Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kaikki osaamisalat tutkinnon osittain Ops 2018

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kaikki osaamisalat tutkinnon osittain Ops 2018"— Esityksen transkriptio:

1 Kaikki osaamisalat tutkinnon osittain Ops 2018
Sairaanhoito ja huolenpito SAHU: Kotihoidossa toimiminen Sairaanhoitotyössä toimiminen Vammaistyö VAM: Osallisuuden edistäminen vammaistyössä Toimintakyvyn ylläpitäminen ja edistäminen vammaistyössä Muut perustutkinnon osaamisalat: jalkojen hoito suun terveydenhoito perustason ensihoito Ikääntyvien hoito ja kuntoutuminen, IHKU: Kotihoidossa toimiminen Ikääntyvien osallisuuden edistäminen Lasten ja nuorten kasvatus ja hoito LANU: Lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen Lapsen, nuoren ja perheen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen Mielenterveys- ja päihdetyö, MP Mielenterveys-ja päihdetyössä työskenteleminen Mielenterveys-ja päihdetyö asiakas-ja verkostotyössä Hannele Lindstrand

2 Ikääntyvien hoidon ja kuntoutumisen-
sekä sairaanhoidon ja huolenpidon osaamisalat Kotihoidossa toimiminen 40 osp: Hoitotyö kotona, arjen tuki yhteistyö asiakkaan ja läheisten, työryhmän ja verkoston kanssa toimintakyvyn edistämisessä kotona toteutettavat hoitotoimenpiteet lääkehoitoa kotona toteuttaa saattohoitoa kotona palveluohjaus kotona asumisen tukeminen: sairauksien hoito, ravitsemuksesta puhtaudesta huolehtiminen, liikunnan ohjaaminen, ja teknologian hyödyntäminen, kodinturvallisuuden ja esteettömyyden arviointi ylläpitää ja edistää omaa turvallisuuttaan, työkykyään ja työhyvinvointiaan hyvinvointialan yrittäjyys Työpaikalla järjestettävä koulutus: Kotihoidossa toimiminen,12 osp (8viikkoa) Työssä : Kotihoidossa ja palveluasumisen yksiköissä: palvelutalossa, tehostetun palveluasumisen yksikössä Hannele Lindstrand

3 Kotihoitotyön perusteet (3 osp)
Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt Hoitotyö kotona, 12 osp  Kotihoitotyön perusteet (3 osp) sosiaali- ja terveysalaa ohjaavat säädökset, ohjeet ja määräykset eettiset periaatteet hoito- ja palvelusuunnitelman laatiminen omavalvontasuunnitelmat ja laatusuositukset palveluverkostotyö tukipalvelut  lähiopetus Peda.net-tehtävät käytännön työn harjoitukset ryhmissä/pareittain case- tehtävät Hoitotyön toiminnot (4 osp): Toimintakyvyn tukeminen Voimavarojen, toimintakyvyn ja tuen tarpeen arviointi päivittäisissä toiminnoissa tukeminen ihon, jalkojen ja suun hoito kivun arviointi ja lievittäminen aseptiikka ja turvallisuus lähiopetus Hoitotyön toimenpiteet (4 osp): Tutkimukseen ohjaaminen Laboratorionäytteet Suoniverinäytteet Haavanhoito EKG Lisähapen antaminen Liman imeminen Katetrointi ja kystofix Avanteiden hoitaminen Dialyysi Lääkkeettömän infuusiopussin vaihtaminen (perusliuos) Hannele Lindstrand

4 Kotihoidon asiakkaan hoito ja ohjaus, 5 osp
Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt  Saattohoito (1 osp) Saattohoidon periaatteet ja suositukset Kotisaattohoito Hoitotahto Kuoleman kohtaaminen Läheisten tukeminen  lähiopetus Peda.net-tehtävät käytännön työn harjoitukset ryhmissä/pareittain case- tehtävät Kotihoidon asiakkaan hoito ja ohjaus, 5 osp Elimistön rakenne ja toiminta ikääntyessä (2 osp) anatomia, fysiologia ja patofysiologia lähiopetus yksilö/pari/ryhmätehtävät opintokäynti/vierailija Ikääntyvien yleisimmät sairaudet ja toiminnanvajaukset sekä niiden hoito (3 osp) Hauraus- raihnausoireyhtymä (HRO) Monisairastavuus Muistisairaudet Sydän- ja verisuonisairaudet Diabetes Neurologiset sairaudet Infektiosairaudet Osteoporoosi Nivelten sairaudet Delirium Virtsaamis- ja ulostamisvaivat lepo ja uni Omahoidon tukeminen Hannele Lindstrand

5 Lääkehoidon yhteinen osa (1 osp)
Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt  Lääkehoito, 3 osp Lääkehoidon yhteinen osa (1 osp) Ikääntyvien lääkehoito (2 osp)   lääkehoitosuunnitelma ja sen noudattaminen yleisimmät lääketietokannat lääkkeiden käsittely, annostelu ja antaminen annoslaskut ja yksikkömuunnokset lääkemääräyksen tulkinta ja voimassaoloaika sekä lääkkeiden käyttö, säilyttäminen ja hävittäminen muisti-, pitkäaikais- ja kansansairauksien sekä psyykkisten sairauksien lääkehoito lääkehoidon kokonaisuuden arviointi ja ohjaus Ikääntyvän lääkehoidon erityiskysymyksiä käytännön harjoituksia lääkkeiden käsittelyyn, annosteluun ja lääkehoidon ohjaukseen sekä lääketietokantojen käyttöön erillinen lääkelaskukoe mahdollisuus suorittaa LOVeLOP lääkehoidon verkkokurssi lähiopetus Peda.net-tehtävät pari- ja pienryhmätehtävät  Vuorovaikutus ja mielenterveyden tukeminen, 3 osp  Mielenterveys (2 osp) Vuorovaikutus ja kohtaaminen (1 osp)  Ikääntyvän mielenterveyteen vaikuttavat tekijät Mielenterveyden tukeminen Positiivinen mielenterveys Ikääntyvien päihdeongelmat Lähisuhdeväkivalta Kaltoinkohtelu Yksinäisyys Vuorovaikutustilanteet Haastavat vuorovaikutustilanteet  lähiopetus harjoitukset vuorovaikutustilanteista Kodinhoito ja ravitsemus, 2 osp kodinhoito ja vaatehuolto jätteiden lajittelu Ikääntymisen vaikutukset ravitsemukseen ravitsemussuositukset ja erityisruokavaliot ravitsemustilan ja nestetasapainon arviointi ravitsemuksen ja ruoan hankinnan ohjaus Syömiseen liittyvät ongelmat ja niiden hoitaminen tehtävä: Ravitsemuksen, ravitsemustilan ja nestetasapainon arviointi  Hannele Lindstrand

6 Kotona asumisen tukeminen, 3 osp
 Osa-alue  Opintojakson nimi ja osaamistavoite  Sisällöt  Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt Kotona asumisen tukeminen, 3 osp Liikunnan ohjaaminen ja teknologian hyödyntäminen kotona (2 osp) Kodin turvallisuus ja esteettömyys (1 osp) kotikuntoutus ulkoilu ja arkiliikunta virtuaalipalvelut ja etäohjaus kotihoitotyössä apuvälineiden, ympäristöhallintalaitteiden, turvateknologian ja hyvinvointia tukevan teknologian käyttö ergonomia ympäristön turvallisuuden ja esteettömyyden arviointi ja huomioiminen kodin muutostyöt lähiopetus Peda.net-tehtävät Pari/ryhmätehtävät: Kaatumavaarakartoitus Esteettömyyskartoitus Käytännön harjoitukset: ergonomia ja apuvälineiden käyttö liikuntaohjaus kotona asiakkaan ohjaaminen älykuntosalilla Työelämätaidot, 1 osp ammatillinen vuorovaikutus hyvä työyhteisö työkyvyn ja työhyvinvoinnin ylläpitäminen työturvallisuus, turvallisuussuunnitelmat työehtosopimus, työnhakuasiakirjat ja työsopimus Työelämätaidot : sisältyy näyttökriteerinä Kotihoidossa toimimiseen oppimistehtävä Sosiaali- ja terveysalan turvakortti (7h) Tukena Yhteiset opinnot: Työelämässä toimiminen, 2 osp ja Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen, 2 osp Opiskelija voi halutessaan lunastaa maksullisen Sosiaali- ja terveysalan turvakortin Työpaikalla järjestettävä koulutus: Kotihoidossa toimiminen 12 osp (8 viikko) Työpaikkoja kotihoito palveluasuminen koulutussopimus/oppisopimus lisäksi opintojaksoihin liittyviä erilaisia projekteja työpaikoilla osaamisen osoittamisen suunnitteleminen oppilaitoksella (yksi päivä jakson toiseksi viimeisellä viikolla) Hannele Lindstrand

7 kuntoutumisen osaamisala
Ikääntyvien hoidon ja kuntoutumisen osaamisala Ikääntyvien osallisuuden edistäminen 35 osp: Ikääntyvä yhteiskunnan jäsenenä: työskentely säädösten, toimintaperiaatteiden, arvojen ja eettisten periaatteiden mukaan Toiminta ja yhteistyö ikääntyvän ihmisen kanssa Toimintakyvyn arviointi ja tukeminen: fyysinen-, psyykkinen- ja sosiaalinen ikääntyminen ohjata palveluiden käytössä ja valintojen tekemisessä Mielekkään elämän edistäminen: liikunta, seksuaaliterveys, toiminnalliset ja luovat menetelmät ja ryhmän ohjaaminen työyhteisön jäsenenä ja yhteistyöverkostoissa toimiminen arvioida ja kehittää toimintaansa Työpaikalla järjestettävä koulutus: Ikääntyvien osallisuuden edistäminen,12 osp (8viikkoa) Työssä : Kotihoito ja palveluasuminen, päiväkeskus/ toimintakeskus, sairaala Hannele Lindstrand

8  Osa-alue  Opintojakson nimi ja osaamistavoite  Sisällöt  Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt  Ikääntyvän ihmisen toimijuuden ja osallisuuden tukeminen, 8+1 osp Ikääntyvä yhteiskunnan jäsenenä, 3osp: elämänlaatu ikääntyminen palveluohjaus, verkostotyö ja moniammatillisuus lainsäädäntö itsemääräämisoikeus ja etiikka syrjäytyminen ja yksinäisyys  lähiopetus Peda.net-tehtävät ryhmä/parityöskentely yhteisopettajuus tehtäväkokonaisuus (1 osp): Toiminta ja yhteistyö ikääntyvän ihmisen kanssa: ikääntyvän haastattelu, havainnointi, arviointi ja ohjaus oman toiminnan arviointi, dokumentointi ja esittely Ikääntyminen eri kulttuureissa, 1osp kulttuurisensitiivisyys elämänhistorian merkitys ikääntyessä monikulttuurinen hoitotyö lähiopetus  Toimintakyvyn tukeminen ja arviointi (3 osp) Psyykkinen vanheneminen, 1 osp toimintakyky ikääntyessä toimintakyvyn kokonaisvaltainen arviointi Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky Toimijuuden ja osallisuuden tukeminen arjessa Psyykkisen toimintakyvyn tukeminen Geronteknologia toimintakykyä tukemassa oman toiminnan arviointi, dokumentointi ja esittely  Hannele Lindstrand

9 Toiminnalliset ja luovat menetelmät, yksilö ja ryhmät, 3 osp
 Osa-alue  Opintojakson nimi ja osaamistavoite  Sisällöt  Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt  Mielekkään elämän edistäminen, 8+2osp Ikääntyvien liikunnan ohjaus ja liikuntapalvelut ja Ikääntyvien seksuaaliterveyden edistäminen, 2 osp Ikääntyvien liikunnanohjaus Ikääntyvien liikuntapalvelut lähiopetus tutustuminen ikääntyvien liikuntapalveluihin yhteisopettajuus tehtäväkokonaisuus: Ryhmän ohjaaminen toiminnallisin ja luovin menetelmin (2 osp): toteutetaan yhteistyössä työelämän ja kolmannen sektorin kanssa välitapaamiset oppilaitoksella oman vastuuopettajan kanssa toiminnan dokumentointi ja esittely muille Ikääntyvien sosiokulttuurinen aktivoiminen, 3 osp Ikääntyvän ihmisen laadukkaan omannäköisen elämän tukeminen arjessa Mielekästä arkea tukeva suunnitelma, toteutus ja arviointi Kulttuuri Elämänkatsomus Toiminnalliset ja luovat menetelmät, yksilö ja ryhmät, 3 osp musiikki, 1 osp toiminnalliset ja luovat menetelmät, 2 osp Toiminnallisten ja luovien menetelmien suunnittelu eri asiakasryhmille, suunnitelman toteuttaminen ja arviointi Hannele Lindstrand

10 ammatillinen vuorovaikutus hyvä työyhteisö
Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt  Työelämätaidot ja yrittäjyys 4 osp Työelämätaidot 1 osp ammatillinen vuorovaikutus hyvä työyhteisö työkyvyn ja työhyvinvoinnin ylläpitäminen työturvallisuus, turvallisuussuunnitelmat työehtosopimus, työnhakuasiakirjat ja työsopimus lähiopetus oppimistehtävä Sosiaali- ja terveysalan turvakortti (7h) Tukena Yhteiset opinnot: Työelämässä toimiminen, 2 osp ja Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen, 2 osp Opiskelija voi halutessaan lunastaa maksullisen Sosiaali- ja terveysalan turvakortin Yrittäjyys 1 osp oman osaamisen tuotteistaminen hyvinvointialan yrittäjyys oppimistehtävä (liiketoimintasuunnitelman laatiminen) Kielitaito, 2 osp: Ruotsi, 1 osp Englanti, 1 osp alakohtaisen kielitaidon hallinta: erilaiset asiakastilanteet esim. asiakkaan kohtaaminen, tulohaastattelut, asiakkaan ohjaaminen suulliset ja kirjalliset harjoitukset ja oppimistehtävät Tukena Yhteiset opinnot: Ruotsi, 1 osp ja Englanti, 3 osp Työpaikalla järjestettävä koulutus: Ikääntyvien osallisuuden edistäminen 12 osp (8viikkoa) Työpaikkoja kotihoito palveluasuminen päiväkeskus/toimintakeskus sairaala koulutussopimus/oppisopimus lisäksi opintojaksoihin liittyviä erilaisia projekteja työpaikoilla osaamisen osoittamisen suunnitteleminen oppilaitoksella (yksi päivä jakson toiseksi viimeisellä viikolla) Hannele Lindstrand

11 Lasten ja nuorten kasvatuksen ja hoidon osaamisala
Lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen, 40 osp Pedagogisen toiminnan toteuttaminen lapsille ja nuorille asiakkaan osallisuuden edistäminen varhaiskasvatuksessa työskentely varhaiskasvatuksen säädösten, toimintaperiaatteiden, arvojen ja eettisten periaatteiden mukaan toimia vuorovaikutuksessa lapsen ja huoltajan kanssa ja toimia työyhteisön jäsenenä ja monialaisen yhteistöverkoston kanssa edistää lapsen terveyttä, turvallisuutta ja hyvinvointia kehittää lapsen tunnetaitoja ja yhdessä toimimista edistää lapsen kielen kehitystä sekä ajattelu- ja ongelmanratkaisutaitoja edistää lapsen leikkiä ja liikkumista edistää lapsen kulttuurista, katsomuksellista ja eettistä ajattelua suunnitella työtään ja tehdä monialaista yhteistyötä käyttää varhaiskasvatuksen työtapoja, -välineitä ja materiaaleja ylläpitää ja edistää omaa turvallisuuttaan, työkykyään ja työhyvinvointiaan arvioida ja kehittää toimintaansa. Työpaikalla järjestettävä koulutus: Lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen 12 osp (8 viikkoa) Työssä: varhaiskasvatuksen toimipaikat; päiväkoti kerhotoiminta esiopetus Hannele Lindstrand

12 kerhotoimintaa tms. lapsille
Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt Lapsen kehitys ja oppiminen, 2osp alle kouluikäisen lapsen fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kehitys kiintymyssuhde temperamentti puolustusmekanismit itsesäätelytaidot lähiopetus kerhotoimintaa tms. lapsille   Varhaiskasvatus, 11 osp varhaiskasvatusta ohjaava lainsäädäntö, varhaiskasvatussuunnitelma, lastensuojelulain ilmoitusvelvollisuus lapsen varhaiskasvatussuunnitelma havainnointi työmenetelmänä varhaisen tuen tarpeiden tunnistaminen osallisuus lapsen ohjaaminen arjen tilanteissa varhaiskasvatuksen työtavat sekä toiminnan suunnitteleminen ja ohjaaminen leikki varhaiskasvatuksen menetelmänä teknologian hyödyntäminen varhaiskasvatuksessa lasten mediakasvatus sukupuolisensitiivinen ohjaaminen lapsen tunnetaidot kielen kehityksen edistäminen matemaattisten ja ongelmaratkaisutaitojen edistäminen, vaihtoehtopedagogiikka oppimistehtäviä Peda.netissä tutor-opiskelijana toimiminen Varhaiskasvatuksen sisällöissä kerhotoimintaa tms. lapsille opintokäynti Steiner-päiväkoti, tms. Hannele Lindstrand

13 sen toiminnallisia menetelmiä, 11 osp Musiikkikasvatus, 2 osp
Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt   Varhaiskasvatuk sen toiminnallisia menetelmiä, 11 osp Musiikkikasvatus, 2 osp Taidekasvatus, 4 osp varhaiskasvatuksen musiikkikasvatus erilaiset kuvataiteen materiaalit, menetelmät ja välineet käsityöllinen toiminta luova ilmaisu ja draama  lähiopetusta projektityöskentely oppimistehtäviä Peda.netissä opintokäynti monikulttuuriseen ja taidepainotteiseen päiväkotiin Kulttuurikasvatus, 2 osp kulttuuriperintö eri kulttuurien huomioiminen käytännön työssä Kts yllä Liikuntakasvatus, 3 osp varhaiskasvatuksen liikuntaa ohjaavat suositukset lasten liikunnan menetelmät, välineet ja ympäristöt lapsen omaehtoinen liikkuminen Hannele Lindstrand

14 erityisruokavaliot, uskonnolliset ja eettiset ruokavaliot
Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt Lapsen ravitsemus, 1 osp erityisruokavaliot, uskonnolliset ja eettiset ruokavaliot lasten ravitsemussuositukset erityisruokavaliot, uskonnolliset ja eettiset ruokavaliot ruokailutapoihin ja ruokakulttuureihin tutustumiseen ohjaaminen lähiopetus - oppimistehtävät/Pedanet Lapsen terveyden edistäminen, 3 osp lasten infektiosairaudet suun terveys varhaiskasvatuksen lääkehoitosuunnitelma lasten tapaturmien ennaltaehkäisy ja ensiapu - lähiopetus Työpaikalla järjestettävä koulutus: Lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen 12 osp (8 viikkoa) Työpaikkoja varhaiskasvatuksen toimipaikat; päiväkoti kerhotoiminta esiopetus koulutussopimus/oppisopimus lisäksi opintojaksoihin liittyviä erilaisia projekteja työpaikoilla osaamisen osoittamisen suunnitteleminen oppilaitoksella (yksi päivä jakson toiseksi viimeisellä viikolla) Hannele Lindstrand

15 Lasten ja nuorten hoidon ja kasvatuksen osaamisala
Lapsen, nuoren ja perheen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen 35 osp suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan terveyttä ja hyvinvointia edistävää työtä ohjata ja tukea lapsen ja nuoren kasvua, kehitystä ja oppimista sekä vanhemmuutta käyttäen alan työmenetelmiä, -välineitä ja materiaaleja ohjata ja avustaa arkipäivän toiminnoissa käyttäen alan työmenetelmiä, -välineitä ja materiaaleja ohjata ja avustaa tukea tarvitsevaa lasta, nuorta ja perhettä käyttäen alan työmenetelmiä, -välineitä ja materiaaleja toimia vuorovaikutuksessa lapsen, nuoren, perheen ja lähiverkoston kanssa monialaista yhteistyötä tehden arvioida mahdollisuuksiaan toimia hyvinvointialan yrittäjänä. Työpaikalla järjestettävä koulutus: Lapsen kasvun, nuoren ja perheen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen 12 osp (8 viikkoa) Työssä: Varhaiskasvatus, esiopetus peruskoulun yleisopetus ja pienryhmät koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta lapsiperheiden kotipalvelu, perhetyö nuorisokodit, perhekodit, vammaisten lasten ja nuorten asumisyksikkö nuorten työpaja oppilaitokset ja niiden asuntolat Hannele Lindstrand

16 Kouluikäisen lapsen ja nuoren kehitys, 2 osp
Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt Kouluikäisen lapsen ja nuoren kehitys, 2 osp fyysinen, psyykkinen (ajattelun kehitys, kielellinen kehitys, tunne-elämän kehitys, moraalin kehitys, itsetunto) ja sosiaalinen kasvu ja kehitys lapsen ja nuoren hyvinvointi seksuaalikasvatus terveys- ja turvataitokasvatus  lähiopetus oppimistehtäviä esim. Peda.netissä Haastavassa elämäntilanteessa ja kriisissä ohjaaminen, 4 osp päihde- ja mielenterveyteen liittyvä lainsäädäntö yleisimmät mielenterveydenongelmat/-häiriöt päihteiden riskikäyttö ja riippuvuusongelma sosiaaliset ongelmat (mm. fyysinen sairaus perheessä, lähisuhde- ja perheväkivalta, kaltoinkohtelu, taloudelliset ongelmat) kasvun ja kehityksen riskejä ja suojaavia tekijöitä huolen puheeksiotto kriisitilanteissa tukeminen ja ohjaaminen perheen tukeminen arjessa (päivittäiset toiminnot, päivärytmi, palvelujärjestelmä ja palveluohjaus) lapsen ja nuoren turvallisuutta uhkaavat tekijät ja väkivallan uhka asiakastyössä lähiopetus oppimistehtäviä opintokäyntejä mm. Mobile, nuorisopsykiatrian poliklinikka/Kolikko, perheneuvola Hannele Lindstrand

17 lastensuojelulaki, nuoren rikosoikeudellinen vastuu
Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt Lastensuojelutyö, 2 osp lastensuojelulaki, nuoren rikosoikeudellinen vastuu lapsen suojelun tarve varhainen puuttuminen, ehkäisevä ja lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu perhetyö, vanhemmuuden tukeminen verkostotyö jälkihuolto ja nuoren itsenäistyminen lähiopetus oppimistehtäviä opintokäyntejä esim. nuorisokoti Lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä hoitotyö, 5 osp Vastasyntyneen hoito sekä lasten ja nuorten sairaudet ja niiden hoito, 3 osp vastasyntyneen hoitaminen ja vastasyntyneen perheen tukeminen imeväisikäisen lapsen ravitsemus ja imetyksessä ohjaaminen lasten ja nuorten voinnin ja oireiden havainnointi lasten sairaudet, pitkäaikaissairaudet ja infektiot sekä niiden hoitaminen tutkimuksiin, toimenpiteisiin ja terapioihin valmistaminen lapsen ja perheen ohjaaminen hoitamisessa ja kuntoutumisessa saattohoito ja surutyö opintokäynti neuvolaan videomateriaali Pedanet oppimistehtävät pienryhmäharjoitukset kotitentti Hannele Lindstrand

18 Lääkehoidon yhteinen osa, 1 osp
Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt Lääkehoidon yhteinen osa, 1 osp lääkehoitosuunnitelma ja sen noudattaminen yleisimmät lääketietokannat lääkkeiden käsittely, annostelu ja antaminen annoslaskut ja yksikkömuunnokset lääkemääräyksen tulkinta ja voimassaoloaika sekä lääkkeiden käyttö, säilyttäminen ja hävittäminen käytännön harjoituksia lääkkeiden käsittelyyn, annosteluun ja lääkehoidon ohjaukseen sekä lääketietokantojen käyttöön erillinen lääkelaskukoe mahdollisuus suorittaa lääkehoidon verkkokurssi LOVeLOP Lasten ja nuorten lääkehoito, 1 osp lasten ja nuorten lääkehoidon erityispiirteet tavallisimpien lasten sairauksien, infektioiden sekä pitkäaikaissairauksien hoidossa käytettävät lääkkeet ja niiden vaikutuksia, haitta- ja sivuvaikutuksia lääkkeiden väärinkäytön ilmiöt lähiopetus pedanet oppimistehtävät yksilö-ja ryhmätehtävät lääkkeiden jakaminen Hannele Lindstrand

19 lähiopetus ja havainnollistavia videoita
Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt Arjen taidoissa ja ravitsemuksessa ohjaaminen, 2 osp kouluikäisen ja nuoren ravitsemussuositukset ja erityiskysymykset sekä erityisruokavaliot, erilaiset ruokakulttuurit asiakkaan ohjaaminen ruoan hankinnassa, valmistuksessa ja kodinhoidossa kestävä kehitys ja taloudellisuus arjessa asiakkaan ohjaaminen asioinnissa, verkkoasioinnissa ja palveluiden käytössä lähiopetus projektityöskentely oppimistehtäviä (esim. ruokapäiväkirja, talouden seuranta, haastattelut ja suunnitelmat) Tukea tarvitsevan lapsen ja nuoren hoito ja kuntoutus, 4 osp erityistä tukea tarvitsevat (ADHD/ADD, oppimisen vaikeudet, autismikirjo, puhe- ja kommunikaatiovaikeudet, käytöshäiriöt) vammaisuuden muotoja (kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, liikuntavammaisuus) vammaisuutta koskevaa keskeistä lainsäädäntöä päivittäisissä toiminnoissa ohjaaminen, avustaminen ja toimintakyvyn tukeminen koulunkäynnissä ohjaaminen (yleinen, tehostettu ja erityinen tuki, koulunkäynninohjaajan tehtävät, perusopetuslaki) lapsen ja nuoren kokonaiskuntoutus apuvälineet ja teknologia lähiopetus ja havainnollistavia videoita opintokäynti varhaiserityisopetukseen / erityisopetuksen ryhmään asiantuntijoiden vierailut käytännön projekti: toiminnan ohjaaminen erityistä tukea tarvitseville lapsille/nuorille oppimistehtäviä Peda.netissä Hannele Lindstrand

20 ammatillinen vuorovaikutus hyvä työyhteisö
Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt  Työelämätaidot ja yrittäjyys 4 osp Työelämätaidot 1 osp ammatillinen vuorovaikutus hyvä työyhteisö työkyvyn ja työhyvinvoinnin ylläpitäminen työturvallisuus, turvallisuussuunnitelmat työehtosopimus, työnhakuasiakirjat ja työsopimus lähiopetus oppimistehtävä Sosiaali- ja terveysalan turvakortti (7h) Tukena Yhteiset opinnot: Työelämässä toimiminen, 2 osp ja Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen, 2 osp Opiskelija voi halutessaan lunastaa maksullisen Sosiaali- ja terveysalan turvakortin Yrittäjyys 1 osp oman osaamisen tuotteistaminen hyvinvointialan yrittäjyys oppimistehtävä (liiketoimintasuunnitelman laatiminen) Kielitaito, 2 osp: Ruotsi, 1 osp Englanti, 1 osp alakohtaisen kielitaidon hallinta: erilaiset asiakastilanteet esim. asiakkaan kohtaaminen, tulohaastattelut, asiakkaan ohjaaminen Katso yllä suulliset ja kirjalliset harjoitukset ja oppimistehtävät Tukena Yhteiset opinnot: Ruotsi, 1 osp ja Englanti, 3 osp Työpaikalla järjestettävä koulutus: Sairaanhoitotyössä toimiminen 12 osp (8 viikkoa) Työpaikkoja terveyskeskus/ sairaala kotihoito tuettu palveluasuminen/ tehostettu palveluasuminen pitkäaikaishoidonyksikkö koulutussopimus/oppisopimus lisäksi opintojaksoihin liittyviä erilaisia projekteja työpaikoilla osaamisen osoittamisen suunnitteleminen oppilaitoksella (yksi päivä jakson toiseksi viimeisellä viikolla) Hannele Lindstrand

21 Mielenterveys- ja päihdetyön osaamisala
Mielenterveys- ja päihdetyössä työskenteleminen 40 osp työskennellä sosiaali- ja terveysalan säädösten, ohjeiden ja kestävän kehityksen periaatteita noudattaen suunnitella työtään ja tehdä yhteistyötä työryhmän ja verkoston kanssa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhdessä asiakkaan kanssa terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä käyttää ammatillisia vuorovaikutustaitoja mielenterveys- ja päihdetyössä käyttää alan työmenetelmiä, -välineitä ja materiaaleja mielenterveys- ja päihdetyössä sekä lääkehoidossa ohjata asiakkaita palveluiden käytössä ylläpitää ja edistää turvallisuutta, työkykyään ja työhyvinvointiaan arvioida ja kehittää toimintaansa Työpaikalla järjestettävä koulutus: Mielenterveys- ja päihdetyössä työskenteleminen 12 osp (8 viikkoa) Työssä mielenterveys- ja päihdetyötä toteuttavassa ympäristössä lähihoitajan tehtävissä mm. päiväkeskukset, kuntoutusyksiköt, asumisyksiköt, psykiatriset sairaalat, mielenterveys- ja päihdetyön kotihoito. Hannele Lindstrand

22 Mielenterveystyön lähtökohdat 2 osp mielenterveyskäsitykset
Osa-alue  Opintojakson nimi ja osaamistavoite  Sisällöt  Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt Mielenterveys- ja päihdetyön lähtökohdat 5 osp Mielenterveystyön lähtökohdat 2 osp mielenterveyskäsitykset mielenterveystyön keskeiset säädökset ja palvelut ja asiakasmaksut  ammattietiikka tietosuoja ja salassapito sekä hallinto- ja julkisuuslain periaatteet. työpaikan omavalvontasuunnitelmat, laatusuositukset ja muut ohjaavat suunnitelmat lähiopetus, oppimistehtävät  Peda.net-tehtävät pienryhmätyöskentely mahdolliset opintokäynnit mielenterveys- ja päihdetyön yksiköihin Päihdetyön lähtökohdat, 3 osp päihteet, ongelmakäyttö ja riippuvuus käsitteinä päihdetyötä määrittävät keskeiset säädökset ja päihdepalvelut ammattietiikka päihdetyötä ohjaavat suunnitelmat ja laatusuositukset erilaiset päihteet, aine– ja toiminnalliset riippuvuudet eri asiakasryhmien päihdeongelmat (nuori, ikääntyvä, jne.) päihteiden käyttöön liittyvät sosiaaliset ongelmat: läheisväkivalta, syrjäytyneisyys lastensuojelu Kts yllä Lääkehoito yhteinen osa 1 osp lääkehoitosuunnitelma ja sen noudattaminen yleisimmät lääketietokannat lääkkeiden käsittely, annostelu ja antaminen annoslaskut ja yksikkömuunnokset lääkemääräyksen tulkinta ja voimassaoloaika sekä lääkkeiden käyttö, säilyttäminen ja hävittäminen käytännön harjoituksia lääkkeiden käsittelyyn, annosteluun ja lääkehoidon ohjaukseen sekä lääketietokantojen käyttöön Peda.net-tehtävät erillinen lääkelaskukoe mahdollisuus suorittaa lääkehoidon verkkokurssi LOVeLOP Hannele Lindstrand

23 Psyykkiset häiriöt ja sairaudet 2 osp psykiatriset tautiluokitukset
Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt  Mielenterveyteen liittyvät riskit ja sairaudet ja lääkehoito, 4 osp Psyykkiset häiriöt ja sairaudet 2 osp psykiatriset tautiluokitukset keskeiset mielenterveysongelmat ja sairaudet sekä persoonallisuushäiriöt hoitosuositukset (Käypä-hoito) somaattiset erityishoidot (sähköhoito, valohoito) lähiopetus oppimistehtävät Peda.net-tehtävät Psyykenlääkehoito 2 osp psyykenlääkeryhmät, lääkkeiden antotavat ja lääkkeiden vaikutukset (haitta- ja yhteisvaikutukset) sekä lääkkeiden väärinkäytön ilmiöt. tahdosta riippumattoman lääkityksen erityispiirteet lääkkeenjakoharjoitukset Päihteiden käyttöön liittyvät terveysriskit, sairaudet ja lääkehoito, 3 osp päihteiden käyttöön liittyvät terveysriskit, sairaudet ja niiden hoitomenetelmät. tartuntatautien torjuntatyön säädökset ja tartuntataudit päihdelääkehoidon toteuttaminen lääkehoitosuunnitelman mukaisesti (myrkytystilojen hoito, opiodiriippuvuuden korvaushoidon käytännöt) pienryhmätyöskentely Hannele Lindstrand

24 Psykososiaalinen päihdetyö, 4 osp
Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt Psykososiaalinen päihdetyö, 4 osp psykososiaalisen päihdekuntoutuksen lähestymistapoja ja työmenetelmiä yhteistyö- ja hoitosuhteen erityispiirteet päihdetyössä asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, terapeuttinen allianssi vertaistuki, vertaisryhmät Myllyhoito / Minnesota-hoito kognitiivinen lähestymistapa (cbt) päihdetyössä ratkaisu- ja voimavarakeskeinen lähestymistapa päihdetyössä yhteisöhoito / yhteisökuntoutus päihdetyössä Kuntoutussuunnitelman laatiminen, toteuttaminen, kirjaaminen ja arviointi asiakkaan ja hänen lähiverkostonsa kanssa lähiopetus oppimistehtävät Peda.net-tehtävät pienryhmätyöskentely opintokäynti päihdetyön kuntouttavaan yksikköön Psykososiaaliset menetelmät mielenterveys- ja päihdetyössä 2osp hoitosuhde, sen erityispiirteet ja siihen vaikuttavat tekijät ryhmähoito yhteisöhoito perhetyö psykoedukaatio kognitiivinen lähestymistapa mielenterveystyössä ratkaisu- ja voimavaralähtöisyys yleisimmät terapiamuodot Hannele Lindstrand

25 Apuvälineet, ergonomia ja teknologia, 2 osp
Osa-alue  Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt  Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt Apuvälineet, ergonomia ja teknologia, 2 osp työhön liittyvät fyysiset ja psyykkiset kuormitus- ja riskitekijät, ergonomian periaatteet, erilaiset siirtotekniikat asiakkaan ohjaus apuvälineiden ja hyvinvointia tukevan teknologian hankinnassa (nettiterapia), käytössä ja huollossa työryhmän jäsenenä hyvinvointiteknologiaosaamisen ylläpitäminen ja teknologian mahdollisuuksien hyödyntäminen hyvinvoinnin ja terveyden ylläpitämisessä tekniikan ja median hyödyt, rajoitukset ja riskit lähiopetus käytännön harjoitukset pienryhmissä Peda.net-tehtävät mahdollinen tutustumiskäynti  Luova toiminta, 2 osp ammatilliset vuorovaikutustaidot mielenterveys- ja päihdetyössä asiakkaan ohjaus ja motivointi toimintakyvyn edistämisessä ja ylläpitämisessä. keskeiset asiakkaan toimintakykyyn vaikuttavat tekijät asiakkaan avustaminen päivittäisissä toiminnoissa ja arjen hallinnassa luovasti toiminnalliset menetelmät ja kulttuurin, liikunnan ja taiteen mahdollisuuksien hyödyntäminen toiminnallisten ja luovien menetelmien hyödyntäminen eri asiakasryhmissä: toteutetaan yhteistyössä työelämän ja kolmannen sektorin kanssa ,toiminnan dokumentointi ja esittely muille Ravitsemus ja arjen toimintoihin ohjaaminen, 2 osp kodinhoidollisissa toimissa, vaatehuollossa, ravitsemuksessa, ruoan hankinnassa ja laitossa ohjaaminen asiakkaan ympäristön turvallisuuden, esteettömyyden ja viihtyisyyden huomioiminen pienryhmätyöskentely Hannele Lindstrand

26 ammatillinen vuorovaikutus hyvä työyhteisö
Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt  Työelämätaidot ja yrittäjyys 4 osp Työelämätaidot 1 osp ammatillinen vuorovaikutus hyvä työyhteisö työkyvyn ja työhyvinvoinnin ylläpitäminen työturvallisuus, turvallisuussuunnitelmat työehtosopimus, työnhakuasiakirjat ja työsopimus lähiopetus oppimistehtävä Sosiaali- ja terveysalan turvakortti (7h) Tukena Yhteiset opinnot: Työelämässä toimiminen, 2 osp ja Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen, 2 osp Opiskelija voi halutessaan lunastaa maksullisen Sosiaali- ja terveysalan turvakortin Yrittäjyys 1 osp oman osaamisen tuotteistaminen hyvinvointialan yrittäjyys oppimistehtävä (liiketoimintasuunnitelman laatiminen) Kielitaito, 2 osp: Ruotsi, 1 osp Englanti, 1 osp alakohtaisen kielitaidon hallinta: erilaiset asiakastilanteet esim. asiakkaan kohtaaminen, tulohaastattelut, asiakkaan ohjaaminen Katso yllä suulliset ja kirjalliset harjoitukset ja oppimistehtävät Tukena Yhteiset opinnot: Ruotsi, 1 osp ja Englanti, 3 osp Työpaikalla järjestettävä koulutus: Sairaanhoitotyössä toimiminen 12 osp (8 viikkoa) Työpaikkoja terveyskeskus/ sairaala kotihoito tuettu palveluasuminen/ tehostettu palveluasuminen pitkäaikaishoidonyksikkö koulutussopimus/oppisopimus lisäksi opintojaksoihin liittyviä erilaisia projekteja työpaikoilla osaamisen osoittamisen suunnitteleminen oppilaitoksella (yksi päivä jakson toiseksi viimeisellä viikolla) Hannele Lindstrand

27 Mielenterveys- ja päihdetyön osaamisala
Mielenterveys- ja päihdetyö asiakas-ja verkostotyössä 35 osp työskennellä sosiaali- ja terveysalan säädösten, ohjeiden ja kestävän kehityksen periaatteita noudattaen suunnitella työtään ja tehdä yhteistyötä työryhmän ja verkoston kanssa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhdessä asiakkaan kanssa terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä käyttää ammatillisia vuorovaikutustaitoja mielenterveys- ja päihdetyössä käyttää alan työmenetelmiä, -välineitä ja materiaaleja mielenterveys- ja päihdetyössä sekä lääkehoidossa ohjata asiakkaita palveluiden käytössä ylläpitää ja edistää turvallisuutta, työkykyään ja työhyvinvointiaan arvioida ja kehittää toimintaansa Työpaikalla järjestettävä koulutus: Mielenterveys- ja päihdetyössä työskenteleminen 12 osp (8 viikkoa) Työssä mielenterveys- ja päihdetyötä toteuttavassa ympäristössä lähihoitajan tehtävissä mm. päiväkeskukset, kuntoutusyksiköt, asumisyksiköt, psykiatriset sairaalat, mielenterveys- ja päihdetyön kotihoito. Hannele Lindstrand

28 Säädökset ja eettiset periaatteet 2 osp
Osa-alue  Opintojakson nimi ja osaamistavoite  Sisällöt  Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt Säädökset ja lähtökohdat 4 osp Säädökset ja eettiset periaatteet 2 osp sosiaali- ja terveysalan lainsäädännön sekä ehkäisevän ja kuntouttavan mielenterveys- ja päihdetyön ohjeiden ja periaatteiden mukainen toiminta työpaikan laatusuositusten ja omavalvontasuunnitelman mukainen toiminta oikeudellisen ennakoinnin periaatteet ja niiden käyttö arvot ja eettiset periaatteet käytännön tilanteissa asiakkaan toimijuuden kunnioittaminen  lähiopetus verkkotehtävät tutustumiskäynti eri mielenterveys- ja päihdetyön palveluihin Palvelut, 2 osp toimintayksikön perustehtävän tunnistaminen ja sen mukainen toiminta asiakkaan hoito- ja palveluketjun tunteminen ja tiedon hyödyntämien yhdistettyjen palveluiden järjestämismallit ja asiakkaan ja hänen lähiverkostonsa tukeminen palveluiden käytössä kestävän kehityksen periaatteiden mukainen toiminta ja asiakaan ohjaaminen arjessa Kts yllä Lääkehoito yhteinen osa 1 osp lääkehoitosuunnitelma ja sen noudattaminen yleisimmät lääketietokannat lääkkeiden käsittely, annostelu ja antaminen annoslaskut ja yksikkömuunnokset lääkemääräyksen tulkinta ja voimassaoloaika sekä lääkkeiden käyttö, säilyttäminen ja hävittäminen käytännön harjoituksia lääkkeiden käsittelyyn, annosteluun ja lääkehoidon ohjaukseen sekä lääketietokantojen käyttöön Peda.net-tehtävät erillinen lääkelaskukoe mahdollisuus suorittaa lääkehoidon verkkokurssi LOVeLOP Hannele Lindstrand

29 Päihteiden käyttöön liittyvät riskit ja sairaudet ja lääkehoito, 3 osp
Osa-alue  Opintojakson nimi ja osaamistavoite  Sisällöt  Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt  Päihteiden käyttöön liittyvät riskit ja sairaudet ja lääkehoito, 3 osp eri-ikäisten ja taustaltaan erilaisten asiakkaiden keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmat ja -riskit sekä sairaudet ja tiedon hyödyntäminen asiakastyössä lääkehoidon toteuttaminen lääkehoitosuunnitelman mukaisesti, yleisimpien lääketietokantojen käyttö, asiakkaan ohjaaminen lääkehoidossa (e-resepti, lääkkeiden käyttö, säilyttäminen ja hävittäminen) lääkehoidon vaikutusten tarkkailu asiakkaan motivoiminen oman lääkehoitonsa toteuttamiseen (huomioi lääkkeiden käyttämättä jättämisen vaikutukset asiakkaalle) lähiopetus, oppimistehtävät  verkkotehtävät Kriisityö, 2 osp kriisin tunnuspiirteet kriisin vaiheet ja toimiminen niissä kriisiauttaminen ja kriisityön menetelmät eri ikäisen kriisit ja eri ikäisten tukeminen kriiseissä surutyö kriisien ja traumojen vaikutus mielenterveys- ja päihdetyössä lähiopetus ja oppimistehtävät Peda.net-tehtävät tutustuminen eri mielenterveys- ja päihdeyksiköihin soveltava tehtävä kriisityöstä Monikulttuurisuus, 2 osp erilaisista kulttuureista tulevien asiakkaiden kanssa toimiminen asiakkaan hengelliset, henkiset ja eettiset tarpeet asiakkaan seksuaali- ja lisääntymisterveyden sekä seksuaalisuuden moninaisuuden huomioiminen sukupuolitietoisesti toiminen lähiopetus ryhmätyöskentely oppimistehtävät Hannele Lindstrand

30 Ehkäisevä ja kuntouttava mielenterveystyö, 4 osp
Osa-alue  Opintojakson nimi ja osaamistavoite  Sisällöt  Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt  Luova toiminta ja liikunta, 2 osp  Luova toiminta 1 osp Liikunta 1 osp Luova toiminta 1 osp luovien toimintojen hyödyntäminen kuntouttavassa mielenterveys- ja päihdetyössä liikunta tukemassa mielenterveyttä ja päihteettömyyttä  lähiopetus ryhmätyöskentely soveltavat oppimistehtävät Peda.net-tehtävät Ehkäisevä ja kuntouttava mielenterveystyö, 4 osp Suunnitelmallinen mielenterveystyö, 2 osp hoidon ja kuntoutuksen kokonaisvaltainen suunnittelu mielenterveysasiakkaan toimintakyvyn, päivittäisistä toiminnoista selviytymisen ja avun tarpeen arviointi tiedottaminen ja dokumentointi, asiakas- ja potilasasiakirjasäädökset lähiopetus ja oppimistehtävät tutustumiskäynti Mielenterveyden tukeminen eri elämäntilanteissa, 2 osp mielenterveyskysymysten erityispiirteet eri-ikäisillä moniammatillinen työ työnohjaus ehkäisevä työ, vapaaehtoistyö, vertaistuki, kokemusasiantuntijuus mielenterveystyön menetelmien käyttö eri tilanteissa riskikäyttäytymisen tunnistaminen ja haittojen ehkäiseminen asiakkaan ohjaaminen päivystyksellisiin ja liikkuviin palveluihin Hannele Lindstrand

31 Suunnitelmallinen päihdetyö
Osa-alue  Opintojakson nimi ja osaamistavoite  Sisällöt  Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt Ehkäisevä ja kuntouttava päihdetyö, 4 osp     Suunnitelmallinen päihdetyö päihdekuntoutuksen suunnittelu yhdessä asiakkaan kanssa päihde- ja riippuvuusongelmien vaikeusasteen arvioiminen elämänhallinnan, osallisuuden ja päivittäisissä toiminnoissa selviytymisen tukeminen lähiopetus, oppimistehtävät  verkkotehtävät Päihteettömyyteen motivointi puheeksi otto itseapu muutosprosessi ja muutosmotivaation tukeminen monialainen yhteistyö perhe- ja verkostotyö, läheisten tukeminen lähiopetus ja oppimistehtävät Peda.net-tehtävät tutustuminen eri mielenterveys- ja päihdeyksiköihin soveltava tehtävä kriisityöstä Yrittäjyys, 1 osp oman osaamisen tuotteistaminen hyvinvointialan yrittäjyys lähiopetus oppimistehtävä (liiketoimintasuunnitelman laatiminen) Työpaikalla järjestettävä koulutus: Mielenterveys- ja päihdetyö asiakas- ja verkostotyössä  12 osp (8 viikkoa) Työpaikkoja Mielenterveys – ja päihdetyön päiväkeskukset -Kuntoutusyksiköt Asumisyksiköt Psykiatriset sairaalat Mielenterveys- ja päihdetyön kotihoito koulutussopimus/oppisopimus lisäksi opintojaksoihin liittyviä erilaisia projekteja työpaikoilla osaamisen osoittamisen suunnitteleminen oppilaitoksella (yksi päivä jakson toiseksi viimeisellä viikolla) Hannele Lindstrand

32 Ikääntyvien hoidon ja kuntoutumisen-
sekä sairaanhoidon ja huolenpidon osaamisalat Kotihoidossa toimiminen 40 osp: Hoitotyö kotona, arjen tuki yhteistyö asiakkaan ja läheisten, työryhmän ja verkoston kanssa toimintakyvyn edistämisessä kotona toteutettavat hoitotoimenpiteet toteuttaa lääkehoitoa kotona toteuttaa saattohoitoa kotona palveluohjaus kotona asumisen tukeminen: sairauksien hoito, ravitsemuksesta puhtaudesta huolehtiminen, liikunnan ohjaaminen, ja teknologian hyödyntäminen, kodinturvallisuuden ja esteettömyyden arviointi ylläpitää ja edistää omaa turvallisuuttaan, työkykyään ja työhyvinvointiaan hyvinvointialan yrittäjyys Työpaikalla järjestettävä koulutus: Kotihoidossa toimiminen,12 osp (8viikkoa) Työssä : Kotihoidossa ja palveluasumisen yksiköissä: palvelutalossa, tehostetun palveluasumisen yksikössä Hannele Lindstrand

33 Kotihoitotyön perusteet (3 osp)
Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt Hoitotyö kotona, 12 osp  Kotihoitotyön perusteet (3 osp) sosiaali- ja terveysalaa ohjaavat säädökset, ohjeet ja määräykset eettiset periaatteet hoito- ja palvelusuunnitelman laatiminen omavalvontasuunnitelmat ja laatusuositukset palveluverkostotyö tukipalvelut  lähiopetus Peda.net-tehtävät käytännön työn harjoitukset ryhmissä/pareittain case- tehtävät Hoitotyön toiminnot (4 osp): Toimintakyvyn tukeminen Voimavarojen, toimintakyvyn ja tuen tarpeen arviointi päivittäisissä toiminnoissa tukeminen ihon, jalkojen ja suun hoito kivun arviointi ja lievittäminen aseptiikka ja turvallisuus lähiopetus Hoitotyön toimenpiteet (4 osp): Tutkimukseen ohjaaminen Laboratorionäytteet Suoniverinäytteet Haavanhoito EKG Lisähapen antaminen Liman imeminen Katetrointi ja kystofix Avanteiden hoitaminen Dialyysi Lääkkeettömän infuusiopussin vaihtaminen (perusliuos) Hannele Lindstrand

34 Kotihoidon asiakkaan hoito ja ohjaus, 5 osp
Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt  Saattohoito (1 osp) Saattohoidon periaatteet ja suositukset Kotisaattohoito Hoitotahto Kuoleman kohtaaminen Läheisten tukeminen  lähiopetus Peda.net-tehtävät käytännön työn harjoitukset ryhmissä/pareittain case- tehtävät Kotihoidon asiakkaan hoito ja ohjaus, 5 osp Elimistön rakenne ja toiminta ikääntyessä (2 osp) anatomia, fysiologia ja patofysiologia lähiopetus yksilö/pari/ryhmätehtävät opintokäynti/vierailija Ikääntyvien yleisimmät sairaudet ja toiminnanvajaukset sekä niiden hoito (3 osp) Hauraus- raihnausoireyhtymä (HRO) Monisairastavuus Muistisairaudet Sydän- ja verisuonisairaudet Diabetes Neurologiset sairaudet Infektiosairaudet Osteoporoosi Nivelten sairaudet Delirium Virtsaamis- ja ulostamisvaivat lepo ja uni Omahoidon tukeminen Hannele Lindstrand

35 Lääkehoidon yhteinen osa (1 osp)
Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt  Lääkehoito, 3 osp Lääkehoidon yhteinen osa (1 osp) Ikääntyvien lääkehoito (2 osp)   lääkehoitosuunnitelma ja sen noudattaminen yleisimmät lääketietokannat lääkkeiden käsittely, annostelu ja antaminen annoslaskut ja yksikkömuunnokset lääkemääräyksen tulkinta ja voimassaoloaika sekä lääkkeiden käyttö, säilyttäminen ja hävittäminen muisti-, pitkäaikais- ja kansansairauksien sekä psyykkisten sairauksien lääkehoito lääkehoidon kokonaisuuden arviointi ja ohjaus Ikääntyvän lääkehoidon erityiskysymyksiä käytännön harjoituksia lääkkeiden käsittelyyn, annosteluun ja lääkehoidon ohjaukseen sekä lääketietokantojen käyttöön erillinen lääkelaskukoe mahdollisuus suorittaa LOVeLOP lääkehoidon verkkokurssi lähiopetus Peda.net-tehtävät pari- ja pienryhmätehtävät  Vuorovaikutus ja mielenterveyden tukeminen, 3 osp  Mielenterveys (2 osp) Vuorovaikutus ja kohtaaminen (1 osp)  Ikääntyvän mielenterveyteen vaikuttavat tekijät Mielenterveyden tukeminen Positiivinen mielenterveys Ikääntyvien päihdeongelmat Lähisuhdeväkivalta Kaltoinkohtelu Yksinäisyys Vuorovaikutustilanteet Haastavat vuorovaikutustilanteet  lähiopetus harjoitukset vuorovaikutustilanteista Kodinhoito ja ravitsemus, 2 osp kodinhoito ja vaatehuolto jätteiden lajittelu Ikääntymisen vaikutukset ravitsemukseen ravitsemussuositukset ja erityisruokavaliot ravitsemustilan ja nestetasapainon arviointi ravitsemuksen ja ruoan hankinnan ohjaus Syömiseen liittyvät ongelmat ja niiden hoitaminen tehtävä: Ravitsemuksen, ravitsemustilan ja nestetasapainon arviointi  Hannele Lindstrand

36 Kotona asumisen tukeminen, 3 osp
Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt Kotona asumisen tukeminen, 3 osp Liikunnan ohjaaminen ja teknologian hyödyntäminen kotona (2 osp) Kodin turvallisuus ja esteettömyys (1 osp) kotikuntoutus ulkoilu ja arkiliikunta virtuaalipalvelut ja etäohjaus kotihoitotyössä apuvälineiden, ympäristöhallintalaitteiden, turvateknologian ja hyvinvointia tukevan teknologian käyttö ergonomia ympäristön turvallisuuden ja esteettömyyden arviointi ja huomioiminen kodin muutostyöt lähiopetus Peda.net-tehtävät Pari/ryhmätehtävät: Kaatumavaarakartoitus Esteettömyyskartoitus Käytännön harjoitukset: ergonomia ja apuvälineiden käyttö liikuntaohjaus kotona asiakkaan ohjaaminen älykuntosalilla Työelämätaidot, 1 osp ammatillinen vuorovaikutus hyvä työyhteisö työkyvyn ja työhyvinvoinnin ylläpitäminen työturvallisuus, turvallisuussuunnitelmat työehtosopimus, työnhakuasiakirjat ja työsopimus Työelämätaidot : sisältyy näyttökriteerinä Kotihoidossa toimimiseen oppimistehtävä Sosiaali- ja terveysalan turvakortti (7h)  Tukena Yhteiset opinnot: Työelämässä toimiminen, 2 osp ja Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen, 2 osp Opiskelija voi halutessaan lunastaa maksullisen Sosiaali- ja terveysalan turvakortin Työpaikalla järjestettävä koulutus: Kotihoidossa toimiminen 12 osp (8 viikko) Työpaikkoja kotihoito Palveluasuminen koulutussopimus/oppisopimus lisäksi opintojaksoihin liittyviä erilaisia projekteja työpaikoilla osaamisen osoittamisen suunnitteleminen oppilaitoksella (yksi päivä jakson toiseksi viimeisellä viikolla) Hannele Lindstrand

37 Sairaanhoidon ja huolenpidon osaamisala:
Sairaanhoitotyössä toimiminen 35 osp työskennellä sosiaali- ja terveysalan työn säädösten, toimintaperiaatteiden, arvojen ja eettisten periaatteiden mukaan suunnitella työtään sairaanhoitotyössä ja tehdä yhteistyötä työryhmän ja verkoston kanssa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan sairaanhoitoa ja huolenpitoa toimia vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa käyttää alan työmenetelmiä, -välineitä ja materiaaleja sairaanhoitotyössä toteuttaa lääkehoitoa ohjata palveluiden käytössä ylläpitää ja edistää turvallisuutta, työkykyään ja työhyvinvointiaan arvioida ja kehittää toimintaansa Työssä: sairaanhoitoa toteuttavissa ympäristöissä lähihoitajan tehtävissä. terveyskeskus/ sairaala, kotihoito, tuettu palveluasuminen/ tehostettu palveluasuminen ja pitkäaikaishoidonyksikkö Hannele Lindstrand

38 Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt Suunnitelmallinen työskentely sairaanhoito- ja huolenpitotyössä, 6 osp  Sosiaali-ja terveyspalvelut, 2 osp  -hoitotyön lainsäädäntö, määräykset ja toimintaperiaatteet -etiikka, tietosuoja ja salassapito -sosiaali- ja terveyspalvelut/ etuudet -moniammatillinen yhteistyö -omavalvontasuunnitelma  -lähiopetus -oppimistehtävät -verkkomateriaali/Pedanet  Sairaanhoito-ja huolenpitotyön lähtökohdat, hoito- ja palveluketju sairaanhoitoa ja huolenpitoa edistävä suunnitelma (Fin CC-malli), sen toteutus ja arviointi asiakastietojärjestelmät, tietoturva ja salassapito sähköisissä palveluissa ohjaaminen -lähiopetus -oppimistehtävät kirjallisesti/Pedanet -hoitosuunnitelman laadinta  Turvallisuus sairaanhoito-ja huolenpitotyössä, 2osp  -asiakasturvallisuus ja tapaturmien ennaltaehkäisy -haasteellisesti käyttäytyvän asiakkaan kohtaaminen -perhe- ja lähisuhdeväkivallan tunnistaminen -oppimistehtävät/Pedanet -pienryhmäharjoitukset Hannele Lindstrand

39 Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt Asiakkaan hoitaminen ja tukeminen 13 osp Terveyden edistäminen, 2osp liikunnan merkitys sairauksien hoidossa suun ja jalkojen terveys mielenterveyden tukeminen ja päihteettömyyteen kannustaminen unen ja levon merkitys seksuaali- ja lisääntymisterveys ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuus  lähiopetus oppimistehtävät/Pedanet verkko/videomateriaali terveyskasvatustehtävä Lääkehoito yhteinen osa, 1 osp  -lääkehoitosuunnitelma ja sen noudattaminen -yleisimmät lääketietokannat -lääkkeiden käsittely, annostelu ja antaminen -annoslaskut ja yksikkömuunnokset -lääkemääräyksen tulkinta ja voimassaoloaika sekä lääkkeiden käyttö, säilyttäminen ja hävittäminen käytännön harjoituksia lääkkeiden käsittelyyn, annosteluun ja lääkehoidon ohjaukseen sekä lääketietokantojen käyttöön erillinen lääkelaskukoe mahdollisuus suorittaa LOVe LOP lääkehoidon verkkokurssi Sairauksien hoito, 3osp päivittäiset sairaanhoidolliset työtehtävät sisätautikirurgiset ja neurologiset sairaudet, infektiot, syöpä, silmätaudit ja ihotaudit sekä muistisairaudet gynekologiset ja urologiset sairaudet sairauksien lääkehoito lähiopetus oppimistehtäviä Peda.netissä verkkomateriaali Hannele Lindstrand

40 Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt Ravitsemus sairaanhoito-ja huolenpitotyössä, 1osp asiakkaan ravitsemustilan arviointi ja ravitsemushoidon toteutus -Ravitsemussuunnitelma/ ravitsemuspäiväkirja Hoitotyön auttamismenetelmät, 4osp hoitoelvytys hoitotoimenpiteiden valmisteleminen ja toteuttaminen peruselintoimintojen tarkkailu ja niistä tiedottaminen (elintoimintojen mittaukset mm. verenpaineen mittaus, pulssin seuranta, hengityksen tiheys, verensokeri, happisaturaatio ja lämpö; katetrointi, liman imeminen, hapen anto, steriilin toimenpiteen valmistelut, letkuruokinta, ompeleiden poisto ja haavanhoito, avanteenhoito, säärihaava ja painehaavan hoito, injektiot kertauksena, suun- ja jalkojen terveys) kirurginen hoitoprosessi ja eri tutkimusmenetelmät aseptiikan toteuttaminen ja tartuntatautien ehkäisy kivunhoitoa saattohoito, vainajan laitto Lähiopetus hoitotyön käytännön harjoitukset oppimistehtäviä Peda.netissä verkkomateriaali Laboratoriomenetelmät, 1osp Mielenterveystyö, 1osp peruslaboratorio-tutkimukset Suoniverinäytteet mielenterveys- ja päihdesairauksien hoitotyö lähiopetus käytännön harjoitukset Peda.net-tehtävät Hannele Lindstrand

41 ammatillinen vuorovaikutus hyvä työyhteisö
Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt  Työelämätaidot ja yrittäjyys 4 osp Työelämätaidot 1 osp ammatillinen vuorovaikutus hyvä työyhteisö työkyvyn ja työhyvinvoinnin ylläpitäminen työturvallisuus, turvallisuussuunnitelmat työehtosopimus, työnhakuasiakirjat ja työsopimus lähiopetus oppimistehtävä Sosiaali- ja terveysalan turvakortti (7h) Tukena Yhteiset opinnot: Työelämässä toimiminen, 2 osp ja Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen, 2 osp Opiskelija voi halutessaan lunastaa maksullisen Sosiaali- ja terveysalan turvakortin Yrittäjyys 1 osp oman osaamisen tuotteistaminen hyvinvointialan yrittäjyys oppimistehtävä (liiketoimintasuunnitelman laatiminen) Kielitaito, 2 osp: Ruotsi, 1 osp Englanti, 1 osp alakohtaisen kielitaidon hallinta: erilaiset asiakastilanteet esim. asiakkaan kohtaaminen, tulohaastattelut, asiakkaan ohjaaminen Katso yllä suulliset ja kirjalliset harjoitukset ja oppimistehtävät Tukena Yhteiset opinnot: Ruotsi, 1 osp ja Englanti, 3 osp Työpaikalla järjestettävä koulutus: Sairaanhoitotyössä toimiminen 12 osp (8 viikkoa) Työpaikkoja terveyskeskus/ sairaala kotihoito tuettu palveluasuminen/ tehostettu palveluasuminen pitkäaikaishoidonyksikkö koulutussopimus/oppisopimus lisäksi opintojaksoihin liittyviä erilaisia projekteja työpaikoilla osaamisen osoittamisen suunnitteleminen oppilaitoksella (yksi päivä jakson toiseksi viimeisellä viikolla) Hannele Lindstrand

42 Vammaistyön osaamisala Osallisuuden edistäminen Vammaistyössä, 35 osp
Työskennellä kasvatus-, sosiaali- ja terveysalan säädösten, toimintaperiaatteiden, arvojen ja lähihoitajien eettisten ohjeiden mukaan Suunnitella työtään ja tehdä yhteistyötä työryhmän ja verkoston jäsenenä Suunnitella, toteuttaa ja arvioida osallisuutta edistävää toimintaa Toimia vuorovaikutuksessa vammaisen asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa Tukea asiakkaan mahdollisuutta kommunikoida ja ilmaista itseään Edistää asiakkaan vaikutusmahdollisuuksia oman elämänsä asioissa Edistää osallistumista ja yhdessä toimimista käyttäen alan työmenetelmiä, työvälineitä ja materiaaleja Ohjata palveluiden käytössä Ylläpitää ja edistää turvallisuutta, työkykyään ja työhyvinvointiaan Arvioida ja kehittää toimintaansa. Töissä: ala- ja yläkoulut (erityisen tuen ryhmät), erityiskoulut/-luokat, kehitysvammaisen palveluasumisen yksiköt, perhekodit, toimintakeskukset, ohjatut asuntolat, kuntoutuslaitokset ja Validian asumispalveluyksiköt. Hannele Lindstrand

43 Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt
Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt  Vammaistyötä ohjaavat lait ja säädökset 2 osp kasvatus-, sosiaali- ja terveysalan säädökset ja määräykset laki itsemäärämisoikeudesta (IMO) tietosuoja ja salassapito määräykset sekä hallinto- ja julkisuuslain periaatteet omavalvontamääräykset ja laatusuositus kestävän kehityksen periaatteet lähiopetus oppimistehtävät Peda.netissä lainsäädännöstä ja säädöksistä (asiakasnäkökulma)  Vuorovaikutus ja kommunikointi, 4 osp ammatillinen vuorovaikutus ele- ja olemuskieli selkokieli tieto- ja viestintätekniikka puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät (AAC) kommunikoinnin apuvälineet ja teknologia tulkkauspalvelut ja asiakkaan oikeuden palvelun käyttöön kommunikaatiomenetelmien käytännön sovellustehtäviä (boardmaker, kuvat, papunet) oppimistehtävät Peda.netissä (asiakastehtävä) opintokäynti: tutustuminen erikseen sovittavaan vammaistyön toimipaikkaan  Osallisuuden edistäminen, asiakkaan voimavarat ja tuen tarpeet kartoitus vammaistyössä käytettävät suunnitelmat ja arviointimenetelmät palvelu- ja yhteistyöverkostot  lähiopetus oppimistehtävä: suunnittelee, toteuttaa ja arvioi osallisuutta edistävää toimintaa Hannele Lindstrand

44 Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt Asiakkaan vaikutusmahdollisuuksia oman elämänsä asioissa, 4osp asumisessa ja päivittäisissä toiminnoissa ohjaaminen (ohjausprosessi) ravitsemussuositusten mukaiset elintarvikkeiden hankinnat ja ruoan valmistus yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistuminen (järjestöt) rajoitustoimenpiteitä koskevat säännökset ja sallitut rajoitustoimenpiteet lähiopetus Peda.net-tehtävät oppimistehtävä (arviointimenetelmien käyttö: Toimi) Osallisuutta edistävä toiminnanohjaus, 4 osp yksilö- ja ryhmäohjaus sosiaalisiin tilanteisiin ohjaaminen luovat ja toiminnalliset menetelmät liikunta-, aisti-, taide- ja kulttuurikokemukset toimintakykyä edistävinä menetelminä yhteiskuntaan osallistuminen, aktiivinen kansalaisuus ja omien oikeuksien toteuttaminen  oppimistehtävät opintokäynti: tutustuminen erikseen sovittavaan vammaistyön toimipaikkaan Palvelujen käytön ohjaus ja suunnittelu, 4 osp vammaispalvelulajin mukaiset etuudet ja palvelut asiakkaan tukeminen sosiaali-, terveys-, kasvatus-, koulutus- ja työllistymispalveluissa, sekä kolmannen sektorin palveluissa Hannele Lindstrand

45 Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt
Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt  Työelämätaidot 3 osp Työelämätaidot 1 osp ammatillinen vuorovaikutus hyvä työyhteisö työkyvyn ja työhyvinvoinnin ylläpitäminen työturvallisuus, turvallisuussuunnitelmat työehtosopimus, työnhakuasiakirjat ja työsopimus lähiopetus oppimistehtävä Sosiaali- ja terveysalan turvakortti (7h) Opiskelija voi halutessaan lunastaa maksullisen Sosiaali- ja terveysalan turvakortin Tukena Yhteiset opinnot: Työelämässä toimiminen, 2 osp ja Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen, 2 osp Kielitaito 2 osp Ruotsi, 1 osp Englanti, 1 osp alakohtaisen kielitaidon hallinta: erilaiset asiakastilanteet esim. asiakkaan kohtaaminen, tulohaastattelut, asiakkaan ohjaaminen suulliset ja kirjalliset harjoitukset ja oppimistehtävä Tukena Yhteiset opinnot: Ruotsi, 1 osp ja Englanti, 3 osp Työpaikalla järjestettävä koulutus: Osallisuuden edistäminen vammaistyössä 12 osp (8 viikkoa)  Työpaikkoja ala- ja yläkoulut (erityisen tuen ryhmät) erityiskoulut/-luokat kehitysvammaisen palveluasumisen yksiköt perhekodit toimintakeskukset ohjatut asuntolat kuntoutuslaitokset Validian asumispalveluyksiköt koulutussopimus/oppisopimus lisäksi opintojaksoihin liittyviä erilaisia projekteja työpaikoilla osaamisen osoittamisen suunnitteleminen oppilaitoksella (yksi päivä jakson toiseksi viimeisellä viikolla) Hannele Lindstrand

46 Vammaistyön osaamisala
Toimintakyvyn ylläpitäminen ja edistäminen vammaistyössä, 40 osp Suunnitella työtään ja tehdä yhteistyötä työryhmän ja verkoston jäsenenä Suunnitella, toteuttaa ja arvioida vammaisen asiakkaan toimintakyvyn ylläpitämistä ja edistämistä Toimia vuorovaikutuksessa vammaisen asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa Käyttää alan työmenetelmiä, -välineitä ja materiaaleja vammaisen asiakkaan toimintakyvyn ylläpitämisessä ja edistämisessä sekä lääkehoidossa Ylläpitää ja edistää turvallisuutta, työkykyään ja työhyvinvointiaan Arvioida mahdollisuuksiaan toimia hyvinvointialan yrittäjänä Arvioida ja kehittää toimintaansa. Töissä: ala- ja yläkoulut (erityisen tuen ryhmät), erityiskoulut/-luokat, kehitysvammaisen palveluasumisen yksiköt, perhekodit, toimintakeskukset, ohjatut asuntolat, kuntoutuslaitokset ja Validian asumispalveluyksiköt. Hannele Lindstrand

47 Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt  Vammaistyön lähtökohdat, 8 osp Vammaisuuden eri muodot vammaisuuteen liittyvät lisävammat ja sairaudet (infektiotaudit, neurologiset sairaudet, pitkäaikaissairaudet) toimintakyky ja tuen tarpeen arviointi Tiedonkeruumenetelmät asiakassuunnitelman tekoprosessi yhteistyössä verkostojen kanssa asiakastietojärjestelmät lähiopetus oppimistehtävät Peda.netissä (asiakastehtävät) arviointimenetelmien käyttöä aidoissa työtilanteissa opintokäynti: tutustuminen erikseen sovittavaan vammaistyön toimipaikkaan Apuvälineet ja teknologia vammaistyössä 5 osp apuvälineet ja hankintaprosessi ympäristön esteettömyys apuvälineiden käytön ohjaus teknologian hyödyntäminen aseptinen ja ergonominen työskentely työn fyysiset ja psyykkiset kuormitustekijät asiakkaan avustaminen liikkumisessa ja siirtymisessä apuvälineiden käyttö nosto-, ja siirtotilanteissa opintokäynnit (apuvälinemessut) käytännön harjoitukset aidoissa työtilanteissa yhteistoiminnallinen oppiminen oppimistehtävät Peda.netissä Päivittäisissä toiminnoissa ja kodinhoidossa ohjaaminen, 2 osp päivittäisissä toiminnoissa ja kodinhoidossa ohjaaminen voimavaralähtöinen toiminta kulttuuristen ja uskonnollisten tapojen huomioiminen Hannele Lindstrand

48 Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt
Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt  Vammaisen asiakkaan terveyden edistäminen, hoito ja kuntoutus 8 osp 5 osp terveyden edistäminen hoitotyön auttamismenetelmät hygienianhoito (suun-, jalkojen-, ja ihon hoito) perushoito nestetasapainon seuranta ja nesteytyksestä huolehtiminen hoitotoimenpiteisiin ja tutkimuksiin valmistautuminen asento- ja liikehoito arkiliikunta ja fyysisen-, psyykkinen-, ja sosiaalinen toimintakyky rentoutumisen menetelmät lähiopetus ja käytännön harjoitukset tehtävät Peda.netissä asiakastapaustehtävät opintokäynti: tutustuminen erikseen sovittavaan vammaistyön toimipaikkaan yhteistoiminnallinen oppiminen Lääkehoito yhteinen osa, 1 osp lääkehoitosuunnitelma ja sen noudattaminen yleisimmät lääketietokannat lääkkeiden käsittely, annostelu ja antaminen annoslaskut ja yksikkömuunnokset lääkemääräyksen tulkinta ja voimassaoloaika sekä lääkkeiden käyttö, säilyttäminen ja hävittäminen käytännön harjoituksia lääkkeiden käsittelyyn, annosteluun ja lääkehoidon ohjaukseen sekä lääketietokantojen käyttöön erillinen lääkelaskukoe mahdollisuus suorittaa LOVe LOP lääkehoidon verkkokurssi Lääkehoito vammaistyössä, 2osp vammaisen lääkehoidon erityiskysymyksiä muisti-, pitkäaikais- ja kansansairauksien sekä neurologisten sairauksien lääkehoito lääkehoidon kokonaisuuden arviointi ja ohjaus lähiopetus Peda.net-tehtävät pari- ja pienryhmätehtävät Hannele Lindstrand

49 Hyvinvoinnissa ja turvallisuudessa ohjaaminen, 4osp
Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt Hyvinvoinnissa ja turvallisuudessa ohjaaminen, 4osp psyykkiset häiriötilat psyykenhoito kriisin vaiheet päihde-, ja riippuvuusongelmat seksuaalisuus ja turvakasvatus ensitieto vammainen väkivallan ja kaltoinkohtelun uhrina psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen turvallisuus Saattohoito lähiopetus oppimistehtävät Peda.netissä asiantuntijavierailut opintokäynti: tutustuminen erikseen sovittavaan vammaistyön toimipaikkaan Yrittäjyys, 1 osp osaamisen tuotteistaminen yrittäjyyden periaatteet liiketoimintasuunnitelma oppimistehtävät Työpaikalla järjestettävä koulutus: Toimintakyvyn ylläpitäminen ja edistäminen vammaistyössä 12 osp (8 viikkoa) Työpaikkoja: erityiskoulut/-luokkien asuntolat palveluasumisen yksiköt perhekodit työ- ja toimintakeskukset ohjatut ja autetut asuntolat kuntoutuslaitokset Validian asumispalveluyksiköt neurologiset yksiköt koulutussopimus/oppisopimus lisäksi opintojaksoihin liittyviä erilaisia projekteja työpaikoilla osaamisen osoittamisen suunnitteleminen oppilaitoksella (yksi päivä jakson toiseksi viimeisellä viikolla) Hannele Lindstrand

50 Valinnaiset tutkinnonosat 15 osp
Oppilaitos tarjoaa vuosittain valittavaksi mm. seuraavia tutkinnonosia: Kotona asumisen ja elämänhallinnan tukeminen 15 osp tutkinnon osa sosiaali- ja terveysalan perustutkinnosta Lasten ja nuorten mielenterveystaitojen edistäminen 15 osp, tutkinnon osa sosiaali- ja terveysalan perustutkinnosta Toiminalliset menetelmät hyvinvoinnin edistämisessä 15 osp Syksyllä mahdollisesti tarjolle tulevista tutkinnon osista esim. ammattitutkintojen / erikoisammattitutkintojen osista tiedotetaan myöhemmin mm. Vuorovaikutus ja kommunikointi, kehitysvamma-alan ammattitutkinnon osa, alkaa os.alan kanssa yhtä aikaa. Hannele Lindstrand

51 Kotona asumisen ja elämänhallinnan tukeminen 15 osp
Edistää asiakkaan kotona asumista tai sinne siirtymistä Suunnitella ja arvioida työtään Käyttää alan työmenetelmiä, -välineitä ja materiaaleja kotona asumisen tukemisessa ja elämänhallinnan vahvistamisessa Ohjata asiakkaita palveluiden käytössä ja valintojen tekemisessä Ylläpitää ja edistää turvallisuutta, työkykyään ja työhyvinvointiaan. Arvioida ja kehittää työtä. Työssä: Kotihoidossa tai tuetussa tai tehostetussa palveluasumisessa tai esim. muistisairaiden hoitokodissa asiakkaan koti, lyhytaikaishoito

52 Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt
Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt Kotona asumisen tukeminen, 6 osp Kotihoitotyö (2 osp) palvelutarpeen arviointi kotona asumisen merkitys sekä haasteet, riskit ja tuen tarpeet itsestä, päivärytmistä ja kodista huolehtiminen osallisuus ja elämänhallinta kotona asumista tukeva teknologia ja apuvälineet lähiopetus oppimistehtäviä Peda.net-tehtävät vierailijoita (Perhehoitoliitto, Omaishoito ry) / opintokäyntejä Kotona asumisen palvelut ja verkostot (4 osp) erilaiset asumismuodot ja asumista tukevat palvelut oikeudellinen ennakointi ilmoittaminen iäkkään henkilön palveluntarpeesta (huoli-ilmoitus) yhdenvertaisuuslaki turvattomuus ja kriisi- ja ongelmatilanteet turvallisuus ja turvallisuusriskit sosiaalisen tuen tarpeiden arviointi ja ohjaus omais- ja perhehoito (lainsäädäntö, palvelut ja tukitoimet) omaishoitajuus (yhteistyö, tukeminen, ohjaus) monialainen yhteistyö, läheisverkosto Työpaikalla järjestettävä koulutus: Kotona asumisen ja elämänhallinnan tukeminen 9 osp (6 viikkoa) Työpaikkoja kotihoito palveluasuminen asiakkaan koti lyhytaikaishoito koulutussopimus/oppisopimus osaamisen osoittamisen suunnitteleminen oppilaitoksella (yksi päivä jakson toiseksi viimeisellä viikolla) Hannele Lindstrand

53 Lasten ja nuorten mielenterveystaitojen edistäminen
Edistää lapsen ja nuoren mielenterveyttä Suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen tai nuoren mielenterveystaitoja vahvistavaa toimintaa Toimia vuorovaikutuksessa lasten, nuorten ja heidän läheistensä kanssa Käyttää alan työmenetelmiä, -välineitä ja materiaaleja ohjatessaan lapsia tai nuoria Ohjata perheitä palveluiden käytössä Ylläpitää ja edistää turvallisuutta, työkykyään ja työhyvinvointiaan Arvioida ja kehittää toimintaansa. Työssä: päivähoito/varhaiskasvatus, esi- ja perusopetus, oppilaitos, lapsiperheiden kotipalvelu ja varhainen tuki, lastensuojelun yksikkö, perhe- ja asukaspuisto 

54 Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt Mielenterveyden tukeminen Mielenterveyden edistäminen Työpaikalla järjestettävä koulutus: Lapsen ja nuoren mielenterveystaitojen edistäminen 9 osp (6 viikkoa) Työpaikkoja päiväkoti perhepäivähoito kerhot, avoin päiväkoti Srk:n lasten- ja perhekerhot esiopetus perusopetus koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta lasten-, nuorten ja perhekodit nuorten työpajat nuorisotalot maahanmuuttajien opetus perhekeskus perhetyö, lapsiperheiden kotipalvelu kolmas sektori: Mll:n kerhot, Pelan perhetoiminta, urheiluseurat vammaispalvelun kuntoutusohjaus lapsiperheille koulutussopimus/oppisopimus osaamisen osoittamisen suunnitteleminen oppilaitoksella (yksi päivä jakson toiseksi viimeisellä viikolla) Hannele Lindstrand

55 Toiminalliset menetelmät hyvinvoinnin edistämisessä 15 osp
Edistää asiakkaan hyvinvointia toiminnallisia menetelmiä ja luontoa hyödyntäen Suunnitella työtään Käyttää vuorovaikutustaitoja asiakastyössä Käyttää toiminnallisia menetelmiä, välineitä ja materiaaleja edistäessään asiakkaan hyvinvointia Ohjata asiakasta osallistumaan taide-, kulttuuri- ja luontopalveluihin Ylläpitää ja edistää turvallisuutta, työkykyään ja työhyvinvointiaan Arvioida ja kehittää omaa työtään. Työssä: Erilaisissa sosiaali- ja terveysalan toimipaikoissa, Päiväkoti, palveluasuminen, toimintakeskus jne

56 Taidelähtöiset menetelmät, kulttuuri ja luonto asiakastyössä, 6 osp
Osa-alue Opintojakson nimi ja osaamistavoite Sisällöt Toteuttamistavat ja oppimisympäristöt Taidelähtöiset menetelmät, kulttuuri ja luonto asiakastyössä, 6 osp ohjaustaidot ja toiminnallisten menetelmien sekä luonnon merkitys soveltava taide/taidelähtöiset menetelmät Green Care taide-, kulttuuri- ja luontopalvelut projektityöskentelyn periaatteet 1 päivä: Toiminnallisten menetelmien merkitys, projektityöskentelyn esittely ja ryhmiin jakautuminen 8 päivää pajatyöskentelyä: visuaaliset menetelmät 2pv musiikki 2pv luova liike ja tanssi 2pv luova ilmaisu ja draama 2pv sanataide (Peda.net-tehtävä) 4 päivää: Green Care 1 päivä: Projektityöskentelyn suunnittelu ja dokumentointi 1 päivä: Projektien esittely ja vertaisarviointi Työpaikalla järjestettävä koulutus:  Toiminnalliset menetelmät hyvinvoinnin edistämisessä 9 osp (6 viikkoa) projektityöskentely eri asiakasryhmien kanssa Työpaikkoja päiväkoti perhepäivähoito palveluasumisen yksiköt toimintakeskus päiväkeskus 2 projektityön ohjauspäivää oppilaitoksella asiakaslähtöinen ryhmätoiminnan/ryhmätoimintojen suunnittelu, toteutus ja arviointi Hannele Lindstrand

57 Hannele Lindstrand


Lataa ppt "Kaikki osaamisalat tutkinnon osittain Ops 2018"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google