”Palvelu” –kokonaisuus, osa 3 KMR-kokous 22.8.2017 Digitalisoidaan julkiset palvelut / Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke
Core Public Service Vocabulary Application Profile, https://joinup. ec
Aiempi hahmotelma Aiemman ppt-kuvauksen elementtejä sijoitettuna ydinkäsitteiden malliin Värien koodausta ei täysin muutettu Muutamien aiemman mallin elementtien sijoittelu vielä auki (ja osa niistä voitaneen jättää pois)
Kokouksessa kommenttien pohjalta muokattu versio (vain muutetut osat tässä)
Hierarkiaa Formal framework Palvelu (geneerinen) Formal framework Julkinen palvelutehtävä Jakautuu kahteen: Vain lakisääteiset Lakisääteiset ja itselle otetut Tuotantotoiminta, tuotantoprosessit, toimintamallit – operatiivinen toiminta Palvelu”tuotanto” - toimintamallit Asiakasnäkökulma: Palvelu”tarjooma” (Asiakkaan) palvelu-prosessit Asiakkaan näkökulma: Mitä, missä, miten on tarjolla Saavutettavuus Kanava … Mitä asiakas näkee verkkopalvelussa tms. Seuranta ”Tarjoajan” näkökulma Valmiuksien rakentaminen, resurssit, Kyvykkyys Vastuu Velvoitetehtävä … Tänne kuuluu ICT Miten esim. verkkopalvelu tuotetaan Acts, set of acts (CPSV) Seurannan näkökulma Kustannukset Raportointi Seuranta Mittarit Valvonta …(julkisuuslaki, tietosuoja jne) Esim. tietotilinpäätös Laadunhallinta (kytkeytyy asiakkaaseen) – kyselyt, kantelut
Seuraava versio sovittettaisiin tähän kehikkoon: Julkishallinnon ylätason tietokomponentit (http://iow.csc.fi/model/kmr/)
Keskeisiä teemoja/määriteltäviä käsitteitä Toimintamalli Palvelukonsepti Tehtävä- ja palveluluokitukset Järjestämistehtävä -> palvelutehtävä -> tuotantoprosessi -> asiakkaalle paketoidut palvelut (vrt. julkinen palvelutehtävä) Tuotanto: markkinat, kilpailutus, tuotantokapasiteetin hankkiminen vs. oma tuotanto Ostopalvelu -> markkinaehtoinen tuotanto/hankinta Kuntien näkökulma: ei kuitenkaan päästä eroon yleisestä palvelu-termistä, vaikka se käsitteellisesti onkin liian geneerinen