Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui"— Esityksen transkriptio:

1 Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Läpäisyn tehostamishankkeiden valtakunnallinen koordinaattori: KEUDA Projektipäällikkö Rauni Pursiainen Yhteydenpito hankkeiden välillä, viestintä, yhteiset sivustot, hanketapaamiset, seminaarit, tietojen kerääminen, avustaminen tutkimuksen tekemisessä Joustavuutta oppimiseen Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Merja Rui Pedagogisten ratkaisujen kehittäminen ja opetusjärjestelyjen joustavoittaminen yksilöllisten opintopolkujen ja työn ohella opiskelun mahdollistamiseksi ja tukemiseksi Salpaus Merja Rui Esedu Ilpo Kuronen SAKKY Mari Kaija PKKY Kaisa Sissonen Ekami Hilkka Huisko KSAO Asko Jaakkola Raimo Jalkanen Amke ry Pirkko Takatalo Hankkeen yhteiset tavoitteet: erilaisten opetuksen ja ohjauksen toimenpiteiden sekä toimintamallien ideointi, suunnittelu ja kehittäminen opetus- ja ohjaushenkilöstön osaamisen vahvistaminen mm. yksilön ohjaus, opiskelijan innostaminen ja kohtaaminen sekä ammatillisen kasvun tukeminen, ryhmädynamiikka (valmennusohjelma) työelämälähtöisen opetuksen kehittäminen mm. työvaltaiset oppimisympäristöt ja opetusmenetelmät, työhönvalmennusmenetelmät, yksilölliset oppimispolut, opiskelijoiden osallisuuden kehittäminen, huoltajayhteistyö työelämään tai jatko-opintoihin siirtymisen tukeminen ja edistäminen osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen osaksi jokapäiväistä toimintaa hankeverkoston kehittämispajat opetuksen ja ohjauksen sekä oppimisympäristö-jen kehittäminen -> työpajat (4 koulutusalaa) henkilöstön osaamisen vavistaminen yksilöllisten oppimispolkujen kehittäminen osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen työpajayhteistyö nopean puuttumisen periaatteen vahvistaminen yksilölliset oppimispolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen hyvinvoiva ja motivoiva oppimisympäristö -> opiskelijoiden osallisuuden kehittäminen - osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen opiskelija- ja työelämälähtöisten menetelmien kehittäminen ryhmänohjaajuuden kehittäminen opiskelijan kohtaaminen opiskelijahallintojärjestelmän kehitt. osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen hyvien käytäntöjen levittäminen (AmisUra) huoltajayhteistyön kehittämien osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen yksilöllisten oppimispolkujen kehittäminen opiskelijan yrittäjyys-valmiuksien kehittäminen yritysyhteistyön kehittäminen osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen tulosten levittäminen AMKEn verkoston kautta Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui

2 Joustavuutta oppimiseen
-Hankkeen koordinointi - Verkoston työpajat - Koulutusalakohtaiset työpajat: kone-metalli, auto-ja logistiikka, sosiaali- ja terveysala, nuoriso- ja vapaa-ajanohjaus -> Kehittämisen kohteita mm. työpajatoiminnan kehittäminen, ryhmäyttäminen, työskentelytilojen viihtyisyyden kohentaminen, opiskelijoiden osallistaminen opetuksen suunnittelussa, opetusmenetelmien monipuolistaminen, yhteiset pelisäännöt (opet, opiskelijat) sekä yksilöllisten oppimispolkujen toteuttaminen, oppimistyylien mukainen opetus - Opetus-ja ohjaushenkilöstön osaamisen vahvistaminen - Työpajayhteistyön kehittäminen (konsernin ja kaupungin nuorisotoimen työpajat), opinnollistaminen (osaamistodistus, wikisivusto) - AOTT-koulutus - Tilastoja, raportointia eroamisista ja läpäisystä - Yhteistyö opi,viihdy, valmistu-hankkeen kanssa - tehty esiselvitys eronneista Esedussa ja saatu informa-tiivinen tutkintokohtainen analyysi oppilaitostasolla -osallistuttu verkosto-tapaamisiin hyvien käytäntöjen jakamiseksi -tehty benchmark-vierailuja - aloitettu aott-koulutus, joka jatkuu syksyllä mestari-koulutuksena -kolmella pilottialalla mm. uudistettu oppimis-ympäristöjä nopeuttamaan henkilökohtaista etenemistä -kehitetty sähköistä Hops:a - työstetty verkkoon oppimateriaalia nopeasti eteneville - tuettu opiskeluun sitoutumista uudella osaamiskokonaisuudella - suunniteltu työpajayhteistyötä --3 x 4h työpajaa, joissa viiden pilottialan opettajia, opoja, koulutuspäälliköitä ja terveydenhoitajia sekä opiskelijoiden edustajia. - 3x 7h koulutusta ryhmäyttämisestä ja opiskelijoiden kohtaamisesta. - Koko opistolle avoin te tapäivä aiheesta- oppilaitos nuorta tukevana yhteisönä. - Ryhmänohjaajan kansio päivitys - Syksyn aloituspäivien ja haastattelunsuunnittelu 60 opiskelijan haastattelut. - Jokaiselta pilottialalta vähintään kaksi uutta tutoria. -Pajakokeilu elintarvike alalla sekä neuvotteluja kolmannen sektorin pajojen opinnollistamisesta. - Attojen joustavan opetuksen mallinnus, (pilotointi alkaa elokuussa) - Tutka-opettajuus puualalla: toimintamalli, jossa olemassa olevin opettajaresurssein voidaan pyörittää rästipajaa, laatia hojkseja ja ratkoa oppimisen esteitä yhdessä oppilaan kanssa. Työelämä- ja yksilölähtöinen opiskelu: hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijat suorittava t opintojaan työvaltaisesti Teoriapainotteisten opintojen siirtämien työelämään Yksilölliset ja työelämävaltaiset menetelmät liiketalouden koulutuksessa. Ryhmänohjaajuuden kehittäminen -Opiskelijoiden palautteen pohjalta laadittu uusi opiskelijahuolto-suunnitelma ja esite opiskelija-huollosta - AOTT-mestarikoulutus - Huoltajayhteistyöryhmän toiveiden pohjalta suunniteltu kerhotoimintaa: ilmaisutaidon kerho - Hyvinvointitiimin toiminta käynnistetty - Kehitetty tilastointia keskeytyksistä ja eroista Yksilöllisten oppimispolkujen kehittäminen - Viisi opinto-ohjaajaa osallistunut oph:n Oppilaan- ja opinto-ohjaajien foorumiin ( ). - Opinto-ohjaajat ideoineet ja ehdotuksia opintojen keskeyt-tämisen ehkäisemiseksi ja jatkavat syksy 2012 - Opiskelijan yrittäjyysvalmiuksien kehittäminen - Perustettu ( ) viiden opettajan Nuori Yrittäjyys -tiimi (NY-tiimi). - NY-tiimi hahmotti lukuvuoden Nuori Yrittäjyys -opinto-ohjelman toteutuksen periaatteita. - NY Vuosi yrittäjänä -opinto-ohjelman kokeilusta on alustavasti sovittu Kulttuurialan yksikön opiskelijoille. -Sovittu kolmen 24h-yritäjyysleirin toteutuksesta syksyllä 2012. - Alustavasti sovittu kulttuurin yksikön ja Kymenlaakson ammattikorkeakoulun yhteistyön käynnistämisestä yrittäjyysopinnoissa. - Toteutettu pilottihankkeena Nuori Yrittäjyys -opinto-ohjelman 24h-leiri liiketalouden ja kulttuurin opiskelijoille. Yritysyhteistyön kehittäminen -Kulttuurin yksikössä kartoitettu C&Q -osaamiskartoituksella yrityselämän ja opiskelijayrittäjyyden yhteistyön mahdollisuuksia. - Alueellisen YES-keskuksen kanssa toteutettu 24h-pilottileiri sekä suunniteltu syksylle kolme uutta leiriä. Joustavuutta oppimiseen


Lataa ppt "Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google