Aineistotyyppi työpaja

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Finnan tunnusluvut, luonnostelua (esitystä päivitetty 2.9.) Finnan konsortioryhmä 3.9. Tapani Sainio, Kansalliskirjasto.
Advertisements

Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Helsingin kaupunginkirjaston kokemukset lukulaitteiden lainauksesta ja digisisällön neuvotteluista.
ASIAKASLIITTYMÄ FinELib-päivä Ere Maijala Kansalliskirjasto.
FINNA Aki Lassila Kehittämispäällikkö Finnan konsortioryhmän kokous
TÄHTITIEDE: ASTROBIOLOGIA Kuvan lähde: Nasa. –Tähtitiedettä biologian ja maantieteen näkökulmasta –toinen pääteema on astrobiologia ja toinen taivaan.
Hyödynnä nettiä historiassa ja yhteiskuntaopissa.
Kirjastojen muuttuva toimintaympäristö Kirjasto 10 ja Lasipalatsin Kohtaamispaikka: uudet yhteistyömallit.
FINNA Aki Lassila Kehittämispäällikkö Finnan konsortioryhmän kokous
Finnan kansallisen näkymän palvelukonsepti
Finna-tilannekatsaus
Yhteinen eKirjasto Erkki lounasvuori Keskuskirjasto.
Kausijulkaisupäivät Helsingissä Vallilan fariseukset FinELib/Kansalliskirjasto Nelli-portaali ja e-lehdet.
Elektronisten aineistojen käyttöoikeudet - FinELib lisenssisopimukset.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Käyttöoikeuksien selventäminen Finnassa – metadata ja digitaaliset objektit Erkki Tolonen ja Maria Virtanen.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kuvailun muutoksen ohjaus Ryhmien roolit KUMEA:n kokous
Digitaalisten kirjastopalveluiden arkkitehtuuri NELLI, MIHI OLET MENOS? Triangelipäivät Turku Ari Rouvari.
Finna-tilannekatsaus
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna-Facebook Finnan viestintä- ja markkinointi -työpaja
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Erkki Tolonen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo,
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Erkki Tolonen Kuva: Joel Nokelainen, Helsingin kaupunginmuseo,
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin Käytettävyystyöryhmä
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatu ja käytännöt Työpaja TERVETULOA! &
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finnan käyttäjäkysely 2014 Eri aineistojen kiinnostavuus aineistotyypeittäin ja sektoreittain.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Arkistojen mukaantulon tilanne Finnassa Konsortioryhmän kokous Piia Naukkarinen.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna-tilannekatsaus Erkki Tolonen Finna-konsortioryhmä Kuva: Eeva Rista, Helsingin kaupunginmuseo,
Teema 3: Haasteet Uudet kuvailukäytännöt ja tarpeet: RDA, e-aineistot, avoin tieto Nina Hyvönen
riskienhallinnan työpohjia
Leena Paaskoski & Mikko Sola Finnan konsortioryhmä
Työpaja 2: Uudistunut Finna.fi viestintäkanavana
Datan ja aineistojen avaaminen Finnan avulla
Ajankohtaista Finnan kehityksessä yleisille kirjastoille
Finna-tilannekatsaus
Kuvailusäännöt, formaatti ja kirjastojärjestelmä
Finna.fi:n etusivu-uudistuksen suunnittelu
Uudella ilmeellä kohti käyttäjää
Finnan käyttäjäkysely 2016
Finnan kehittäminen Erkki Tolonen
Yleisten kirjastojen tulokset
Finnan käyttäjäkysely 2016
Datan ja aineistojen avaaminen Finnan avulla
Finna-tilannekatsaus
Finnan viestintätyöpaja
Finna-perehdytys Konsortio
Finna-tilannekatsaus
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Datan ja aineistojen avaaminen
Poimintoja käytettävyystesteistä ja palautteesta
finna ja aineistotyypit
Datan ja aineistojen avaaminen
Ydinpalvelu: käytettävyyden parantaminen
Photograph:Eeva Rista, Helsingin kaupunginmuseo,
Datan ja aineistojen avaaminen
Finna Aineistotyyppityöpaja
Aineistotyyppityöpajat
Aineistotyyppityöpajat
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Työpaja: englanninkielisiä tiedonlähteitä mediatekniikan opiskelijoille Kevät 2014, Kaisu Sallasmaa.
Celian äänikirjojen käyttö mobiililaitteilla
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Tutkimuksen avoimuus ja Erkki Kurenniemen sähkösoittimet -projekti
DATAN JA AINEISTOJEN AVAAMINEN FINNAN AVULLA
Finna.fi opettajille ja kouluille pilotti
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Datan ja aineistojen avaaminen Finnan avulla
Kuva: Samuli Paulaharju, 1907, Museovirasto, CC BY 4.0
Miten omat aineistot saadaan Europeanaan?
SFX:n haravointi Finnaan
Digiopastus kirjastossa – googlen kaikki mahdollisuudet
Esityksen transkriptio:

Aineistotyyppi työpaja 8.12.2017 Selvyyttä aineistotyyppeihin: sisältötyypin ja mediatyypin erottaminen  - uhka vai mahdollisuus? Tervetuloa!

Aikataulu 10:00 Pientä aamupalaa 10:15 Tervetuliaissanat 10:20 Alustukset   Käyttäjänäkökulma aiheeseen: Riitta Peltonen, Kansalliskirjasto (Finna) Kirjastojen, arkistojen ja museoiden näkökulmia Anna Viitanen, Vaski-kirjastot Pia Pursiainen, Kansanarkisto Aki Pohjankyrö Helsingin kaupungin museo Finna verrattuna Europeanaan ja muihin kansainvälisiin digitaalisiin kulttuuriperintöpalveluihin: Erkki Tolonen, Kansalliskirjasto (Finna) 11:35 Orientaatio: mitä ovat sisältö-, media- ja formaattityypit? 11:45 Katsaus nykyisiin haasteisiin (yhteinen aivoriihi) 12:00-13:00 Lounastauko (omakustanteinen lounas) 13:00 Haasteiden kiteytys teemoiksi 13:10 Työskentelyä ryhmissä (yksi edellisessä vaiheessa tunnistettu teema/ryhmä) 14:00-14:15 Tauko (pientä välipalaa) 14:15 Ryhmät esittelevät pohdintansa tulokset 15:00 Mitä haasteita erillisen sisältö- ja mediatyypin tai formaatin salliminen toisi (yhteinen aivoriihi) 15:30 Johtopäätökset: pitäisikö sisältötyyppi erottaa mediatyypistä ja formaatista? (Yhteinen keskustelu) 15:55 Loppusanat 16:00 Työpaja ohi

Orientaatio Sisältötyyppi, mediatyyppi, formaatti vai muu

Sanastoa: Sisältö- ja mediatyyppi ja formaatti Sisältötyyppi (melko korkealla tasolla: esine, valokuva, artikkeli, lehti, kirja, kartta, asiakirja, musiikki, haastattelu, taideteos) Mediatyyppi verkossa saatavilla oleville digitaalisille aineistoille (kuva, video, ääni, teksti) Formaatti (pdf, jpg, mp3, wma, avi, dvd, paperi, negatiivi ym.) (sekä verkossa saatavilla olevat että fyysiset ilmentymät)

Sisältötyyppi: Mediatyyppi: Formaatti: Muu:

Katsaus nykyisiin ongelmiin

Nykytila- Mitä asiakkaat etsivät väärien kategorioiden alta? Miettikää edustamanne organisaation tarjoamia aineistoja, mitä niistä asiakkaan on vaikea löytää koska hän käyttää rajaimena väärää tyyppiä? Kirjoittakaa esimerkkejä post-it lapuille esimerkki per lappu Tuokaa laput seinälle SEKTORI Kuvia vanhoista pyöristä Otsikko: ____________________________________ 15 min Itsenäistä työskentelyä Kuva Asiakas rajaa: ____________________________________ Esine Todellinen luokittelu: _______________________________

Ongelmien prosessointia: 8x8 aivoriihi

Vaihe 1: 8x8 aivoriihi ideointi – mitä loppukäyttäjä etsii? Esinetutkijat Valokuvat esineistä Historian opiskelijat Peruskoulujen opettajat Jne. Koululaiset Vaihe 1: 8x8 aivoriihi ideointi – mitä loppukäyttäjä etsii? 1A: Sisäkehä – keitä loppukäyttäjät ovat? Kirjoittakaa keskimmäiseen ruutuun ongelmallinen aineisto esim. valokuvat esineestä Ideoikaa ensimmäiselle kehälle, mitkä eri asiakasryhmät (esim. opettajat) voisivat olla kiinnostuneet tämän tyyppisestä aineistosta (ei ole pakko saada täydet 8 kpl, kehän voi jättää vajaaksi)

Vaihe 1: 8x8 aivoriihi ideointi – mitä loppukäyttäjä etsii? 1B: Ulompi kehä – miten erilaiset käyttäjät yrittäisivät hakea/rajata hakutuloksia? Kopioikaa sisäkehälle ideoidut käyttäjäryhmät ulompien ideointiruudukoiden keskipisteeseen Ideoikaa ulomman kehän kuhunkin ideointiruudukkoon, millä kyseinen käyttäjäryhmä yrittäisi hakea /rajata hakutuloksia (ei ole pakko saada täydet 8 kpl, kehän voi jättää vajaaksi) Esinetutkijat Valokuvat esineistä Historian opiskelijat Historian opiskelijat Peruskoulujen opettajat Jne. Koululaiset Haku aihesanalla esim. polkupyörä Peruskoulujen opettajat Tyyppi: Kuva Jne. Koululaiset Ehkä vuosi

Vaihe 2: Millaisiin rajaintarpeisiin nämä lähestymistavat on kiteytettävissä?  Onko näistä tunnistetuista tavoista erotettavissa tarve käyttää joko jotain yksinään sisältötyyppi, mediatyyppi tai formaatti? tai yhdistelmää kahdesta näistä? Sininen post-it laput Mitä muita rajaintarpeita tästä nousee esiin? Vihreä post-it laput