Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

sote- ja maakuntauudistus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "sote- ja maakuntauudistus"— Esityksen transkriptio:

1 sote- ja maakuntauudistus
Pohjois-Pohjanmaan sote- ja maakuntauudistus Valmistelun tiekartta

2 Maakuntavalmistelun tiekartta syksy 2017-
Konsernirakenne (omana asiana johtoryhmässä ) konsernijohto ja –palvelut, liikelaitokset, yritykset jne. Konsernin johtamis- ja ohjausjärjestelmä konsernin sisäinen johtamis- ja ohjausjärjestelmä poliittinen / luottamuselin -ohjausjärjestelmä Maakuntastrategian ja palvelustrategiakokonaisuuden valmistelu Monialaisen maakunnan strategisen järjestämistoiminnon suunnittelu tuottajien ohjausjärjestelmät sisältäen lisäksi mm. valvonnan, strategisen hankinnan Monialaisen maakunnan palveluverkon ja saavutettavuuden yleiset periaatteet monikanavaisuus, fyysinen palveluverkko Vuoropuhelun ja kumppanuuksien rakenteet strateginen yhteistyö mm. kunnat, järjestöt Monialainen maakunnan substanssi- ja tukitoimintojen yhteensovittaminen ja integraation varmistaminen palvelut, varautuminen ja erityistilanteet Ylimaakunnallisten tehtävien linjaukset

3 Maakuntavalmistelun tiekartta syksy 2017- valmistelijaresurssi
Konsernirakenne (muutosjohtaja, valmistelun organisointi omana asiana johtoryhmässä ) konsernijohto ja –palvelut, liikelaitokset, yritykset jne. Konsernin johtamis- ja ohjausjärjestelmä (muutosjohtaja ja oma erillinen valmistelija) konsernin sisäinen johtamis- ja ohjausjärjestelmä poliittinen / luottamuselin -ohjausjärjestelmä Maakuntastrategian ja palvelustrategiakokonaisuuden valmistelu (muutosjohtaja ja oma erillinen valmistelija) Monialaisen maakunnan strategisen järjestämistoiminnon suunnittelu (muutosjohtaja, muut valmistelijat) tuottajien ohjausjärjestelmät sisältäen lisäksi mm. valvonnan, strategisen hankinnan Monialaisen maakunnan palveluverkon ja saavutettavuuden yleiset periaatteet (muutosjohtaja, muut valmistelijat) monikanavaisuus, fyysinen palveluverkko Vuoropuhelun ja kumppanuuksien rakenteet (muutosjohtaja, muut valmistelijat) strateginen yhteistyö mm. kunnat, järjestöt Monialainen maakunnan substanssi- ja tukitoimintojen yhteensovittaminen (muutosjohtaja, vastuuvalmistelijat) palvelut, varautuminen ja erityistilanteet Ylimaakunnallisten tehtävien linjaukset (muutosjohtaja, vastuuvalmistelijat)

4 Sote-valmistelun tiekartta PoPSTer-hankkeen sisällöllinen vastuuhenkilö Sirkku Pikkujämsä

5 Sote tiekartan vaiheistus
2017 2018 2019 2020 Nykytilaselv. 8/2017 Suunnittelu  6/2018 Toteutus 7/ /2019 Jatkokehittäminen 2020  Palvelustrategia, palvelulupaus Toiminnan ja talouden ohjausmekanismit ja tietojohtaminen Laatu, omavalvonta ja valvonta Järjestäminen Valinnanvapaus, monituottajuus ja markkinoiden kehittäminen Verkostot, kumppanuudet, osallisuus, viestintä Tutkimus, koulutus, kehittäminen ja innovaatiotoiminta Lasten ja perheiden palvelut Toimintakyky ja laaja-alainen kuntoutus Ikäihmiset ja sairaalahoito Palvelut Välittömän avun tarve Avohoito ja vastaanotto Tukipalvelut (sairaanhoidolliset)

6 Sote tiekartan vaiheistus
2017 2018 2019 2020 Nykytilaselv. 8/2017 Suunnittelu  6/2018 Toteutus 7/ /2019 Jatkokehittäminen 2020  Strategian ja palvelu-lupauksen valmistelu SOTE-liikelaitoksen ja muun oman tuotannon suunnittelu Palveluverkon suunnittelu Ohjausmekanismien valmistelu Asiakaslähtöisien palvelukokonaisuuksien ja –uusien palvelumuotojen suunnittelu Palvelustrategia, palvelulupaus Toiminnan ja talouden ohjausmekanismit ja tietojohtaminen Laatu, omavalvonta ja valvonta Järjestäminen Valinnanvapaus, monituottajuus ja markkinoiden kehittäminen Verkostot, kumppanuudet, osallisuus, viestintä Tutkimus, koulutus, kehittäminen ja innovaatiotoiminta Lasten ja perheiden palvelut Toimintakyky ja laaja-alainen kuntoutus Ikäihmiset ja sairaalahoito Palvelut Välittömän avun tarve Avohoito ja vastaanotto Tukipalvelut (sairaanhoidolliset)

7 Sote tiekartan vaiheistus
2017 2018 2019 2020 Nykytilaselv. 8/2017 Suunnittelu  6/2018 Toteutus 7/ /2019 Jatkokehittäminen 2020  Palvelustrategia, palvelulupaus Strategian ja palvelu-lupauksen valmistelu SOTE-liikelaitoksen ja muun oman tuotannon suunnittelu Palveluverkon suunnittelu Ohjausmekanismien valmistelu Asiakaslähtöisien palvelukokonaisuuksien ja –uusien palvelumuotojen suunnittelu Strategian, palvelulupauksen ja -verkon valmistelu ja päätökset Oman tuotannon rakenteen ja toimintamallien linjaukset Ohjausmekanismien, sote-keskusten, asiakassetelin, henkilökohtaisen budjetin ja palveluhankintojen valmistelu ja päätökset Asiakasmaksujen, kriteerien jne. valmistelu ja päätökset Asiakaslähtöisien palvelukokonaisuuksien ja uusien palvelumuotojen suunnittelu Toiminnan ja talouden ohjausmekanismit ja tietojohtaminen Laatu, omavalvonta ja valvonta Järjestäminen Valinnanvapaus, monituottajuus ja markkinoiden kehittäminen Verkostot, kumppanuudet, osallisuus, viestintä Tutkimus, koulutus, kehittäminen ja innovaatiotoiminta Lasten ja perheiden palvelut Toimintakyky ja laaja-alainen kuntoutus Ikäihmiset ja sairaalahoito Palvelut Välittömän avun tarve Avohoito ja vastaanotto Tukipalvelut (sairaanhoidolliset)

8 Luottamuselimissä päätettäviä sote-asioita (1/2)
Johtamisjärjestelmä ja organisointi (järjestäminen ja tuottaminen) Delegointi (sote) Palvelustrategia ja palvelulupaus Esim. hankintapoliittinen ohjelma, lapsi- ja nuorisopoliittinen ohjelma, ikääntymispoliittiset linjaukset, ennaltaehkäisevän työn toimintaohjelma, kotouttamisohjelma Palveluverkkosuunnitelma Kansalaisten osallisuuden ja vaikuttamisen ohjelma; neuvostojen ym. nimeäminen Tuottajien hyväksymis- ja sopimusmenettely (kriteerit, sisältö, laatu, korvaukset) Tietojärjestelmien yhtenäistäminen Palveluiden hankintaan liittyvät kilpailutukset ja optioiden käyttö

9 Luottamuselimissä päätettäviä sote-asioita (2/2)
Palvelujen kriteerien harmonisointi (kuljetuspalvelut, turvapalvelut, veteraanit, hoitotarvikkeet, apuvälineet…) Palkkioiden ja korvausten harmonisointi (perhehoidon palkkiot…) Tukien ja avustusten harmonisointi (järjestöavustukset, lahjoitusrahastot…) Erilaiset soveltamisohjeet (toimeentulotuki, sosiaalinen luototus…) Asiakasmaksujen harmonisointi (sisältäen ateriamaksut…)

10 Valmistelun eri vaiheissa tarvittava henkilöstö
Sote-valmistelun resurssit Pohjois-Pohjanmaan liittoon / VATEen palvelussuhteessa olevat (esim. Sote-vastuuvalmistelija, 100%) Yhteistyösopimus työpanoksen käytöstä Pohjois-Pohjanmaan liiton ja luovuttavan organisaation välillä (rahoitus valtion valmistelurahoista) V budjetissa ( ) 6 työpanosta, todennäköisesti valtiolta tulossa lisärahoitusta tämän lisäksi. asteittain ”rekrytoitavat” valmistelijat 0-100%: lukuisia osa-aikaisia ja määräaikaisia eri sote-teemoihin ja yleisvalmisteluun tarvittava osaaminen, valmistelun vaihe ja koko-/osa-aikaisuus tarkentuu työsuunnitelman yksityiskohtien myötä Maakuntaan siirtyvien organisaatioiden henkilöstö oman työn ohella osana perustyötään (ei rahaliikennettä) erityisesti Sote-johtajat ja työryhmien puheenjohtajat joko c) tai b) muut valmisteluun osallistuvat asiantuntijat, työntekijät jos ei a) tai b Ostopalvelu maakuntaan siirtyvien organisaatioiden ulkopuolelta Kärkihankkeiden ja muiden kehittämishankkeiden resurssit Muutosagentit, LAPE, I&O, POP muutoksen tuki, ODA, Virtuaalisairaala… STM:n maakunnalliset sote-koordinaattorit (?)

11 Maakuntastrategia, maakuntakaava, alueidenkäyttö (TR1) tiekartta Vastuuvalmistelija Jussi Rämet

12 Aluekehitys ja kasvupalvelut (TR2) -tiekartta Vastuuvalmistelija Petri Keränen

13 Aluekehitys ja kasvupalvelut -tiekartan vaiheistus
2017 2018 2019 2020 Nykytilaselv. 8/2017 Suunnittelu  6/2018 Toteutus 7/ /2019 Jatkokehittäminen 2020  Palvelustrategia, palvelulupaus, laatu ja valvonta Toiminnan ja talouden ohjausmekanismit ja tietojohtaminen Toimintamalli Järjestämis-, viranomais- ja tuottamistehtävien määrittely Valinnanvapaus, monituottajuus ja markkinoiden kehittäminen Verkostot, kumppanuudet, osallisuus, viestintä Aluekehittämispalvelut Kasvupalvelut Maahanmuuton ja kotouttamisen palvelut Palvelut Liikunnan edistämispalvelut Kulttuuripalvelut Romaniasioiden palvelut

14 Aluekehitys ja kasvupalvelut -tiekartan vaiheistus
2017 2018 2019 2020 Nykytilaselv. 8/2017 Suunnittelu  6/2018 Toteutus 7/ /2019 Jatkokehittäminen 2020  Palvelustrategia, palvelulupaus, laau ja valvonta Palvelu– ja hankintastrategian suunnittelu Palveluverkon suunnittelu Palvelumuotoilu Sote-liittymäpintojen suunnittelu (TYP, kotouttaminen) Rakennerahastojen hallinnon kuvaus Oman tuotannon suunnittelu Toiminnan ja talouden ohjausmekanismit ja tietojohtaminen Toimintamalli Järjestämis-, viranomais- ja tuottamistehtävien määrittely Valinnanvapaus, monituottajuus ja markkinoiden kehittäminen Verkostot, kumppanuudet, osallisuus, viestintä Aluekehittämispalvelut Kasvupalvelut Maahanmuuton ja kotouttamisen palvelut Palvelut Liikunnan edistämispalvelut Kulttuuripalvelut Romaniasioiden palvelut

15 Aluekehitys ja kasvupalvelut -tiekartan vaiheistus
2017 2018 2019 2020 Nykytilaselv. 8/2017 Suunnittelu  6/2018 Toteutus 7/ /2019 Jatkokehittäminen 2020  Palvelustrategia, palvelulupaus, laatu ja valvonta Palvelu– ja hankintastrategian suunnittelu Palveluverkon suunnittelu Palvelumuotoilu Sote-liittymäpintojen suunnittelu (TYP, kotouttaminen) Rakennerahastojen hallinnon kuvaus Oman tuotannon suunnittelu Romaniasiain neuvottelukunta Liikuntaneuvosto Etnisten suhteiden neuvottelukunta Valtakunnallisten erikoistumistehtävien suunnittelu Kasvupalvelut -liikelaitoksen suunnittelu ja käynnistäminen Yhteispalvelupisteiden suunnittelu Toiminnan ja talouden ohjausmekanismit ja tietojohtaminen Toimintamalli Järjestämis-, viranomais- ja tuottamistehtävien määrittely Valinnanvapaus, monituottajuus ja markkinoiden kehittäminen Verkostot, kumppanuudet, osallisuus, viestintä Aluekehittämispalvelut Kasvupalvelut Maahanmuuton ja kotouttamisen palvelut Palvelut Liikunnan edistämispalvelut Kulttuuripalvelut Romaniasioiden palvelut

16 Luottamuselimissä päätettäviä asioita (1/2)
Johtamisjärjestelmä ja organisointi (järjestäminen ja tuottaminen) Kasvupalveluiden palvelustrategia, hankintastrategia ja palvelulupaus Kasvupalveluiden palveluverkkosuunnitelma ja yhteispalveluiden järjestäminen Kasvupalveluiden hankintaan liittyvät kilpailutukset Kasvupalvelut -liikelaitoksen perustaminen, suunnitteluvaiheet, johtokunta, johto Kasvupalveluiden ylimaakunnallisesti hoidettavat tehtävät ja valtakunnalliset keskitykset RR-toiminnan hallinto- ja valvontajärjestelmä

17 Luottamuselimissä päätettäviä asioita (2/2)
Romaniasioiden neuvottelukunta Liikuntaneuvosto Etnisten suhteiden neuvottelukunta

18 Pelastustoimen ja varautumisen (TR 3) tiekartta Vastuuvalmistelija Petteri Helisten

19 Tiekartan vaiheistus TR3
2017 2018 2019 2020 Nykytilaselv. 8/2017 Suunnittelu  6/2018 Toteutus 7/2018 – 12/2019 Jatkokehittäminen 2020 >> Riskianalyysi, palvelutasopäätös Organisointi ja johtamisjärjestelmät Johtaminen Sopimuspalokuntatoiminta Taloushallinto ja yleishallinto Riskienhallinta, valvonta, turvallisuusviestintä Henkilöstöhallinto Osaamisen kehittäminen Oma varautuminen Ensihoito ja evy-toiminta Tekniikka, kunnossapito, hankinnat Turvallisuus ja työsuojelu Omaisuus ja kiinteistöt ICT-toiminnot Hallinto Pelastus Rh Eh Tukit. Maakunnan varautuminen

20 Tiekartan vaiheistus TR3
2017 2018 2019 2020 Nykytilaselv. 8/2017 Suunnittelu  6/2018 Toteutus 7/2018 – 12/2019 Jatkokehittäminen 2020 >> Riskianalyysi, palvelutasopäätös Organisointi ja johtamisjärjestelmät Johtaminen Sopimuspalokuntatoiminta) Taloushallinto ja yleishallinto Riskienhallinta, valvonta, turvallisuusviestintä Henkilöstöhallinto Osaamisen kehittäminen Oma varautuminen Ensihoito ja evy Tekniikka, kunnossapito, hankinnat Turvallisuus ja työsuojelu Omaisuus ja kiinteistöt ICT-toiminnot Sopimuskartoitus Yleishallinnon prosessit Työaikamuodot ja paikallisen sopimuksen valmistelu Johtamisjärjestelmä ja pelastuslaitoksen sisäinen organisaatio Paloasemien ja kaluston sijoittelu Sopimuspalomiesten ja VPK:den siirtomenettely Osaamisen arviointi (olemassa oleva ja tarvittava) PTP:n painopisteet ja strategiset tavoitteet Riskialuejako Ensihoidon visio ja strategia ICT-yhteensovittamiseen liittyvät asiat Omaisuudenhallintaan liittyvät prosessit Kunnossapidon ja logistiikan organisoínti Maakunnan valmiussuunnitelman laadinta Hallinto Pelastus Rh Eh Tukit.

21 Tiekartan vaiheistus TR3
2017 2018 2019 2020 Nykytilaselv. 8/2017 Suunnittelu  6/2018 Toteutus 7/2018 – 12/2019 Jatkokehittäminen 2020 >> Riskianalyysi, palvelutasopäätös Organisointi ja johtamisjärjestelmät Johtaminen Sopimuspalokuntatoiminta) Taloushallinto ja yleishallinto Riskienhallinta, valvonta, turvallisuusviestintä Henkilöstöhallinto Osaamisen kehittäminen Oma varautuminen Ensihoito ja evy Tekniikka, kunnossapito, hankinnat Turvallisuus ja työsuojelu Omaisuus ja kiinteistöt ICT-toiminnot Sopimuskartoitus Yheishallinnon prosessit Työaikamuodot ja Paikallisen sopimuksen valmistelu Johtamisjärjestelmä Paloasemien ja kaluston sijoittelu Sopimuspalomiesten ja VPK siirtomenettely Osaamisen arviointi (olemassa oleva ja tarvittava) PTP:n painopisteet ja strategiset tavoitteet Riskialuejako Ensihoidon visio ja strategia ICT-yhteensovittamiseen liittyvät asiat Omaisuudenhallintaan liittyvät prosessit Kunnossapidon ja logistiikan organisoínti Maakunnan valmiussuunnitelman laadinta Pelastuslaitoksen toimintamallit ja ohjeisto Poikkeuslupien haku Paloasemaverkosto ja kaluston sijoittelu Palokuntasopimukset Osaamisen kehittämistoiminnan organisointi Peruskurssitoiminta Riskianalyysi ja valvontasuunnitelma Ensivastesopimukset ICT-toimintojen organisointi Ajoneuvojen omistus ja vakuutukset Maakunnan valmiussuunnitelman laadinta Häiriötilanteiden ja poikkeusolojen johtaminen, tilannekuva Alueellisen varautumisen organisointi Hallinto Pelastus Rh Eh Tukit.

22 Tiekartan vaiheistus TR3
2017 2018 2019 2020 Nykytilaselv. 8/2017 Suunnittelu  6/2018 Toteutus 7/2018 – 12/2019 Jatkokehittäminen 2020 >> Riskianalyysi, palvelutasopäätös Organisointi ja johtamisjärjestelmät Johtaminen Sopimuspalokuntatoiminta) Taloushallinto ja yleishallinto Riskienhallinta, valvonta, turvallisuusviestintä Henkilöstöhallinto Osaamisen kehittäminen Oma varautuminen Ensihoito ja evy Tekniikka, kunnossapito, hankinnat Turvallisuus ja työsuojelu Omaisuus ja kiinteistöt ICT-toiminnot Sopimuskartoitus Yheishallinnon prosessit Työaikamuodot ja Paikallisen sopimuksen valmistelu Johtamisjärjestelmä Paloasemien ja kaluston sijoittelu Sopimuspalomiesten ja VPK siirtomenettely Osaamisen arviointi (olemassa oleva ja tarvittava) PTP:n painopisteet ja strategiset tavoitteet Riskialuejako Ensihoidon visio ja strategia ICT-yhteensovittamiseen liittyvät asiat Omaisuudenhallintaan liittyvät prosessit Kunnossapidon ja logistiikan organisoínti Maakunnan valmiussuunnitelman laadinta Poikkeuslupien haku Paloasemaverkosto ja kaluston sijoittelu Palokuntasopimukset Osaamisen kehittämistoiminnanorganisointi Peruskurssitoiminta Riskianalyysi ja valvontasuunnitelma Ensivastesopimukset ICT-toimintojen organisointi Ajoneuvojen omistus ja vakuutukset Maakunnan valmiussuunnitelman laadinta Häiriötilanteiden ja poikkeusolojen johtaminen, tilannekuva Alueellisen varautumisen organisointi Riskien kartoitus jatkuu Kunnossapidon tietojärjestelmät Toimialakohtaisten valmiussuunnitelmien päivitys Hallinto Pelastus Rh Eh Tukit.

23 Pelastustoimen ja varautumisen valmisteluhenkilöstön resursointi (1/2)
Vuosi 2017 Ei tarvita päätoimisia henkilöitä Valmistelutyötä oto-tehtävänä eli virka-apuna tekee n. 50 henkilöä nykyisistä organisaatioista käsin (työajan käyttö valmisteluun vaihtelee n %) Kaikki henkilöt sijoittuvat valmistelussa tuottajaorganisaation puolelle Vuodet Tarvittaneen päätoimisia henkilöitä väliaikaishallintoon porrastetusti n. 3-4 htv/vuosi (arvio) Päätoimiset henkilöt ovat kaikki pelastustoimen ja varautumisen substanssiasioita valmistelevia henkilöitä (projektipäällikkö- ja projektiasiantuntijatasoa) Päätoiminen henkilöresurssi 3-4 htv/vuosi voi jakautua useammallekin henkilölle siten, että henkilöiden työpanos maakuntauudistuksen valmistelutyöhön voi vaihdella (esim. 50 tai 100 %) Päätoimisten henkilöiden työsuhteiden kesto vaihtelee (”kevät 2018” ) Valmistelutyötä oto-tehtävänä eli virka-apuna tekee edelleen n. 50 henkilöä nykyisistä organisaatioista käsin (työajan käyttö valmisteluun vaihtelee n %) Virka-apuhenkilöiden määrä voi myös kasvaa nykyisestä

24 Pelastustoimen ja varautumisen valmisteluhenkilöstön resursointi (2/2)
Pelastustoimen ja varautumisen valmistelun resursoinnissa ei ole huomioitu tukitoimintoja (sihteeripalvelut jne.) -> oletus, että käytetään tukiresursseja yhteisesti Soten puolella on järjestäjäorganisaatioon resursoitava ensihoidon valmisteluun riittävästi henkilöitä: arvio n. 1 htv päätoiminen henkilö (valmistelutehtäviin, jotka eivät ole pelastuslaitosten vastuulle kuuluvia) Suunnitelma ja aikataulu pelastustoimen ja varautumisen valmisteluhenkilöstön rekrytoinnista tarkentuu syksyn 2017 kuluessa

25 Luottamuselimissä päätettäviä pelastustoimen ja varautumisen asioita
Pelastustoimen sijoittuminen maakunnan organisaatiossa (konsernirakenne) Ensihoidon sijoittuminen maakunnan organisaatiossa Johtamisjärjestelmä ja organisointi (järjestäminen ja tuottaminen) Pelastuslaitoksen jatkodelegoinnit Pelastustoimen palvelutasopäätös (sis. palvelustrategia, palvelulupaus) Pelastustoimen palveluverkko Pelastustoimen investointisuunnitelma (paloasemakiinteistöt, kalusto) Pelastuslaitoksen johtajan valinta

26 Maaseutupalvelut, ympäristöterveydenhuolto, luonnonvarat ja vesistöt sekä lomituspalvelut (TR 4) valmistelun tiekartta Vastuuvalmistelija Timo Lehtiniemi

27 Tiekartan vaiheistus TR4
2017 2018 2019 2020 Nykytilaselv. 8/2017 Suunnittelu  6/2018 Toteutus 7/2018 – 12/2019 Jatkokehittäminen 2020 >> Maaseutu Organisointi (liikelaitosmalliselvitys), ja johtamisjärjestelmä, palvelulupaus, yhteistyö (Lappi) Organisointi, johtamisjärjestelmät, strategiset tavoitteet, palvelulupaus Prosessit, EU-tukiprosessit, valvonta, varautuminen, jne. Prosessit, viranomispäätökset, rahaliikenne, taloushallinto Palveluverkko, toimitilat, ICT ratkaisut Organisointi, (liikelaitosmalliselvitys Lappi ja Kainuu) johtaminen ja yhteistyö Prosessit: tulvariskien hallinta, säännöstely, vesienhoito, veden hankinta Palveluverkko, toimitilat, ICT ratkaistaisut Organisointi ja johtaminen Vesirakenteet ja niiden kunnossapito, hankinnat Ympäristöterveyden-huolto Organisointi, johtamisjärjestelmät, strategiset tavoitteet, palvelulupaus Prosessit, valvonta, luvat, eläinlääkintähuolto, varautuminen, jne. Palveluverkko, toimitilat, ICT ratkaisut Lomitus Vesi ja ympäristötehtävät Kalatalous Yhteistyö (Lappi ja Kainuu)

28 Tiekartan vaiheistus TR4
2017 2018 2019 2020 Nykytilaselv. 8/2017 Suunnittelu  6/2018 Toteutus 7/2018 – 12/2019 Jatkokehittäminen 2020 >> Konsernirakenne Johtamisjärjestelmät Palveluverkko ja toiminnot Maakuntien yhteistyö Vesi- ja kalatalousyhteistyö Yhteistyö soten kanssa Toimitilat ja kiinteistöt Päivystykset Varautumisyhteistyö Yleishallinnon prosessit Työaikamuodot Sopimuskartoitus ICT-yhteensovittamiseen liittyvät asiat Strategiset tavoitteet

29 Tiekartan vaiheistus TR4
2017 2018 2019 2020 Nykytilaselv. 8/2017 Suunnittelu  6/2018 Toteutus 7/2018 – 12/2019 Jatkokehittäminen 2020 >> Konsernirakenne Johtamisjärjestelmät Palveluverkko ja toiminnot Maakuntien yhteistyö Vesi- ja kalatalousyhteistyö Yhteistyö soten kanssa Toimitilat ja kiinteistöt Päivystykset Varautumisyhteistyö Yleishallinnon prosessit Työaikamuodot Sopimuskartoitus ICT-yhteensovittamiseen liittyvät asiat Strategiset tavoitteet Prosessien ja toimintojen yksityiskohtainen suunnittelu Tehtävänkuvat Välittävän viranomaisen tehtävät Riskianalyysi Valvontasuunnitelmat Valmiussuunnitelmat Päivystysten järjestäminen Osaamisen arviointi ja kehittämistarpeet Kehittämistoiminnan organisointi Johtamisjärjestelmä Työaikamuodot Toimitilat ja kiinteistöt Yleishallinnon prosessit Sopimusten tekeminen Maakuntien yhteistyö Yhteistyö valtakunnallisten toimintojen kanssa ICT-toimintojen organisointi Strategiset tavoitteet

30 Luottamuselimissä päätettäviä asioita
Yhteistyö Lapin ja Kainuun kanssa mm. Lomitus (Posio hoitanut Kuusamon ja Taivalkosken) Maaseutuhallinto (Kuusamo hoitanut Posion) Ympäristöterveydenhuolto (Kuusamo hoitanut Posion) Alkoholihallinto (yhteistyö Kainuun kanssa) Kalatalous (Lappi, Kainuu) Vesistöasiat (maakunnat, valtakunnallinen) Palvelut ja palveluverkko eri tehtävissä Huom. erityisesti eläinlääkintäpalvelujen saatavuus ja päivystys Konsernirakenne Valmistelijoiden valinnat

31 Valmisteluhenkilöstön rekrytointi
Vuosi 2018 1 henkilö, assistentti TR4 avustaviin tehtäviin Vuosi 2018 loppu tai 2019 alusta alkaen Vastuuvalmistelija maaseutu- ja ympäristöterveydenhuoltokokonaisuuteen Vastuuvalmistelija vesistötehtävien (myös muut ympäristötehtävät) Ympäristöterveydenhuollon ja eläinlääkinnän valmistelija Lomitusvalmistelija

32 Talouden valmistelun tiekartta
Vastuuvalmistelija Jarkko Raatikainen

33 Investointiohjelma 7/2018 - 12/2019
Tiekartan vaiheistus 2017 2018 2019 2020 Nykytilaselv. 8/2017 Suunnittelu  6/2018 Investointiohjelma 7/ /2019 Kehittäminen… Taloushallinnon järjestäminen väliaikaishallinnolle Väliaikais-hallinto Väliaikaishallinnon talousarvio 6-12/2018 Taloushallinnon järjestäminen maakunnalle (Monetra-projekti) Maakunnan tahe-järjestelmien valinta ja käyttöönotto Maakunnan budjetointi (simulointi ja toteutus) Asiakaslaskutuksen järjestäminen maakunnalle Maakunta Omaisuuden siirtojen valmistelu ja avaavan taseen muodostaminen Riskienhallinta, sisäinen valvonta ja vakuuttaminen; vakuutusten kilpailutus Maksuliikenteen ja lyhytaikaisen rahoituksen järjestäminen Talouden hallintaa koskevien asiakirjojen ja ohjeiden laadinta

34 Tiekartan vaiheistus 2017 2018 2019 2020 Nykytilaselv. 8/2017
Suunnittelu  6/2018 Toteutus 7/ /2019 Jatkokehittäminen 2020  Väliaikaishallinnon talouden järjestäminen yhdessä Monetra Oy:n kanssa Väliaikaishallinnon budjetointi ja rahoitus; toiminta ja talous Väliaikaishallinnon TA 2018 Maakunnan talous- ja henkilöstöhallinnon projektin käynnistys ja suunnittelu yhdessä Monetra Oy:n kanssa Maakunnan käyttöön tulevien taloushallinnon järjestelmien valinta ja käyttöönottoprojektit (Kirjanpito, budjetointi, maksuliikenne, ostolaskut, yleislaskutus, matkojen hallinta..)

35 Tiekartan vaiheistus 2017 2018 2019 2020 Nykytilaselv. 8/2017
Suunnittelu  6/2018 Toteutus 7/ /2019 Jatkokehittäminen 2020  Väliaikaishallinnon talouden järjestämisen valmistelu yhdessä Monetra Oy:n kanssa Maakunnan talous- ja henkilöstöhallinnon projektin käynnistys ja suunnittelu yhdessä Monetra Oy:n kanssa Maakunnan käyttöön tulevien taloushallinnon järjestelmien valinta ja käyttöönottoprojektit (Kirjanpito, budjetointi, maksuliikenne, ostolaskut, yleislaskutus, matkojen hallinta) Väliaikaishallinnon talous- ja henkilöstöhallinto (Monetra) Maakuntakonsernin ja sen liikelaitosten taloushallinnon suunnittelu ja organisointi (Laskentatunnisteet, vastuuyksiköt /kustannuspaikat, tilikartta, talouden vastuuhenkilöt, budjetointi, maksuliikenne) Maakunnan TA2019 Maakunnan rahoituksen riittävyyden arviointi (Yleis ja erityis) Maksuliikenteen kilpailutus Riskienhallinnan ja sisäisen valvonnan järjestäminen Vakuutuspolitiikan laadinta ja vakuutusten kilpailutus Lyhytaikaisen rahoituksen järjestäminen Asiakasmaksu- ja laskutustoimintojen järjestäminen Asiakasmaksu- ja perintäyksikön perustaminen Taloushallinnon organisointi maakuntaan Avaava tase ja omaisuuden siirrot luovuttavista organisaatioista Luovutukset Maakuntien tilakeskus Oy:lle Konserni- ja omistajaohjauksen ja omistajapolitiikan luominen

36 Päätettäviä asioita Maakunnan tahe-yhtiö
Esitys Monetra Oy Projekti Monetran kanssa käynnistettävä jo syksyn 2017 aikana Tietojärjestelmät (taloushallinto): Pääsääntöisesti Sairaanhoitopiirin ja /tai Oulun kaupungin käytössä olevat järjestelmät Kirjanpito, ostolaskut, myyntilaskutus, potilaslaskutus, matka- ja kulunhallinta, budjetointi, arkistointi Toimintamallit: Prosessikuvaukset taloushallinnon prosesseille Rajapinnat ja vastuunjakotaulukot maakunta/Monetra Valtakunnalliset yhtiöt Palvelukeskukset (ICT / Vimana Oy, TAHE / Hetli Oy, Kiinteistöt) Ohjeistus maakunnille, yhteistyö

37 Taloushallinnon prosessit
Prosessikuvausten tekeminen maakunnalle Rajapinnat ja vastuunjakotaulukot Maakunta/Monetra Myyntireskontra Ostoreskontra Matka- ja kululaskut Palkanlaskenta Käyttöomaisuuskirjanpito Pääkirjanpito Maksuliikenne Sähköinen arkistointi Budjetointi Rahoitus Talouden raportointi (BI-järjestelmä)

38 Taloushallinnon järjestelmät POPmaakunnassa
Prosessi Järjestelmä Myyntilaskutusjärjestelmä(t) Aditro Intime Ostolaskujen käsittelyjärjestelmä P2P Matka- ja kululaskut M2 Palkanlaskenta Personec F.K. Käyttöomaisuuskirjanpito Pääkirjanpito Sähköinen arkistointi Budjetointijärjestelmä FPM/Intime Talouden raportointi Aditro Intime/QlikView/Cognos?

39 Rekrytoitavat talousvalmistelijat POPMaakuntaan
Projektipäällikkö (maakunnan laskentatoimi, ulkoinen ja sisäinen) Projektipäällikkö (maakunnan budjetointi) Projektipäällikkö (maakunnan asiakasmaksut, laskutus) Talousassistentti (avustavat tehtävät) Lisäksi hankitaan resurssina projektihenkilöitä Monetra Oy:stä

40 Maakuntia koskevat julkishallinnon suositukset
JHS XXX Maakuntien tililuettelo, talousarvio ja taloustietojen raportointi JHS XXX Maakuntien palveluluokitus JHS XXX Maakuntien kustannuslaskenta Valmistuvat vuoden 2018 alkupuolella. Käytetään pohjana maakunnan talouden hallinnassa.

41 ICT-valmistelun tiekartta Vastuuvalmistelija Juhani Heikka

42 ICT-työryhmän valmisteltavat kokonaisuudet ja aikataulu
2017 2018 2019 2020 Nykytilaselv. 8/2017 Suunnittelu  6/2018 Toteutus 7/ /2019 Kehittäminen… Kuntien TORI-järjestelmät (eivät siirry maakuntaan) Maakunnan TORI-järjestelmät Hallinto Kuntayhtymien TORI-järjestelmät (siirtyvät maakuntaan) Kuntien TOSI-järjestelmät (eivät siirry maakuntaan) Kuntien SOTE-TOSI-järjestelmät (siirtyvät maakuntaan) Maakunnan TOSI-järjestelmät Toimialat Kuntayhtymien TOSI-järjestelmät (siirtyvät maakuntaan) Valtiohallinnon TOSI-järjestelmät (siirtyvät maakuntaan) Kuntien ICT-infrastruktuuri Maakunnan ICT-infrastruktuuri Infra Kuntayhtymien ICT-infrastruktuuri (siirtyy maakuntaan) Nykytilaselvitys (väliraportti):

43 ICT-työryhmän valmisteltavat kokonaisuudet ja aikataulu
2017 2018 2019 2020 Nykytilaselv. 8/2017 Suunnittelu  6/2018 Toteutus 7/ /2019 Kehittäminen… ICT-valmistelijoiden rekrytoinnit ICT-etenemisstrategioiden valmistelu ja linjaukset ratkaisuista Nykyisiltä kuntatoimijoilta maakuntaan siirtyvien ICT-ratkaisujen harmonisointi Maakunnan tietojärjestelmä- ja ICT-ratkaisujen suunnittelu, projektointi, budjetointi, aikataulutus Maakuntakonsernin tietohallintomalli, MAKU-ICT ratkaisu ja ICT-toimijoiden (Vimana, jne) roolien määrittäminen ICT-investointiohjelman laatiminen ja rahoituksen varmistaminen Kuntien TORI-järjestelmät (eivät siirry maakuntaan) Maakunnan TORI-järjestelmät Hallinto Kuntayhtymien TORI-järjestelmät (siirtyvät maakuntaan) Kuntien TOSI-järjestelmät (eivät siirry maakuntaan) Kuntien SOTE-TOSI-järjestelmät (siirtyvät maakuntaan) Maakunnan TOSI-järjestelmät Toimialat Kuntayhtymien TOSI-järjestelmät (siirtyvät maakuntaan) Valtiohallinnon TOSI-järjestelmät (siirtyvät maakuntaan) Kuntien ICT-infrastruktuuri Maakunnan ICT-infrastruktuuri Infra Kuntayhtymien ICT-infrastruktuuri (siirtyy maakuntaan)

44 Tiekartan vaiheistus: tiekartta alkaa hahmottua
2017 2018 2019 2020 Nykytilaselv. 8/2017 Suunnittelu  6/2018 Toteutus 7/ /2019 Kehittäminen… ICT-valmistelijoiden rekrytoinnit ICT-etenemisstrategioiden valmistelu ja linjaukset ratkaisuista Nykyisiltä kuntatoimijoilta maakuntaan siirtyvien ICT-ratkaisujen harmonisointi Maakunnan tietojärjestelmä- ja ICT-ratkaisujen suunnittelu, projektointi, budjetointi, aikataulutus Maakuntakonsernin tietohallintomalli, MAKU-ICT ratkaisu ja ICT-toimijoiden (Vimana, jne) roolien määrittäminen ICT-investointiohjelman laatiminen ja rahoituksen varmistaminen ICT-investointiohjelman toteuttaminen: Maakunnan ICT-infrastruktuurin rakentaminen Tietoliikenneverkot ja datakeskukset Laitteiden ja käyttäjien hallinta Digitaalinen työympäristö Maakunnan tietojärjestelmien rakentaminen TORI-järjestelmät (hallinto) TOSI-järjestelmät (toimialat) Uusien ratkaisujen käyttöönotot (”Digi = Liki”) Järjestäjän työvälineet ja asiakkuuden hallinta Sähköiset palvelut, neuvonta, ohjaus, jne Maakunnan tietohallintomalliin siirtyminen Vastuiden siirto MAKU-ICT ja Vimana Oy:lle Yhteistoimintamenettelyt Kuntien TORI-järjestelmät (eivät siirry maakuntaan) Maakunnan TORI-järjestelmät Hallinto Kuntayhtymien TORI-järjestelmät (siirtyvät maakuntaan) Kuntien TOSI-järjestelmät (eivät siirry maakuntaan) Kuntien SOTE-TOSI-järjestelmät (siirtyvät maakuntaan) Maakunnan TOSI-järjestelmät Toimialat Kuntayhtymien TOSI-järjestelmät (siirtyvät maakuntaan) Valtiohallinnon TOSI-järjestelmät (siirtyvät maakuntaan) Kuntien ICT-infrastruktuuri Maakunnan ICT-infrastruktuuri Infra Kuntayhtymien ICT-infrastruktuuri (siirtyy maakuntaan)

45 Tiekartan vaiheistus: tiekartta alkaa hahmottua
2017 2018 2019 2020 Nykytilaselv. 8/2017 Suunnittelu  6/2018 Toteutus 7/ /2019 Kehittäminen… ICT-valmistelijoiden rekrytoinnit ICT-etenemisstrategioiden valmistelu ja linjaukset ratkaisuista Nykyisiltä kuntatoimijoilta maakuntaan siirtyvien ICT-ratkaisujen harmonisointi Maakunnan tietojärjestelmä- ja ICT-ratkaisujen suunnittelu, projektointi, budjetointi, aikataulutus Maakuntakonsernin tietohallintomalli, MAKU-ICT ratkaisu ja ICT-toimijoiden (Vimana, jne) roolien määrittäminen ICT-investointiohjelman laatiminen ja rahoituksen varmistaminen Kuntien TORI-järjestelmät (eivät siirry maakuntaan) Maakunnan TORI-järjestelmät Hallinto Kuntayhtymien TORI-järjestelmät (siirtyvät maakuntaan) Kuntien TOSI-järjestelmät (eivät siirry maakuntaan) Kuntien SOTE-TOSI-järjestelmät (siirtyvät maakuntaan) Maakunnan TOSI-järjestelmät Toimialat Kuntayhtymien TOSI-järjestelmät (siirtyvät maakuntaan) Valtiohallinnon TOSI-järjestelmät (siirtyvät maakuntaan) Kuntien ICT-infrastruktuuri Maakunnan ICT-infrastruktuuri Infra Kuntayhtymien ICT-infrastruktuuri (siirtyy maakuntaan)

46 Suunnittelun vaiheen tarkempi aikataulutus (ICT)
2017 2018 Kuntien ICT-infrastruktuuri Kuntien TORI-järjestelmät (eivät siirry maakuntaan) Maakunnan TOSI-järjestelmät Maakunnan TORI-järjestelmät Maakunnan ICT-infrastruktuuri Kuntayhtymien ICT-infrastruktuuri (siirtyy maakuntaan) Nykytilaselv. 8/2017 Hallinto Toimialat Infra Kuntayhtymien TOSI-järjestelmät (siirtyvät maakuntaan) Kuntien SOTE-TOSI-järjestelmät (siirtyvät maakuntaan) Kuntayhtymien TORI-järjestelmät (siirtyvät maakuntaan) Kuntien TOSI-järjestelmät (eivät siirry maakuntaan) Valtiohallinnon TOSI-järjestelmät (siirtyvät maakuntaan) Projektipäällikköjen rekrytoinnit Maakunnan tietojärjestelmä- ja ICT-ratkaisu suunnit-telu, projektointi, budjetointi, aikataulutus ICT-asiantuntijoiden rekrytoinnit TORI-ratkaisusuunnittelu ja tieto/tietojärj. ark. (ml. BI/DW-ratkaisut) Maakuntakonsernin tietohallintomalli ja valmiuksien rakentaminen (strategia, ohjaus, tietoturva, tiedonhallinta, jne.) MAKU-ICT selvitystyö ja ratkaisu ICT-toimijoiden (Vimana, SoteDigi) roolien määrittäminen ja ratkaisusuunnittelu TOSI-ratkaisusuunnittelu ja tieto/tietojärj. ark. (ml. Valtiohallinto) INFRA-ratkaisusuunnittelu ja teknologia-arkkiteht. (ml. Pela / Valtori) ICT-investointi-ohjelman laatiminen KA-mallintaminen Maakunnan tietojärjestelmäsalkku Maakunnan kehitys- ja digisalkku (ml. potentiaaliset YTA-kehityshankkeet) Esiselvitykset yhteistyössä tietojärjestelmät ja ICT-ratkaisutoimittajien kanssa YTA-yhteistyömallit Alueellisen tietointegraation suunnittelu ja valmiuksien rakentaminen Rapor- tointi Rahoitushaku I / 2018 Rahoitushaku II / 2018 Loppuraportti (VM) POP ICT-työryhmän ja Maakunta Digivalmistelijoiden kokoukset (~1ktr/kk)

47 ICT-ohjelmajohtamisen malli

48 Luottamuselimissä päätettäviä asioita
Maakunnallisesti yhtenäistettävät toimintamallit Mahdollistaa tietojärjestelmien yhtenäistämisen ja yhteisten ratkaisujen järjestämisen ICT-ratkaisut Maakunnan käyttööntulevat tietojärjestelmät (ml. MAKU-TAHE ratkaisu) MAKU-ICT ratkaisu sekä työnjako ICT-toimijoiden välillä (ml. Vimana Oy) ICT-investointiohjelma Käynnistettävät muutosprojektit (ICT-infra, TORI- ja TOSI-järjestelmät) ja kehityshankkeet (digitalisointi) Aikataulutus, resursointi, budjetointi ja rahoitushaut (kansallinen muutostuki) Konsernirakenne ja palveluverkko Vaikuttaa ICT-ratkaisujen suunnitteluun ja rakentamiseen (päätökset tarvitaan alkuvuonna 2019) Toimintaohjeet Tietohallinto- ja digitalisointistrategia Tietoturvapolitiikka ja muut tietohallinnolliset ohjeet

49 Rekrytoitavat 8/2017-5/2018 Vaihe 1 (8-12/2017) Rahoitus VM Päätös ok
VM tukirahoitus PPL omarahoitusosuus 20 000 98 477 RAHAA KÄYTÖSSÄ YHTEENSÄ 8-12/2017 1-5/2018 HENKILÖSTÖ ICT-vastuuvalmistelija (100%) 59280 59 280 Asiantuntija (KA, 50%) 10730 13 413 Projektipäällikkö (ICT-infra, 60%)* 16704 21 750 Projektipäällikkö (PTH, 60%) **** 17400 Projektipäällikkö (SOSPA, 40%) 11600 Projektipäällikkö (BI, 50%)** 14500 Projektipäällikkö (TORI, 50%) 29 000 Projektipäällikkö (Valtiohallinto, 50%) 18 125 Projektipäällikkö (tietointegraatio, 60%)*** Asiantuntija (tietointegraatio, 60%)*** 17 038 Asiantuntija (Esko järjestelmäkehitys)*** Asiantuntija (BI/DW, 60%)** Asiantuntija (ICT-infra, 60%)* 15 225 Asiantuntija (Digi-kehitys) 32 625 Asiantuntija (Digi ja viestintäratkaisut) Asiantuntija (Digi ja eAsiointi) MATKAKUSTANNUKSET Matkakustannukset 13000 30 000 TILAT Tilakustannus 12800 16 000 Siivous 2500 3 125 OSTO- JA ASIANTUNTIJAPALVELUT Tieto PTH/Effica selvitys (alv. 0) **** 40000 80 000 ICT-yhtiöt benchmark (alv 0) 900 Hankintalakimies (ICT-sopimukset / hankinnat) 4086 50 000 BI/DW suunnittelukonsultaatio ** ICT-infrakonsultaatio* LISENSSIOSTOT (TIETOINTEGRAATIO) HealthShare (lisenssit kapitaatio / vuosi)*** Tietointegraatio (Effica rajapinnat) *** KOKO BUDJETTI YHTEENSÄ  218000 Rekrytoitavat 8/2017-5/2018 Avoin haku, hakuaika päättyy Vaihe 1 (8-12/2017) Rahoitus VM Päätös ok Vaihe 2 (10/2017 – 5/2018) Hakuauki 29.9 asti Tavoite budjetti €

50 Henkilöstövalmistelun tiekartta Vastuuvalmistelija Juha Jääskeläinen

51 Tiekartan vaiheistus 2017 2018 2019 2020 Nykytilaselv. 8/2017
Suunnittelu  6/2018 Toteutus 7/ /2019 Jatkokehittäminen 2020  Maakuntakonsernin HR-toimintamalli Liikelaitosten ja yhtiöiden HR-organisaatiot Yhteistoimintamenettely Henkilöstösiirrot Henkilöstöstrategia HR-ICT-järjestelmät Maku-Tahe-yhtiö

52 Tiekartan vaiheistus 2017 2018 2019 2020 Etenemisstrategioiden valinta
Nykytilaselv. 8/2017 Suunnittelu  6/2018 Toteutus 7/ /2019 Jatkokehittäminen 2020  Etenemisstrategioiden valinta Kuntatoimijoiden järjestelmien harmonisointi Tietojärjestelmä- ja ICT-ratkaisujen suunnittelu, budjetointi, aikataulutus Investointi-ohjelman laatiminen Rahoituksen varmistaminen Maakuntakonsernin HR-toimintamalli Liikelaitosten ja yhtiöiden HR-organisaatiot Yhteistoimintamenettely Henkilöstösiirrot Henkilöstöstrategia HR-ICT-järjestelmät Maku-Tahe-yhtiö Maakuntakonsernin HR-toimintamalli Luottamusmiesjärjestelmä ja työsuojeluorganisaatio suunnittelu ja toteutus Liikelaitosten ja yhtiöiden HR-organisaatiot Yhteistoimintamenettely Henkilöstösiirrot Henkilöstöstrategia HR-ICT-järjestelmät Maku-Tahe-yhtiö

53 Valmistelevat tehtävät
Tiekartan vaiheistus 2017 2018 2019 2020 Nykytilaselv. 8/2017 Suunnittelu  6/2018 Toteutus 7/ /2019 Kehittäminen… Viestintä, luovuttavien organisaatioiden ohjeistaminen ja suositusten antaminen henkilöstövalmistelussa Valmistelevat tehtävät Henkilöstöstrategia Yhteistoimintamenettelyt, henkilöstösiirrot ja -vastaanotot sekä liikkeenluovutus Maakuntakonsernin HR-toimintamalli Henkilöstö-, tasa-arvo- ja yhden-vertaisuussuunnitelma Paikalliset virka- ja työehtosopimukset Palvelussuhdeasiat, henkilöstökäytännöt, henkilöstökäsikirja ja palkkausjärjestelmien kehittäminen HR-toimintamalli HR-ICT-järjestelmien kehittäminen ja käyttöönotto sekä HR-raportointi Rekrytointi, urapolut, osaajapankki ja uudelleensijoittuminen Henkilöstön työhyvinvointi: henkilöstön työsuojelu, työterveyshuoltopalvelut, työhyvinvoinnin ja terveyden edistämisen suunnittelu Osaamisen johtaminen ja osaamisen ennakointi Luottamusmiesjärjestelmän, työsuojeluorganisaation ja maakuntakonsernin yhteistoimintamallin suunnittelu ja toteutus Liikelaitosten ja yhtiöiden HR-organisaatiot Liikelai-tos ja yhtiö

54 Luottamuselimissä päätettäviä asioita (1/3)
Henkilöstöstrategia Henkilöstö-, tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma Henkilöstön osaamis- ja koulutussuunnitelma (laki koulutuskorvauksesta) Edustuksellisen yhteistoimintamallin hyväksyminen Henkilöstön työterveyshuoltopalvelujen järjestäminen Henkilöstönsiirtosopimusten hyväksyminen Virkojen perustaminen sekä virkojen ja toimien kelpoisuusehdot Paikalliset virka- ja työehtosopimukset Palvelussuhteen ehtoihin liittyvät Luottamusmiesjärjestelmä Työsuojeluyhteistoiminta

55 Luottamuselimissä päätettäviä asioita (2/3)
Toimintaohjeita, mm. Päihdeohjelma Työkyvyn tuen malli Hyvän kohtelun ohje

56 Luottamuselimissä päätettäviä asioita (3/3 )
Johtoryhmässä aiemmin linjattuja asioita, jotka viedään maakunnan virallisiin toimielimiin päätettäviksi Maku-Tahe -yhtiön valinta/omistusjärjestelyt Hetli Oy:n kanssa Henkilöstö- ja palkkahallinnon järjestelmän valinta

57 Rekrytoitavat - henkilöstövalmistelu

58 Toimitilat ja kiinteistöt -työryhmän tiekartta
Vastuuvalmistelija Pasi Keskitalo

59 Tiekartan vaiheistus 2017 2018 2019 2020 Nykytilaselv. 8/2017
Suunnittelu  6/2018 Toteutus 7/ /2019 Jatkokehittäminen 2020  Maakuntien tilakeskus valmistelu /yhteensovittaminen maakuntavalmisteluun Nykytilannekartoitus/tiloihin tutustuminen Toimitilaturvallisuus Sopimuksien läpikäynti Tilojen optimaalinen käyttö / rajapinnat kaikki työryhmät Tilojen tehokas käyttö, säästöpotentiaali?

60 Tiekartan vaiheistus 2017 2018 2019 2020 Etenemisstrategioiden valinta
Nykytilaselv. 8/2017 Suunnittelu  6/2018 Toteutus 7/ /2019 Jatkokehittäminen 2020  Etenemisstrategioiden valinta Teknisten järjestelmien harmonisointi/yhteensovittaminen

61 Tiekartan vaiheistus 2017 2018 2019 2020 Nykytilaselv. 8/2017 Suunnittelu  6/2018 Toteutus 7/ /2019 Jatkokehittäminen 2020  Investointi-ohjelman laatiminen Huoltokirja, projektipankki, teknisten kuvien arkisto Toiminnot osaksi maakuntien tilakeskusta Organisointi ja työnjako

62 Huomioonotettavat asiat
Millainen organisaatio valvontaan, ohjaukseen ja tilaamiseen? Millä valvotaan investointien toteutumista? Kuka toimii neuvotteluosapuolena vuokrasopimuksissa? Miten laaditaan sotekeskuksen (-sien) kilpailutusmateriaalit? Yms.

63 Rekrytoinnit 2 kpl asiantuntijaa, tilat ja lääkintälaitteet (ei pakollinen) Assistentti, tarvitaan vuoden 2018 aikana

64 Vastuuvalmistelija Sari Haataja
Hallinnon tiekartta Vastuuvalmistelija Sari Haataja

65 Suunnittelu ja toteutus
Tiekartan vaiheistus 2017 2018 2019 2020 Suunnittelu ja toteutus Täyt.panoa Täytäntöönpanoa Kehittäminen… Työjärjestys VATElle Asiakirjahallinto (AKH) ja arkisto Vaalit Viestintä ja osallisuus - AKH ja A - Viestintä ja osall. AKH ja arkisto - Viestintä ja osallisuus - Sopimukset (1. deadline 2-4/2019) - Hallintosääntö yms. säännöt /ohjeet - Demokratia ja vaikuttaminen - Poliittiset toimielimet ja työkalut - Sisäinen valvonta ml. sisäinen tarkastus - Sopimukset - Demokratia ja vaikuttaminen; poliittiset ja muut toimielimet

66 Rekrytoitavat – ”hallinnon liikkeellelähtö”
Hankintojen vastuuvalmistelija syksy 2017- Hankinta-asiantuntija      Viestintä ja osallisuus vastuuvalmistelija syksy 2017- Viestintäasiantuntija + viestintäryhmä + ** Sopimuspäällikkö (ml. sopimuksenhallinta) syksy 2017- Sopimusjuristi Sopimusjuristi Oik.yo  tai oikeustradenomit (sopimusten syöttäminen) kevät 2018 Vaalipäällikkö    % Vaaliassistentti *Verkkopalveluiden selvitystyö (verkkoviestintäsuunnittelija), VM:n ict-rahoilla?

67 Rekrytoitavat - hallinto
Asianhallinta- ja arkistopäällikkö Asianhallinta- ja arkistoasiantuntija + OTO ryhmä    Demokratia ja vaikuttaminen päällikkö, osallisuus    % Sisäisen tarkastuksen päällikkö % Sisäisen tarkastuksen asiantuntija Hallintoassistentti, hallintovastuuvalmistelija Hallintoassistentti, toimielimet v Vastuuvalmistelijat 100 % työaika, päälliköt ja asiantuntijat % työaika mahdollinen.

68 Päätettäviä asioita keskeneräinen
Väliaikainen valmistelutoimielin 6-12/2017 Hyväksyy työjärjestyksen Asettaa maakuntavaalilautakunta Hyväksyy väliaikaishallinnon viestintää koskevat keinot ja ohjeet Vastata väliaikaishallinnon asiakirjahallinnon järjestämisestä Linjaa hallinto- ja palvelutehtävien hoitamista tukevien tieto- ja viestintäteknisten järjestelmät ja ratkaisut; Asianhallintajärjestelmät Poliittiseen päätöksentekoon liittyvät järjestelmät ja laitteet

69 Valtuuston päätettäviä asioita 1/2019 
Maakuntastrategia (muutosjohtaja) Sisältyisikö myös varallisuuden hoidon ja sijoitustoiminnan perusteet? (talous) Osallisuus- ja vaikuttamismahdollisuuksien laajuus (hallinto) Hallintosääntö (hallinto) Palkkiosäännön sisällyttäminen hallintosääntöön? Omistajaohjauksen periaatteet ja konserniohje (muutosjohtaja) Periaatteet joiden mukaan maakunta olisi eri organisaatioissa mukana omistajana, sijoittajana, rahoittajana tai yhteistoiminnassa muiden maakuntien kanssa.  Konserniohjeilla ohjataan tytäryhteisöjä Liikelaitos?? Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan periaatteet (hallinto ja talous) SV on osa johtamisjärjestelmää, jonka avulla arvioidaan asetettujen tavoitteiden toteutumista, toimintaprosesseja ja riskejä RH korostuu monimuotoisessa tuottajamallissa

70 Valtuuston päätettäviä asioita 1/2019 
Jäsenten valitseminen maakunnan toimielimiin (hallinto) Esim. palvelujen käyttäjien edustajien valitseminen mk:n toimielimiin kuten johtokunnan jäsenet tai osa valitaan mkv:n määrittämien periaatteiden mukaisesti mk:n asukkaiden, henkilöstön tai palvelujen käyttäjien esityksestä Tilintarkastajan valinta (hallinto) Tilivelvollisten nimeäminen (talous) Valtuuston pj ja varapuheenjohtajan/-johtajien valinta Suoran demokratian laajuus ja muodot (hallinto) Toimielinten asettaminen (hallinto) Valtuuston ja hallituksen puheenjohtajien ja varapuheenjohtajien sekä lautakuntien puheenjohtajien koko- tai osa-aikaisuus

71 Valtuuston päätettäviä asioita 1/2019 
Valitsee maakuntajohtajan, mitkä muut johtajat Mitkä menevät hallitukseen hyväksyy johtajasopimuksen, jos siinä on sovittu erokorvauksesta

72 Hallituksen päätettäviä asioita 2/2019 
Vaikuttamistoimielinten asettaminen ja heidän toimintasääntöjen hyväksyminen hyväksyy johtajasopimuksen, jos siinä ei ole sovittu erokorvauksesta Viran perustamisesta ja lakkauttamisesta päättää mkv tai maakunnan hallintosäännössä määrätty muu toimielin


Lataa ppt "sote- ja maakuntauudistus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google