SINUSSA ON POTENTIAALIA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Advertisements

Johtavat ammattiin. Monimuotoiset opinpolut johtavat ammattiin Kesto: 01/ /2011 Kohderyhmä: Koulutuskeskus Sedun opiskelijat, opinto-ohjaajat, erityisopettajat,
Helmikuu RANUAN YLÄKOULU NIVELVAIHE YLÄKOULUSTA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN/ AMMATTILUKIOON/ JATKO-OPINTOIHIN JA TYÖELÄMÄÄN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä.
K-P ammattiopiston kuulumisia!. Saimme 4 kultaa, yksi kaksoisvoitto ja 4 pistesijaa!
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Yhteiset tutkinnon osat 35 osp Pakolliset osa-alueet 19 osp Valinnaiset osa-alueet 16 osp → syventävät pakollisten osa-alueiden sisältöjä.
NET2 Aloituspäivä Dialogisuus ja koulutuskokonaisuuteen sitoutuminen Sanna Alila & Maritta Sauvola & Sanna Wenström Helsinki - Oulu.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Osaamistodistus työllistämisen monitoimityökalu Taidolla tulosta -työllisyyden asiantuntijaseminaari
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Reformi haltuun OKM.
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Erityinen tuki ammatillisessa oppilaitoksessa
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Liiketalouden opiskelu
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Mikä ihmeen oppisopimus?
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Valma-koulutuksen mahdollisuudet
OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen
OP
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
Opiskelija Työelämä Henkilöstö Kansainvälinen toiminta
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Valma Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Opojen työelämäjaksot
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
OPON TUNTI Seija Mäntynen
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Työelämävalmennuskurssi osana opiskelijan hyvinvointia
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
PERUSKOULUN TUKI AMMATINVALINNASSA
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Ammatillisen koulutuksen reformista
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Facebook ryhmäytymisen ja ohjauksen tukena – vai oliko niin?
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Ammatillisen koulutuksen muutoksia
Väyläopintoihin ohjautuminen
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Omnia.fi/yhteishaku.
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Osaamisen arvioinnin ja näyttöjen järjestämisen laadunvarmistus
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
tulevaisuuden työelämätaidot
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
OSAAMISKANSIO Nimi.
Väyläopintoihin ohjautuminen
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

SINUSSA ON POTENTIAALIA Valokuvan vaihto Hiiren oikalla näppäimellä valitse ”Muotoile tausta”. Täyttö > Valitse ”Kuva tai materiaalikuviotäyttö” > Lisää: ”Tiedostosta…” –nappi ja valitse haluamasi taustakuva.

Edupoli Kohti ammattia-jakso Orientaatiojakso aloittaville opiskelijoille (3 viikkoa) Ammatilliset tutkinnon osat Yhteiset tutkinnon osat Ohjaus- ja tuki palvelut

Toteutettu Amistossa kaikille aloittaville opiskelijoille syksyllä 2016, 2,5 viikkoa Syksyllä 2017 3 viikkoa Suunnittelussa käytetty OPH:n hankerahoitusta Tiedotettu ja konsultoitu, Kohti ammattia-jakso on otettu käyttöön EKAMI:ssa

Jakson tavoitteena on tukea opintoihin kiinnittymistä Kohti ammattia-jakso Jakson tavoitteena on tukea opintoihin kiinnittymistä oppimisen ohjaamista henkilökohtaistamista yksilöllisten polkujen rakentamista Lorem ipsum dolor sit amet

Ammatilliset tutkinnon osat Jakso sisältää Ammatilliset tutkinnon osat Ammattiin opiskelu, pelisäännöt Alaan tutustuminen, vierailut Opetussuunnitelma HOPS/henkilökohtaistaminen Työelämän ABC Lähtötasokartoitukset Ryhmäytyminen Tutustuminen opiskelutovereihin, henkilökuntaan Työvälineet Ammattietiikka ja työpaikan pelisäännöt Työpaikkakäynnit, yritysvierailut Alakohtainen työturvallisuus työvaatesovitukset

Tutustuminen tutkinnon perusteisiin Toteuttamissuunnitelmiin Oppimisen tavat Yksilölliset polut HOPS-keskustelut, henkilökohtaistaminen Arviointi Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Näytöt

HOPS/henkilökohtaistaminen HOPS-keskustelu 30 min /opiskelija Opiskelija täyttää OPINTOPOLKUNI-lomakkeen Tarkistaa henkilötiedot Harrastukset, luottamustehtävät, erityistaidot ja -vahvuudet Aikaisemmat tutkinnot ja lisäkoulutukset työkokemus

Opiskelijoiden osallisuus ja elämänhallinta Itsetuntemus Oppimistyylit Motivoituminen Opiskelijan oikeudet Opiskelijan vastuut ja velvollisuudet Vaikutusmahdollisuudet, opiskelijakuntatoiminta, tutor-toiminta Kansainvälisyys Kilpailutoiminta

Oppimistaito-ohjausta 10 h/ryhmä Yhteiset tutkinnonosat: Lähtötasokartoitukset: matematiikka, LUKI-seula, englanti, ruotsi, ammatilliset, oppimisen taidot Oppimistaito-ohjausta 10 h/ryhmä Yhteiset tutkinnonosat: -Työssä tarvittava luonnontieteellinen osaaminen -Kielipäivä: kielten opiskelu tutuksi, äidinkieli, englanti, ruotsi -Työkykypäivä: Työkykypäivä (työkyvyn ylläpitäminen, työhyvinvointi, työergonomia, työhyvinvointikortti) TVT-päivä-Tieto- ja viestintätekniikka: käytössä olevat ohjelmat ja työkalut, opiskelijan vastuut ja velvollisuudet Toiminnallinen ryhmäytymispäivä: oppilaitokseen tutustumista, tehtävärastit osaamisaloilla, tietoiskuja eri toimijoilta; opiskeluhuolto, nuorisotyö, seurakunta Turvapäivä: poistumis- ja sammutusharjoitukset, luennot

Ohjaus- ja tuki palvelut (esittäytymiset, infot) Opiskelijahuolto Opinto-ohjaajat ervat opiskelijaruokailu Koulutussihteerit Opiskelijakuntatoiminta KV-toiminta nuorisotyöntelijät seurankunta

Kartoitusten perusteella tukitoimien suunnittelu yhteistyössä (ammatilliset, ytot, ervat, opot) Kohti ammattia-jakson aikana yhteinen tapaaminen, jossa ryhmäkohtaisesti kootaan havainnot, tuen tarpeet ja suunnitellaan tukitoimia. HOJKS-laadinta aloitetaan (HOPS-keskustelut, lähtötasokartoitukset, havainnot)

Toiminnallisuus toteutuksissa Osaamisalalle luonteenomaista tekemistä erilaisissa oppimisympäristöissä Opiskelijalähtöisyys ja opiskelijoiden aktivoiminen, palvelee myös opiskelijoiden toisiinsa tutustumista Elämänhallinta

SINUSSA ON POTENTIAALIA WWW.EDUPOLI.FI