2 Terveysosaaminen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
”Mitä opiskelija voi tarjota ammattilaisille?” ”Mitä on moniammatillinen yhteistyö?” Simo Pernu Mikko Pohjola.
Advertisements

 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
=terveyteen ja sairauteen sekä niiden tutkimiseen tai hoitoon liittyvää viestintää.  Voi perustua tietoon, tunteisiin tai kokemuksiin  Fiktiivistä tai.
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Terveysosaaminen ja media
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
MORAALIFILOSOFIA Hyvä elämä Oikeat / väärät teot Hyvä / paha
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Millaista valistusta vanhemmille? Viisas vanhemmuus -ohjelmasta Matti Piispa
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
ART sosiaalisia taitoja nuorille
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Terveyden edistäminen
Terveysosaaminen ja media
Toimintakyvyn arvioinnin etiikka
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
Yliopistokirjastojen näkemys Kirjastoverkkopäivät, Helsinki, Leena Järveläinen.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestinnän erikoiskurssi syyslukukausi 2006
Johtajuus- ja asiantuntijaviestinnän erikoiskurssi kevätlukukausi 2006
9-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi
Mediataito 8lk 1.Viestintä ja mediataito (velvoite)velvoite 2.Mediakasvatus Oulun normaalikoulussa (laadukas ohjelma)laadukas ohjelma 3.Kuvataide: Kuvaviestintä.
Potilasohjaus- ja neuvonta hoitotyössä  Onko elintapojen muutos mahdollista?  Mitä vaatii onnistuakseen? -hoitajalta? -potilaalta/asiakkaalta.
PROMOOTIO JA PREVENTIO, VÄESTÖSTRATEGIAT
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 9. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Hurtig TE1 Mitä on terveys?. Tehtävä terveys Mitä terveys mielestäsi on ja mitä siihen liittyy? Voit luoda omia käsitekarttoja myös tabletillasi:
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
TERVEYSKASVATUS * Valistus * Opetus * Neuvonta >< ei tavoita kaikkia >< opetus ei laadukasta, monipuolista, innostavaa >< kaikki eivät pääse terveysneuvontaan.
Terveystiede oppiaineena. Monitieteisyys taloudellinen näkökulma historiallinen näkökulma liikuntatieteellinen näkökulma biologinen, lääketieteellinen.
Etsivä sairaanhoitaja INNOVAATIO  Eri ammattiryhmien yhteistyötä.  Toimintamallin kuvaus poliisin ja sairaanhoitajan toimimisesta työparina puhallusratsiassa.
THL HYTE-oppimisverkosto Kommenttipuheenvuoro Ritva Pihlaja erityisasiantuntija, kunta-järjestö-yhteistyö Yhdessä enemmän! Poikkihallinnollinen.
TERVEYSKASVATUS * Valistus * Opetus * Neuvonta >< ei tavoita kaikkia >< opetus ei laadukasta, monipuolista, innostavaa >< kaikki eivät pääse terveysneuvontaan.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
Terveyskasvatuksen tavoite
Terveyden määritelmät
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Laaja-alainen osaaminen
TE1 Terveysosaaminen Hurtig
Johdanto Auschwitz, Hirosima, Stalinin vainot ja Ruandan kansanmurha ovat esimerkkejä historiallisista valintatilanteista. Niissä kaikissa on kysymys ennen.
Moraali Eräät nohevat 9A.
Terveyskulttuuri.
Maailmankatsomus, valinnat ja vastuu
Valmentajakoulutuksen suunnittelu
Medioituva ympäristö mediaympäristö = viestintävälineet (esim. sanomalehdet, televisio, mobiililaitteisiin ladattavat sovellukset ja ohjelmat) sekä niiden.
Sosioemotionaalinen kehitys
Fenomenologia.
Etiikan teoriat s Etiikan teoriat tarkastelevat eri näkökulmista sitä, millä perusteella jokin teko on oikein.
TE1 Terveyden perusteet
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
VALMENTAMISEN ETIIKKA
Kirkkokuntien eettisiä painotuksia
Terveystiede oppiaineena
Kirjallisuus vaikuttajana: draama, proosa ja runous
ETIIKAN TEORIAT kpl 7.
1 Ydinsisällöt.
Näkökulmia vastaamiseen
29. TERVEYS NÄKYY MEDIASSA
5. Eettinen vastuullisuus
Mediakasvatus tietotekniikan opettajankoulutuksen näkökulmasta
= = 62 9 ∙ 7 - 1= 62 8 ∙ = 62 (3 + 5) ∙ 6 = : 2 ∙ (15 – 7) = ∙ = 48 7 ∙ : 3 = 48 ( ) : 3 +
Kehittäjätyöntekijä Ellinoora Mantere, Rovaniemen kaupunki
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

2 Terveysosaaminen

1. Tiedot Terveysosaamisen perusta Luotettavien tietojen perusteella voidaan edistää terveyttä Kokemus – ja arkiteito vs. tieteellinen tieto s. 19 Terveyskasvatus: valistus, opetus, neuvonta

2. Terveystaidot Kyky tarkkailla omia elämäntapoja ja terveystottumuksia Yksilön tekemät päätökset terveyden edistämiksi

3. Itsetuntemus Yksilö pystyy ohjaamaan käyttäytymistään tekemiensä havaintojen ja tietojen perusteella Vahvuuksien tuntemista Tietoisuutta mm. haluista, tarpeista, asenteista Vahvistuu aikuistumisen myötä

4. Kriittinen ajattelu Rohkeutta epäillä tietoa ja hahmottaa uusia näkökulmia Medianlukutaito = kyky käyttää eri medioita ja tulkita niiden sisältöjä

Median ja mainosten analysointi Kuka viestin on laatinut? Mitä keinoja on käytetty? Kenelle viesti on suunnattu? Mitä minulta halutaan? Mikä on viestin näkökulma? Mitä arvoja viesti heijastaa? Mitä on jätetty sanomatta?

5. Eettinen vastuullisuus Arvojen pohtimista Etiikka Moraali Ymmärrystä omien tekojen seurauksista itselle ja muille Malli eettisen pohdinnan tueksi s. 25