TET =Työelämään tutustuminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Advertisements

Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Peruskoulun ja työ- ja elinkeinoelämän yhteistyö
Peruskoulun loppuunsaattaminen ja jatko-opinnot
Miten tukea maahanmuuttajan oppimista reaaliaineen tunneilla?
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Miten tuo Kalle on tuohon nukahtanut? Pitäisköhän se herättää? On niin vaikeaa ja kokeitakin!
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Kokemuksia yhdistysten ohjauskäytännöista □ Työneuvojan ohjauksesssa olevia työntekijöitä on noin 50. □ Työntekijöitä on Joensuussa, Kontiolahdella, Kiteellä.
Pedagogisen toimikunnan kymmenennen kokouksen muistio
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Työssäoppiminen eli TOP
Versolan pääsivu Paluu Takaisin Versolaan Soteversot Koulunkäyntiavustajan ammatti.
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
1 Peruskoulun ja työ- ja elinkeinoelämän yhteistyö Oulu Opinto-ohjaaja Ruut Pasanen Oulun kaupunki, Pohjankartanon koulu.
Ympäröivä yhteiskunta rikastavana oppimisympäristönä
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
ESITYS 9. LUOKAN VANHEMPAINILTAAN
Peruskoulun päättöluokka, jatko-opinnot ja yhteishaku
TYÖELÄMÄÄN TUTUSTUMINEN (TET)
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Ops seminaari Askola.
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Työ elämään 2015 nuorten ammatti- ja kesätyötreffit Ti klo Oulun kaupunginteatterilla Kaarlenväylä 2, Oulu.
VANHEMPAINILTA 9.LK HUOLTAJILLE Lielahden koulu.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
18. TET – Työelämään tutustuminen
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
TET =Työelämään tutustuminen
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
Työelämään tutustuja yrityksessä/työpaikassa
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Jatko-opintoihin ohjaus peruskoulussa
MITÄ OPPILAANOHJAUS ON?
Ykkösten vanhempainilta
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Laaja-alainen arviointi
ALAJÄRVEN LUKIO ENSIMMÄINEN VUOSIKURSSI
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

TET =Työelämään tutustuminen

Miksi TET? omakohtaiset työelämän kokemukset edistävät oppilaan itsetuntemusta ja sosiaalisia taitoja, syventävät työelämätietoutta sekä tukevat oppilaan jatko-opintoihin hakeutumista TET- jakson aikana oppilas voi soveltaa koulussa oppimiaan taitoja ja kokeilla selviytymistään uudessa yhteisössä ja ympäristössä TET on luotu vahvistamaan nuorten koulutus- ja ammattivalintojen perustaa ja lisäämään työn arvostusta tavoitteena on, että oppilaan itsetuntemus ja vuorovaikutustaidot vahvistuvat

Mitä TET on? Opetussuunnitelman mukaista toimintaa TET eli työelämän tutustuminen suoritetaan perusopetuksen 7.-9.-luokilla, jolloin oppilas pyrkii käytännössä toteuttamaan oppilaanohjauksen tavoitteet TET on osa peruskoulun työelämätietoutta Oppilaalle tulee järjestää mahdollisuus arvioida hankkimaansa tietoa ja kokemuksia TET:stä TET-jaksojen aikana oppilaat tutustuvat työelämään eri työpaikoilla, ohjatusti. TET-jaksojen pituus vaihtelee muutamasta päivästä useampaan viikkoon

Onnistunut TET Monelle nuorelle TET-paikka on ensimmäinen työpaikka TET:ssä oppilas voi saada ensimmäisen tilaisuuden elämässään kokeilla omia sosiaalisia taitojaan aikuisten työyhteisössä Motivoiva TET-paikka - Antaa monipuolisen kuvan työpaikasta työnantajan, työntekijän ja yhteiskunnan kannalta - Onnistumisen kokemuksia -> itsetunto lisääntyy - Mahdollisuus jopa osa-aika- tai kesätöihin samassa paikassa - Luo oppilaalle haasteita sopivasti, mutta ei liikaa

TET:n valmistelu ja eteneminen Oppilaan TET alkaa koulussa käytävästä perehtymiskeskustelusta, jossa keskustellaan työstä, työn merkityksestä ihmisen elämässä, oppilaan omakohtaisista kokemuksista työstä ja työelämästä TET paikan etsiminen TET:n avulla pyritään tukemaan oppilaan koulutus- ja ammattialavalintaa TET-paikalla laaditaan TET:stä sopimus, joka toimitetaan kouluun työnantajan allekirjoittamana TET-viikon aikana oppilas kirjoittaa TET-raportin ja tekee annetut tehtävät Työnantaja täyttää oppilaan arviointilomakkeen, jonka oppilas toimittaa kouluun

TET yleistä TET-jaksolla oppilas ei ole työsuhteessa työnantajaan TET-jaksosta työpaikalla vastaa nimetty vastuuhenkilö ja koululla opinto-ohjaaja Oppilaan päivittäinen työaika on 6 tuntia Oppilaat ovat vakuutettuja tapaturmalain ja opiskelutapahtuman korvaamisasetuksen mukaisesti (maksuton sairaan- ja lääkärinhoito)

Opinto-ohjaajan rooli TET:ssä Kytkee TET:n oppilaan muuhun oppimiseen ja opinto-ohjaukseen Käy läpi TET-jakson asiakirjat Ohjeistaa ja avustaa TET-paikan hakemisessa Antaa käyttäytymisohjeet TET-viikon ajalle Laajentaa vaiheittain koulu-yritysyhteistyö-verkostoa Käsittelee TET-tehtävät ja –raportit Koordinoi koululla TET:ä muihin aineisiin - TET-jaksoa voidaan hyödyntää eri oppiaineissa esim. TET-hakemuksia ja raportteja voidaan laatia äidinkielen tunneilla - Opettajat voivat antaa oman oppiaineensa näkökulmasta tehtäviä, jotka puretaan TET-jakson jälkeen ko. oppiaineessa