Tekstin moniäänisyys tutkittavana

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Advertisements

Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
Novellin analyysin käsitteitä
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Kommentti ÄI1.
HOITO JA HUOLENPITO pääsivulle Palaa takaisin Versolaan! SISÄLLYS
Palautetaidot ja opponointi
Lähdemerkinnät Mervi Kuismanen 2013.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
Runo tekstitaidon kokeessa
Terveysosaaminen ja media
Journalistisia tekstilajeja
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
Miehen kohtaaminen Miehen tapa viestiä Miestyön foorumi III Ounasvaaran pirtit, Rovaniemi Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija.
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Essee on kirjoitelma, jossa on paljon kirjoittajan omia ajatuksia.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Päättötyön esittelyohjeet
Tekstien moniäänisyys
Sadun ominaispiirteitä Satujen tehtävänä on antaa toivoa!
Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
Tekstilaji eli genre Tekstilajeilla on eri tehtäviä.
Tekstilajit, tekstityypit
Vanhoja tekstitaidon yo-kokeita
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
T IEDONHAKUPROSESSI Monta tärkeää vaihetta. M ISTÄ HAKISIT TIETOA ? Sukusi vaiheista Aleksis Kivestä Kauhavan nuorisovaltuuston päätöksistä Lauseennvastikkeista.
RAKENNE TARKOITUKSEN MUKAAN! Asiatekstin tyypillisiä rakennemalleja 1 Sari Toivakka.
AI8 Tekstin keinot, uutinen Tekstin keinot Kappalejaolla voidaan auttaa lukijaa hahmottamaan tekstiä ja sen pääkohtia. – Kappaleen alussa tulee.
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
Proosatekstin analyysi
9lk kirja-analyysi.
Tieteellisen tekstin piirteitä
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Tutkielman teko-ohjeet
LÄHTEIDEN KÄYTTÖ.
Aineistoaine Särmä s. 359 Vastaa Särmä-kysymyksiin TK:sta s. 96
Tekstitaidon ylioppilaskoe
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Mitä tehtävänanto voi määrätä?
perustuvat geneettisiin etäisyyksiin.
Lähdemerkinnät Mervi Kuismanen 2013.
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
Äi9 Aineistopohjainen essee
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Artikkelin tyypillisiä elementtejä
Kansainväliset suhteet Uutistapahtumien seuraaminen
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
Konteksti polttopisteessä
ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus
Aineistosta kirjoittaminen
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Tekstikokonaisuuden analyysi
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Esityksen transkriptio:

Tekstin moniäänisyys tutkittavana Tekstikin voi olla yksi- tai moniääninen!

Tyypillisiä tekstitaitotehtäviä Tutki artikkelin / reportaasin / uutisen X moniäänisyyttä. Tutki ja arvioi tekstikokonaisuuden moniäänisyyttä. Keiden äänet kuuluvat artikkelissa X? Tuki tekstistä kuuluvien äänten sävyjä. Mikä merkitys moniäänisyydellä on reportaasissa / artikkelissa? 2010 k: Erittele reportaasia Siperia opettaa maahanmuuttajanuoria: miten lukija tunnistaa siitä moniäänisyyden, ja mitä tehtäviä moniäänisyydellä on tässä tekstissä?

Mitä moniäänisyys on? Monen (eri lähteestä tulevan) äänen läsnäoloa tekstissä Moniäänisessä tekstissä aktivoituu useita konteksteja Lähikäsitteitä: ääni, dialogisuus ja intertekstuaalisuus

Miten moniäänisyys konkreettisesti näkyy tekstissä? Lähteiden (kirjallisten tai suullisten) referointina Lähteiden siteerauksena: lainauksina Alluusioina ja intertekstuaalisina viittauksina Lähdeluetteloina Kirjoittajan oman äänen kuulumisena

MONIÄÄNISYYTTÄ TEKSTISSÄ Artikkelia varten haastateltu asiantuntija Artikkelin kirjoittaja Neljä lähdeteosta, joita artikkelin kirjoittaja on sekä referoinut että siteerannut. Artikkelin kokemusasiantuntija Artikkelin kuvamateriaalin ottaja Lähdeteosten kirjoittajat

Millaisissa teksteissä on yleensä moniäänisyyttä? Esimerkkejä moniäänisyydestä: Uniaiheisessa artikkelissa haastatellaan asiantuntijaa ja kokemusasiantuntijoita Lukiolaisen aineistoesseessä referoidaan kahta lähdettä Tv-dokumentissa haastatellaan tutkijaa ja kokemusasiantuntijaa Romaanissa tapahtumat kuvataan kahdesta näkökulmasta Välitunnilla jutustellessa kerrotaan eteenpäin toiselle, mitä toinen kaveri kertoi talvilomastaan Artikkelit Reportaasit Haastattelut Uutiset Henkilöjutut Dokumentit Puheet Tutkielmat Kaunokirjalliset tekstit sekä monet monet muut tekstit! TEKSTIT OVAT HARVOIN YKSIÄÄNISIÄ!

Tutki tekstin moniäänisyyttä 1. Etsi ensin kohtia, joista kuuluu selkeästi vain tekstin kirjoittajan ääni. Mikä on äänen sävy? Onko ääni neutraali, tuttavallinen, etäinen vai jokin muu? Miten ääni suhtautuu aiheeseensa? Ketä ääni edustaa? (kansaa, järjestöä, yritystä, ryhmää, yksilöä) Kuka puhuu ja missä roolissa? 2. Mitä muita ääniä löydät tekstistä? Keitä ne edustavat? 3. Mikä merkitys kuvilla, kuvateksteillä, grafiikalla, kainalojutuilla, lähteillä on? Keiden ääni niissä kuuluu? 4. Mistä kirjoittaja on hankkinut tietoa? Onko lähteitä? Keiden ääni niiden välityksellä kuuluu? Missä kohdissa on referointia? Onko suoria lainauksia? 5. Onko tekstissä haastateltu jotakuta? Ketä tai keitä? Millainen ääni hänellä tai heillä on? 6. Onko viittauksia joihinkin tunnettuihin teksteihin? (alluusioita tai intertekstuaalisuutta) 7. Pohdi lopuksi: Miksi tekstistä on ylipäätään tehty moniääninen? Mitä se tuo tekstiin? Mikä on eri äänien merkitys kokonaisuudessa? Mitä näkökulmia niiden avulla aiheeseen tuodaan? 8. Voiko ääniin luottaa? Kenen ääni on luotettavin? Miksi? Keiden näkökulmat korostuvat, keiden mahdollisesti puuttuvat? Onko ristiriitaisuuksia?

Tutki tekstin moniäänisyyttä! Tutki artikkelin moniäänisyyttä. Mitä tehtäviä moniäänisyydellä on? http://www.ts.fi/lukemisto/1074031111/Siperia+opettaa+maahanmuuttajanuoria http://www.menaiset.fi/artikkeli/hyva_olo/tartu_siihen_perhanan_hetkeen_mihin_tarvitsemme_naita_mietelauseita

Mistä kerrata? http://slideplayer.fi/slide/5774700/ http://www.xn--minjanikk-02ad.fi/AeI1-Tekstit-ja-vuorovaikutus-uusi-ops/Intertekstuaalisuus-ja-moniaeaenisyys/ Iso Särmä