja on asiantuntija omassa työssään Tarvitaan dialogia yhteisellä maaperällä toimimiseen

4 https://verkkokoulut. thl

5 MITÄ I Ajattelemista uudella tavalla: arjesta lähtevä työote ja aito yhteistyö (kumppanuus) asiakkaan kanssa II Tekemistä uudella tavalla: monitoimijaisuus, yhteistyö ja jaettu asiantuntijuus III Johtamista uudella tavalla: yhteensovittava johtaminen, dialogisuus ja ajan satsaaminen

6 Varhainen avoin yhteistoiminta vs. myöhäinen suljettu yksin tekeminen
Koskaan ei ole liian aikaista olla avoin, koskaan ei ole liian aikaista suuntautua yhteistoimintaan, koskaan ei ole liian aikaista ryhtyä dialogiin.

7 Mitä toimintakulttuurin muutos on Sinulle?
Toimintakulttuurin muutos – mitä se on? Porina 10 min Muutoksen pyrkimyksenä on edistää jotakin. Toimintakulttuurin muutos on nyt keskiössä monessa yhteydessä. Pohtikaa yhdessä mitä toimintakulttuurin muutos tarkoittaa ja mihin sillä pyritään. Mitä toimintakulttuurin muutos on Sinulle? Katja Sankalahti

8 Yhteistoiminnan tarve
Ei kaikkeen (selvärajaiset pulmat), mutta joskus ehdottomasti (monimutkaiset tilanteet) Rajoilla ja rajojen ylittämisessä Palvelujärjestelmä on sektoroitunut ja erikoistunut, ihmisten elämä ei Kokonaisvaltainen arki Sektori C Millaista on toimiva työskentely yhdyspinnoilla? 8

9 Kohtaamisen tarve Vuorovaikutustyö Kohtaamistyö
Selkeä malli (esim. kokous) Huomiodaan ihmisten erilaisuus omassa kommunikaatiossa ja yhteistyössä Opetellaan vuorovaikutustaitoja kuten kuuntelu, läsnäolo, kysyminen Osallistuminen Vuorovaikutustyötä, jota ei voi etukäteen mallintaa Edellytyksenä läsnäolo, keskittyminen, kuuntelu, responsiivisuus, kehollisuuden huomioiminen, uteliaisuus Ihminen kohdataan yksilönä, ratkaisut eivätkä usein ongelmatkaan ole etukäteen tiedossa Aito osallisuus Tähän videoklippi: Tutustu sisältöön – Lapsen silmin Katja Sankalahti

10 Dialogisen toimintakulttuurin haasteita
Huolen kasvu, negatiiviset tunteet, epävarmuus ja monimutkaiset tilanteet houkuttavat monologisuuteen Toive asioiden saamisesta hallintaan kasvaa, asiantuntijakeskeisyys Toisen työn tuntemattomuus: toimintamahdollisuudet, kielen ja käsitteiden erilaisuus Houkutus lisätä hallintaa koettamalla hallita toisten ajatuksia ja toimintaa sekä muuttaa toisia; ”Tietäminen” tappaa uteliaisuuden Kiinnostus erilaisiin näkökulmiin, toisten (myös itsen) kuunteluun ja näkemysten monipuolistamiseen vähenee Neuvotuttaminen ja toimenpidekeskeisyys Toisista ihmistä toimenpiteiden kohteita, esineitä Jotta saavutetaan hyviä voimavarojen yhdistelmiä, Tarvitaan tukea kohtaamisten dialogisuudelle ja dialogisia yhteistyötapoja

11 https://youtu.be/UjeCoi5Z1WM

12 video Jukka Mäkelä https://youtu.be/k6EbGoK3kSI

13 Miksi se oli tähtihetki Sinulle?
Kunnioittavan dialogisen kohtaamisen tähtihetki Porina 10 min Mieti kokemaasi dialogista tähtihetkeä, jolloin on tapahtunut kunnioittavaa kohtaamista. Hetki voi liittyä joko 1) omaan työhön (asiakkaan, lapsen, nuoren, perheen tai ryhmän kanssa), 2) kotiin, läheisiin, ystäviin, 3) asiakkaana, potilaan tai alaisena olemiseen. Miksi se oli tähtihetki Sinulle? Etäosallistujat: Katja Sankalahti

14 Dialogi ja dialogisuus
Dialogi tapahtuu sekä ihmisten välissä että ihmisen sisässä. Dialogisuudessa olennaista: responsiivisuus (kuunteleminen ja kuulluksi tuleminen) -> ”jo kuulluksi tuleminenkin auttaa” toiseus (erilaisuus voimavarana) Keskeistä on luoda toimivia vuorovaikutus- ja yhteistyökuvioita eli miten keskustella ja toimia, että siitä on hyötyä "Kuinka puhua niin, että toisessa syntyy halu kuunnella ja kuinka kuunnella niin, että toisessa syntyy halu puhua?"

15 Dialogi – Keskustelu (Isaacs)
KESKUSTELU (asiantuntijakeskeisyys) Vuoropuhelu, jossa tuodaan esiin oma kanta ja puolustetaan sitä lopputuloksena päätöksiä DIALOGI (kumppanuus) Vuoropuhelu, jossa ihmiset ajattelevat yhdessä Monia näkökulmia Kukaan ei ole väärässä Omaa kantaa pidetään vain askeleena kohti uutta ymmärrystä Painopiste on vuorokuuntelussa lopputulos on kaikille jotain uutta Molemmille – keskustelulle ja dialogille - on omat paikkansa

16 Dialogisuudesta Sokraattiset Hyveet: Kuuntele toisia!
Ole kärsivällinen! Puhu suoraan! Viivytä oman kantasi lukkoonlyömistä! Luota epäilyksiisi! Ajattele hitaasti! Ole valmis korjaamaan/muuttamaan käsityksiäsi!

17 https://verkkokoulut. thl
Video Olli-Pekka Heinonen

18 Tukilistaa dialogisen tapaamisen järjestämiseksi
Miten edistää kuulluksi tulemista palavereissa? Miten rakentaa moniäänistä keskustelua? Millä keinoilla luodaan hyvä ilmapiiri palaveriin? Miten kutsua ihmiset palaveriin, että he voivat tulla turvallisin ja avoimin mielin tilaisuuteen? Hyviä keinoja avata keskustelu/palaveri? Miten palaveri saadaan “lentoon”? Miten estää negatiivisten vuorovaikutuskuvioiden (syyttely, liittoutumat, toisten neuvominen, huomiotta jättäminen) syntyminen palavereissa? Miten sietää epävarmuutta ja säilyttää uteliaisuus toisen ihmisen näkemyksille ja kokemuksille?

19 Dialogisten tapaamisten ohjaavia periaatteita
Keskeistä synnyttää vuoropuhelua Kaikki havainnot ja tunteet ovat yhtä oikeita ja arvokkaita Jokaisella on mahdollisuus ilmaista havaintonsa ja tunteensa sekä kuunnella mitä muut ovat havainneet ja kuulleet Jokaisella on mahdollisuus kuunnella itseään Ystävällisyys, kohteliaisuus ja kunnioitus Tavoite uskottava toiveikkuus

20 "Kuinka puhua niin, että toisessa syntyy halu kuunnella ja kuinka kuunnella niin, että toisessa syntyy halu puhua?" W. Isaacs, 2001


Lataa ppt "Dialogisuus ja vuorovaikutus työyhteisöjen ohjaamisessa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google