Vapaaehtoisten ja vertaisten kouluttaminen A-kiltatoiminnassa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Advertisements

Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
CTIF Working Group, Voluntary Fire Service 3rd meeting
Kielikeskus 1 Heli Harrikari 2008  2009 Kypsyysnäytteiden kielentarkastuksen arviointikriteerien yhtenäistäminen LAAKEA-osahanke 2008 Heli Harrikari Kehittyvä.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Autismi- ja Aspergerliitto ry Autismi- ja Aspergerliitto ry edistää ja valvoo autismin kirjon henkilöiden ja heidän perheidensä yleisiä yhteiskunnallisia.
Koordinaatti – Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus -Valtakunnallinen nuorisotyön palvelu- ja kehittämiskeskus. Toiminta käynnistyi Koordinaatin.
Vapaaehtoisuus, vertaisuus ja kokemusasiantuntijuus – järjestöjen voimavara? Järjestötyöpaja I, Jouni Puumalainen ja Päivi Rissanen, MTKL 2015Puumalainen,
Lihavuuden hoito L-PSHP:SSÄ  Alueellinen diabeteskoulutus.
Etelä-Suomen Sote-alue (järjestämisvastuu) Etelä-Suomen neuvottelukunta Verkosto kaikkien eri toimijoiden kesken. 1-2 krt vuodessa puolen päivän työseminaari.
MYK Päivätoiminnan sisällön kehittäminen Päivätoiminnan laajentuminen Vuosikello Henkilöstölle ja asiakkaille Haasteita: -Muistisairaita 1599.
Yhteisöllisyydellä elinvoimaa Kolmivuotinen hanke paikallisten yhdistysten, lasten ja nuorten hyväksi Oulun Seudun Leader ry | Pohjois-Pohjanmaan Liikunta.
Toimintasuunnitelma vuodelle 2016 ETR/Aluekouluttaja- ja nuorisotuomariryhmä
LÄÄKEHOIDON OSAAMISEN VARMISTAMINEN NÄYTTÖKRITEERIT HILLEVI RAUTIAINEN, verkkokoulutuksen koordinoija.
Kati Multanen, Kokemustoimintaverkoston ohjausryhmän varapuheenjohtaja (Järjestösuunnittelija, Suomen Diabetesliitto ry) Kokemustoiminta alueellisella.
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Oulun yliopisto Minna Nieminen asiamies, Akavan Erityisalat
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
VAPAAEHTOISTEN KOULUTUSPÄIVÄ
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Maahanmuuttajille suunnattu kieli- ja kotoutumiskoulutus Koulutuksella tuetaan aloittavia yrittäjiä ja uutta yrittäjyyttä. Yhteishankintakoulutukset.
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Infoa tutoropettajille
Kalastuksenvalvonnan kehittäminen
KALANKASVATUKSEN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Merja Fischer, Tkt, KTM Positiivinen vuorovaikutus synnyttää hyvinvointia ja tyytyväisiä asiakkaita Merja Fischer, Tkt, KTM
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Mitä VamO-hankkeessa on meneillään Rovaniemellä
Opiskelijayhdistys toiminta
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Jämsän ammattiopiston opiskelijayhdistys on perustettu
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
AIKATAULU & VIESTINTÄ:
Autismi- ja Aspergerliitto ry
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Ammatinen koulutus uudistuu
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Sosiaalialan tehtävärakenne
Kuntoutuksen kuumat perunat
Itä-Suomen kokemusseminaari -kysely 2014
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Tupakoinnin puheeksiottamisella ja lopettamisen tuella on merkitystä niin terveyteen kuin talouteenkin. Mitu-hanke auttaa terveydenhuollon ammattilaisia.
OT-keskus Erityistaso
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Hanna Laitinen Hyvinvointisuunnittelija Psykologian laitos / JY
Erotilanteen palveluilla kohti sovinnollisuutta
Kouluttajan rooli SPR:n valmiudessa
Asukkaat paikalliskehittäjinä Kouvolassa –hanke Pohjois-Kymen Kasvu ry
Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutuksessa
VERME - VERTAISMENTOROINTI
KEIJO KEIJO
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Allergia- ja Astmaliitto
Arkeen Voimaa (CDSMP) - ohjelma
Keski-Pohjanmaa / Kainuu / Oulunkaari / Lappi
IkäArvokas-hanke Löytävää vanhustyötä edistämässä
Esityksen transkriptio:

Vapaaehtoisten ja vertaisten kouluttaminen A-kiltatoiminnassa A-kiltaseminaari 21.10.2016 Jyväskylä Noora Nieminen

Kuinka kokemus-asiantuntijaksi tullaan? A-kiltalaisen käsityksen mukaan kokemusasiantuntijuus syntyy kokemustiedon kautta. Kokemusasiantuntijaksi ei tulla koulutuksella, mutta kokemusasiantuntemuksen käyttöä voi opetella. Kuinka kokemus-asiantuntijaksi tullaan?

Toipumistarina on kokemustiedon ydin A-kiltalainen kokemusasiantuntija on toipumiskokemuksen omaava henkilö, joka kykenee jakamaan kokemustietoa muille. Kaikista toipumiskokemuksen omaavista henkilöistä ei tule kokemusasiantuntijoita. Kokemusasiantuntijan erottaa vertaistoimijasta se, että hän on työstänyt tarinansa niin pitkälle, että tarinasta on tullut väline.

Useimmat käyttävät kokemustietoaan vertaistoimijana, antaessaan ja vastaanottaessaan vertaistukea toisen samankaltaisia kokemuksia omaavan henkilön kanssa.

Päihdetoipujia, jotka haluavat käyttää kokemustietoaan laajemmin, tuetaan tässä tehtävässä.

A-Kiltojen Liitto ry koulutuspalvelu Vapaaehtoisuuden ja kokemusasiantuntemuksen merkittävin käyttömahdollisuus A-killoissa on vertaistoiminta. A-Kiltojen Liitto ry:n järjestämän koulutuksen tarkoituksena on tukea ja antaa valmiuksia A-kiltojen yhdistysmuotoiselle vertaistukitoiminnalle. Tavoitteena on sekä jäsenjärjestöjen monipuolisen toiminnan kehittäminen, että yksilötasolla henkilökohtaisen muutoksen tukeminen. A-kiltatoiminnan ymmärrystä ja osaamista lisäävät Henkilökohtaista toipumista ja kasvua tukevat A-killan hallintoa ja yhdistystoimintaa vahvistavat A-kiltatoiminnan kehittämiseen pyrkivät

Koulutusta tarjotaan vain jäsenyhdistyksille. Vuosittain lähes puolet A-killoista (25-30) käyttää palvelua. Osallistujia on koulutusten määrästä (7-10) riippuen, vuosittain keskimäärin n. 150. kokemusasiantuntijoita kuullaan koulutusten suunnittelussa ja kouluttajina käytetään A-Kiltojen Liiton henkilöstöä sekä A-kiltalaisia vertaisohjaajia.

Koulutuskalenterin 2017 julkaistaan A-Kiltojen Liitto ry:n syyskokouksen jälkeen! www.a-kiltojenliitto.fi KIITOS