Sosiaaliset mediat alakoulussa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

R2 OPISKELIJAT Opiskelijan viikko
. Rauman freinetkoulu.
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat Sanna, Laura, Nelli, Pilvi, Anne-Mari, Emilia, Suvi, Katariina, Elsa, Veera, Marjo-Riikka, Monika LUKO 1B.
Moodlen ohje opiskelijoille
Nuorten Tietokoneenkäyttö.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
SOME (sosiaalinen media)
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Veera Meuronen, Krista Valtonen, Maija Sorvo, Irina Ainasoja, Veera Niskanen, Elisa Luukko, Matleena Mäki-Petäjä, Sara Nurmi, Olli Sarvilinna, Maija Kokkonen,
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Lapsi ja internet Seppo Mentula
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
TURUN KOULUJEN 6. LUOKAN OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN KÄYTTÖTAITOKARTOITUS KEVÄT 2005 TOP-KESKUS Turun opetustoimi 2005.
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
Edusaimaa-opetusverkko HarjoitustyönHarjoitustyön esitys.
Tutustumispäivä  8.00 aamukahvi  8.05 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.10 Kuparivuoren koulussa opiskelusta, Vesa Malin  8.40 oppilaan.
Minun tiedonhankinnan ympäristö
Office 365 –pilvipalvelut UEF:n opiskelijoille
Täydellinen koulu.
Luento 1: mediakasvatuksesta kohti monilukutaitoa
Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
Muuttuva viestintä yhdistyskentän tukena
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Pikaviestimet ja niiden käyttö yhteiskunnassa Mediatekniikan seminaari Essi Julku
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Ops seminaari Askola.
Koppi-hanke Minna Saikkonen Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Jyväskylän Lyseon lukio Tikkakosken toimipiste THO / Minna Saikkonen.
LUKIOESITTELY VANHEMMILLE VIHERLAAKSON LUKIO
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OFFICE 365 PERUSTEET MATTI LÄHTEVÄNOJA, KUOPION KASVUN JA OPPIMISEN PALVELUALUE, KALLAVEDEN LUKIO.
Tervetuloa Kuparivuoren kouluun TUTUSTUMISPÄIVÄ
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
OFFICE 365 PERUSTEET MATTI LÄHTEVÄNOJA, KUOPION KASVUN JA OPPIMISEN PALVELUALUE, KALLAVEDEN LUKIO.
Vanhempainilta 3 c Keskustelun aiheet Esittelyt Laitoin vanhemmille kiertämään nimilistan, johon kaikki voivat merkitä puhelinnumeronsa oppilaiden.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
4. MONO-päivä Klo
SMART Table (Kaijan kokeilu)
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Tasa-arvosuunnitelma
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Lukiossa on tärkeää saada hyviä arvosanoja.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Yhteisopettajuus arjessa
Laaja-alainen arviointi
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Hanna Karlsson / Hanna Karlsson /
Oppilaiden omiin laitteisiin Antti Karvonen
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
Mediakasvatus tietotekniikan opettajankoulutuksen näkökulmasta
Miten KA1-projektissa voidaan hyödyntää eTwinning-alustaa.
Kevään markkinointiaktiviteetit
Kirjaston tiedonhaun opetus ja tiedonhakijan reitti
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Mikä? Kenelle? Miksi? Eeva-Riitta Yliniva 2017.
Esityksen transkriptio:

Sosiaaliset mediat alakoulussa Arjen ja koulun kohtauspaikka? Maiju Hiltunen Mesimaaria Lammi Iines Rautio

Kysely 4B-luokalle Hei! Tutkimme alakoululaisten sosiaalisen median käyttöä. Haluaisimme tietää miten juuri sinä käytät esimerkiksi meseä, skypeä tai muita tietotekniikan tarjoamia mahdollisuuksia olla yhteydessä tovereihisi!  Vastaa viivalle 1. Olen ___tyttö ___poika 2. Onko sinulla kotona tietokone käytettävissä? __ei __ kyllä 3. Onko tietokoneen käytölle sovittu jokin aikaraja? __ei __kyllä ___tuntia/päivä 4. Mitä pikaviestimiä käytät esimerkiksi messenger (msn), skype, sähköposti? Onko muita? 5. Missä nettiyhteisössä sinulla on profiili/tili? Missä? (Esim. facebook, irc-galleria, ii2) 6. Mitä seuraavista pikaviestimiin liittyvistä ominaisuuksista osaat käyttää?  tiedostojen jakaminen ___ videoneuvotteluihin ___ web kamera ___ ryhmäkeskustelu ___ 7. Mihin käytät pikaviestimiä? Raksi oikeat vastaukset. Pelaaminen ___ kavereiden kanssa yhteydenpito ___ tiedostojen jakaminen (esim. kuvat, linkit, musiikki, tekstitiedostot) ___ koulutehtävät___ muu Mihin? 8. Miten voisit hyödyntää pikaviestimiä koulutehtävien tekemisessä? Omia ideoita? 9. Haluaisitko käyttää pikaviestimiä enemmän kouluun liittyen, esimerkiksi ryhmätyön toteutuksessa? Pitäisikö opettajien antaa enemmän tehtäviä, joita voisi tehdä esimerkiksi sähköpostin tai Msn messengerin välityksellä?

Tuloksista Sähköposti ja MSN Messenger saivat kannatusta opiskelun apuvälineinä, kuten olimme ennalta arvelleetkin Suurin osa oppilaista osasi käyttää web-kameraa Noin puolet osasivat jakaa tiedostoja ja käyttää ryhmäkeskusteluja Harvat osasivat käyttää viedoneuvotteluja

Sosiaaliset mediat opettajan työkaluina Kun tutkimme vastauksia, syntyi vastausten ja mahdollisuuksien jaottelu neljään kategoriaan helposti. Siksi kehittelimmekin ajatusta näistä kategoroista toisiinsa vaikuttavana kehänä joka kasvaa ja laajenee jatkuvasti lasten oppiessa.

Neljä kategoriaa 1. SOSIAALISUUS Sosiaalisten taitojen harjoittaminen median avulla ja sen käytössä 2. ERI OPPIAINEISIIN INTEGROINTI Mahdollisuus, joka kulkee läpi kokonaisuuksien, sopivasti hyödynnettynä 3. KRIITTINEN MEDIAKASVATUS Oppilaan vastuu ja vapaus – turvallisuus ja opettajan vastuu 4. VAPAA-AIKA Vapaata surffausta, itsenäistä ja vertaisilta oppimista

Opettajalle: Tunne oppilaiden elämysmaailma, ota reipas hyppy tuntemattomaan ja uskalla kysellä ja ihmetellä Tutustu ja tutki – voit löytää uusia mahdollisuuksia ja työvälineitä Kanna vastuusi (media)kasvattajana

Miten sinä opettaisit näitä asioita? Kuinka hyödyntäisit opetuksessasi esimerkiksi: Youtubea Sähköpostia Msn Messengeriä Skypeä Blogeja Mahdollisuuksia on rajattomasti!