Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Valmennuslinjaus seuran F7-F9 ikäluokille

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Valmennuslinjaus seuran F7-F9 ikäluokille"— Esityksen transkriptio:

1 Valmennuslinjaus seuran F7-F9 ikäluokille
Team LKP Valmennuslinjaus seuran F7-F9 ikäluokille Team LKP Ry - Mikko Tarvainen

2 Valmennuslinjaus – Miksi? – Kenelle?
Tämän linjauksen tarkoituksena on luoda yhteisiä käytänteitä Team LKP:n F7-F9 ikäluokkien jalkapallojoukkueille. Linjaus koostuu ikäluokittain suositeltavista teknisistä, taktisista, henkisistä, fyysisistä ominaisuuksista, sekä sosiaalisista taidoista. Linjauksen päätarkoitus on helpottaa joukkueiden valmentajien valmennuksellisia tehtäviä, keskittyen ikäluokalle sopiviin teemoihin ja linjauksiin. Lisäksi joukkueen toimihenkilöillä, sekä vanhemmilla on tieto Team LKP:n jalkapallotoiminnan tavoitteista ja keinoista.

3 Pelaajakehityksen tavoitteet - Millainen on Team LKP:n pelaaja 7-9 vuotiaana?
Teknisiltä taidoiltani osaan: Kuljettaa palloa hyvin ja hallitsen palloa liikkeessä monipuolisesti. Osaan laukaista palloa liikkeestä. Harjoittelen syöttämistä ja pallon haltuunottoa suunnatusti. Osaan muutamia harhautuksia, sekä hyödynnän molempia jalkojani. Taidollisesti osaan: Havainnoida ja tehdä päätöksiä. Harjoittelen tilanteisiin sopivia peliasentoja. Osaan ennakoida, sekä tuoda teknisiä ominaisuuksiani peliin. Sosiaalisesti osaan: Käyttäytyä asiallisesti ja kannustaa muita. Noudatan sääntöjä ja kunnioitan pelikavereita, valmentajia sekä muita ympärilläni olevia ihmisiä. Henkisesti olen: Rohkea ja uskallan epäonnistua. Luotan itseeni ja joukkuekavereihini. Olen aktiivinen ja aloitteellinen. Nautin omista ja muiden onnistumisista. Fyysisesti olen: Vauhdikas ja liikkuva. Jaksan pelata kokonaisen pelin. Pystyn rytmittämään liikkeitäni ja harjoittelen hallitsemaan vartaloani. Harjoittelen pitämään huolta vartalostani. HUOMIO! Tarvitsen leikkejä ja pelejä oppimisen tueksi. Nautin asioiden pohtimisesta ja oivaltamisesta. Tarvitsen ikätasolleni sopivia tehtäviä itsenäisesti hoidettavaksi. Elän onnistumisista ja tarvitsen myönteistä palautetta, sekä kiitosta. Haluan nähdä epäonnistumiset haasteina. Kaverit ovat minulle tärkeitä!

4 Team LKP:n valmentaja on?
Kannustava ja positiivinen, sekä esimerkillinen roolimalli On läsnä ja vilpitön Reilu ja johdonmukainen Valmentaa kokonaistavaltaisesti, sekä teknisiä, taidollisia, fyysisiä, henkisiä ja sosiaalisia taitoja Haastaa lapset oivaltamaan ja rohkaisee ajattelemaan itsenäisesti Antaa pelaajalle tilaa ja aikaa tehdä ratkaisuja Tasa-arvoinen ja turvallinen Suunnitelmallinen, sekä halukas oppimaan

5 Millainen joukkue Team LKP on ikäluokissa F7-F9?
Yhtenäinen: Seuran varusteet, yhteiset käytänteet ja arvot. Esimerkillinen: Haluaa toimia roolimallina muille seuroille/joukkueille/tuomareille/toimijoille ja jättää hyvän vaikutelman joukkueesta. Urheilullinen: Terveet elämäntavat, seuran harjoitus ja otteluvarusteet, säntillinen toiminta. Tasa-arvoinen ja Turvallinen. Reilu ja oikeudenmukainen: Kunnioittaa peliä, vastustajaa, sekä tuomareita. Pelaa reilunpelin sääntöjen mukaisesti. Ylpeä: Seurasta, joukkueesta, pelikavereista ja itsestä.

6 Millainen on Team LKP:n pelaajan vanhempi/huoltaja?
Vanhemman tärkein tehtävä on kannustaa, rohkaista, osallistua tarvittaessa. Lisäksi vanhempi hahmottaa Team LKP:läisen ajattelutavan suhteessa harrastamiseen ja liikkumiseen. Vanhemman velvoite on osallistua jokavuotiseen ikäluokan pelisääntökeskustelu- ja suunnittelupalaveriin. Vanhemman tehtävänä on käyttää nimenhuutoa. Harjoituksiin, sekä kotiotteluihin ilmoittaudutaan päivää ennen tapahtumaa. Vieraspeleihin ilmoittaudutaan kaksi päivää ennen ottelua. Nimenhuuto auttaa valmentajia ja joukkueenjohtajia työssään. Lisäksi vanhempaa velvoitetaan osallistumaan kyydittäjäksi pelitapahtumiin. Toivottavaa olisi jakaa vastuuta kotipelien järjestämiseen liittyvissä tehtävissä, etteivät tehtävät jäisi yksittäisille vanhemmille.

7 Harjoitukset Harjoituksiin saavutaan aina 10 min ennen vuoron alkamista. Harjoitukset alkavat sovittuna kellonaikana. Pelaajat harjoittelevat täsmällisyyttä. Aikaa leikkiä pallon kanssa ennen harjoitusta. Kannusta pelaajia kulkemaan harjoituksiin kävellen tai pyörällä. Pelaajilla on harjoitteluun sopivat varusteet. Jalkapallokengät, säärisuojat, sekä juomapullo. Apuvalmentajien, sekä vanhempien apu on tarpeellista. Muuten vanhempien toivotaan antavan pelaajille rauhan harjoitella. Käytetään paljon usean maalin pelejä. Useamman maalin käyttö edesauttaa tilan hahmottamista, katseen nostamista, pallottoman sijoittumista, sekä leveyden käsitettä. Pelaajia ohjataan tekemään valintoja. Käytetään havaintomotorisia harjoitteita, joilla pyritään kehittämään havainto, sekä päätöksentekokykyä. Harjoitusten ajan pelaajat ovat aktiivisia. Pienet ryhmät, lyhyet ja selkeät ohjeistukset, paljon toimintaa. Jokaiselle pelaajalle on annettava kehittäviä haasteita omalla taitotasollaan. Luodaan kotitehtävä-kulttuuria. Pelaajille annetaan tehtäviä harjoiteltavaksi. Tärkeää muistaa tarkistaa tehtävät! Hauskuus tehostaa oppimista. Positiivisesti opitut asiat unohtuvat hitaammin kuin negatiivisesti opitut (Kalaja 2014).

8 Harjoittelun määrä ja rakenne
Harjoittelumäärät (Palloliiton valmennuslinjaus) F7- F9 Joukkueharjoittelu / vko 1-3 x 60min Taitoharjoittelu Team LKP /vko 1 x 60min Pihapelit/omatoiminen harjoittelu 5 x 60min Pelit (sarja/turnaus) ottelua Jalkapalloharjoitukset ja pelit yht. / vko 8-15h h Kokonaisliikunta yht. / vko 18-22 h Harjoituksen aloitus 1.Tervehdi ja kysy joukkueen kuulumiset 2.Tarkista kotitehtävät 3. Kerro harjoituksen teema ja sisältö ytimekkäästi Oheisharjoittelu / Ennen harjoitusta 10min. Pallon kanssa leikkien Pallovuoro 60min. 20 min. Futisleikit/Pienpelit 20 min. Jalkapallotaito 20 min. Pienpelit / Teemapelit Loppuverryttely/harjoituksen päätös Kertaa kysyen asiat joita harjoiteltiin Anna kotitehtävä Kiitä ja kehu. Muistuta seuraavasta tapahtumasta. Lopuksi yhteishuuto!

9 Ottelutapahtumat Ottelutapahtumiin saavutaan ajoissa ja pelaajat ovat valmiina 30 minuuttia ennen ottelun alkamista! Valmentajat, sekä joukkueen huoltajat huolehtivat pelaajista koko ottelutapahtuman ajan. Vanhemmat antavat pelaajille rauhan keskittyä ja valmistautua otteluun. Joukkue pitää ”ottelupalaverin”, sekä alkuverryttelyn valmentajien johdolla. Ottelun aikana vaihtoalueella ovat vain pelaajat, valmentajat, sekä joukkueen johto ja huolto. Katsojat ja vanhemmat kannustavat toisella puolen kenttää. Otteluiden aikana tarkoituksena on taata pelaajille mahdollisimman pitkiä aikoja kentällä. Lähtökohtaisesti otteluihin pyritään lähteä mahdollisimman kompaktilla kokoonpanolla riittävän peliajan takaamiseksi. Vanhemmat/huoltajat/joukkueenjohto eivät ohjeista pelaajia kentällä! Vain valmentajat ohjeistavat pelaajia. Pelaajien on saatava ratkaistava itse tilanteet peleissä. Ottelun jälkeen joukkue kokoontuu hetkeksi loppuverryttelyyn, sekä keskustelemaan ottelusta.

10 Pelitapa 5 vs 5- pelimuodossa
Team LKP:n 5vs5 sarjojen joukkueet pelaavat timantti- muodostelmalla, Peliin saadaan tällöin kolme linjaa, sekä luontainen leveys ja syvyys. Team LKP:n joukkueet hyökkäävät ja puolustavat yhdessä. Pelaajat eivät ”kyttää” tai ”vartioi” maalia Pallottomana Team LKP haluaa riistää pallon ja reagoi voitettuaan pallon. Pallolisena Team LKP haluaa hallita palloa mutta uskaltaa edetä ja haastaa. Pelitapaa kehitetään rinnakkain taitojen kehittämisen kanssa. Pallolliselle pelaajalle annetaan mahdollisuus ratkaista tilanteita itse. Valmentajat eivätkä vanhemmat ratkaise tilanteita pelaajien puolesta. Pallottomien pelaajien liikkeitä voidaan ohjata mutta vain valmentajien toimesta. Valmentajien tehtävä on ohjata pelaajia oikeisiin ratkaisuihin Tyypillistä Team LKP:n pelitavalle on rohkea 1vs.1 haastaminen, halu voittaa pallo, pelata aktiivisesti yhdessä.

11 Pelin avaaminen Toimivan pelinavaamisen ehtona on riittävä ikätason taidollinen osaaminen, sekä seuraavien käsitteiden ymmärtäminen: tyhjään tilaan liikkuminen, positiivinen peliasento, pelin leveys ja syvyys. Pelinavaaminen: Kun maalivahdilla on pallo, niin molemmat laitapelaajat tulevat alas leveyteen pelattavaksi. Maalivahti avaa pelin sinne laitaan, mistä on helpompi pelata eteenpäin. Timantin ylin pelaaja reagoi maalivahdin avaukseen ja liikkuu diagonaalisti pallollisen puolen laidan syvyyteen/leveyteen vastustajan laitapelaajan selustaan. Näin muodostuu näin 2v1 ylivoimatilanteen, jonka pallollinen pelaaja ratkoo itsenäisesti. Timantin alin pelaaja tarjoaa mahdollisuuden pallon kierrättämiseen alapuolelta ja pallottoman puolen pelaaja kaventaa keskelle tarjoamaan diagonaali-syötön mahdollisuuden keskustaan. Puolustaessa maalipotkua timantin ylin pelaajaa lähtee keskeltä prässäämään tarkoituksena riistää pallo. Pallollisen puolen laitapelaaja tukee hyökkääjän prässäämistä ja pallottoman puolen laitapelaaja kaventaa keskelle

12 Pelin avaamisen puolustaminen
Timantin ylin pelaaja liikkuu keskeltä kohti pallollista pelaajaa tarkoituksenaan riistää pallo. Pallollisen puolen laitapelaaja tukee hyökkääjän prässiä. Pallottoman puolen laitapelaaja kaventaa keskelle. Timantin alin pelaaja sijoittuu pallon ja oman maalin väliin estämään pidemmät syötöt, sekä mahdollisuuksien mukaan puolustamaan etupuolelta. Harjoiteltavat käsitteet: prässääminen, riistäminen, kaventaminen, ohjaaminen ja taklaaminen.

13 Lähteet: www.palloliitto.fi/valmennuslinja
Lasten ja nuorten urheiluvalmennuksen perusteet 2009. Team LKP Ry - Mikko Tarvainen


Lataa ppt "Valmennuslinjaus seuran F7-F9 ikäluokille"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google