Liikunnanopetus heterogeenisessä ryhmässä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Advertisements

Hoitotyön keskeiset käsitteet
OJANIITTUTALON MONITOIMIJAHANKE - MONIPUOLINEN OSAAMISKESKUS 2016.
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Kaupunkiympäristöt tutuiksi tutkien BMOL syyspäivät Sibelius-lukio, Helsinki Workshopin vetäjät: Virpi Hirvensalo ja Krista Koskelo Maantieteen.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 5. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
TOIMINTAKYKY Oppilaan kyvyt ja rajoitteet Ympäristö- ja yksilötekijät Oppilaan toimintakykyä kuvataan ICF-luokituksen avulla. Toimintakykykuvaus rakentuu.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
TIETEELLISTÄ TUTKIMUSTA TERVEYDEN HYVÄKSI. TERVEYSTUTKIMUS ▪ MONITIETEISTÄ.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
Jon Salminen Samuli Pentinniemi Keski-Palokan koulu.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Opitaan yhdessä  Nordplus Junior ohjelmassa vahvistetaan pohjoismaisten ja balttialaisten koulujen yhteistyötä ja verkostoitumista. Laatu, luovuus ja.
TOIMIVA oppimisympäristö -hanke
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Rovastinkankaan koulun Joustava Esi- ja alkuopetus
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Laaja-alainen osaaminen
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
3. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
Liikkuva koulu –seminaari
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
Nopolan koulu Opettajien veso
Tutkimuksen abc.
TE1 Terveyden perusteet
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Osana sivistysteknologiaa
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Konteksti, jossa tutkimus tapahtuu
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
Opetustoimi osana Jyväskylää
Opetussuunnitelman rakennekuva WELLNESS-TRADENOMI 210 OP
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
TE3- seurantatutkimus Seurantajakso n. 1 viikko ( )
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
Oppijalähtöiset verkko-oppimisympäristöt, 3 op
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Verkko-opetuksen käyttö opettajankoulutuksessa
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Jokinen
Opettajayhteistyö opinnollistamisen mahdollistajana
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Selvityksen aikataulu ja alustava työsuunnitelma sekä organisointi
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
Uusi suunta työelämään -hanke
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Ajanhallinta opiskelussa
VALINNAINEN LIIKUNTA PUOLANKAJÄRVEN KOULU ALAKOULU
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Liikuntatieteen päivät 2019 Maria Heikkilä, ETM
Esityksen transkriptio:

Liikunnanopetus heterogeenisessä ryhmässä Outi Rajala, kasv. kand. Erityispedagogiikan laitos Terhi Huovinen, LitL, Liikuntatieteiden laitos

Liikunnanopetus heterogeenisessä esiopetuksen ryhmässä Laadullinen tapaustutkimus Hyvinvointia koululiikunnalla – koululiikuntatutkimus Tutkimuksen eteneminen Tutkimusmenetelmät Opettajan toiminta Osallistumisen ja oppimisen tukeminen

Hyvinvointia koululiikunnalla - koululiikuntatutkimus Liikuntatieteiden laitos 2005-2007 Tutkimusta johtaa professori Pilvikki Heikinaro-Johansson Tutkimuksen tavoitteena selvittää miten koulujen liikunnanopetus vastaa terveyttä edistävän liikunnan vaatimuksiin? miten liikunnanopetuksella voidaan tukea oppilaan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia heterogeenisessa oppilasryhmässä?

Hyvinvointia koululiikunnalla - koululiikuntatutkimus Tutkimuskysymyksiä tarkastellaan sekä opetussuunnitelman että opetustapahtuman näkökulmasta Heterogeenisen oppilasryhmän tutkimuskokonaisuudesta vastaa lehtori Terhi Huovinen

Hyvinvointia koululiikunnalla – heterogeeninen ryhmä Tutkimuksen aineistonkeruu kohdistuu opettajan toimintaan oppilaan toimintaan ja fyysiseen aktiivisuuteen oppilaitten kokemuksiin opettajan ja oppilaitten väliseen vuorovaikutukseen oppilaitten keskinäiseen vuorovaikutukseen Aineistonkeruu aloitettu 2005 esiopetuksessa ja perusopetuksen 7.luokalla

Hyvinvointia koululiikunnalla – heterogeeninen ryhmä Tutkimusmenetelmät osallistuva havainnointi observointi (LOTAS 2.0 ohjelmalla) haastattelut opettajan ja oppilaan kyselylomakkeet tuntien jälkeen

Tutkimuksen eteneminen esiopetuksen ryhmässä Tutkimussuunnitelman tekeminen Ryhmän etsiminen syksyllä 2004 Opettajan haastatteleminen joulu- ja tammikuussa 14 liikuntatunnin kuvaaminen tammi – toukokuussa

Tutkimuksen eteneminen Opettajakyselyt ja opettajan haastattelut tuntien jälkeen Oppilaiden palautteet ja haastattelut tuntien jälkeen Esiopetussuunnitelmiin perehtyminen Opettajan loppuhaastattelu toukokuussa Aineiston kirjaaminen tammi – syyskuussa Aineiston analyysi ja raportin kirjoittaminen

Liikuntatunnit Luistelu Hiihto Uinti Nassikkapaini Sisäliikuntaleikit Ulkoliikuntaleikit

Opettajan toiminta Tietoista työskentelyä Tavoitteellista Henkinen läsnäolo Pohjana oppilastuntemus Ennakkotiedot Havainnointi ja tarkkailu tietoisesti -> Hyvät tuntisuunnitelmat

Osallistumisen ja oppimisen tukeminen - ohjaaminen Kuivaharjoittelut Struktuuri Tuttua ja turvallista 1 uusi leikki yhdellä kertaa Vihellykset

Osallistumisen ja oppimisen tukeminen - ohjaaminen Opetuskeskustelu ja sanalliset ohjeet Kyselytekniikka Aikaisemmat tiedot esille Siltaaminen Huumori Mielikuvat

Osallistumisen ja oppimisen tukeminen - ohjaaminen Opetuskeskustelu ja sanalliset ohjeet Nimeäminen Vihjeiden antaminen Äänestäminen Yhteenveto Ydinkohtien toistaminen

Osallistumisen ja oppimisen tukeminen - ohjaaminen Näyttäminen Mallisuoritus Tietämättömäksi heittäytyminen Virheen tekeminen ja sen käsittely Yhdessä tekeminen

Osallistumisen ja oppimisen tukeminen - ohjaaminen Ryhmittelyt ja parien valinnat Etukäteen tuntisuunnitelmaan Hetero- tai homogeenisiä ryhmiä ja pareja Sosiaalisin perustein Taitojen perusteella

Osallistumisen ja oppimisen tukeminen - ohjaaminen Palaute Rohkaisu ja kannustus!!! Sanallinen ja kosketus Yksilöllinen ja yhteinen Oppilaiden yksilöllinen huomioiminen Oppimisympäristön luominen