Liikunnanopetus heterogeenisessä ryhmässä Outi Rajala, kasv. kand. Erityispedagogiikan laitos Terhi Huovinen, LitL, Liikuntatieteiden laitos
Liikunnanopetus heterogeenisessä esiopetuksen ryhmässä Laadullinen tapaustutkimus Hyvinvointia koululiikunnalla – koululiikuntatutkimus Tutkimuksen eteneminen Tutkimusmenetelmät Opettajan toiminta Osallistumisen ja oppimisen tukeminen
Hyvinvointia koululiikunnalla - koululiikuntatutkimus Liikuntatieteiden laitos 2005-2007 Tutkimusta johtaa professori Pilvikki Heikinaro-Johansson Tutkimuksen tavoitteena selvittää miten koulujen liikunnanopetus vastaa terveyttä edistävän liikunnan vaatimuksiin? miten liikunnanopetuksella voidaan tukea oppilaan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia heterogeenisessa oppilasryhmässä?
Hyvinvointia koululiikunnalla - koululiikuntatutkimus Tutkimuskysymyksiä tarkastellaan sekä opetussuunnitelman että opetustapahtuman näkökulmasta Heterogeenisen oppilasryhmän tutkimuskokonaisuudesta vastaa lehtori Terhi Huovinen
Hyvinvointia koululiikunnalla – heterogeeninen ryhmä Tutkimuksen aineistonkeruu kohdistuu opettajan toimintaan oppilaan toimintaan ja fyysiseen aktiivisuuteen oppilaitten kokemuksiin opettajan ja oppilaitten väliseen vuorovaikutukseen oppilaitten keskinäiseen vuorovaikutukseen Aineistonkeruu aloitettu 2005 esiopetuksessa ja perusopetuksen 7.luokalla
Hyvinvointia koululiikunnalla – heterogeeninen ryhmä Tutkimusmenetelmät osallistuva havainnointi observointi (LOTAS 2.0 ohjelmalla) haastattelut opettajan ja oppilaan kyselylomakkeet tuntien jälkeen
Tutkimuksen eteneminen esiopetuksen ryhmässä Tutkimussuunnitelman tekeminen Ryhmän etsiminen syksyllä 2004 Opettajan haastatteleminen joulu- ja tammikuussa 14 liikuntatunnin kuvaaminen tammi – toukokuussa
Tutkimuksen eteneminen Opettajakyselyt ja opettajan haastattelut tuntien jälkeen Oppilaiden palautteet ja haastattelut tuntien jälkeen Esiopetussuunnitelmiin perehtyminen Opettajan loppuhaastattelu toukokuussa Aineiston kirjaaminen tammi – syyskuussa Aineiston analyysi ja raportin kirjoittaminen
Liikuntatunnit Luistelu Hiihto Uinti Nassikkapaini Sisäliikuntaleikit Ulkoliikuntaleikit
Opettajan toiminta Tietoista työskentelyä Tavoitteellista Henkinen läsnäolo Pohjana oppilastuntemus Ennakkotiedot Havainnointi ja tarkkailu tietoisesti -> Hyvät tuntisuunnitelmat
Osallistumisen ja oppimisen tukeminen - ohjaaminen Kuivaharjoittelut Struktuuri Tuttua ja turvallista 1 uusi leikki yhdellä kertaa Vihellykset
Osallistumisen ja oppimisen tukeminen - ohjaaminen Opetuskeskustelu ja sanalliset ohjeet Kyselytekniikka Aikaisemmat tiedot esille Siltaaminen Huumori Mielikuvat
Osallistumisen ja oppimisen tukeminen - ohjaaminen Opetuskeskustelu ja sanalliset ohjeet Nimeäminen Vihjeiden antaminen Äänestäminen Yhteenveto Ydinkohtien toistaminen
Osallistumisen ja oppimisen tukeminen - ohjaaminen Näyttäminen Mallisuoritus Tietämättömäksi heittäytyminen Virheen tekeminen ja sen käsittely Yhdessä tekeminen
Osallistumisen ja oppimisen tukeminen - ohjaaminen Ryhmittelyt ja parien valinnat Etukäteen tuntisuunnitelmaan Hetero- tai homogeenisiä ryhmiä ja pareja Sosiaalisin perustein Taitojen perusteella
Osallistumisen ja oppimisen tukeminen - ohjaaminen Palaute Rohkaisu ja kannustus!!! Sanallinen ja kosketus Yksilöllinen ja yhteinen Oppilaiden yksilöllinen huomioiminen Oppimisympäristön luominen