Valmistelijat Johtoryhmän kokous

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
konsernin johtamisjärjestelmä
Advertisements

Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Tilaaja-tuottaja-toimintatapa hyvinvointitoimijat.
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Aluehallinnon uudistus Pohjois-Karjalan maakuntavaltuusto Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen.
Case Oulun kaupunki ja Monetra: Keskitetyn hallinnon siirtäminen tytäryhtiöön Anne Piikivi, Oulun Kaupunki, Oulun Konttori –liikelaitos Päivi Pitkänen,
Julkisen hallinnon yhteinen tuki- ja ylläpitotehtävien eAMS-malli Christian Jämsen
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Etelä-Savon maakuntauudistus – valmistelutyöryhmät
Konsernirakenne-ehdotus / loppuraportti
Järjestöt Satasotessa
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
Projektisuunnitelma vuodelle 2017
Ajankohtaista (1/3) SOTEMAKU-johtoryhmä päätti kokouksessaan mm. seuraavista asioista: Väliaikaisen SOTE kuntayhtymän valmistelua ei jatketa,
Esiselvitys.
Tilannekatsaus
POKAT 2021 maakuntaohjelman valmistelu
#meidänkeskipohjanmaa Tiina Harjunpää
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Valmistelun organisointi 1.9. alkaen
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
Ajankohtaista sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
sote- ja maakuntauudistus
Kasvupalvelut maakuntakonsernissa
Matkalla Meijän maakuntaan
TAHE keskitetty toimintamalli
Maakunta- ja sote-uudistus
Konsernirakenne.
Valmistelun tiekartta
Kuntayhtymän valtuusto Kuntayhtymän hallitus
Sote- ja maakuntauudistus Aikataulu ja eteneminen
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
OHJAAMOT OSANA MAAKUNTAUUDISTUSTA
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Matkalla Meijän maakuntaan
UUSI KUNTA JA MAAKUNTA HYVINvoinnin edellytyksiä luomassa
Maakuntien hyte-valmistelijoiden VERTAISFOORUMI J-Sali 1
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Maakunta- ja soteuudistuksen ajankohtaiskatsaus Asko Peltola
Henkilöstötyöryhmän väliraportti
Etelä-Savon maakunta- ja soteuudistus
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Maakuntauudistuksen valmistelu Keski-Pohjanmaan maakunnassa
Maakunnan hallintosääntömalli
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
ICT –ympäristön yleiskuvaus
Maakunnan hallintosääntö
Matkalla Meijän maakuntaan valmistelun organisointi
Päijät-Hämeen maakunta- ja sote-uudistus
Maakunnan konserniohjauksen työkalut
Kehittämisjohtaja Jussi Salminen ja
MAAKUNNAN TOIMINNAN RAKENNE JA JOHTAMISJÄRJESTELMÄ
Tiedolla johtaminen - työryhmä
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä Pekka Kuosmanen ja Jarno Turunen.
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Sote-uudistuksen toimeenpano
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä
Yleistä valtakunnallisesta valmistelusta
SoteDigin kuulumiset
Siun sote tehdään NYT Siun sotessa tehdään uusi malli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottamisesta ja organisoinnista Pohjois-Karjalan ja Heinäveden.
JÄRJESTÄJÄN TEHTÄVÄT Maakunnan järjestäjän digipalvelut
PoSoTellen kohti tulevaisuutta
Maakunta- ja sote-uudistus
Esityksen transkriptio:

Valmistelijat Johtoryhmän kokous 28.9.2017 Pohjois-Pohjanmaan maakuntakonsernin valmistelun vaihetta Konsernihallinto, -johto ja –palvelut Liikelaitokset LUONNOS 26.9.2017 Valmistelijat Johtoryhmän kokous 28.9.2017

Maakuntavalmistelun tiekartta syksy 2017- valmistelijaresurssi Konsernirakenne (muutosjohtaja, valmistelun organisointi omana asiana johtoryhmässä 28.9.2017) konsernijohto ja –palvelut, liikelaitokset, yritykset jne. Konsernin johtamis- ja ohjausjärjestelmä (muutosjohtaja ja oma erillinen valmistelija) konsernin sisäinen johtamis- ja ohjausjärjestelmä poliittinen / luottamuselin -ohjausjärjestelmä Maakuntastrategian ja palvelustrategiakokonaisuuden valmistelu (muutosjohtaja ja oma erillinen valmistelija) Monialaisen maakunnan strategisen järjestämistoiminnon suunnittelu (muutosjohtaja, muut valmistelijat) tuottajien ohjausjärjestelmät sisältäen lisäksi mm. valvonnan, strategisen hankinnan Monialaisen maakunnan palveluverkon ja saavutettavuuden yleiset periaatteet (muutosjohtaja, muut valmistelijat) monikanavaisuus, fyysinen palveluverkko Vuoropuhelun ja kumppanuuksien rakenteet (muutosjohtaja, muut valmistelijat) strateginen yhteistyö mm. kunnat, järjestöt Monialainen maakunnan substanssi- ja tukitoimintojen yhteensovittaminen (muutosjohtaja, vastuuvalmistelijat) palvelut, varautuminen ja erityistilanteet Ylimaakunnallisten tehtävien linjaukset (muutosjohtaja, vastuuvalmistelijat)

Maakuntien tilapalvelut Maakunnan tukipalvelut Kansalliset tukipalvelut Vaalilautakunta Maakuntavaltuusto Tarkastuslautakunta Maakuntahallitus Maakuntien tilapalvelut Konsernijaos Sotelautakunta TAHE-palvelukeskus Hetli Oy Monetra Konsernihallinto ICT-palvelukeskus Vimena Oy järjestäminen tuottaminen Nordlab Johtokunta Johtokunta Hallitus Keskuspesula Liikelaitos Liikelaitos Yhtiö/-t

Konsernivalmistelun eteneminen – pohdittavaksi johtoryhmälle 28.9.2017 Konsernin rakenne ja johtamisjärjestelmä saatava päätettyä nopeasti heti kun uusi maakuntavaltuusto aloittaa – virallinen päätös heti alkuvuonna 2019 valmistelun oltava jo tehty käytännössä valmiiksi alkuvuoteen 2019 mennessä tarvitaan paljon johtoryhmän / vate:n linjauksia ja poliittista keskustelua ”Konsernia kasaan” –valmistelu Kuka valmistelee? Toimeksianto? Aikataulu? Missä liikelaitosten sisäinen rakenne? esitys: johtoryhmän ”kehittämisjaos” + valmistelijakoneisto ? Milloin ja miten poliittinen seurantaryhmä otetaan mukaan?

Konsernihallinto Konsernijohto Strateginen ohjaus (maakuntastrategia MaakL 35 § ja muut strategiset valinnat) Osallisuus Strateginen vuoropuhelu Edunvalvonta Talouden ohjaus Omistajaohjaus Demokratia Kansainväliset asiat Investoinnit Henkilöstöpolitiikka Sisäinen tarkastus Lisätty toiminto 19.9.2017 Viestintä Strateginen hankinta Järjestäjätehtävät Tieto päätöksenteossa Turvallisuus Lisätty toiminto 25.9.2017 Kasvupalvelut ja aluekehitys, maaseutu ja ympäristö, sote, pelastus, maankäyttö, liikenne ja vesistöt Ennakointi Kehittäminen Päätöksen-teko? maksa-tus?, valvonta? Tieto-hallinto Talous-hallinto, hankinnat Hallinto ja juridiikka, tarkastus ja valvonta Koulutus, ja tutkimus Henkilöstöhallinto Välitettävät varat? Digistrategia ja arkkitehtuuri Konsernipalvelut Muut palvelut ? Viestintä

Konsernijohdolle kuuluvia tehtäviä... n. XX htv (?), mutta riippuu konsernipalveluista, liikelaitosrakenteesta ja liikelaitosten toiminnoista Strateginen järjestäminen, suunnittelu ja seuranta Palvelustrategia ja palvelulupaus osana maakuntastrategiaa Palvelutarpeiden arviointi ja niihin vastaaminen Toiminnan vaikuttavuuden ja tehokkuuden varmistaminen Talouden ohjaus ja rahoituksen riittävyyden arviointi Palvelujen strateginen hankinta Sopimusohjaus ja -seuranta Valinnanvapauden hallinta Markkinoiden kartoitus, markkinoiden kehittymisen mahdollistaminen ja vuoropuhelu Palveluverkon suunnittelu ja hallinta Toimialojen järjestämiseen liittyvä substanssi Strateginen hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, yhteistyö kuntien ja muiden toimijoiden kanssa Strateginen taso: varautuminen ja turvallisuus Strateginen taso: ohjaus, neuvonta, palveluohjaus yleinen, yhteistyö kuntien ja muiden toimijoiden kanssa, yhteiset työkalut ja alustat Laatu, valvonta, omavalvonta Kehittäminen Tutkimus-, kehittämis ja innovaatiotoiminnan koordinointi Strateginen tutkimus- ja oppilaitosyhteistyö Strateginen johtaminen Demokratia ja luottamuselinyhteistyö Maakuntastrategia, monialainen, mittarit ja keinot Monialaisen maakunnan integraation johtaminen ja varmistaminen Strateginen järjestäminen Omistajaohjaus Henkilöstöpolitiikka Investoinnit Kansalaisosallisuus, neuvostot, järjestöt Ulkopolitiikka, sidosryhmätyö, verkostojohtaminen Ylimaakunnalliset ja yhteistyöalueen / -eiden asiat Tieto päätöksenteossa Muutoksen johtaminen Digi-strategia, arkkitehtuuri

Ymmärretäänkö asiat samalla tavalla? tarvitaanko ”sanakirja” Konsernihallinto = konsernijohto ja konsernipalvelut ? Konserni ja liikelaitokset ovat samaa Y-tunnusta = liikelaitokset ovat konsernin ”omaa” toimintaa ja viranomaistoimintaa; kyse sisäisestä organisoinnista; yksi ja sama työnantaja eli kyseessä ei ole sama asia kuin nykyinen kuntayhtymä tai liikelaitoskuntayhtymä Halutaanko vahva konsernijohto (sisältäen järjestämistoiminnon) ? jos ei ole vahva, niin häviää koko konsernin idea, on vain erillisiä organisaation osia miten onnistuu johtaminen suhteessa liikelaitoksiin ja yrityksiin ja kansallisiin palvelukeskuksiin, jos ei ole vahva jos halutaan vahva, niin tuoko sen... kyky, osaaminen ja keskittyminen strategiseen johtamiseen monialaisuuden johtaminen ja toimialojen integraatio vai... ??? Onko ”arvo”asetelmaa toteutuuko toiminto konsernijohdossa, konsernipalveluissa vai liikelaitoksissa? Viranomaistoimintaa voidaan toteuttaa myös liikelaitoksessa ellei erikseen laissa kielletty Konserniorganisaation sisään tulee rajapintoja joka tapauksessa, kaikissa vaihtoehdoissa tarvitaan matriisimaista johtamista

Konsernijohdon muodostamisen periaatteita Konsernijohdon muodostamisen periaatteita ?? Tarvitaan alustavia linjauksia valmistelun pohjaksi Konsernijohto on strategisen tason toimija ja vahva? konsernijohto edustaa maakuntavaltuustossa ja maakuntahallituksessa maakunnan virkamiestoimintoa, näiden luottamuselinten ”ainoa” virkamiesyhteistyökumppani konsernijohto on maakunnan pääasialliset ”virkamieskasvot” ulospäin konsernijohdossa on vankka asiantuntemus ja vahva johtamisrooli, ”natsat” konsernijohtoon kootaan ne tehtävät, jotka ovat johtamiselle ehdottoman tärkeitä eli niitä ei voida toteuttaa konsernipalveluissa, maakunnan liikelaitoksissa, maakunnan yrityksissä tai ostopalveluna Konsernijohdon koko pidetään ytimekkäänä? Konsernijohdon rakenne pidetään yksinkertaisena – ei ainakaan liikaa ”osastoja”? kuitenkin otettava huomioon mm. järjestämisen ja omistajaohjauksen erillisyys (sote/ lakisääteinen järjestämisen ja tuottamisen erottaminen)

Konsernijohtoon kuuluvia tehtäviä, joissa mahdollisesti synergiaa / samankaltaisuutta eri toimialojen välillä selvitellään Palveluverkko ja saavutettavuus monikanavaiset ohjaus- ja neuvontapalvelut, Yleinen neuvonta ja ohjaus fyysiset toimipisteet, johtamisen ”aluejako” ei saisi olla kovin erilainen... Osallisuus ja kansalaisaktiivisuus Tietojohtaminen Valvonta (ympäristöterveydenhuolto, pelastustoimi, sote, maaseutupalvelut ym.) valvontatoiminnot palasteltava viranomaistoimintaa – virkavastuu oltava tuotannosta erillistä – ainakin sotessa jälkikäteisvalvonnasta kohti ohjausta, neuvontaa ja proaktiivista valvontaa; liikelaitoksissa ja yrityksissä kohti omavalvontaa Monialainen hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, terveydensuojelu, ympäristönsuojelu vuoropuhelun rakenteet (strateginen yhteistyö – lisäksi mm. kunnat, järjestöt) sisäilma-asiat, epidemiat, tupakka- ja alkoholivalvonta ja luvat Strateginen hankintatoimi ja sopimusten hallinta substanssiasiantuntemusta tarvitaan liikelaitoksista (palveluhankinta, tavarahankinta, urakat...) Monialainen varautuminen ja erityistilanteet eläintaudit, epidemiat, suuronnettomuudet substanssissa tukeutuminen liikelaitoksiin Päivystyksellisten palveluiden järjestäminen maakunnan liikelaitoksissa työskenteleviä viranhaltijoita ja muuta henkilöstöä voidaan velvoittaa osallistumaan päivystyksen toteuttamiseen (lääkärit, eläinlääkärit, muu henkilöstö...) yritysten ym. henkilöstön hyödyntäminen varmistettava sopimuksin Yhteisvalmistelua tehty ja jatketaan soten ja pelastustoimen/ensihoidon (seur. 3.10.) soten ja kasvu-. ja työllisyyspalveluiden (seur. 4.10.) soten ja ympäristöterveydenhuollon kanssa (mm. 15.9.) pelastus ja ympäristö, vesistö ja maaseutu tulossa

Konsernipalveluiden muodostamisen periaatteita Konsernipalveluiden muodostamisen periaatteita? Tarvitaan alustavia linjauksia valmistelun pohjaksi Konsernipalvelut palvelevat sekä konsernihallintoa että liikelaitoksia velvoitetaanko liikelaitokset ja yhtiöt käyttämään (kaikkia?) konsernipalveluja ? katsottava toiminnoittain, toimialariippumaton vs. toimialasidonnainen (joka osin liikelaitoksissa?) yhdenvertaisuus mm. henkilöstöasioissa (käräjillä on konserni); linjaukset, periaatteet, strategiasta tulevat raamit, paikalliset virka- ja työehtosopimuksiin liittyvät sopimukset VAI Liikelaitoksissa omat hallinto-, talous-, henkilöstö-, tietohallinto-, viestintä-, koulutus-, tutkimus/kehittämis- ym. palvelut Sekamalli voi toteutua konsernipalveluiden henkilöstönä, joka toimii ”hajautetusti” tai voi olla liikelaitoksen ”henkilöstöä” liikelaitoksissa oltava mm. operatiivinen henkilöstöhallinto (henkilöstöpäällikkö ym. tiimeineen) ja tietohallinto onko tavoitteena ”lievä” sekamalli eli periaatteena: keskitetysti niin paljon kuin mahdollista ?

Konsernivalmistelun eteneminen – pohdittavaksi johtoryhmälle 28.9.2017 Konsernin rakenne ja johtamisjärjestelmä saatava päätettyä nopeasti heti kun uusi maakuntavaltuusto aloittaa – virallinen päätös heti alkuvuonna 2019 valmistelun oltava jo tehty käytännössä valmiiksi alkuvuoteen 2019 mennessä tarvitaan paljon johtoryhmän / vate:n linjauksia ja poliittista keskustelua ”Konsernia kasaan” –valmistelu Kuka valmistelee? Toimeksianto? Aikataulu? Missä liikelaitosten sisäinen rakenne? esitys: johtoryhmän ”kehittämisjaos” + valmistelijakoneisto ? Milloin ja miten poliittinen seurantaryhmä otetaan mukaan?