Toimintaohje seuran F7-F9 ikäluokille

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ottelutapahtuma- tutoroinnin -nostot 2011 Marko Viitanen.
Advertisements

FC WILD VALMENNUSLINJA versio 2011/ Harjoitukset Taito, taito ja taito  Nopeudesta ei hyötyä jos ei taitoa, harjoitukset pallollisia Liikkuva.
1. 5v2 pallonhallinta + prässi + tilanteenvaihto
Suomen Jääkiekkoliitto1. KUNNIOITA PELIÄ MATKALLA KOHTI REILUMPAA URHEILUA Suomen Jääkiekkoliitto2.
P06-joukkueen vanhempainilta
T99 Salamatytöt Kausi Kyselyn tuloksia Todella vähän palautettuja, 16kpl 30:stä Tulokset tukevat tämän hetkistä suuntaa.
HJK:n Harjoitepankki ja pelikirja
JäPS PELIFILOSOFIA 5v5 Puolustuspeli: Hyökkäyspeli:
JäPS PELIFILOSOFIA 7v7 Puolustuspeli: 2 – Hyökkäyspeli:
JäPS PELIFILOSOFIA 9v9 Puolustuspeli: 2 – Hyökkäyspeli:
Alkulämpö Hyökkääjä etenee pallon kanssa rauhallisella vauhdilla pienin kosketuksin katse koko ajan valmentajassa. Valmentaja pitää huolen että leuka pysyy.
Ohjeistus Copa Del VJS toimintaan Copa Del VJS 3v3.
Treenin nimi ja tavoite: lämmittely
NJS PELIKIRJA 9v NJS (Mikko Manninen)
Ohjeistus VJS Talvi-Liiga toimintaan VJS Talvi-Liiga 4v4.
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi16.00 –  Malliharjoitus17.00 –
FC REIPAS Iloa – Innostumista – Intohimoa P05 Raita vanhempainilta
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Suomen Jääkiekkoliitto1 JÄÄKIEKKO PELINÄ LTV1.
PELINOHJAAJAKOULUTUS. Pelinohjaaja Valioerotuomari Erotuomarikokelas Piirin erotuomaritoiminta Liiton erotuomaritoiminta Pelinohjaaja toimii alle 12 –vuotiaiden.
NJS PELIKIRJA 7v NJS Pelikirja Mikä on pelikirja? Miksi joukkueilla on pelikirja? Minkälaisia pelikirjoja joukkueilla on? NJS
Vanhempainilta LePa P Ohjelma Budjetti Toimihenkilöt Valmennus ja tapahtumat.
LTV 1 Jokilaakso. LAJITEKNIIKKAVALMENTAJA 1 - KUTSU Tervetuloa osanottajaksi SJL:n vuoden 2016 Lajitekniikkavalmentaja 1 -kurssille, joka järjestetään.
PELIROHKEUDEN KEHITTÄMINEN- KOULUTUSPÄIVÄT Suomen Urheiluopisto, Vierumäki JÄÄKIEKKOVALMENTAJAKERHO.
Alkulämpö Hyökkääjä etenee pallon kanssa rauhallisella vauhdilla pienin kosketuksin katse koko ajan valmentajassa. Valmentaja pitää huolen että leuka pysyy.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
Pelitavan pääpiirteet 8v8
PHSB PELIKIRJA PELITAPA  AKTIIVINEN  PYRITÄÄN VOITTAMAAN 1-1 TILANTEET  KOKO KENTÄLLÄ PALLONRIISTOIHIN PYRKIVÄ JA PELIÄ NOPEASTI KÄÄNTÄVÄ TAPA.
1v1 harjoitteet. 1v1 kuljettaminen ja kääntyminen Lähtee valmentajan syötöstä. Pelaajat kisailevat pallosta ja pyrkivät tekemään maalin kumpaan tahansa.
Joukkueen pelisäännöt FC KasiYsi P05 päivitetty
MASU 08 VANHEMPAINPALAVERI
YLLÄPITÄJÄ Miten pääsen alakuun? …ja siitä sitten etiäpäin
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Uefa B Lopputyö Jussi Riikonen Teema Hyökkäys Pelinavaaminen
Valmennuslinjaus seuran F7-F9 ikäluokille
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
TOIMENKUVAKARTTA / VALMENTAJAT
E2-pojat kaudella
ke ohjelma Joukkueen/ikäluokan viikko/jaksosuunnitelma ja rytmi
TI-TU Tilastointi ja tulospalvelukoulutus Syyskuu 2017
Nuorten työpaja Tyttösalibandyseminaari
PELIN IDEA.
Huuhkaja- ja Helmaripäivien pääteemat
Valmennuksen pelisäännöt
HKV VOITTAMINEN JA VAATIMUSTASO
VANHEMPIEN PELISÄÄNNÖT
FJK -06 PELIMUOTO 8 VS 8 PELITAPA 3 – 1 – 3 / Tasapaino koko kentällä
Terveitä Elämäntapoja
Tikkurilan Palloseura valmennusohjeistus ja pelitapa 5v5, 8v8, 11v11
Huuhkaja- ja Helmaripäivien pääteemat
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
HARRASTE- JA SENIORISÄÄNNÖT
EPS T11 Vanhempainkokous
Kunnioita Peliä -teksti
Hyökkääminen/ Oman maalivahdin avaus
LAJITEKNIIKKAVALMENTAJA 2
Joukkueen päivitetyt pelisäännöt
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Musan Salaman valmennuslinja 2018
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
PELI-IPPO INNOKAS PELI STEP 5
FB FActor Strategia
Harjoituksen ohjaaminen
167. Sinettiseurojen tyytyväisyyskysely - Seuratoimijat ja valmentajat
Yksilöllinen kehityksenseuranta
Ti-Tu koulutus - KERTAUS
Harjoituksen ohjaaminen
KuPS Kuopion Palloseura
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
MATKALLA KOHTI REILUMPAA URHEILUA
Esityksen transkriptio:

Toimintaohje seuran F7-F9 ikäluokille Team LKP Toimintaohje seuran F7-F9 ikäluokille Team LKP Ry - Mikko Tarvainen

Toimintaohje – Miksi? – Kenelle? Tämän toimintaohjeistuksen tarkoituksena on luoda yhteisiä käytänteitä Team LKP:n F7-F9 ikäluokkien jalkapallojoukkueille. Ohjeistuksen päätarkoitus on auttaa joukkueiden valmentajia ja toimihenkilöitä keskittymään ikäluokalle sopiviin teemoihin ja päämääriin. Toimintaohje selkeyttää näkemystä Team LKP:n jalkapallotoiminnan tavoitteista ja keinoista.

Pelaajakehityksen tavoitteet - Millainen on Team LKP:n pelaaja 7-9 vuotiaana? Teknisiltä taidoiltani osaan: Kuljettaa palloa hyvin ja hallitsen palloa liikkeessä monipuolisesti. Osaan laukaista palloa liikkeestä. Harjoittelen syöttämistä ja pallon haltuunottoa suunnatusti. Osaan muutamia harhautuksia, sekä hyödynnän molempia jalkojani. Taidollisesti osaan: Tehdä päätöksiä. Osaan ennakoida, sekä tuoda teknisiä ominaisuuksiani pelitilanteisiin. Sosiaalisesti osaan: Käyttäytyä kunniottavasti ja kannustaa muita. Noudatan sääntöjä ja arvostan pelikavereitani, valmentajia, sekä muita ympärilläni olevia ihmisiä. Henkisesti olen: Rohkea ja uskallan epäonnistua. Luotan itseeni ja joukkuekavereihini. Olen aktiivinen ja aloitteellinen. Nautin omista ja muiden onnistumisista. Fyysisesti olen: Vauhdikas ja liikkuva. Jaksan pelata kokonaisen pelin. Harjoittelen hallitsemaan vartaloani. Opettelen myös pitämään huolta vartalostani. HUOMIO! Tarvitsen leikkejä ja pelejä oppimisen tueksi. Nautin asioiden pohtimisesta ja oivaltamisesta. Tarvitsen ikätasolleni sopivia tehtäviä itsenäisesti hoidettavaksi. Elän onnistumisista ja tarvitsen myönteistä palautetta, sekä kiitosta. Haluan nähdä epäonnistumiset haasteina. Kaverit ovat minulle tärkeitä!

Team LKP:n valmentaja on? Olen kannustava ja positiivinen, sekä esimerkillinen roolimalli. Johdan joukkuetta omalla esimerkilläni Olen läsnä ja vilpitön Pyrin olemaan reilu ja johdonmukainen Valmennan kokonaistavaltaisesti, sekä teknisiä, taidollisia, fyysisiä, henkisiä ja sosiaalisia taitoja Haastan lapset oivaltamaan ja rohkaisemaan ajattelemaan itsenäisesti Annan pelaajalle tilaa ja aikaa tehdä ratkaisuja Olen tasa-arvoinen ja turvallinen. Olen suunnitelmallinen, sekä halukas oppimaan ja kehittämään itsenäni valmentajana

Millainen joukkue Team LKP on ikäluokissa F7-F9? Yhtenäinen: Meillä on seuran varusteet, yhteiset käytänteet, tavat ja arvot. Esimerkillinen: Haluamme toimia roolimallina muille seuroille/joukkueille/tuomareille/toimijoille ja jättää hyvän vaikutelman joukkueesta, sekä seuran toiminnasta. Reilu ja turvallinen: Kunnioitamme peliä, vastustajaa, sekä tuomareita. Ylpeä: Olemme ylpeitä seurasta, joukkueesta, pelikavereista ja itsestä.

Millainen on Team LKP:n pelaajan vanhempi/huoltaja? Kannustan, rohkaisen ja osallistua tarvittaessa joukkueen toimintaan. Osallistun jokavuotiseen ikäluokan pelisääntökeskustelu- ja suunnittelupalaveriin. Käytän nimenhuutoa. Harjoituksiin, sekä kotiotteluihin ilmoitan lapseni päivää ennen tapahtumaa. Vieraspeleihin ilmoittaudutaan kaksi päivää ennen ottelua.

Harjoitukset Harjoituksiin saavutaan aina 10 min ennen vuoron alkamista. Harjoitukset alkavat sovittuna kellonaikana. Pelaajat harjoittelevat täsmällisyyttä. Aikaa jää leikkiä pallon kanssa ennen harjoitusta. Kannusta pelaajia kulkemaan harjoituksiin kävellen tai pyörällä. Pelaajilla on harjoitteluun sopivat varusteet. Jalkapallokengät, säärisuojat, sekä juomapullo. Apuvalmentajien, sekä vanhempien apu on tarpeellista. Muuten vanhempien toivotaan antavan pelaajille rauhan harjoitella. Käytetään paljon usean maalin pelejä. Useamman maalin käyttö edesauttaa tilan hahmottamista, katseen nostamista, pallottoman sijoittumista, sekä leveyden käsitettä. Pelaajia ohjataan tekemään valintoja. Harjoitusten ajan pelaajat ovat aktiivisia. Pienet ryhmät, lyhyet ja selkeät ohjeistukset, paljon toimintaa. Jokaiselle pelaajalle on annettava kehittäviä haasteita omalla taitotasollaan. Luodaan kotitehtävä-kulttuuria. Pelaajille annetaan tehtäviä harjoiteltavaksi. Tärkeää muistaa tarkistaa tehtävät! Hauskuus tehostaa oppimista!

Harjoittelun määrä ja rakenne Harjoittelumäärät (Palloliiton valmennuslinjaus) F7- F9 Joukkueharjoittelu / vko 1-3 x 60min Taitoharjoittelu Team LKP /vko 1 x 60min Pihapelit/omatoiminen harjoittelu 5 x 60min Pelit (sarja/turnaus) 50- 70 ottelua Jalkapalloharjoitukset ja pelit yht. / vko 8-15h h Kokonaisliikunta yht. / vko 18-22 h Harjoituksen aloitus 1.Tervehdi ja kysy joukkueen kuulumiset 2.Tarkista kotitehtävät 3. Kerro harjoituksen teema ja sisältö ytimekkäästi Oheisharjoittelu / Ennen harjoitusta 10min. Pallon kanssa leikkien Pallovuoro 60min. 20 min. Futisleikit/Pienpelit 20 min. Jalkapallotaito 20 min. Pienpelit / Teemapelit Loppuverryttely/harjoituksen päätös Kertaa kysyen asiat joita harjoiteltiin Anna kotitehtävä Kiitä ja kehu. Muistuta seuraavasta tapahtumasta. Lopuksi yhteishuuto!

Ottelutapahtumat Ottelutapahtumiin saavutaan ajoissa ja pelaajat ovat valmiina 30 minuuttia ennen ottelun alkamista! Valmentajat, sekä joukkueen huoltajat huolehtivat pelaajista koko ottelutapahtuman ajan. Vanhemmat antavat pelaajille rauhan keskittyä ja valmistautua otteluun. Joukkue pitää ”ottelupalaverin”, sekä alkuverryttelyn valmentajien johdolla. Ottelun aikana vaihtoalueella ovat vain pelaajat, valmentajat, sekä joukkueen johto ja huolto. Katsojat ja vanhemmat kannustavat toisella puolen kenttää. Otteluiden aikana tarkoituksena on taata pelaajille mahdollisimman pitkiä aikoja kentällä. Lähtökohtaisesti otteluihin pyritään lähteä mahdollisimman kompaktilla kokoonpanolla riittävän peliajan takaamiseksi. Vanhemmat/huoltajat/joukkueenjohto eivät ohjeista pelaajia kentällä! Vain valmentajat ohjeistavat pelaajia. Pelaajien on saatava ratkaistava itse tilanteet peleissä. Ottelun jälkeen joukkue kokoontuu hetkeksi loppuverryttelyyn, sekä keskustelemaan ottelusta.

Pelitapa 5 vs 5- pelimuodossa Team LKP:n 5vs5 sarjojen joukkueet pelaavat timantti- muodostelmalla, 1-2-1. Peliin saadaan tällöin kolme linjaa, sekä luontainen leveys ja syvyys. Team LKP:n joukkueet hyökkäävät ja puolustavat yhdessä. Pelaajat eivät ”kyttää” tai ”vartioi” maalia Pallottomana Team LKP haluaa aktiivisesti riistää pallon Pallolisena Team LKP haluaa hallita palloa mutta uskaltaa edetä ja haastaa. Pelitapaa kehitetään rinnakkain taitojen kehittämisen kanssa. Pallolliselle pelaajalle annetaan mahdollisuus ratkaista tilanteita itse. Valmentajat eivätkä vanhemmat ratkaise tilanteita pelaajien puolesta. Pallottomien pelaajien liikkeitä voidaan ohjata mutta vain valmentajien toimesta. Valmentajien tehtävä on ohjata pelaajia oikeisiin ratkaisuihin Tyypillistä Team LKP:n pelitavalle on rohkea 1vs.1 haastaminen, halu voittaa pallo nopeasti takaisin menetyksen jälkeen, sekä pelata aktiivisesti yhdessä.

Pelin avaaminen Toimivan pelinavaamisen ehtona on riittävä ikätason taidollinen osaaminen, sekä seuraavien käsitteiden ymmärtäminen: tyhjään tilaan liikkuminen, positiivinen peliasento, pelin leveys ja syvyys. Pelinavaaminen: Kun maalivahdilla on pallo, niin molemmat laitapelaajat tulevat alas leveyteen pelattavaksi. Maalivahti avaa pelin sinne laitaan, mistä on helpompi pelata eteenpäin. Timantin ylin pelaaja reagoi maalivahdin avaukseen ja liikkuu diagonaalisti pallollisen puolen laidan syvyyteen/leveyteen vastustajan laitapelaajan selustaan. Näin muodostuu näin 2v1 ylivoimatilanteen, jonka pallollinen pelaaja ratkoo itsenäisesti. Timantin alin pelaaja tarjoaa mahdollisuuden pallon kierrättämiseen alapuolelta ja pallottoman puolen pelaaja kaventaa keskelle tarjoamaan diagonaali-syötön mahdollisuuden keskustaan. Puolustaessa maalipotkua timantin ylin pelaajaa lähtee keskeltä prässäämään tarkoituksena riistää pallo. Pallollisen puolen laitapelaaja tukee hyökkääjän prässäämistä ja pallottoman puolen laitapelaaja kaventaa keskelle

Pelin avaamisen puolustaminen Timantin ylin pelaaja liikkuu keskeltä kohti pallollista pelaajaa tarkoituksenaan riistää pallo. Pallollisen puolen laitapelaaja tukee hyökkääjän prässiä. Pallottoman puolen laitapelaaja kaventaa keskelle. Timantin alin pelaaja sijoittuu pallon ja oman maalin väliin estämään pidemmät syötöt, sekä mahdollisuuksien mukaan puolustamaan etupuolelta. Harjoiteltavat käsitteet: prässääminen, riistäminen, kaventaminen, ohjaaminen ja taklaaminen.