Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

HJK:n Harjoitepankki ja pelikirja

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "HJK:n Harjoitepankki ja pelikirja"— Esityksen transkriptio:

1 HJK:n Harjoitepankki ja pelikirja
6-9 vuotiaille junioripelaajille! Marko Hirvonen ja Miika Takkula

2 Harjoitepankki ja seuraharjoitteet HJK
Tämän harjoitepankin harjoitteet on suunniteltu ensisijaisesti 6-9-vuotiaiden junioripelaajien perustaitojen mielekkääseen ja kehittävään harjoittamiseen. Jokainen harjoite pyrkii pelinomaisuuteen, perustaitojen tehokkaaseen kehittymiseen ja mielekkyyteen. Jokaisen harjoitteen tulee kyetä itse perustelemaan itsensä: kuinka junioripelaaja hyötyy harjoitteesta varsinaisessa pelitilanteessa? HJK:n 6-9 vuotiailla on menossa pelaajakehityksen ensimmäinen vaihe ”mestariksi pallon kanssa”. Harjoittelu aloitettaan AINA, jo viime kaudella tutuksi tulleella, ”alkurutiinit” - osiolla, jonka avulla turvaamme enemmän pallokosketuksia per pelaaja sekä otamme huomioon yksilön taitavuustekijät. (koordinaatio, rytmi, liikkuvuus, nopeus, reagointi, liikkuvuus ja jo edellä mainitut.) Harjoitukset ovat yksinkertaisia, pelkistettyjä ja nopeasti omaksuttavissa niin pelaajille kuin valmentajillekin. Ne tähtäävät suoritusten laadun ja määrän maksimoimiseen. Jokainen harjoite tulee kyetä suorittamaan niin, että harjoitteen työsuhde on korkeintaan 1 / 4, eli pelaajan tulee olla osallisena joka neljännessä harjoitteen suorituksessa. Valmenna vain valittua teemaa: hyökkäämistä, puolustamista, harhauttamista, syöttämistä jne. Pysäytä tilanne, rakenna se uudestaan ja johdattele kysymyksin pelaajat löytämään itse omat vastauksensa. Muista antaa pelaajien pelata tilanne uudestaan oikean vastauksen jälkeen! Pidä kuitenkin ennen kaikkea huolta siitä, että pelaajat nauttivat harjoitteen tekemisestä!

3 Harjoitteen organisointi
ORGANISOINNIN merkitys harjoitteen onnistuneessa läpiviemisessä on ÄÄRIMMÄISEN TÄRKEÄÄT! Suunnittele hyvissä ajoin ja huolella millä tavoin organisoit harjoitteen mahdollisimman tehokkaasti ja selkeästi. Jos alat miettimään vasta kentälle mentäessä miten tötsät ja maalit tulisi asettaa, niin olet jo osaltasi vaikuttamassa harjoitusten epäonnistumiseen. Pyri organisoimaan kentän käyttö mahdollisimman tehokkaasti. Organisoi myös ennakkoon tulevia rasteja ja ryhmiä silmällä pitäen, jotta 2-3 ikäryhmän harjoitusputkessa, et joudu kokoajan vaihtamaan maalien, tötsien ja alueiden paikkaa. Kun harjoitus tunti alkaa, pitäisi kaikki olla rastit olla valmiina. Jos et ole pystynet tekemään organisointia valmiiksi, koska kentällä ei ole ollut tilaa, niin kiiruhda vauhdilla kaikki paikoilleen. Samalla aikaa apuvalmentajat laittavat alkurutiinit käyntiin. Hyvällä organisoinnilla välitämme viestin pelaajille, itsellemme, apuvalmentajille ja katsojille, että harjoitustapahtuma on meille tärkeä ja se mahdollistaa treenien onnistumisen. Lapset ovat tarkkoja aistimaan ympäristöään, joten hyvä - ennalta suunniteltu organisointi ja rastien pikainen pystytys viestivät tapahtuman merkityksellisyydestä.

4 Esimerkki kentän organisointiin
4

5 Merkit ja selitykset

6 1 vs. 1 harjoitteita 1 vs. 1 -harjoitteet ovat nuoren jalkapalloilijan tärkein ja oleellisin pelimuoto. Tarvittavia taitoja hyökkäämiseen ja puolustamiseen, sekä rohkeutta taitojen käyttämiseen tulee harjoitella vähintään kahdesti viikossa. 1 vs. 1 -pelaamisessa opettamisen tärkein prioriteetti on hyökkääjän ohjaaminen ja rohkaiseminen. Opeta hyökkääjälle oikeat ratkaisut: 1. kosketus, lähestyminen, päätöksenteko, harhautus, rytminvaihto ja viimeistely. Puolustamista ei kuitenkaan saa unohtaa. Opeta puolustajalle tämän tehtävässä tarvittavat keinot: peittäminen, hidastaminen, ohjaaminen ja riisto. Myös puolustajan onnistuneen suorituksen tulee päättyä jonkinlaiseen maaliin tai pistesuoritukseen. Kannusta ennen kaikkea pelaajia yrittämään parhaansa ja ylittämään itsensä!

7 1 vs. 1 harjoitteita / hämäyspeli

8 1 vs. 1 harjoitteita / 1 vs. 1 neljään maaliin

9 1 vs. 1 harjoitteita / 1 vs. 1+mv maalinteko

10 2 vs. 1 harjoitteita 2 vs. 1 -harjoitteet ovat seurausta 1 vs. 1 -pelaamiselle. Nyt mukaan tulee toinen oman joukkueen pelaaja. Tarjotaan vaihtoehto tilanteen ratkaisemiselle: syötänkö vai kuljetanko itse? 2 vs. 1 -tilanteenratkaisussa ei saa vaatia syöttöä. Jos puolustaja ottaa toistuvasti pallollisen pelaajan etenemistien kiinni ilman, että pelaaja ymmärtää itse harkita syöttöä, pysäytä tilanne, rakenna asetelma uudestaan ja kysy vaihtoehtoista ratkaisua. Anna pelaajien pelata tämän jälkeen tilanne uudelleen. Jos pelaaja syöttää pallon 2v1 tilanteessa, tulisi tämän syötön AINA ohittaa puolustaja. Tämä on keskeinen ”nyrkkisääntö” ylivoimatilanteiden ratkaisemisessa. Pallollisen pelaajan syöttö ja pallottoman liikkeen ajoitus ovat avainasemassa edellä mainitun onnistumisessa. Valmenna pallollista hyökkääjää nostamaan katsetta ja seuraamaan puolustajan liikkumista. Valmenna pallotonta hyökkääjää pysymään poissa syöttövarjosta niin, että tämän etupuolella on tilaa niin paljon, että syöttö ”yläjalalle” on mahdollinen.

11 2 vs. 1 harjoitteita / 2 vs. 1 -peli

12 2 vs. 1 harjoitteita / 2 vs. 1 -syöttöpeli

13 2 vs. 1 harjoitteita / 2 vs. 1+mv -maalinteko

14 2 vs. 2 harjoitteita 2 vs. 2 -harjoitteet tuovat mukaan kahden yksikön pelaajien välisen yhteistyön. Hyökkääjien yhteistyö: 2 vs. 2 -tilanteen muuttaminen hetkellisesti 2 vs. 1 -tilanteeksi, sen nopea ratkaiseminen ja eteneminen. Puolustajien yhteistyö: 1. puolustajan hidastaminen, ohjaaminen, riisto ja 2. puolustajan tukeminen / vartiointi.

15 2 vs. 2 harjoitteita / 2 vs. 2 neljään maaliin

16 2 vs. 2 harjoitteita / 2 vs. 2 ristimaali

17 Pienpelejä Pääosa HJK:n 6-9 joukkueiden harjoittelusta muodostuu erilaisista pienpeleistä, mutta näissäkin harjoitteissa pelaajan henkilökohtaisen taidon opettaminen on suuressa roolissa. 1 vs. 1, 2 vs. 2, 3 vs. 3 -pelit jokerilla tai ilman takaavat pelaajille tarpeellisen määrän pelinomaisia kosketuksia ja suorituksia. Tärkeää on muodostaa pienpeli siten, ettei kukaan pelaajista ei jää pelin ulkopuolelle. Toisinaan on tärkeää pysäyttää peli usein ohjaten pelaajia väärästä ratkaisumallista oikeaan. Kun peli taas sujuu, on parasta valmentamista vain siirtyä katsojan rooliin!

18 Pienpelejä / Neljän maalin peli

19 Pienpelejä / reagointipeli

20 Pienpelejä / tolppapeli

21 Pienpelejä / timanttirondo 5 vs. 2

22 Pienpelejä / suunnanmuutospeli

23 Pienpelejä / alueelle pelaaminen

24 Pienpelejä / syöttömaali

25 Pienpelejä / timanttipeli

26 Seuraharjoitteet ja niiden suunnittelu
- Edellä olleet harjoitteet ovat osa HJK:n seuraharjoitteita 6-9 vuotiaille pelaajille, joita jokaisen ammattivalmentajan tulee käyttää omassa kaupunginosajoukkueen valmentamisessa. - On tärkeää, että meillä on yhteisiä seuraharjoitteita, joita opetetaan 7 kaupunginosassa kuukaudesta toiseen. - Tämä lisää yhteisöllisyyttä, ammattimaisuutta ja seuramme identiteettiä toimia tietyllä tavalla, tietyissä ikävaiheissa. - Seuraharjoitteita on myös videoitu pitkin viime syksyä ja ne julkaistaan HJK-valmennussivulla. - Mietitään yhdessä jatkossakin, millaiset harjoitteet kehittävät nuoria pelaajiamme optimaalisella tavalla ja tukevat sitä pelillistä identiteettiä, jota valmennuslinjauksemme edustaa. - Keskeisin ajatus harjoitteissa tulisi olla, että ne kannustavat ja ohjaavat meidän pelaajiamme perustaitojen tehokkaaseen oppimiseen, 1v1 ratkaisuominaisuuksien kehittämiseen sekä toimivat kasvualustana omalle ajattelulle, suurelle kosketusmäärälle, aktiiviselle liikkumiselle, kaksinkamppailuille ja psykokinestisille ärsykkeille! (reagointi) - Neljän maalin pelit täytyy kuulua jokaisen viikon harjoitussuunnitelmaan, koska ne toimivat kasvualustana leveys ja syvyyskäsitteen oppimiselle sekä kannustavat pelaajia diagonaalisyöttöihin/kuljetuksiin ja tyhjän tilan etsimiseen.

27 Peluuttaminen Peli on se asia, mitä varten harjoitellaan. Mutta kuitenkin yksi harjoitustapahtuma muiden joukossa. Peli eroaa harjoituksista kuitenkin siinä, että siinä missä treeneissä opitaan uutta, on peli se mittari, jossa pelaajalla on mahdollisuus esitellä oppimaansa. Valmentajan ei siis pelitilanteessa tule opettaa tai vaatia mitään enempää, eikä vähempää kuin mitä pelaajan on tullut harjoituksissa oppia. Tärkeää on valita ottelua varten yksi tai kaksi teemaa, keskittyä niihin ja arvioida siten toiminnan onnistumista. Yleensä ottelun teeman määrittää edellisen viikon harjoitustapahtumien vallitseva aihe. Ole positiivinen ja kannustava, mutta uskalla myös vaatia pelaajilta näiden parasta mahdollista suoritusta! Pelitilanteessa valmentaja ohjaa pallottomia pelaajia, näiden liikkumista ja sijoittumista. Pallollisen pelaajan tulee saada tehdä ratkaisunsa itse! Käy läpi HJK:n pelitapa 5v5 muodossa HJK:n valmennussivulta sekä ”kauden 2014 tavoitteet”- esitelmästä !

28 Pelitapa, peluutus ja käytännöt
HJK:n peliryhmitys 5 vs. 5 -pelissä on timantti, jossa maalivahti pidetään oleellisena osana pallollista pelaamista. Pelitavan tunnusmerkkejä: aktiivisuus, 1v1 tilannerohkeus, halu heittäytyä peliin mukaan ja taistella! Hyökätessä: lyhyin syötöin tai kuljettamalla, positiivinen tilanteenvaihto (nopeasti pystysuunnassa edeten tai hitaammin rakentaen – helppo syöttö omille) Päättäväisyys ja rohkeus erityisesti 1v1 ja 2v1tilanteissa. Puolustaessa: aggressiivisuus, aktiivisuus, loppuun saakka yrittäminen. 3 sekunnin tilanteenvaihto (palloa lähimpänä prässää/riistää, toinen tukee prässiä, timantti tiiviiksi – painoton puoli kaventaa sisään ja timantin alin pelaaja sijoittuu pallon ja maalin väliin. Pyrimme aina riistoon ja pallollisen puolen laitapelaaja ohjaa pelin aina kentän keskustaan. Pelitilanteessa noudatamme Kaikki pelaa -sääntöjä. Siis kaikkien pelaajien on saatava pelata noin puolet ottelusta. Sääntö ei tarkoita sitä, että kaikki pelaisivat saman verran! Suotavaa olisi, että pelaaja pelaisi samaa pelipaikkaa koko ottelun ajan. Pelaamme 3-4 tasolla, jotta jokainen pelaaja saisi pelata sopivassa vertaisryhmässä ja näin ollen optimaalisessa kehittymisympäristössä. Vaihtaminen: älä sekoita pakkaa tai pelaajia pitämällä vaihtorytmiä liian nopeana: pelaajan tulee saada pelata yhtäjaksoisesti vähintään noin kolmasosa ottelun peliajasta. Kapteeni: kaikkien ei tarvitse saada olla kapteeni. Kapteenin kunniatehtävän voi saavuttaa olemalla erityisen aktiivinen ja keskittynyt lämmittelyssä ja alkupalaverissa tai esiintymällä erityisen ryhdikkäästi edukseen edellisessä ottelussa. Tähtäämme aina voittamiseen! Emme kuitenkaan pelitavan, yksilön kehittymisen tai reilun pelin kustannuksella, vaan niitä kunnioittaen.

29 5vs5 timantti - Pelijärjestelmän pelitapamallit 1 ja 2
5vs5 timantti - Pelijärjestelmän pelitapamallit 1 ja 2. valitse yksi pelinavaamismalli, jonka opettelette huolella. Puolustusmalli täytyy olla kaikilla sama! Katso ja tutustu! KP MV VLP OLP KH Maalivahti (MV) Keskuspuolustaja (KP) Laitapelaajat VLP Vasen laitapelaaja OLP = Oikea laitapelaaja Keskushyökkääjä (KH) Tärkeää, että saamme timantin ”elämään” ja pelaajat aktiiviseksi!

30 5vs5 Pelijärjestelmä PELIN AVAAMINEN VAIHTOEHTO 1, KUN MAALIVAHDILLA PALLO (KATSO ANIMAATIO)
Pelaajien liikkeet pelinavausvaihtoehto 1, kun maalivahdilla pallo! Keskuspuolustaja hakeutuu haluamalleen puolelle sivurajan läheisyyteen positiiviseen peliasentoon (näkee pallon ja kentän eteenpäin) ja luo näin leveyden sekä pelinavausmahdollisuuden maalivahdille. Painoton laitapelaaja luo leveyden kentän toiselle puolelle sijoittuen sivurajan läheisyyteen positiiviseen peliasentoon (hieman ylemmäs kuin pohjapelaaja ja luo näin leveyden sekä pelinavausmahdollisuuden maalivahdille. Painollinen laitapelaaja nousee reilusti ylemmäs luoden leveyden lisäksi syvyyttä ja 2 vs. 1 -tilanteen painolliselle laidalle. Kärkipelaaja luo kentälle syvyyden liikkuen lähtötilanteessa vastustajan timantin alimman pelaajan taakse syvyyteen MV

31 5vs5 Pelijärjestelmä PELIN AVAAMINEN VAIHTOEHTO 1, KUN MAALIVAHDILLA PALLO (KATSO ANIMAATIO)
Kun pelaajat ovat oikeilla paikoilla, maalivahti avaa pelin leveyteen liikkuneen keskuspuolustajan etupuolelle ”yläjalalle” ja siirtyy tukemaan. Painottomanpuolen laitapelaaja kaventaa sisään varmistamaan ja kierrätyksen tullessa on valmiina liikkumaan takaisin leveyteen pelattavaksi. Kun pallo on laidassa pelaajalla kontrollissa ja hän on valmiina syöttämään (jalka auki), liikkuu hyökkääjä syvyydestä keskustaan pelattavaksi. (ajoitus) Painollinen laitapelaaja pysyy pois syöttövarjosta positiivisessa peliasennossa (näkee pallon ja kentän eteenpäin) ja tarjoaa 2 vs. 1 - tilanteen painolliselle laidalle. HUOM. Mikäli puolustava joukkue ottaa pelaamisen keskuspuolustajalle pois, tulee painollisen laidan hakeutua prässääjien väliin ja tehdä mahdollisuus ensimmäisen linjan ohittavalle syötölle. (ei näy animaatiossa) MV

32 5vs5 Pelijärjestelmä PELIN AVAAMINEN VAIHTOEHTO 1, KUN laitapelaajalla PALLO (KATSO ANIMAATIO)
Pallollisen pelaajan vaihtoehdot, kun peli saatu avattua laitaan. Kuljeta tarvittaessa ylimääräinen tyhjä tila pois. (jos vastustaja vetäytyy) Ensimmäinen vaihtoehto on syöttää diagonaalisti keskustaan vastaan tulevalle kärkipelaajalle, jonka tavoite pelata pallo 1-2 kosketuksella laitapelaajalle tai kääntyä, jos puolustaja ei ole selässä kiinni. (hyvä peliasento eli kylkiasento auttaa valinnassa syötänkö – käännynkö) Toinen vaihtoehto syöttää pystyyn laitapelaajalle ja muodostaa 2v1 tilanne laitapelaajan ja kärkipelaajan välille! Kolmas vaihtoehto on kierrättää pallo tukea antavan maalivahdin kautta toiseen laitaan. Tämän jälkeen painoton puoli reagoi nopeasti ja liikkuu tukemaan pallollista animaatiossa esitetyillä liikkeillä. Ensimmäinen vaihtoehto on taas kuljettaa ylimääräinen tyhjätila pois avata diagonaalisti keskustaan. (peilikuva) MUISTA, ETTÄ PALLOTTOMAT PELAAJAT TARJOAVAT VAIHTOEHTOJA JA PALLOLLINEN PELAAJA TEKEE RATKAISUN! MV

33 5vs5 Pelijärjestelmä PELIN AVAAMINEN VAIHTOEHTO 2, KUN MAALIVAHDILLA PALLO (KATSO ANIMAATIO)
Maalivahti tekee valinnan kummalla laitapelaajalla parempi ”reitti” ylöspäin ja pelaa pallon laitapelaajan etupuolelle Pallon vastaanottanut pelaaja lähtee ensisijaisesti pelaamaan eteenpäin syöttämällä/kuljettamalla. (ylimääräinen tyhjä tila pois) Keskushyökkääjä liikkuu pallolliselle puolelle vastustajan laitapelaajan selän taakse ja kääntyy hyvään peliasentoon (kylkiasento, näkee pallon ja kentän) Painottomanpuolen pelaaja reagoi keskelle syntyvään tyhjään tilaan ja liikkuu diagonaalisti keskustaan tarjoamaan vaihtoehdon syötölle (positiivinen peliasento = näkee pallon ja kentän eteenpäin ja sivuille, joten pystyy tarvittaessa vaihtamaan puolta) Maalivahti reagoi tukemaan pallollista pelaajaa ja ottaa oikean peliasennon, jotta voi kierrättää pallon toiseen laitaan. Keskuspuolustaja reagoi ja liikkuu leveyteen, kun pallo pelataan maalivahdille. PALLOLLINEN PELAAJA TEKEE RATKAISUN! MV

34 5vs5 Pelijärjestelmä PELIN AVAAMINEN VAIHTOEHTO 2, KUN PALLO LAITAPELAAJALLA (KATSO ANIMAATIO)
Pallon vastaanottanut pelaaja lähtee ensisijaisesti pelaamaan eteenpäin syöttämällä/kuljettamalla. (jos ensimmäinen prässääjä ryntää, niin rohkaise pallollista harhauttamaan) Ensimmäinen vaihtoehto on syöttää diagonaalisti KESKUSTAAN painottomalta puolelta kaventavalle laitapelaajalle, jonka tavoite pelata pallo 1-2 kosketuksella laitapelaajalle. Toinen vaihtoehto syöttää pystyyn laitapelaajalle ja muodostaa 2v1 tilanne laitapelaajan ja kärkipelaajan välille! Kolmas vaihtoehto on kierrättää pallo tukea antavan maalivahdin kautta toiseen laitaan. Tämän jälkeen painoton puoli reagoi nopeasti ja liikkuu leveyteen tukemaan pallollista animaatiossa esitetyillä liikkeillä. Ensimmäinen vaihtoehto on taas kuljettaa ylimääräinen tyhjätila pois ja avata diagonaalisti KESKUSTAAN, mihin kärki on tullut pelattavaksi. Toinen vaihtoehto syöttää pystyyn tyhjään tilaan liikkuvalle laitapelaajalle. PALLOLLINEN PELAAJA TEKEE RATKAISUN! MV

35 5vs5 Puolustuspelipelaamisen malli, kun vastustajan maalivahdilla pallo (tiivis timantti)
Keskushyökkääjä aloittaa täydellä vauhdilla prässin ”kaarre” liikkeellä kohti pallollista pelaajaa. Estää kierrätyksen JA PYRKII RIISTOON!! Painollisen puolen laitapelaaja reagoi keskushyökkääjän liikkeeseen ja lähtee antamaan paineen kohti pallollista JA PYRKII RIISTOON sekä pakottaa vastustajan pallollisen syöttämään/kuljettamaan KESKELLE missä ylivoima. Painottoman puolen laitapelaaja reagoi pelaajien 1(prässi) ja 2(tuki) liikkeeseen ja kaventaa keskustaan (varmistus) muodostaen 2v1 tilanteen Pyrkii KATKAISEMAAN keskustaan tulevan syötön TAI RIISTÄMÄÄN PALLON KULJETUKSESTA. Keskuspuolustaja pysyy oman maalin ja pallon välissä (kontrolloiva) sekä iskuetäisyydellä keskushyökkääjään RIISTÄMÄÄN etupuolelta. Sisään tullut laitapelaaja siirtyy tarvittaessa tukemaan keskuspuolustajan alapuolelle. Prässi – tuki osat siis vaihtuvat. KAIKEN KESKIÖSSÄ PYRKIMYS AGRESSIIVISEEN PUOLUSTUSPELIIN 1V1 JA TAVOITE RIISTÄÄ PALLO ELI VALLANVÄLINE OMALLE JOUKKUEELLE!! KOROSTA RIISTON JÄLKEISTÄ ”HELPPOA” SYÖTTÖÄ OMILLE JA PALLOTTOMIEN LIIKKEET PELATTAVAKSI! MV

36 pelitapamallien keskeisin TARKOITUS
PELITAPAMALLIEN TARKOITUS ON ASETTAA PELAAJAT LÄHTÖTILANTEESSA JÄRKEVILLE PAIKOILLE JA TÄMÄN JOHDOSTA MAHDOLLISTAA PELAAJILLE 5v5 PELISSÄ PALJON 2V1 JA 1V1 TILANTEITA . TARKOITUS ISTUTTAA ENSIMMÄISET ALKEELLISET OPIT PELIPAIKKAKOHTAISESTA PELAAMISESTA HJK:SSA. (timantin tulisi olla aktiivinen – tilan tekeminen ja sen täyttäminen) HJK:N 7V7, 9V9 JA 11V11 PELIKIRJAT OVAT JOHDONMUKAINEN JATKUMO 5V5 PELIN PELITAPAMALLIEN POHJALTA. ÄLÄ YLIVALMENNA pelaajiasi ja MUISTA ETTÄ PERUSTAITOJEN OPPIMINEN ON KAIKISTA TÄRKEINTÄ F6,F7 JA F8 PELAAJILLE. PERUSTAITOHARJOITTEET PALLON KANSSA sekä 1V1, 2V1 ja 2V2 HARJOITTEET LUOVAT POHJAA EDELLÄMAINITTUJEN PELITAPAMALLIEN OPETTELUUN. VAIKKA ANNAT PELAAJILLE VAIHTOEHTOJA PELINAVAAMISEEN MUISTA JÄTTÄÄ RATKAISUN TEKEMINEN PELAAJALLE SEKÄ KANNUSTA KOKOAJAN 1V1 HAASTAMISEEN, PALLOTTOMAN PELAAJAN AKTIIVISUUTEEN SEKÄ PELIROHKEUTEEN!!!!! SUURIN VAARA PELITAPAIKKAKOHTAISEN ROOLIN OPETTELUSSA 6-9 VUOTIAANA ON PELAAJIEN PASSIVOITUMINEN. PIDÄ SIIS OHJEET SELKEINÄ JA YKSINKERTAISINA ! KP MV VLP OLP KH

37 4 TÄRKEINTÄ ASIAA PELITAPAMALLEISTA, JOTKA PELAAJIEN TULISI osata nappulaklubiin ja F9-IKÄVAIHEISEEN TULTAESSA! 1. PELIÄ AVATESSA KENTÄLTÄ TÄYTYY LÖYTYÄ AINA LEVEYTTÄ JA SYVYYTTÄ , JONKA JÄLKEEN PELI PYRITÄÄN AVAAMAAN LYHYELLÄ JA LAADUKKAALLA SYÖTÖLLÄ LAITAPELAAJALLE LEVEYTEEN. (ETUPUOLELLE) 2. PALLOLISEN LAITAPELAAJAN ENSIMMÄINEN VAIHTOEHTO ON AVATA DIAGONAALISTI KESKUSTAAN. (JOS VASTUSTAJA RYNTÄÄ PALLOLLISTA ROHKAISTAAN HARHAUTTAMAAN ENSIMMÄINEN PRÄSSÄÄJÄ) 3. PUOLUSTAESSA PRÄSSÄÄMME AINA YLHÄÄLTÄ AKTIIVISESTI JA ENSIMMÄINEN AJATUS ON PYRKIÄ RIISTOON. 4. PUOLUSTAESSA PALLOLLISEN PUOLEN LAITAPELAAJA OHJAA PELIN KESKUSTAAN JA PAINOTTOMAN PUOLEN LAITAPELAAJA KAVENTAA KESKUSTAAN. KP MV VLP OLP KH


Lataa ppt "HJK:n Harjoitepankki ja pelikirja"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google