Kasvupalvelut maakuntakonsernissa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus Johtaja Petri Keränen Oulu 18.10.2017
Ajankohtaista maakuntauudistuksesta Uusi aikataulu ja tiekartta valtakunnallisesti ja alueellisesti SOTEn ja MAKUn suunnittelun yhdistäminen Perustuslakivaliokunnan ja VM:n linjausten vaikutukset LUOVA, Kasvupalvelut Oy, keskitetyt ja ylimaakunnalliset tehtävät TE-digi Kasvupalvelut lakiluonnos ja ELY-keskusten kannanotto 11.10. Maakunnan suunnittelun organisointi ja ohjaus Konsernirakenne Simulointi Suurten kaupunkien tahtotila Monilla sektoreilla tarvitaan laajaa yhteistä valmistelua kuntien kanssa
Keskeisiä suuntia/tavoitteita kasvupalveluille maakunnassa Asiakaslähtöisyys Tuottavuus ja taloudellisuus Kasvupalveluiden, valtakunnallisten kasvupalveluiden ja kuntien elinvoimatehtävien ohjautuminen yhteisten strategioiden ja linjausten mukaisesti Asiakastiedon ja –informaation sujuva siirtyminen ja yhteiskäyttöisyys Yksityisten palveluntuottajien käytön lisääminen Suoriteperusteisista hankinnoista kohti laatu- ja vaikuttavuusvastuuta
Lakimuutosten kokonaiskuva Oman palvelutuotannon kielto on poistettu Maakunta voi päättää palvelutuotannon ulkoistamisen laajuuden. Halutessaan maakunta voi ulkoistaa koko palvelutuotannon. Yhtiöittämisvelvollisuuden osalta viitataan maakuntalain (112§ – 117§) yhtiöittämisvelvollisuuteen = yhtiöittämisvelvollisuus on, jos maakunta tuottaa markkinoilla olevia palveluja. (Kuntalain malli) Kaikki rahoituspäätökset (myös alle 10 000 €) ovat maakunnan julkisia hallintotehtäviä. Järjestämistehtäväksi lisätty asiakasryhmien palvelutarpeen arvioiminen Muutokset on tehty lausuntokierroksen ja sote-PeLV-lausunnon pohjalta.
Jo valitut, säilyvät kasvupalvelulinjaukset Kasvupalveluissa järjestäminen ja tuottaminen erotetaan toisiltaan. Järjestämisvastuu säädetään maakunnille (pl. Uudenmaan erillisratkaisu ) Kunnat voivat osallista palvelun palveluntuottajina tarjouskilpailuihin yhtiönsä kautta (kuntalaki) Jos muita palveluntarjoajia ei ole, voi maakunta ostaa palvelut suoraan kunnalta. Tällöin tulee ottaa huomioon hankintalain suorahankinnan edellytysten täyttyminen. Kuntien sidosyksiköt voivat toimia kasvupalvelujen tuottajina vain silloin, kun muita palvelun tarjoajia ei ole.
Rakenteen reunaehtoja ja odotuksia Järjestämis- ja viranomaistehtävät erilleen tuottamistehtävistä Julkisten hallintotehtävien tekeminen omana työnä Palvelujen tuottamisen järjestäminen omana tuotantona ja vapaan markkinan kautta Kansalaisten ja yritysten valinnanvapaus EU-rakennerahastotoiminnan säännöt (päätöksenteon, maksatuksen, tarkastuksen ja takaisinperintöjen eriyttäminen) Minipalveluiden saatavuuden turvaaminen ICT-palveluihin tottumattomien palveluiden järjestäminen Kasvupalveluiden asiakaslähtöinen yhden luukun periaate Kuntien elinvoimatehtävien ja maakunnan kasvupalveluiden yhteensopivuus Kasvupalveluiden ja SOTE/HYTE-tehtävien yhteensopivuus mm. monialaisia työvoimapalveluja ja kotouttamispalveluja tarvitsevien asiakkaiden osalta (prosessi, tiedon hallinta) Valtakunnallisten ja maakunnallisten kasvupalvelujen yhteinen prosessi
Kasvupalvelut maakunnassa Maakunnan kasvupalvelu-tehtävät Järjestäminen ja julkiset hallintotehtävät maakunnassa Palvelujen tuottaminen Ulkoistettavat palvelut Kilpailulliset markkinat ensisijainen Kunnat / sidosyksiköt mahdollinen jos tätä palvelu ei ole markkinoilla Konsernin omana tuotantona Jos samaa palvelua on myös markkinoilla, oma tuotanto on yhtiöitettävä Jos samaa palvelua ei ole markkinoilla,voi maakunta tuottaa palvelun virastossa, liikelaitoksessa tai yhtiössään Kasvupalvelut maakunnassa Eriyttäminen: Järjestäminen ja tuottaminen erotetaan toisistaan. Järjestäminen on maakunnan tehtävä. Tuottamisessa on useita mahdollisuuksia Maakunnan harkinta Maakunta voi päättää, minkä osan palvelu-tuotannosta tuottaa konsernissa ja minkä ulkoistaa
Ehdotus konsernirakenteeksi Kasvupalvelut ml. maaseuturahaston yrityspalvelut järjestämis- ja viranomaistehtävineen maakuntavirastoon (aluekehitys- ja kasvupalvelut yhteen kytkien) Tuottamistehtävät heti 1.1.2020 (kasvupalvelut) liikelaitokseksi (tai yhtiöksi) Toimipisteverkosta koko maakunnan strateginen yhteinen linjaus Hyödyt Selkeä konsernirakenne, ohjaus ja johtaminen (maakunnan kehittäminen ja tulosyksikön johtaminen erillään) Opitaan järjestämistehtävät Kasvupalveluiden tuottamisen prosessit ja kustannustietoisuus paranevat Haasteita Tuotannon ohjaus ja tuotteistuksen kehittäminen tilaaja-tuottaja –malliin
POHJOIS-POHJANMAAN MAAKUNTAKONSERNI VALTAKUN-NALLISET PALVELUKESKUKSET LIIKELAITOKSET Kasvup YM POHJOIS-POHJANMAAN MAAKUNTAKONSERNI VALTUUSTO HALLITUS MAAKUNTAVIRASTO VALTAKUN-NALLISET PALVELUKESKUKSET • ICT Oy • Talous- henk.palv.keskus Oy • Maakuntien Tilakeskus Oy Kasvupal-velut ja aluekehitys Maankäyttö, liikenne ja ympäristö Sote Pela TARKASTUSLAUTAKUNTA 79 jäsentä YHTIÖ I YHTIÖ II YHTIÖ III Valinnanvapaus, kilpailuvelvoite, muu kilpailutettu palveluhankinta VALIOKUNNAT / LAUTAKUNNAT Yksityiset palvelutuottajat Maku Tahe Oy Maku ICT Oy Ve 1 järjestäminen tuottaminen JOHTOKUNNAT Strateginen ohjaus Maaseutupalvelut Tukipalvelut
Kasvupalvelut ja aluekehitys (80-110 htv) MAAKUNTAVIRASTO Kasvupalvelut ja aluekehitys Muutoin kuin viraston tehtäviä ovat ainoastaan kasvupalveluiden tuottamistehtävät. MAAKUNTAVIRASTO Strateginen ohjaus Sote Maankäyttö, liikenne ja ympäristö Maaseutu-palvelut Maku Kasvupalvelut ja aluekehitys (80-110 htv) Aluekehittämisen suunnittelu ja toteutus Rakennerahastotoiminta kokonaisuudessaan Kasvupalveluiden strategiset tehtävät, järjestämistehtävät ja viranomaistehtävät Kasvupalveluiden kehittäminen, suunnittelu ja seuranta Kasvupalveluiden hankinta ja kilpailuttaminen Kasvupalveluiden informaatio, palveluverkosto, palvelukanavat Viranomaistehtävät Maaseuturahaston yritystuet (kasvupalveluihin rinnastettavat) Maahanmuuton ja kotouttamisen tehtävät (ETNO) Liikunnan edistäminen (liikuntaneuvosto) Romaniasioiden hoito (RONK) Kulttuuriasiat Tukipalvelut
KASVUPALVELUT –LIIKELAITOS POP LIIKELAITOKSET Sote Pela Kasvupalvelut 100 htv Työttömyysturva- ja lakipalvelut Työnvälitys- ja rekrytointipalvelut Palvelutarvearviointi Tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelut Työelämän ja osaamisen kehittämisen palvelut Yritys- ja innovaatiopalvelut Kansainvälistymispalvelut
Aluekehitys ja kasvupalvelut -tiekartan vaiheistus 2017 2018 2019 2020 Nykytilaselv. 8/2017 Suunnittelu 6/2018 Toteutus 7/2018 - 12/2019 Jatkokehittäminen 2020 Palvelustrategia, palvelulupaus, laatu ja valvonta Toiminnan ja talouden ohjausmekanismit ja tietojohtaminen Toimintamalli Järjestämis-, viranomais- ja tuottamistehtävien määrittely Valinnanvapaus, monituottajuus ja markkinoiden kehittäminen Verkostot, kumppanuudet, osallisuus, viestintä Aluekehittämispalvelut Kasvupalvelut Maahanmuuton ja kotouttamisen palvelut Palvelut Liikunnan edistämispalvelut Kulttuuripalvelut Romaniasioiden palvelut
Aluekehitys ja kasvupalvelut -tiekartan vaiheistus 2017 2018 2019 2020 Nykytilaselv. 8/2017 Suunnittelu 6/2018 Toteutus 7/2018 - 12/2019 Jatkokehittäminen 2020 Palvelustrategia, palvelulupaus, laau ja valvonta Palvelu– ja hankintastrategian suunnittelu Palveluverkon suunnittelu Palvelumuotoilu Sote-liittymäpintojen suunnittelu (TYP, kotouttaminen) Rakennerahastojen hallinnon kuvaus Oman tuotannon suunnittelu Toiminnan ja talouden ohjausmekanismit ja tietojohtaminen Toimintamalli Järjestämis-, viranomais- ja tuottamistehtävien määrittely Valinnanvapaus, monituottajuus ja markkinoiden kehittäminen Verkostot, kumppanuudet, osallisuus, viestintä Aluekehittämispalvelut Kasvupalvelut Maahanmuuton ja kotouttamisen palvelut Palvelut Liikunnan edistämispalvelut Kulttuuripalvelut Romaniasioiden palvelut
Aluekehitys ja kasvupalvelut -tiekartan vaiheistus 2017 2018 2019 2020 Nykytilaselv. 8/2017 Suunnittelu 6/2018 Toteutus 7/2018 - 12/2019 Jatkokehittäminen 2020 Palvelustrategia, palvelulupaus, laatu ja valvonta Palvelu– ja hankintastrategian suunnittelu Palveluverkon suunnittelu Palvelumuotoilu Sote-liittymäpintojen suunnittelu (TYP, kotouttaminen) Rakennerahastojen hallinnon kuvaus Oman tuotannon suunnittelu Romaniasiain neuvottelukunta Liikuntaneuvosto Etnisten suhteiden neuvottelukunta Valtakunnallisten erikoistumistehtävien suunnittelu Kasvupalvelut -liikelaitoksen suunnittelu ja käynnistäminen Yhteispalvelupisteiden suunnittelu Toiminnan ja talouden ohjausmekanismit ja tietojohtaminen Toimintamalli Järjestämis-, viranomais- ja tuottamistehtävien määrittely Valinnanvapaus, monituottajuus ja markkinoiden kehittäminen Verkostot, kumppanuudet, osallisuus, viestintä Aluekehittämispalvelut Kasvupalvelut Maahanmuuton ja kotouttamisen palvelut Palvelut Liikunnan edistämispalvelut Kulttuuripalvelut Romaniasioiden palvelut
Kiitos Petri Keränen petri.keranen@ely-keskus.fi