YHTEISET PERUSASIAT KASVUN JA OSALLISUUDEN EDISTÄMINEN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Advertisements

Hoitotyön keskeiset käsitteet
WHO: n terveyden edistämisen tavat
Psyykkinen itsesäätely
Kouluterveydenhuolto Koulutulokkaan vanhempainaamu.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Orientaatio opintojaksoon Eläintenhoidon perusteet S15LELHOA JA S15LELHOB ANNIKA HEIMONEN.
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Ajankohtaista sairaanhoitajakoulutuksessa Jaana Kemppainen Osaamisaluevastaava.
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Persoonallisuuden kehitys
Yhteiset tutkinnon osat 35 osp Pakolliset osa-alueet 19 osp Valinnaiset osa-alueet 16 osp → syventävät pakollisten osa-alueiden sisältöjä.
Väkivaltatyö Etelä-Pohjanmaalla 1) Väestötaso 2) Ammattilaiset 3) Päättäjät Kehittämissuunnittelija Veli-Matti Saarinen.
Nuoret, terveys ja arkielämä (TE 2) Tavoitteena on, että opiskelija oppii tarkastelemaan elämäänsä aikuisuuden ja vanhemmuuden näkökulmasta pohtii ja tarkastelee.
Arviointi osana oppimisprosessia
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Laaja-alainen osaaminen
IHMISEN TOIMINTA - Tavoitteellista - Tiedostettua ja tiedostamatonta
Työkyvystä huolehtiminen osaksi opiskelijoiden arkea Loviisan malliin
Liiketalouden opiskelu
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4
3. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
TERVEYDEN JA HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN RISTIJÄRVEN KUNNASSA
Nopolan koulu Opettajien veso
TE1 Terveyden perusteet
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Osana sivistysteknologiaa
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Yleisimpiä tarkasteltavia näkökulmia (1/3):
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Hyvinvointia kestävästi
Opetustoimi osana Jyväskylää
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
AISTIT JA VUOROVAIKUTUS ASIAKKAAN KOHTAAMISESSA
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Perheeseemme kuuluu erityislapsi
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Sosiaalialan tehtävärakenne
Sisältöalueet esiopetuksessa
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Suuhygienisti (AMK), 210 op
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
Luovat menetelmät osallisuuden ja osaamisen tukena
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
Iäkkäiden yhteen sovitettujen palvelujen kokonaisuus Päijät-Hämeessä Tiedotustilaisuus Anu Olkkonen-Nikula, I&O kärkihankkeen muutosagentti.
Talvityhyt-seminaari turvallisuutta - terveyttä - työkykyä -
5. Eettinen vastuullisuus
shine Strong human increases new energy
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Uusi suunta työelämään -hanke
SOSIONOMI 210 OP Sosionomi osaa ratkaista sosiaalialan ongelmia, ennakoida tulevaisuuden muutoksia, tuottaa ja kehittää sosiaalipalveluja. Hän osaa ohjata.
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Osallisuuden toimintamalli
Kaikki osaamisalat tutkinnon osittain Ops 2018
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Maakunta- ja sote-uudistuksen jälkeen
Kaikille pakolliset tutkinnonosat
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

YHTEISET PERUSASIAT KASVUN JA OSALLISUUDEN EDISTÄMINEN TERVEYDEN, TOIMINTAKYVYN JA HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN YHTEISET TUTKINNONOSAT MATEMATIIKKA ÄIDINKIELI

YHTEISET PERUSASIAT Orientaatio (ei ammattitaitovaatimuksista, oppilaitoksen käytännöt, tvt) Lait, toimintaperiaatteet ja palvelut (eettiset periaatteet, sosiaali- ja terveysalan lainsäädäntö, kestäväkehitys, palvelujärjestelmä) Suunnitelmallinen ja asiakaslähtöinen työskentely  (oman työn suunnittelu, yrittäjämäinen toiminta, kasvatus-, hoito ja palvelusuunnitelmat, osallisuus) Vuorovaikutus (monikulttuurisuus, kohtaaminen, selkokieli) Turvallisuus (omavalvonta?, aseptiikka) Työhyvinvointi (ergonomia, työn riski- ja kuormitustekijät) Ammatillinen kasvu ? (Työssäoppimassa?, esimerkiksi blogi/porfolio) Ravitsemus (suositukset, erityisruokavaliot) Toiminta digitaalisessa ympäristössä Yhteiskunnassa ja kansalaisena toimiminen Kestävän kehityksen edistäminen Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen Työelämässä toimiminen TERVEYDEN, TOIMINTAKYVYN JA HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN Toimintakyvyn edistäminen (voimavaralähtöinen työote)  Työmenetelmät ja apuvälineet Fysiologia, anatomia ja tautioppi Kansansairaudet ja perushoito  Lääkehoito Ensiapu Toiminnalliset menetelmät: Liikunta KASVUN JA OSALLISUUDEN EDISTÄMINEN Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kehitys ja hyvinvointi Kasvatus –ja ohjaustyö - Toiminnalliset menetelmät: Taide ja kulttuuri Yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta Matematiikka

ORIENTAATIO ei ammattitaitovaatimuksista, oppilaitoksen käytännöt, tunnukset ja opiskelujärjestelmät Aloituspaketti, itsenäisesti tehtävä - tutorope/ro antaa osana HOKS-keskustelua ryhmäytyminen Ammatillinen kasvu HOKS-keskustelu Osaamisen tunnistaminen Portfolio? Opiskeluvalmiudet YHTEISET PERUSASIAT Lait, toimintaperiaatteet ja palvelut (eettiset periaatteet, sosiaali- ja terveysalan lainsäädäntö, kestäväkehitys, palvelujärjestelmä) Suunnitelmallinen ja asiakaslähtöinen työskentely  (oman työn suunnittelu, yrittäjämäinen toiminta, asiakassuunnitelmat, osallisuus) Vuorovaikutus (monikulttuurisuus, kohtaaminen, selkokieli) Turvallisuus (omavalvonta?, puhtaus, aseptiikka) Työhyvinvointi (ergonomia, työn riski- ja kuormitustekijät) Hyvinvoinnin ulottuvuudet (holistinen ihmiskäsitys, lepo, seksuaalisuus, ravitsemus (suositukset, erityisruokavaliot)) Opiskelu- ja ura- suunnitteluvalmiudet

Vuorovaikutus KASVUN JA OSALLISUUDEN EDISTÄMINEN Asiakkaan rohkaiseminen vuorovaikutukseen  Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiomenetelmät (ehdotettu myös yhteiseen osioon) Ryhmädynamiikka, ryhmän ohjaaminen  YHTEISET PERUSASIAT Vuorovaikutustaidot, non-verbaalinen viestintä Ryhmässä toiminen Kielen, kulttuurin ja katsomuksen huomioiminen  Asiakkaan ja lähiverkoston kohtaaminen  arvostavasti ja yksilöllisesti Asiakaslähtöisyys Ammatillinen vuorovaikutus Selkokieli  TERVEYDEN, TOIMINTAKYVYN JA HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN Kohtaaminen / Toiminnan ohjaaminen arkitilanteissa Vuorovaikutus erilaisten asiakkaiden kanssa esim. saattohoito, kipupotilas, muistisairas, aggressiivinen asiakas Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen (äidinkieli) Taide ja luova ilmaisu

Hyvinvoinnin ulottuvuudet KASVUN JA OSALLISUUDEN EDISTÄMINEN Ympäristön puhtaus ja viihtyisyys Osallisuuden vahvistaminen: Tuetaan asiakasta tunnistamaan hyvinvointiinsa vaikuttavia tekijöitä Eri asiakasryhmien hyvinvoinnin havainnoiminen  YHTEISET PERUSASIAT Holistinen ihmiskäsitys Havainnointi Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi Ravitsemus ja suun terveys (tämä laajemmin!) seksuaalisuus lepo ja uni  liikunta, ulkoilu itsetunto elämänkatsomus ja arvot Tunteet oppiminen Ihmissuhteet päihteet itsensä toteuttaminen toimeentulo arjessa selviytyminen TERVEYDEN, TOIMINTAKYVYN JA HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN Eri asiakasryhmien hyvinvoinnin havainnoiminen ja edistäminen Perhe- ja lähisuhdeväkivallan ja kaltoinkohtelun tunnistaminen Omahoitoon ja elämäntapa-muutoksiin motivointi  Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen

Turvallisuus ja työhyvinvointi KASVUN JA OSALLISUUDEN EDISTÄMINEN Ympäristön puhtaus ja viihtyisyys Ergonomia tässä työympäristössä YHTEISET PERUSASIAT Asiakasturvallisuus Työturvallisuus Työhyvinvointi ja työturvallisuusohjeet ja määräykset, turvallisuussuunnitelma Ergonomisen työskentelyn periaatteet omavalvonta Turvallisuusriskit ja vaaratilanteet, tapaturmien ehkäisy Hygienia ja aseptiikka TERVEYDEN, TOIMINTAKYVYN JA HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN Hoitotyön fyysiset kuormitustekijät  Vaaratilanteesta ilmoittamisen käytännöt Ergonomia hoitotyössä ja tuki-ja liikuntaelinongelmien ehkäisyssä Terveysliikunta, asiakkaan näkökulma Tartuntatautien torjuntatyön säädökset Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen

Lait, toimintaperiaatteet ja palvelut KASVUN JA OSALLISUUDEN EDISTÄMINEN Lapsiperheiden palvelut Vammaispalvelut Työllisyyspalvelut YHTEISET PERUSASIAT Lakisääteisyys ja lähihoitajan työtä ohjaavat keskeiset lait (yleisellä tasolla!) Lähihoitajan eettiset periaatteet Palvelujärjestelmä Palvelun tarjoajat Palveluryhmät Palvelun tarpeen arviointi  Kestävä kehitys TERVEYDEN, TOIMINTAKYVYN JA HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN  Vanhuspalvelut Mielenterveyspalvelut Päihdepalvelut Terveyspalvelut Yhteiskunnassa ja kansalaisena toimiminen Kestävän kehityksen edistäminen

Suunnitelmallinen ja asiakaslähtöinen työskentely KASVUN JA OSALLISUUDEN EDISTÄMINEN Kasvatus- oppimis- ja palvelusuunnitelmat YHTEISET PERUSASIAT Oman työn suunnittelu Hoito- ja kasvatustyön prosessi (tiedon keruu, tavoitteet, arviointi) Tiedonkeruumenetelmät: toimintakyvyn arviointi Raportointi Työryhmänjäsenenä toimiminen TERVEYDEN, TOIMINTAKYVYN JA HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN Hoito ja palvelusuunnitelmat Yrittäjämäinen toiminta Yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta Viestintä ja vuorovaikutus-osaaminen 

Huomioita: - ruotsi / enkku, voisi integroitua osaamisalaopintoihin Huomioita: - ruotsi / enkku, voisi integroitua osaamisalaopintoihin? Saa kannatusta - miten huomioidaan asiat, jotka tulevat vasta K3 tasolla? - oppimispäiväkirja/blogi työpaikalla ja näytön aikana? N16E ja N17EF testaavat tänä lukuvuotena

KASVUN JA OSALLISUUDEN EDISTÄMINEN: Kehitys ja elämänkaari Elämänkaariajattelu, holistinen ihmiskäsitys Kehitykseen vaikuttavat tekijät Fyysinen kehitys elämänkaaren eri vaiheissa (kehollisuus, lapsen kasvu, motorinen kehitys, ikääntyminen)  Kognitiivinen kehitys elämänkaaren  eri vaiheissa (ajattelu, kieli, muisti, oppiminen) Persoonallisuuden kehitys elämänkaaren eri vaiheissa (temperamentti, itsetunto) Sosiaalinen kehitys elämänkaaren eri vaiheissa (vuorovaikutus- ja tunnetaidot) Tuen tarpeen tunnistaminen ja varhainen puuttuminen

KASVUN JA OSALLISUUDEN EDISTÄMINEN: Toiminnalliset menetelmät Toiminnalliset menetelmät kasvatus, ohjaus ja opetustyössä Taide ja kulttuuri osallisuuden edistämisessä Taide ja kulttuuri

KASVUN JA OSALLISUUDEN EDISTÄMINEN: Kasvatus, opetus ja ohjaustyö Oppimisen tukeminen (teoriaa oppimisesta ja arjen oppimistilanteiden luominen) Päivittäisissä toiminnoissa ohjaaminen Osallisuuden edistäminen Toimintaympäristö: oppimista tukeva ja esteetön Apuvälineiden ja teknologian hyödyntäminen Toiminnalliset menetelmät Taide ja kulttuuri

Ravitsemus YHTEISET PERUSASIAT KASVUN JA OSALLISUUDEN EDISTÄMINEN TERVEYDEN, TOIMINTAKYVYN JA HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN